• HannahHorvath

    Högljutt spelande. Jag står inte ut!!

    Jag behöver lite input från utomstående känner jag. Min son gapar och skriker nästan konstant när han spelar datorspel. Även när det är glatt är det väldigt högljutt.. Alla konflikter vi har handlar om detta. Jag känner att jag blir helt galen. Spelandet är den största hobbyn och det mesta av socialt umgänge är via spelen nu.

    Hur gör ni andra med högljudda gamerungar?? Jag kan ju inte vara ensam om detta problem tänker jag. Han fyller 10 år. Hjälp!

  • Svar på tråden Högljutt spelande. Jag står inte ut!!
  • HannahHorvath
    Tow2Mater skrev 2021-02-27 14:27:14 följande:

    Prova ge honom en stressboll, och ett par "fidget" leksaker som han kan hålla i händerna samtidigt som han spelar.

    Be honom sänka ljudet i horlurarna, ibland kan det bidra till att man själv blir hogljudd.

     


    Tack! Det ska jag pröva. Han har lite sånt att använda i skolan bla. Dock har han aldrig använt det under spelandet.
  • Anonym (Enkelt)
    HannahHorvath skrev 2021-02-27 14:28:19 följande:
    Fortnite och Roblox. Jag vet att det är 12 på Fortnite, men även där valde jag att följa vännerna (som började spela ett par år tidigare än honom). Det har jag ångrat bittert. Men även Roblox, som är åldersanpassat, skapar ilska.

    Det är precis det jag ser framför mig. Flickvänner som drar och grannar som klagar. Kan tillägga att farsan hans också har stora aggressionsproblem så jag vet inte om det kommer växa bort.

    Tack för bra råd.
    Roblox är inte ett spel i sig verkar det som utan bara en plattform online, men man kan bygga sina egna spel där. Eftersom man kan skicka privata meddelanden så är det bra om ni har snacket om "stranger danger" också, det finns många konstiga människor.

    Fortnite kommer inte in i det här huset, inte på många år än iaf. Synd att du inte visste mer om det innan men det är aldrig för sent att ändra sig vet du.
  • HannahHorvath
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-02-27 14:44:05 följande:

    Roblox är inte ett spel i sig verkar det som utan bara en plattform online, men man kan bygga sina egna spel där. Eftersom man kan skicka privata meddelanden så är det bra om ni har snacket om "stranger danger" också, det finns många konstiga människor.

    Fortnite kommer inte in i det här huset, inte på många år än iaf. Synd att du inte visste mer om det innan men det är aldrig för sent att ändra sig vet du.


    Nej precis, men Roblox som plattform har ingen hög åldersgräns. Vi pratar mycket om att aldrig berätta vilken skola man går i eller var man bor eller hela ens namn. Har varit med om att nån vuxen man var väldigt snäll i spelet och hjälpte honom massor och kände bara varningsklockorna ringa.

    Skönt att ni valde bort Fortnite. Önskar att jag hade vetat exakt hur beroendeframkallande det är innan han fick börja. Det blir svårt att hantera det där med stressen och att vännerna skjuter en i huvudet när man minst anar det. Man kan också "plåga" folk genom att inte ta död på dem helt utan låta dem krypa runt en stund.. vidrigt att se.
  • Tow2Mater

    Min 12-åring har tröttnat på både Fortnite och ett par andra typiska Robloxspel, och spelar dem i princip aldrig numera, från att ha spelat dem i princip jämt. Så det finns ljus i tunneln ;)

    Men det handlar ju om mognad att kunna hantera ljudnivån och hänsyn till sin omgivning, ditt barn kanske behover ett år till innan han klarar av det. Brukar han kunna ta hänsyn annars?

  • HannahHorvath
    Tow2Mater skrev 2021-02-27 14:57:02 följande:

    Min 12-åring har tröttnat på både Fortnite och ett par andra typiska Robloxspel, och spelar dem i princip aldrig numera, från att ha spelat dem i princip jämt. Så det finns ljus i tunneln ;)

    Men det handlar ju om mognad att kunna hantera ljudnivån och hänsyn till sin omgivning, ditt barn kanske behover ett år till innan han klarar av det. Brukar han kunna ta hänsyn annars?


    Det var skönt att höra.

    Han är hur fin och omtänksam som helst, en bra vän och snäll bror - när han inte går upp i affekt. Då försvinner allt vad hänsyn heter och han går helt upp i ilskan. (På kö för npf utredning)
  • Anonym (Enkelt)
    HannahHorvath skrev 2021-02-27 14:55:34 följande:
    Nej precis, men Roblox som plattform har ingen hög åldersgräns. Vi pratar mycket om att aldrig berätta vilken skola man går i eller var man bor eller hela ens namn. Har varit med om att nån vuxen man var väldigt snäll i spelet och hjälpte honom massor och kände bara varningsklockorna ringa.

    Skönt att ni valde bort Fortnite. Önskar att jag hade vetat exakt hur beroendeframkallande det är innan han fick börja. Det blir svårt att hantera det där med stressen och att vännerna skjuter en i huvudet när man minst anar det. Man kan också "plåga" folk genom att inte ta död på dem helt utan låta dem krypa runt en stund.. vidrigt att se.
    Men snälla nån, att du tillåter att han fortsätter med Fortnite! Beroende är det minsta bekymret här verkligen. Helt olämpligt för de flesta åldrar skulle jag säga. Det är 12 ålder på spelet men det borde i mitt tycke vara 16.
  • Drottningen1970

    Jag vrålar att han ska vara tyst och att jag tänker dra ur sladden till internet om han fortsätter gapa... och så håller det på..

  • HannahHorvath
    Drottningen1970 skrev 2021-02-27 15:36:06 följande:

    Jag vrålar att han ska vara tyst och att jag tänker dra ur sladden till internet om han fortsätter gapa... och så håller det på..


    Igenkänningsfaktor på den..
  • HannahHorvath
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-02-27 15:03:37 följande:

    Men snälla nån, att du tillåter att han fortsätter med Fortnite! Beroende är det minsta bekymret här verkligen. Helt olämpligt för de flesta åldrar skulle jag säga. Det är 12 ålder på spelet men det borde i mitt tycke vara 16.


    Fast jag är där och försöker få dem att spela olika varianter där man samarbetar mot andra osv.

    Dessutom kan skrikandet även uppstå när han spelar pokemon eller super Mario. Så det är inte så enkelt som att bara stänga av Fortnite.
  • Anonym (Enkelt)
    HannahHorvath skrev 2021-02-27 16:13:24 följande:
    Fast jag är där och försöker få dem att spela olika varianter där man samarbetar mot andra osv.

    Dessutom kan skrikandet även uppstå när han spelar pokemon eller super Mario. Så det är inte så enkelt som att bara stänga av Fortnite.
    Jag menar inte att bara Fortnite är problemet, men tycker du på riktigt att det du beskrev är ett lämpligt spel för en tioåring, att plåga andra till döds? Och allt annat man gör i det där spelet. 
Svar på tråden Högljutt spelande. Jag står inte ut!!