• Anonym (Skalman)

    Förstår inte hennes resonemang

    Lärde känna en kvinna i min egen ålder av en slump för några månader sedan. Vi klickade rätt fort och har umgåtts när vi kan. Vi har båda precis kommit ur lite trassliga förhållanden. Vi har hållit det på en vänskaplig nivå, men hon har samtidigt många gånger skrivit hur glad hon är att vi träffats, hur trygg hon känner sig med mig och hur öppen hon kan vara när vi pratar. Jag har också sagt att jag känner samma sak.

    Vi är båda singlar och sugna på att ge oss ut i dejtingsvängen men av någon anledning verkar det inte finnas på hennes karta att hon och jag kanske skulle ge varandra en chans. Hon har sagt hur svårt det är att hitta vettiga killar och hur katastrofala dejter hon varit på men håller mig samtidigt på ett behörigt avstånd.

    Jag hade förstått det om hon uttryckligen sagt till mig att jag inte är hennes typ. Men hon säger ju hela tiden vilken bra person jag är och hur hon trivs med mig - ändå vill hon inte ge det en chans att utvecklas vidare.

    Det känns lite som att bli nekad en jobbansökan och sen ringer den arbetsgivaren varje vecka för att klaga på den de anställde istället för dig.

    Vill inte låta bitter men jag är lite konfunderad eftersom om JAG hade träffat en person som jag klickar så bra med hade jag absolut gett det en chans. Känns ju bättre att göra det med någon man vet att man trivs med istället för att chansa på en dejtingsajt - igen.

    Resonerar jag helt fel här?

  • Svar på tråden Förstår inte hennes resonemang
  • Ascendere
    Anonym (Skalman) skrev 2021-03-01 08:44:53 följande:
    Måste väl inse att jag inte alls förstår hur attraktion fungerar eller så är vi bara så olika. För mig känns det väldigt konstigt att välja någon som ger dåliga vibbar (som hon sagt om signa dejter) framför någon som gör henne glad, bryr sig om henne, ger henne trygghet (vilket hon sagt om mig).

    Antar att vi vill olika saker här i livet.
    Precis, bra insikt att bygga vidare på. 
    En bra modern bok i ämnet att läsa är "Models" av Mark Manson, kolla in den!
  • Anonym (Fröken Zoom)

    Jag tror du får fokusera på din egen situation i nuet och låta henne trötta ut sig ett tag.

    Antingen hittar du en annan under tiden, då är det hennes förlust. Att du dejtar och har saker på gång kommer att göra henne mer intresserad än att du bara går och trånar efter henne.

    Eller så kommer hon en dag till en punkt där hon är beredd att välja dig. Sällsynt, men ändå inte omöjligt.

    I vår större bekantskapskrets fanns det bara en tjej och en kille kvar i en hörna, de var vänner men inte mer än så. Tills sist sa de ett blött nyår att "om vi fortfarande är singlar vid 35 så gifter vi oss med varann". Rena rama Friends

    Men singlar var de, och gifte sig gjorde de. De grälar en del men de har två barn, är fortfarande ihop tio år senare och på det hela är de inte olyckligare än en annan familj.

  • Anonym (Kvinna56)
    Anonym (Skalman) skrev 2021-03-01 00:26:24 följande:

    Det var inte jag som tog initiativet att börja umgås, det var hon som gjorde det. Hon har hela tiden varit den drivande och den som skrivit mest. Hon har också många gånger påtalat att jag gör henne glad. Hon har tagit initiativ till att ses. Hon skriver till mig varje dag och undrar hur jag har det. Jag antar att gränsen mellan vänskap och flirtande inte är så tydlig som jag först trodde.


    Ja men du hamnade i vänskapszonen direkt. Kanske är hon inte attraherad av dig på rätt sätt för att gå vidare.

    Har själv varit där några gånger där killen väntat på att något ska hända. Men vänskapen höll inte
  • Anonym (Holger)

    Varken män eller kvinnor vet nog fullt ut varför man väljer partner som man gör. Sedan kan man enligt förnuftet diskutera i oändlighet vilket val som borde vara bäst, men det skiter känslan i.

    Däremot är min erfarenhet att det är bättre att välja någon man trivs ihop med, har kul med och kan diskutera bra med. Däremot är ju inte utseende oväsentligt ändå.

    Men med åren i ett förhållande dämpas sexualiteten och det blir viktigare med en livskamrat. För att undvika det så skulle man behöva byta partner emellanåt eftersom vi är konstruerade så att nytt är mer spännande rent sexuellt.

  • Fiona M

    Jag förstår inte riktigt.
    Du blev vän med en kvinna för ett tag sen, men nu tycker du hon resonerar fel som inte vill mer, trots att du inte är hennes typ och hon varit tydlig från början?
    Du var egentligen aldrig vän med henne utan lurade henne bara för att du ville att det skulle leda till mer?

  • Anonym (Hmmm....)

    Jag tycker hon är extremt tydlig med att hon inte är attraherad eller intresserad av dig annat än som vän.

    Jag har en del manliga vänner som tänker som du. Jag tycker själv att jag är väldigt tydlig med att jag enbart ser vänskap men de hoppas alltid på mer. Jag tycker det är jobbigt och tråkigt och det slutar alltid med att jag måste avsluta vänskapen.

  • Anonym (Holger)
    Fiona M skrev 2021-03-02 09:09:58 följande:

    Jag förstår inte riktigt.
    Du blev vän med en kvinna för ett tag sen, men nu tycker du hon resonerar fel som inte vill mer, trots att du inte är hennes typ och hon varit tydlig från början?
    Du var egentligen aldrig vän med henne utan lurade henne bara för att du ville att det skulle leda till mer?


    Det låter kanske konstigt, men är enormt vanligt att det funkar så.
  • Anonym (Skalman)
    Fiona M skrev 2021-03-02 09:09:58 följande:

    Jag förstår inte riktigt.

    Du blev vän med en kvinna för ett tag sen, men nu tycker du hon resonerar fel som inte vill mer, trots att du inte är hennes typ och hon varit tydlig från början?

    Du var egentligen aldrig vän med henne utan lurade henne bara för att du ville att det skulle leda till mer?


    Som jag har skrivit tidigare (har om du hade läst och förstått), det var HON som tog initiativet till att vi ens skulle börja umgås. Hade inte hon skrivit till mig som hon gjorde först hade vi aldrig lärt känna varandra. Hon har hela tiden varit den drivande i att vi ska ses, prata, umgås. Hon är den som skriver mest och nästan alltid den som börjar våra konversationer.

    Vi känner varandra för att hon ville ha kontakt med mig.
  • Anonym (Hmmm....)
    Anonym (Skalman) skrev 2021-03-02 10:49:00 följande:

    Som jag har skrivit tidigare (har om du hade läst och förstått), det var HON som tog initiativet till att vi ens skulle börja umgås. Hade inte hon skrivit till mig som hon gjorde först hade vi aldrig lärt känna varandra. Hon har hela tiden varit den drivande i att vi ska ses, prata, umgås. Hon är den som skriver mest och nästan alltid den som börjar våra konversationer.

    Vi känner varandra för att hon ville ha kontakt med mig.


    Men det ändrar ingenting. Hon har fortfarande varit tydlig med att hon inte är intresserad av mer än vänskap med dig. Jag kan som sagt klicka vänskapligt med män utan att vilja något mer. Detta trots att jag tycker det är jättefina män, men saknas attraktion och kemi så blir det inget mer. En trevlig kontakt som jag gärna umgås och pratar med. Inte mer än så. Har ibland önskat att intresset varit besvarat från min sida just för att jag trivs med umgänget och tycker det är bra män, men tyvärr har det aldrig hänt.
  • Anonym (Nonine)

    Kanske hon inte är redo för något ännu, speciellt inte seriöst. Även om hon har dejtat lite och säger sig vara intresserad av att dejta kanske hon inte är redo innerst inne. Jag blev singel för ett halvår sen och har tänkt tanken att jag borde dejta, träffa någon men hur jag än vred och vände på det hittade jag fel på alla och ingen var intressant. Till sist fick jag erkänna för mej själv att jag inte är redo och även om jag inte vill det har jag fortfarande känslor för mitt ex. Jag tror inte du skulle bli så glad om hon använde dej som ett rebound eller dejtar dej bara för att och sen kommer det fram att hon inte var redo. 

  • Ascendere
    Anonym (Skalman) skrev 2021-03-02 10:49:00 följande:
    Som jag har skrivit tidigare (har om du hade läst och förstått), det var HON som tog initiativet till att vi ens skulle börja umgås. Hade inte hon skrivit till mig som hon gjorde först hade vi aldrig lärt känna varandra. Hon har hela tiden varit den drivande i att vi ska ses, prata, umgås. Hon är den som skriver mest och nästan alltid den som börjar våra konversationer.

    Vi känner varandra för att hon ville ha kontakt med mig.
    Ja, precis som tjejer gör när de hittat en ny tjejkompis de vill fika och prata killar med...
    Du är en en ny spännande kompis, inget annat. Kanske är det tom ett plus att du är en kille, vem vet, men något sexuellt finns det inte. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Skalman) skrev 2021-03-02 10:49:00 följande:
    Som jag har skrivit tidigare (har om du hade läst och förstått), det var HON som tog initiativet till att vi ens skulle börja umgås. Hade inte hon skrivit till mig som hon gjorde först hade vi aldrig lärt känna varandra. Hon har hela tiden varit den drivande i att vi ska ses, prata, umgås. Hon är den som skriver mest och nästan alltid den som börjar våra konversationer.

    Vi känner varandra för att hon ville ha kontakt med mig.
    Fast det spelar ingen roll, hon har ju varit tydlig från början att du bara är en vän, det skriver du själv:

    Men hon har sagt nån gång att hon hoppas jag bara är intresserad av henne som vän. Då hade vi inte lärt känna varandra så bra ännu.

    Blev du vän med henne för att du trodde det skulle bli något mer, och nu är du sur för att hon dejtar andra? 

    Finns inget som hon säger eller gör  som tyder på att  hon vill ha en kärleksrelation till dig. Hon är inte attraherad av dig på det sättet. Om du tar till dig det, så förstår du henne nog lite bättre.
  • Fiona M
    Anonym (Skalman) skrev 2021-03-02 10:49:00 följande:

    Som jag har skrivit tidigare (har om du hade läst och förstått), det var HON som tog initiativet till att vi ens skulle börja umgås. Hade inte hon skrivit till mig som hon gjorde först hade vi aldrig lärt känna varandra. Hon har hela tiden varit den drivande i att vi ska ses, prata, umgås. Hon är den som skriver mest och nästan alltid den som börjar våra konversationer.

    Vi känner varandra för att hon ville ha kontakt med mig.


    Som VÄN ja.

    Varför är det konstigt?
  • Fiona M
    Anonym (Holger) skrev 2021-03-02 09:23:02 följande:

    Det låter kanske konstigt, men är enormt vanligt att det funkar så.


    Att män är falska och bara låtsas vara intresserade av vänskap? Trist.
  • Anonym (Holger)
    Fiona M skrev 2021-03-02 12:06:48 följande:
    Att män är falska och bara låtsas vara intresserade av vänskap? Trist.
    Det är väl tom lite naivt att tro att det inte förekommer. Lika naivt som att tro att en del av de tjejer inte utnyttjar läget lite och får hjälp med vardagliga saker, bekräftelse och någon som lyssnar.

    Jag säger inte att det är normen, men det förekommer.
  • Fiona M
    Anonym (Holger) skrev 2021-03-02 12:13:27 följande:

    Det är väl tom lite naivt att tro att det inte förekommer. Lika naivt som att tro att en del av de tjejer inte utnyttjar läget lite och får hjälp med vardagliga saker, bekräftelse och någon som lyssnar.

    Jag säger inte att det är normen, men det förekommer.


    Anonym (Holger) skrev 2021-03-02 09:23:02 följande:

    Det låter kanske konstigt, men är enormt vanligt att det funkar så.


    Jag vänder mig inte mot att det händer (vad fint att du fick in en känga med ?naivt? där också), däremot att det är enormt vanligt som du skrev.

    Dina inlägg säger lite emot varann, så jag vet inte vilket du menar.
  • Fiona M

    TS, hjälper det om du tänker att hon är en man som du nyligen lärt känna och som vill bli vän med dig?

  • fröken88
    Anonym (Hmmm....) skrev 2021-03-02 10:57:46 följande:
    Men det ändrar ingenting. Hon har fortfarande varit tydlig med att hon inte är intresserad av mer än vänskap med dig. Jag kan som sagt klicka vänskapligt med män utan att vilja något mer. Detta trots att jag tycker det är jättefina män, men saknas attraktion och kemi så blir det inget mer. En trevlig kontakt som jag gärna umgås och pratar med. Inte mer än så. Har ibland önskat att intresset varit besvarat från min sida just för att jag trivs med umgänget och tycker det är bra män, men tyvärr har det aldrig hänt.
    +1

    Herregud ska man inte kunna ta initiativ till att lära känna heterosexuella män utan att de tror att man vill antingen ligger eller och ha en relation?

    Det är verkligen konstigt. Kemi kan man inte styra över, ibland växer den fram, men oftast finns det någonting där från början som växer om man vårdar den.
    Anonym (Hmmm....) skrev 2021-03-02 09:18:58 följande:

    Jag tycker hon är extremt tydlig med att hon inte är attraherad eller intresserad av dig annat än som vän.

    Jag har en del manliga vänner som tänker som du. Jag tycker själv att jag är väldigt tydlig med att jag enbart ser vänskap men de hoppas alltid på mer. Jag tycker det är jobbigt och tråkigt och det slutar alltid med att jag måste avsluta vänskapen.



    Jag har också råkat ut för det där - senast nu förra året lärde jag känna en man i min ålder - gemensamma vänner - och jag var extremt tydlig, men nej, han får runt och hoppas på mer och jag har tvingats tagit avstånd (vi har gemensamma vänner så måste hantera det snyggt).
  • Anonym (Holger)
    Fiona M skrev 2021-03-02 12:16:37 följande:
    Anonym (Holger) skrev 2021-03-02 09:23:02 följande:

    Det låter kanske konstigt, men är enormt vanligt att det funkar så.


    Jag vänder mig inte mot att det händer (vad fint att du fick in en känga med ?naivt? där också), däremot att det är enormt vanligt som du skrev.

    Dina inlägg säger lite emot varann, så jag vet inte vilket du menar.
    Jag mena att det låter konstigt att man kör på som kompis, men att man egentligen vill mer. Men som jag sa, det är nog ganska vanligt.

    Att jag använde ordet naiv va inte till dig, menade inte att dela ut några kängor. Mer att folk ibland inte vill kännas vid att det funkar så. Killar vill etablera sig hos tjejen innan dom tar nästa steg, medan tjejen ibland får hjälp med diverse saker eftersom killen är intresserad.

    Men du ska inte tro att jag tänker att det alltid funkar så. Det finns jättemånga tjej/killkompisar som kan funka som just kompisar. Och självklart behöver det inte vara så att killen har en hemlig plan, utan det kan vara så enkelt att han blir kär på vägen.
Svar på tråden Förstår inte hennes resonemang