• Anonym (Nej)

    Temperaturen i sovrummet förstör mitt liv

    Det spelar absolut ingen roll vad man gör, men temperaturen är aldrig bra. Antingen är det FÖR VARMT, alltså tänk er värmen som blir av att du eldar för mycket hemma, till 30 grader, och att du befinner dig precis brevid en eldstad/kamin som det eldas i. Öppnar man fönstret, måste det öppnas helt, annars blir det ingen skillnad. Och kylan kommer först efter 3-4h, och då är det ISKALLT. Tänk er typ 13-14 grader. Om man stänger fönstret, är värmen tillbaka efter 30 minuter.

    Det är omöjligt att ha fönstret på glänt, för det blir ingen temperaturskillnad. En fläkt fungerar absolut inte. Vet inte vad jag ska göra, men jag klarar snart inte av att leva längre. Kan inte sova. Blir aldrig bra temperatur. Detta förstör mitt liv.

  • Svar på tråden Temperaturen i sovrummet förstör mitt liv
  • Hyllemor

    Vad jobbigt du verkar ha! Jag är också temperaturkänslig när jag sover, så jag vet ju hur jag har löst det i olika boenden. Har du alltid haft det så här eller har det plötsligt uppstått? Eller har du nyligen flyttat?

    Frågan är vad som är problemet i ditt sovrum?

    - Är det dålig ventilation?
    - Har du för varmt täcke/bäddmadrass?

    - Kan du över huvudet reglera värme/element?

  • Anonym (Fia)

    Blä, vad jobbigt det låter! Funkar det inte ens om du sätter en fläkt i fönstret (kanske en pelarfläkt i fönsterspringan), så att den antingen skjutsar in sval luft i rummet eller blåser ut den varma luften? Hur är rummet uppvärmt? Går det att stänga av värmen? Kan du placera sängen under fönstret så att den svala luften kommer direkt på dig istället för att samlas nere vid golvet?

  • Anonym (Hus)

    Vi har samma problem. Har du också snedtak nästan ned till golvet på andra våningen? Vi har bara insett att eldar vi i kaminen så blir det 30 grader i sovrummen på ovanvåningen (den med skorstenen i blir varmast). Vi har enbart ventilationsspalt i fönsterkarmen. Ventilationen är undermålig hos oss.

    Vår lösning är att inte elda så länge det inte är -20 grader för då blir det lagom varmt där uppe.

  • Anonym (Reddi)

    Usch, det är hemskt att inte kunna sova bra!

    Vad har du för material i madrass, täcke och kudde? Flera syntetmaterial ger mig precis den känslan du beskriver - antingen svettas man eller så är det för kallt. Vi köpte sommartäcken på ikea för några år sedan och de gick inte att använda. Det var som att sova under en plastsäck. Ett par syntetkuddar har vi fått kassera av samma skäl. Bäddmadrassen behöver också vara i material som andas.

    Naturmaterial eller bra syntetmaterial funkar. En siden- eller yllepyjamas är en god hjälp på vägen i ett svalt rum. Att ha en extra yllefilt att lägga på täcket är skönt om det blir för kallt. Generellt är det betydligt lättare att parera ett för kallt rum än ett för varmt. 13-15 grader är en skön sovtemperatur med rätt pyjamas och täcke. Men är det för varmt finns liksom inget att göra. Man kan inte bli mer än naken.

    Jag tror också på rådet att ställa sängens huvudände under fönstret om det går. Den svala luften faller ju neråt.

    Vi bor i hyresrätt och har för varmt element i sovrummet. Vi kan inte justera termostaten utan har istället hängt en yllefilt över elementet. Det blev rätt fint dessutom.

  • Kvittning

    Vad är det för uppvärmningssystem? Börja med att stänga av uppvärmningen helt i det rummet och låt sedan tiden gå för en naturlig nedkylning. D.v.s. snabba inte på det genom att öppna fönstret för då kommer det bara att bli för kallt. 

    Om det sedan efter några dagar blivit för kallt så slår du på värmen igen men bara på lägsta nivån. Är det fortfarande för kallt efter ca 2 dagar så ökar du lite och så gör du på det sättet tills du fått en bra temperatur. 

  • Anonym (Nej)

    Bor i bostadsrätt.

    Investerat i en hög och dyr kontinentalsäng, extra hård. En säng som formar sig lätt efter kroppen, tänk er typ tempur. Täcket och örngottet är från ikea, inte de billigaste, närmare det dyrare men kanske inte det absolut dyraste.

    Sover jag ensam i sängen är det oftast bättre. Vi ligger dock en bit ifrån varandra och delar inte täcke.

    Elementen går att justera. Vi bor på mittenvåning.

    På sommaren har vi sovrummet stängt med AC på 20 grader, då är det väldigt bra.

    Har bott här i ungefär 7 år, och temperaturen har blivit sämre de senaste 2-3 åren. Är dessutom väldigt torr luft, har investerat i flera mindre luftfuktare men verkar inte hjälpa.

  • Anonym (Reddi)

    Vad händer om du sänker temperaturen på elementet? Blir det inte bra då?

  • Kvittning
    Anonym (Nej) skrev 2021-03-07 15:19:00 följande:

    Bor i bostadsrätt.

    Investerat i en hög och dyr kontinentalsäng, extra hård. En säng som formar sig lätt efter kroppen, tänk er typ tempur. Täcket och örngottet är från ikea, inte de billigaste, närmare det dyrare men kanske inte det absolut dyraste.

    Sover jag ensam i sängen är det oftast bättre. Vi ligger dock en bit ifrån varandra och delar inte täcke.

    Elementen går att justera. Vi bor på mittenvåning.

    På sommaren har vi sovrummet stängt med AC på 20 grader, då är det väldigt bra.

    Har bott här i ungefär 7 år, och temperaturen har blivit sämre de senaste 2-3 åren. Är dessutom väldigt torr luft, har investerat i flera mindre luftfuktare men verkar inte hjälpa.


    Hur är elementen inställda då? Är det fortfarande för varmt om de är helt avstängda?

    Om det är så att ni har en madrass med memory foam så är de ofta rätt varma. Jag har fått byta till ett väldigt svalt täcke efter att vi köpte en sådan madrass. 

    Vad är värmen på täckena? Ofta är det att ju dyrare de är desto varmare är de. 
  • Anonym (Hus)

    Har ni fått nya grannar under? Det kan vara stor skillnad beordrade på beteendet till de boende runtom. Värmen går uppåt. De värsta är väl dem som vädrar med elementen på för fullt.

  • Kvittning
    Anonym (Hus) skrev 2021-03-07 17:04:25 följande:

    Har ni fått nya grannar under? Det kan vara stor skillnad beordrade på beteendet till de boende runtom. Värmen går uppåt. De värsta är väl dem som vädrar med elementen på för fullt.


    Av det lilla TS skrivit så får jag känslan av att det är just det som görs hos henne.
  • Tomelilla15

    Har du madrasskydd? Prova att ta bort.

    Finns några medicinska problem? Som typ kommit för 2/3 år sedan? Klimakteriet? Ökat i vikt?

    Byt bäddmadrass, täcken och sängkläder. Det finns vissa som känns svalare.

    Ring den firma som installerat värmesystemet eller klaga till styrelsen som får göra det. Om ni kan visa med termometer att det inte funkar att reglera värmen så är det ju något fel.

    Är det element med termostat? Hänger det gardiner framför termostaten eller har ni möbler framför? Rensa runt omkring den.

    Om det är för kallt så kan det ändå vara bättre än för varmt. Sov då i pyjamas, med värmevattenflaska och filt på täcket.

  • Anonym (Blomman)

    Ja termostaten ska du byta om den inte funkar. Hade samma för några år sedan. Bastuvärme men bytte termostat och har nu ca 18 grader max på natten

  • Anonym (Hus)
    Lilant skrev 2021-03-08 11:03:41 följande:

    Enkelt skaffa en luftvärmepump


    Det är inte alltid fritt fram att installera luft-luft-värmepump i en bostadsrätt.
  • sextiotalist

    Måste nog hänga på termostaten. Kolla om du kan byta den. För det du gör, öppnar fönstret, gör ju att elementet arbetar ännu hårdare för att uppnå den önskade temperaturen.
    Ta kontakt med en VA-firma och be dom titta på termostaten. 

  • Anonym (Påslakan)
    Anonym (Nej) skrev 2021-03-07 15:19:00 följande:

    Bor i bostadsrätt.

    Investerat i en hög och dyr kontinentalsäng, extra hård. En säng som formar sig lätt efter kroppen, tänk er typ tempur. Täcket och örngottet är från ikea, inte de billigaste, närmare det dyrare men kanske inte det absolut dyraste.

    Sover jag ensam i sängen är det oftast bättre. Vi ligger dock en bit ifrån varandra och delar inte täcke.

    Elementen går att justera. Vi bor på mittenvåning.

    På sommaren har vi sovrummet stängt med AC på 20 grader, då är det väldigt bra.

    Har bott här i ungefär 7 år, och temperaturen har blivit sämre de senaste 2-3 åren. Är dessutom väldigt torr luft, har investerat i flera mindre luftfuktare men verkar inte hjälpa.


    Jag är också väldigt känslig för temperatur när jag sover. Jag har förutom fläktar, luftfuktare och sånt löst det genom att skippa täcket. Jag har endast påslakan över mig. Ovanpå detta har jag två filtar. Det gör att jag snabbt kan ta av och på olika lager om jag blir varm eller kall under natten. Detta har hjälpt mig väldigt mycket.
Svar på tråden Temperaturen i sovrummet förstör mitt liv