• Anonym (Plussar inte)

    Svårare att bli gravid som smal?

    Jag och min partner kämpar för att bli gravida, liksom andra här inne. Vi förlorade tvillingar i vecka 7 i november 2019 i ett MA, blev gravida igen i juni 2020 men förlorade även det i augusti även det i ett MA.

    Jag har hela livet kämpat med min ganska låga vikt, fyller 30 om några månader och har BMI på mellan 17-19. Men alltid haft mens varje månad. Men jag är orolig. Har min kroppsvikt något att göra med mina MA och förmåga att kunna bli gravid? :(

    Hur jag än gör kommer jag inte upp i vikten jag önskar och är därmed rädd att jag kommer aldrig kunna få ett barn!!! Undersökningar jag gjort visar att inget är fel på mig angående varför min vikt är såhär låg och jag känner en enorm rädsla och ledsamhet över detta.

    Vad ska jag göra? Har ni som är smala fått barn trots allt? Hur gick graviditeten? Vill så gärna kunna få ett levande barn!!

  • Svar på tråden Svårare att bli gravid som smal?
  • neverpreggo

    Har du mens så ska det inte påverka.


    Vad har du testat för att gå upp? En närstående tryckte i sig näringsdrycker utöver vanlig mat och gick upp. Nu kanske du testat just det men tänker att en dietist bör kunna komma med råd om du inte träffat en.

  • Anonym (Elsa)

    När min äldste var nyfödd hade jag ett bmi på 17,5. Då hade jag gått ner i början av graviditeten (pga illamående) . Jag hade nog runt 18,5 när jag blev gravid. Jag blev i alla fall gravid fort. Jag tänker att det är viss skillnad på 17 och 19 i bmi. Vad är det nu? Jag låg nog på ungefär samma bmi när jag blev gravid med nästa barn.

  • Anonym (Nja...)

    Nej, inte så länge du har äl. 19 är ju normalt BMI, är inte gränsen 18,5? Ja, hur som helst. Jag känner en tjej som alltid varit hysteriskt smal- vi pratar att se anorektisk ut, men inte alls vara det. Hon fick utan problem 2 barn på raken. Visserligen är hon bara ett exempel, men det visar ju att smalhet i sig inte alls behöver innebära fertilitetsproblem. 2 MA är tragiskt, men behöver inte heller alls ha samband med din vikt. 

    Vissa är naturligt smala. Det var jag med tills dryga 35. Så vikten kan komma med ökad ålder eller också äter du faktiskt lite för lite, men är van. 

  • Anonym (Plussar inte)
    Anonym (Elsa) skrev 2021-03-14 14:12:50 följande:

    När min äldste var nyfödd hade jag ett bmi på 17,5. Då hade jag gått ner i början av graviditeten (pga illamående) . Jag hade nog runt 18,5 när jag blev gravid. Jag blev i alla fall gravid fort. Jag tänker att det är viss skillnad på 17 och 19 i bmi. Vad är det nu? Jag låg nog på ungefär samma bmi när jag blev gravid med nästa barn.


    Inte velat väga mig på senaste tiden. Nu har jag dessutom varit magsjuk förra veckan så jag har nog tappat på grund av det nu också. Men sist jag vägde mig i slutet på januari så hamnade mitt BMI på 18,1.
  • Anonym (Ja)

    Ja om du är anorektikersmal eller liknande så ja, då blir det svårare. Samma om du är fet som ett hus.

  • Anonym (Plussar inte)
    Anonym (Ja) skrev 2021-03-14 14:19:55 följande:

    Ja om du är anorektikersmal eller liknande så ja, då blir det svårare. Samma om du är fet som ett hus.


    Jag tycker jag är så pass smal ja. Men om det bara sitter i mitt huvud att jag tycker det, det vet jag inte. Hur vet man gränsen liksom?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Plussar inte) skrev 2021-03-14 14:23:12 följande:
    Jag tycker jag är så pass smal ja. Men om det bara sitter i mitt huvud att jag tycker det, det vet jag inte. Hur vet man gränsen liksom?
    Det är ju en väldig skillnad på BMI 17 eller 19. Vid 18 ska du be om hjälp från sjukvården, 19 är lite men ändå inte riktigt farligt, men du kan ändå behöva hjälp. Och du ska inte heller stirra dig blind på BMI utan gärna be någon som du vet är ärlig att ta en ordentlig titt på dig i underkläder så man ser om benstrukturen sticker ut för mycket osv. Även om det inte ser jätteilla ut kan det vara det ändå, man måste göra en samlad bedömning. Är du väldigt osäker pratar du med VC.
  • Anonym (eh)
    Anonym (Ja) skrev 2021-03-14 14:31:14 följande:
    Det är ju en väldig skillnad på BMI 17 eller 19. Vid 18 ska du be om hjälp från sjukvården, 19 är lite men ändå inte riktigt farligt, men du kan ändå behöva hjälp. Och du ska inte heller stirra dig blind på BMI utan gärna be någon som du vet är ärlig att ta en ordentlig titt på dig i underkläder så man ser om benstrukturen sticker ut för mycket osv. Även om det inte ser jätteilla ut kan det vara det ändå, man måste göra en samlad bedömning. Är du väldigt osäker pratar du med VC.
    Ett BMI på 19 är normalvikt, så nej man behöver ingen hjälp från sjukvården då.
  • Anonym (Nja...)
    Anonym (Plussar inte) skrev 2021-03-14 14:23:12 följande:
    Jag tycker jag är så pass smal ja. Men om det bara sitter i mitt huvud att jag tycker det, det vet jag inte. Hur vet man gränsen liksom?
    Gränsen går vid när äl försvinner. Rena anorektiker har inte äl, men så kan de också ligga på BMI 13. Jag hade en vän som är 1,69 lång och vägde 29 kg. Där var ju mensen borta för länge sen. När hon blev frisk och vägde mer kom äl och mens tillbaks och hon fick 2 barn spontant utan problem.
Svar på tråden Svårare att bli gravid som smal?