• Lake

    Pirrningar, vibrationer i tungan och ben

    Hej, någon annan som känner igen sig. Symtom över ett år.

    Mina symtom började för ett år sedan.
    5 sekunders stickningar i händer och fötter som hoppade runt på olika ställen. Torrhostat inte mycket men ca 6ggr per dygn.
    Utredes även för musarm. Ont i armbågarna.

    Efter ca 5 månader så fick jag symtom i tungan, kändes tjock och den känns som det vibrerar/drar i den. Det syns dock inget. 
    Blev även "jobbigt" att prata, läsa bok precis som att jag inte ska uttala ordet rätt. Det låter dock rätt. Bara jobbigt att prata.  Extremt konstig känsla. 

    Underarmarna kändes spända precis som efter ett träningspass dock utan att ha tränat. (Detta har släppt sedan några månader tillbaka)

    Det har under lång period känts som "socker" i ben och armar och hoppat i lår och i armar. Nu sista månaderna så har fokuset ändrats till benen och tungan.

    Sedan några månader så är symtomen i tungan kvar och hostan. Benen och då framförallt knän och underben samt lår känns som dom vibrerar/kolsyra.
    Det som tillkommit är att båda knäna gör ont när jag går och speciellt nedför trappor men på slutet så gör knäna även ont när jag går som vanligt.

    Det jobbigaste är tungan och rösten, benen blir mer som en psykisk tortyr.

    Är det någon som har liknande symtom och då speciellt hostan, tungan och "sockerdrickan", hoppningarna från benen?

    Jag har utredd hos Neurolog som inte hittar något fel samt gjort olika tester genom husläkaren som inte hittar vad som är fel. 

  • Svar på tråden Pirrningar, vibrationer i tungan och ben
  • Makomiko

    Hej, hur har det gått för er alla? Jag var liknande symptom och skulle vilja höra hur det gått för er.

  • Lajan

    Hej! Jag har liknande symtom förutom pirret i tungan. Jag har en cysta i ryggmärgskanalen och har ständiga stickningar och muskelryckningar i benen. Det du beskriver låter som diskbuktning/diskbråck i nacken. Har du gjort en MR?

  • Avenia

    Borrelia gav mig nästan exakt alla de symtomen plus lite till. Försvann när borrelian behandlades. Trodde att jag fått MS först, det trodde läkaren också. De såg t.om. en prick på hjärnan. Men har varit symtomfri i flera år sedan dess.

  • Lake

    Hej, jag har kvar samtliga symtom, kolsyra i benen och tungan. Även musklerna hoppar på olika ställen på kroppen dock inte hela tiden.

    Jag fick en kur tidigt mot borelia men ingen skillnad.

    när benen under korta perioder inte har kolsyra så känns inte tungan heller.

    Lake

  • Inteutanproblem
    Lake skrev 2023-08-02 13:55:48 följande:

    Hej, jag har kvar samtliga symtom, kolsyra i benen och tungan. Även musklerna hoppar på olika ställen på kroppen dock inte hela tiden.

    Jag fick en kur tidigt mot borelia men ingen skillnad.

    när benen under korta perioder inte har kolsyra så känns inte tungan heller.

    Lake


     


    Dina symtom kan stämma in på B12 brist. Magnesium brist. Med mera. Att ta oralt B12 tillskott hjälper inte när du gått med neurologiska symtom såhär länge, om det skulle vara det då. Inte super ovanligt att symtom kommer och går, innan dom börjar stanna kvar mer på heltid. D vitaminbrist kan leda till många skumma besvär också. 


    Det finns två grupper på Facebook som har kunskap som sträcker sig till mer än specifikt B12. Skulle gå med i dessa om jag var du, skriva ett inlägg där du beskriver dina symtom och historik. Fråga om det skulle kunna handla om B12 brist, eller om man har några andra idéer på vad som skulle kunna orsaka det? 


    Detta är inte vilka grupper som helst. Utan det är utbildade admins, med bakgrund i allt ifrån forskning, klinisk verksamhet och långvarigt engagemang inom brist orsakade sjukdomar/tillstånd. Så felaktiga råd/svar modereras. 


    Vitamin B12 Wake Up 

    Pernicious Anaemia/B12 Deficiency - Support Group

  • Avenia
    Lake skrev 2023-08-02 13:55:48 följande:

    Hej, jag har kvar samtliga symtom, kolsyra i benen och tungan. Även musklerna hoppar på olika ställen på kroppen dock inte hela tiden.

    Jag fick en kur tidigt mot borelia men ingen skillnad.

    när benen under korta perioder inte har kolsyra så känns inte tungan heller.

    Lake


    Fick du Kåvepenin? Hjälper inte alls.
  • Lake

    Aveni, hur vet jag om det är Borelia?
    Vilken medicin ska man be att få?

    tack för ditt inspel!

  • Avenia
    Lake skrev 2023-08-03 08:07:54 följande:

    Aveni, hur vet jag om det är Borelia?
    Vilken medicin ska man be att få?

    tack för ditt inspel!


    Doxycyklin är mest effektivt. Har man haft borrelia länge kan man behöva en längre kur. En del åker till Tyska läkare eftersom de är bättre på att behandla borrelia där. Man får uttömma sina möjligheter i Svensk sjukvård först och hoppas att de hittar något och skriver ut antibiotika. Testerna är nämligen otillförlitliga. Man kan ha alla typiska symtom samt borreliaringen men testet visar "vagt" och då skriver de inte ut något men ber en komma tillbaka efter en månad. Då kan man få påverkan på nervsystemet då bakterien sprider sig dit.
  • Lake

    Stort tack för svar.

    Mina symtom började 2019 i december med att det stack i fingrarna i ca 5 sekunder. Dessa stickningar hoppade runt.
    Efter detta kom allt annat.

    Jag har haft dessa symtom länge nu går det fortfarande att få bort om det skulle vara Borrelia? 

  • Avenia
    Lake skrev 2023-08-04 10:57:55 följande:

    Stort tack för svar.

    Mina symtom började 2019 i december med att det stack i fingrarna i ca 5 sekunder. Dessa stickningar hoppade runt.
    Efter detta kom allt annat.

    Jag har haft dessa symtom länge nu går det fortfarande att få bort om det skulle vara Borrelia? 


    Ja men det krävs längre behandling. Det finns flera borreliagrupper på facebook. Rekommenderar att du går med och frågar medlemmarna. De har ofta mycket kunskap.
  • Makomiko

    Lake har du gjort borrelia test? När du beskriver dina symptom i första inlägget är det som att du sätter ord på exakt det jag känner. Jag har haft mina symptom i ett år nu och blir inte klok på det. Har träffat neurolog, mrt nacke och hjärna, emg, blodprov för borrelia. Inga tester visar på något. Mina symptom började efter en operation jag genomgick där jag även fick narkos, men läkarna menar på att det inte kan ha något samband. Du har haft det i några år nu, upplever du att något har blivit värre? Känner du några motoriska svårigheter eller är allt sensoriskt?

  • Inteutanproblem

    Makomiko vet du vad för narkos du fick? Om det var lustgas så kan du ha drabbats av B12 brist, då lustgas har en tendens att tvärt rendera en persons B12 depåer oanvändbara/all aktiv B12 i kroppen till inaktiv form. 

    Neurolgiska symtom kan då mycket plötsligt dyka upp, och i rätt kraftig form om det vill sig illa. (Symtomen uppkommer pga nervskadorna den plötsliga B12 bristen orsakar). Behandlingen är i så fall B12 injektioner. 


    https://b12-institute.nl/en/home-2/ 

    https://www.b12info.com/signs-and-symptoms

    Säg till om du vill ha svensk översättning av informations sidorna hos B12 Institutet. (Välrenommerad Europeisk expert klinik på B12 brist). Sajten B12info har en automatisk Google översättnings funktion till svenska som översätter väldigt bra. 


     


     

  • Makomiko

    Hej tack. Jag fick inte lustgas, bett bara att de sprutande in det. Jag tog blodprov för borrelia som visade på IgM negativ IgG positiv och b12 på 340 och folat på 6.

  • Lake

    Hej Makomiko, 

    Jag har gjort två borreliatest som visat negativt. Jag har nu haft mina symptom/besvär i 4 år.

    Jag har kvar symtomen med kolsyra i benen kontinuerligt samt att tungan/munnen är det samma, äter konstant Turkisk peppar då det dövar. Musklerna hoppar/pulserar på olika ställen på kroppen precis som förr dock inte hela tiden.

    Upplever inget som värre mer att jag är "van" att leva med "tortyren". 
    Benen och munnen/tungan och hostan är kontinuerligt/dagligen. Ibland känns det som det är värre och ibland något mindre men aldrig helt borta med symtom.

    Det är sensoriskt. Det funkar att styrketräna vilket jag gör. Löpning som jag gillar funkar dock inte men kan också bero på att knäna inte funkar och kanske inte kär kopplat till detta, ingen aning.
    I början av 2020 så tappade jag styrkan i armarna men detta har jag inte haft sedan dess. Orkade inte ens lyfta ett bord..

    B12 ligger på 270.

    Jobbigast är munnen/tungan. Hur har du det med tungan/munnen, hosta?
    Är det benen för dig också?

    Allt gott, 

    Lake

  • Makomiko

    Jag har liknande symptom som dig men för mig började det med höger ben och höger arm, med pirrningar. smärta i knä och armbåge och svaghet i arm och ben. Ett år senare började muskelryckningar som kommer och går men även tungan som pirrar och känns märklig. Precis som du så känns det jobbigt att prata och leder till massa spänningar. Läkaren såg att jag pressar tungan mot tänderna då jag hade vågiga märken runt den. Så de drog slutsatsen att det är stress. Jag köper inte att mina symptom är stressrelaterade. Symptomen startade i den lugnaste perioden i mitt liv...

    Sista beskedet jag fick från läkaren var att allt ser bra ut, börja med avslappningsövningar... Och remiss till neurolog blev nekad..

    Du har inte fått något klokt svar från vården?

Svar på tråden Pirrningar, vibrationer i tungan och ben