• KNAS2

    BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

    Hej!

    Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

    Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

    KNAS, 31 år, BF 7/12

    Tjing!

  • Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • Grapefrukt89
    Thewalk skrev 2021-04-27 06:31:28 följande:
    Jag har det precis likadant. Är i slutet av v.7 och är vaken av illamående på nätterna. Efter att jag till slut somnar om vaknar jag illamående på morgonen. Har spytt en gång, men annars är det bara precis denna "bakis-känsla" som du nämner.

    Nu har detta pågått i två veckor och sömnbristen börjar kännas av, tappar tålamodet snabbt osv. Jag var på hälsosamtal i fredags och fick bara tipset om postafen, men det gjorde mig bara slö och märkte ingen skillnad med illamåendet. 

    Är självklart glad att graviditeten fortskrider och är tacksam över att få vara gravid men jag tänker att man får klaga lite ändå.

    Skickar pepp till dig och er andra med symptom :)

    Svårt att vara stark ibland när man mår dåligt så jag håller med om att man får klaga lite då och då. Men vi får försöka tänka på att detta kommer gå över, frågan är bara när....


    Åh... Hoppas att det lugnar sig för dig. Om det blir outhärdligt har jag hört att man kan få tabletter på recept.

    Det kommer gå över - frågan är bara exakt när! :P


    Pepp till dig och alla andra! Vi klarar detta! :)


     


     

  • bananmilkshake
    Emlan93 skrev 2021-04-28 08:21:31 följande:

    Vakna inatt av att jag hade ont i magen, sprang in på toaletten och sen efter en stund (ursäkta detaljer) spydde jag. Sen gick det över och kunde somna om. Men ush känns som jag går på nålar här, just på denna dag sist fick jag missfall. Försöker att inte tänka på det, men det är svårt.. Någon annan som vaknat så på natten? Man hör ju mest om morgonillamående. Detta var mer total yrsel, kallsvettig och ja, vet inte.. kram!


    Åh, stor kram till dig den här dagen! Var snäll mot dig själv idag och ta det lugnt. Jag tror inte det var nåt konstigt alls med det du upplevde. :)
  • bananmilkshake
    Emlan93 skrev 2021-04-28 08:21:31 följande:

    Vakna inatt av att jag hade ont i magen, sprang in på toaletten och sen efter en stund (ursäkta detaljer) spydde jag. Sen gick det över och kunde somna om. Men ush känns som jag går på nålar här, just på denna dag sist fick jag missfall. Försöker att inte tänka på det, men det är svårt.. Någon annan som vaknat så på natten? Man hör ju mest om morgonillamående. Detta var mer total yrsel, kallsvettig och ja, vet inte.. kram!


    Och just det, det där med morgonillamående har jag läst om ibland att det är lite av en myt, för många mår illa vid helt andra tillfällen. Dom få dagar jag mådde illa kom det på förmiddagen/ lunch. Vaknade även en natt av illamående.
  • MrsXy

    Hej !
    Ville bara säga att det kan gå över också.. 
    Jag har mått illa från ca vecka 5 dagligen tillochmed igår (v 8). 
    Nästan varje dag kommit som i attackvågor med illamående, yrsel, ser stjärnor för ögonen och panikmycket illamående men aldrig hänt något mer, går över med typ att knapra på ngt. Nu när det lagt sig blev jag väldigt förvånad - men väldigt skönt. Mår dock fortf. lite lite illa av vissa dofter men mkt bättre. 
    Hoppas det inte är ett "dåligt" tecken om ni förstår vad jag menar Oskyldig

  • Emlan93
    bananmilkshake skrev 2021-04-28 09:11:55 följande:

    Åh, stor kram till dig den här dagen! Var snäll mot dig själv idag och ta det lugnt. Jag tror inte det var nåt konstigt alls med det du upplevde. :)


    Åh tack <3 jag hoppas det, lite oroande att vakna upp att man har typ kramper i magen. Men ska försöka ta det lugnt. Kroppen beter sig underligt iallafall! Kram!
  • neongirl
    Emlan93 skrev 2021-04-28 08:21:31 följande:

    Vakna inatt av att jag hade ont i magen, sprang in på toaletten och sen efter en stund (ursäkta detaljer) spydde jag. Sen gick det över och kunde somna om. Men ush känns som jag går på nålar här, just på denna dag sist fick jag missfall. Försöker att inte tänka på det, men det är svårt.. Någon annan som vaknat så på natten? Man hör ju mest om morgonillamående. Detta var mer total yrsel, kallsvettig och ja, vet inte.. kram!


    Usch det låter jobbigt med så gravt illamående! Hoppas det går över snart både för dig och ni andra som lider av det. Jag har bara lite "bakiskänsla" emellanåt så det är inte så farligt. Har inte mått illa sen förra veckan, men idag kom det tillbaka. Men efter några salta kex är det borta. Känner nästan att jag missar något, men borde kanske vara glad över att inte vara särskilt illamående haha. Skrattande Jag har aldrig kräksjuka, senast var för snart 20 år sedan så vet inte om det kan ha något med det att göra.
  • neongirl
    Grapefrukt89 skrev 2021-04-28 08:58:33 följande:

    Åh... Usch, det är inte lätt! Lider med dig! Men va märkligt att det kan börja på så konstiga tider på dagen! Alltså att vissa känner mer av det senare än tidigare.Vissa inte alls, andra extremt mycket. 


    Min sambo var liksom fundersam över mitt bakis-mående och sa nåt i stilen häromdagen: "Men vad är den evolutionära funktionen med detta för en kvinna, när detta inte riktigt hjälper en?". JO TACK, det undrar vi kvinnor med! hahahaha. Kanske att det ändå tvingar en till att vila mer för att man är så opepp på allt annat? Vad vet jag... :P


    Är ju så tacksam över att vara gravid men man testas ju lite i denna resa också, haha. Jag försöker räkna ned mina dagar och veckor på min preglife-app tänka mer framåt mot de nästkommande veckorna med KUB osv.


    Tänker många gånger på hur en man skulle kunna hantera dessa saker. Då tänker jag direkt på att det är vi kvinnor som är gjorda för att fysiskt och mentalt klara av sjukdomar och andra påfrestande saker (som graviditet) än vad män gör. Det är ju därför män har MAN COLDs som helt förlamar dem, medan vi kvinnor ofta hade kunnat springa runt som vanligt trots feber osv.


    Så därför tänker jag att det ändå är JÄVLIGT HÄFTIGT att vara kvinna! Även om det såklart kommer med en del ojämnställdhets-aspekter ibland också tyvärr. VI ÄR JU SÅ SJUKT STARKA!


    Pepp härifrån i ett sjukt långt inlägg! Vi klarar detta!  SoligHjärtaGravid


    Haha sa precis detta till sambon senast igår. "Det är tur att inte ni män är gravida." Jag tror verkligen inte de hade fixat det. Skrattande
  • KNAS2
    Grapefrukt89 skrev 2021-04-28 08:58:33 följande:

    Åh... Usch, det är inte lätt! Lider med dig! Men va märkligt att det kan börja på så konstiga tider på dagen! Alltså att vissa känner mer av det senare än tidigare.Vissa inte alls, andra extremt mycket. 

    Min sambo var liksom fundersam över mitt bakis-mående och sa nåt i stilen häromdagen: "Men vad är den evolutionära funktionen med detta för en kvinna, när detta inte riktigt hjälper en?". JO TACK, det undrar vi kvinnor med! hahahaha. Kanske att det ändå tvingar en till att vila mer för att man är så opepp på allt annat? Vad vet jag... :P

    Är ju så tacksam över att vara gravid men man testas ju lite i denna resa också, haha. Jag försöker räkna ned mina dagar och veckor på min preglife-app tänka mer framåt mot de nästkommande veckorna med KUB osv.

    Tänker många gånger på hur en man skulle kunna hantera dessa saker. Då tänker jag direkt på att det är vi kvinnor som är gjorda för att fysiskt och mentalt klara av sjukdomar och andra påfrestande saker (som graviditet) än vad män gör. Det är ju därför män har MAN COLDs som helt förlamar dem, medan vi kvinnor ofta hade kunnat springa runt som vanligt trots feber osv.

    Så därför tänker jag att det ändå är JÄVLIGT HÄFTIGT att vara kvinna! Även om det såklart kommer med en del ojämnställdhets-aspekter ibland också tyvärr. VI ÄR JU SÅ SJUKT STARKA!

    Pepp härifrån i ett sjukt långt inlägg! Vi klarar detta! 


    Tack för ett peppigt inlägg.

    Jag tänker lite som du att det är tur att det är vi kvinnor som roddar med detta annars hade det inte blivit några barn :)
  • VirrePirre06

    Är det någon här som tänkt på gravisförsäkring? :) Hört att man ska satsa på en som kostar men så svårt att välja haha. Samt undrar jag om det är en engångs kostnad eller något man betalat per månad, tycker det vart svårt att hitta info :)

  • Sellerin
    Grapefrukt89 skrev 2021-04-28 08:58:33 följande:

    Så därför tänker jag att det ändå är JÄVLIGT HÄFTIGT att vara kvinna! Även om det såklart kommer med en del ojämnställdhets-aspekter ibland också tyvärr. VI ÄR JU SÅ SJUKT STARKA!

    Pepp härifrån i ett sjukt långt inlägg! Vi klarar detta! 


    Tack för pepp!!! Det behövs när man så många kvällen ligger helt utslagen och knappt ens orkar borsta tänderna innan man ska lägga sig. Hahaha!
Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET