• KNAS2

    BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

    Hej!

    Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

    Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

    KNAS, 31 år, BF 7/12

    Tjing!

  • Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • Sellerin
    mandarincurd skrev 2021-05-01 19:10:01 följande:

    Jag är bara i vecka 6 så jag antar hälsosamtal...? Hmm, borde väl vara det! Blodprov, kolla sköldkörteln etc. Är dock sjukt nervös och blir lite hypokondrisk och tänker att ?JAG KOMMER GARANTERAT HA NGT FEL?. Normalt? xD


    Verkar jättenormalt xD

    Jag lämnade blodprov både på hälsosamtalet och inskrivningen :) på inskrivningen var det en hel del som skulle tas inför KUB-besöket!
  • bananmilkshake
    Sellerin skrev 2021-05-01 18:23:01 följande:

    Har samma situation som Grapefrukt89, ingen i familjen fyller år sent på året på varken min eller sambons sida, så känns bara kul att få en familjemedlem att fira även runt slutet på året! Ser ju ut att bli BF i november för min del.

    Hade tidigare en tanke om att hellre få barn tidigare under året, men oj vad det släppte när det inte tog sig månad efter månad som man försökte.. Och glädjen är ju bara så enorm att ens få lov att vara med om detta - att få bli mamma!! <3

    Fyller själv år i januari men har gått i skolan med de som är födda året före mig, tyckte inte det gjorde något alls. Ja, man fyller år sist i klassen, och vissa är 1 år äldre än en själv, men spela roll :P


    Perfekt ju! Kanske blir november för min del också eftersom jag kommer kämpa för ett kejsarsnitt, men vill helst ha december. :) Alla familjemedlemmar jag firar fyller år inom 4 månader, inkl mig, det här lilla pyret och en i sambons familj. :p

    Verkligen, nu bryr man ju sig inte alls om vilken månad det blir. :) Jaha gjorde du, fick du hoppa över en klass alltså? Nej det gör ju inte det, och när man själv är i det så vet man ju inte om nåt annat! Men visst kan jag förstå tjusningen i att fylla år på sommaren! :)
  • Thewalk

    Har ingen i familjen som fyller sent på året, men min farfar fyllde år på julafton. Jag har bf en vecka innan julafton, så gissningsvis kommer väl barnet lagom till julhelgen :D Lika glad för det är jag (såklart)

    Har verkligen varit helt slut idag, tagit flera powernaps och varit konstant illamående. En intensiv arbetsvecka tar ut sin rätt antar jag...

    Jag har varit på hälsosamtal, men där gjordes inga tester utan det blir först om ca 4 veckor. BM sa att hon ev kan göra ett ul då också. Väntan känns lång...

  • Grapefrukt89
    bananmilkshake skrev 2021-04-30 20:21:37 följande:
    Åh, vet hur orolig man kan bli men jag brukar tänka så här, tänk alla som druckit, rökt eller knarkat, med vilje eller av misstag för dom inte vetat att dom var gravida, och som får helt perfekta, friska barn... det måste vara okej att göra små misstag ibland. <3
    Bra poäng! ^^ Brukar tänka i liknande banor när man blir som oroligast. <3 Får nog försöka släppa lite på kontroll och oron...  Annars blir man ju galen. :P
  • mandarincurd
    Sellerin skrev 2021-05-01 20:03:08 följande:

    Verkar jättenormalt xD

    Jag lämnade blodprov både på hälsosamtalet och inskrivningen :) på inskrivningen var det en hel del som skulle tas inför KUB-besöket!


    Hah vad bra xD ohhh vad är det som ska tas inför kub?
  • Sellerin
    bananmilkshake skrev 2021-05-01 20:35:34 följande:

    Perfekt ju! Kanske blir november för min del också eftersom jag kommer kämpa för ett kejsarsnitt, men vill helst ha december. :) Alla familjemedlemmar jag firar fyller år inom 4 månader, inkl mig, det här lilla pyret och en i sambons familj. :p

    Verkligen, nu bryr man ju sig inte alls om vilken månad det blir. :) Jaha gjorde du, fick du hoppa över en klass alltså? Nej det gör ju inte det, och när man själv är i det så vet man ju inte om nåt annat! Men visst kan jag förstå tjusningen i att fylla år på sommaren! :)


    Okej! Varför vill du gärna ha ett kejsarsnitt? :) Jag tänker mig att det gör så fruktansvärt ont :(

    Det bara blev så! Hade många kompisar som var ett år äldre och min skola skulle precis börja med förskoleklass det året, så det innebar att 6- och 7-åringar började samtidigt i typ en 0-1:a klass. Så gick vissa vidare med 7-åringarna till 2:a klass, medan andra stannade i 1:an :)
  • Sellerin
    mandarincurd skrev 2021-05-01 22:42:38 följande:

    Hah vad bra xD ohhh vad är det som ska tas inför kub?


    Jag tror det är ett par värden för att kolla så att man ligger inom referensintervallerna på trisomi 13,18 och 21 (Downs syndrom med mera). Så får man någon form av sannolikhet på kromosomavvikelse baserat på blodproven och ultraljudsundersökningen där de mäter nacken på fostret. Beroende på utfallet erbjuds man sedan vidare undersökning eller ej.

    KUB betyder ju tydligen kombinerat ultraljud och blodprov, jag visste inte det förrän väldigt nyligen :D
  • bananmilkshake
    Sellerin skrev 2021-05-02 14:01:09 följande:

    Okej! Varför vill du gärna ha ett kejsarsnitt? :) Jag tänker mig att det gör så fruktansvärt ont :(

    Det bara blev så! Hade många kompisar som var ett år äldre och min skola skulle precis börja med förskoleklass det året, så det innebar att 6- och 7-åringar började samtidigt i typ en 0-1:a klass. Så gick vissa vidare med 7-åringarna till 2:a klass, medan andra stannade i 1:an :)


    Väldigt kort förklarat så har jag alltid haft stark ångest kring förlossningar, läst på extremt mycket och kommit fram till att kejsarsnitt är det enda för mig. Det är en så säker rutinoperation idag och när jag jämför riskerna och komplikationerna mellan ks och vf så vill jag inte riskera dom som finns med vf.

    Och man får ju smärtstillande efteråt! :) Många är på benen snabbt efter. Personligen tar jag hellre ett kontrollerat sår på magen än smärta och skador i underlivet.

    Litet tillägg! Alla känner förstås olika, jag är inte alltid öppen med mina tankar kring det här men känner mig trygg i den här gruppen och förutsätter att det inte blir tjafs och diskussioner i den här fina tråden! :) Men jag ville förklara eftersom Sellerin undrade!
  • Sellerin
    bananmilkshake skrev 2021-05-02 14:36:05 följande:

    Väldigt kort förklarat så har jag alltid haft stark ångest kring förlossningar, läst på extremt mycket och kommit fram till att kejsarsnitt är det enda för mig. Det är en så säker rutinoperation idag och när jag jämför riskerna och komplikationerna mellan ks och vf så vill jag inte riskera dom som finns med vf.

    Och man får ju smärtstillande efteråt! :) Många är på benen snabbt efter. Personligen tar jag hellre ett kontrollerat sår på magen än smärta och skador i underlivet.

    Litet tillägg! Alla känner förstås olika, jag är inte alltid öppen med mina tankar kring det här men känner mig trygg i den här gruppen och förutsätter att det inte blir tjafs och diskussioner i den här fina tråden! :) Men jag ville förklara eftersom Sellerin undrade!


    Jag förstår :)

    Det är så olika. Kan föreställa mig att om man har förlossningsrädsla så är det svårt att bli av med. Antagligen är risken också större att en påtvingad vf då inte blir optimal, eftersom ens inställning till det ju är nej-nej-nej!!! Hoppas du får gehör för ditt önskemål!

    Antagligen bra att prata om det tidigt under graviditeten med BM så att de vet och har det i åtanke hela tiden och sedan kan planera in det när det närmar sig. Under inskrivningen hade BM en rutinfråga om hur jag ställde mig till amning (är 100% positiv till det), men inte om förlossning. Funderade lite på det och tyckte det var märkligt att just denna fråga fanns med så tidigt, men till exempel inte om förlossning.

    Förutsätter också god ton i denna härliga tråd om detta ämne och alla andra framtida ämne vi kan tänkas ta upp här :) men sen plötligt dyker det ju i och för sig upp lite roliga/märkliga inhopp från andra signaturer, så man vet ju aldrig :P
  • bananmilkshake
    Sellerin skrev 2021-05-02 14:49:05 följande:

    Jag förstår :)

    Det är så olika. Kan föreställa mig att om man har förlossningsrädsla så är det svårt att bli av med. Antagligen är risken också större att en påtvingad vf då inte blir optimal, eftersom ens inställning till det ju är nej-nej-nej!!! Hoppas du får gehör för ditt önskemål!

    Antagligen bra att prata om det tidigt under graviditeten med BM så att de vet och har det i åtanke hela tiden och sedan kan planera in det när det närmar sig. Under inskrivningen hade BM en rutinfråga om hur jag ställde mig till amning (är 100% positiv till det), men inte om förlossning. Funderade lite på det och tyckte det var märkligt att just denna fråga fanns med så tidigt, men till exempel inte om förlossning.

    Förutsätter också god ton i denna härliga tråd om detta ämne och alla andra framtida ämne vi kan tänkas ta upp här :) men sen plötligt dyker det ju i och för sig upp lite roliga/märkliga inhopp från andra signaturer, så man vet ju aldrig :P


    Tack för ditt fina och förstående svar! <3

    Vi pratade länge om det på hälsosamtalet, min bm var väldigt empatisk och det kändes som hon förstod mig. Jag tog upp det vid mina tidigare graviditeter också, för jag ville att det ska stå med i journalen.

    Haha ja dom kommer vi nog inte ifrån! Har för mig det var nån som slängde in nån konstig kommentar i nån av bim-trådarna förut också, haha. xD
Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET