• KNAS2

    BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

    Hej!

    Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

    Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

    KNAS, 31 år, BF 7/12

    Tjing!

  • Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • KNAS2

    Hur mår ni alla?

    Jag tycker mig ha mått bättre denna vecka (vecka 9) än förra veckan. Har kunnat jobba på som vanligt men har samtidigt stödätit för att förebygga illamående, det kanske är det som har varit avgörande.

    Imorgon har jag hälsosamtal/inskrivning, går in i v. 10 (idag el imon) Det känns som ganska sent men jag ringde och hörde mig för och då meddelande hon att det går hur bra som helt att komma vecka 10. Ska bli kul och se vad planeringen framöver blir.

  • neongirl
    KNAS2 skrev 2021-05-02 18:45:36 följande:

    Hur mår ni alla?

    Jag tycker mig ha mått bättre denna vecka (vecka 9) än förra veckan. Har kunnat jobba på som vanligt men har samtidigt stödätit för att förebygga illamående, det kanske är det som har varit avgörande.

    Imorgon har jag hälsosamtal/inskrivning, går in i v. 10 (idag el imon) Det känns som ganska sent men jag ringde och hörde mig för och då meddelande hon att det går hur bra som helt att komma vecka 10. Ska bli kul och se vad planeringen framöver blir.


    Skönt att du mår bättre denna veckan. :) Spännande att redan vara i vecka 10. Jag gick in i vecka 9 igår.

    Det kan säkert variera beroende på region när hälsosamtalet sker. I Halland är det i vecka 6-8, men det är nog inget som måste ske i en viss vecka tänker jag. Utan det kändes mest som lite planering inför KUB m.m. De kollade också blodsocker och blodvärde (Hb), samt sköldkörtelprov, vilket jag tycker är bra. Sköldkörtelprovet har jag inte fått svar på än.

    Jag mår fortfarande helt okej. Jag fryser ganska mycket, förutom på nätterna. Tog tempen i morse och hade då 37,5 så det förklarar väl det hela. Är också supertäppt i näsan och konstant hungrig. xD
  • KNAS2
    neongirl skrev 2021-05-02 19:44:52 följande:

    Skönt att du mår bättre denna veckan. :) Spännande att redan vara i vecka 10. Jag gick in i vecka 9 igår.

    Det kan säkert variera beroende på region när hälsosamtalet sker. I Halland är det i vecka 6-8, men det är nog inget som måste ske i en viss vecka tänker jag. Utan det kändes mest som lite planering inför KUB m.m. De kollade också blodsocker och blodvärde (Hb), samt sköldkörtelprov, vilket jag tycker är bra. Sköldkörtelprovet har jag inte fått svar på än.

    Jag mår fortfarande helt okej. Jag fryser ganska mycket, förutom på nätterna. Tog tempen i morse och hade då 37,5 så det förklarar väl det hela. Är också supertäppt i näsan och konstant hungrig. xD


    Ja här står det också vecka 6-8 men jag hade missat vart man bokade in sig på det. Trodde att mitt tidiga VUL skulle vara som en inskrivning. Är ju helt lost i det här, känner sig verkligen som en nybörjare!

    Jag är också täppt. Mest på kvällen meb det kommer även under dagen. Hade varit skönt med fria luftvägar!
  • bananmilkshake
    KNAS2 skrev 2021-05-02 18:45:36 följande:

    Hur mår ni alla?

    Jag tycker mig ha mått bättre denna vecka (vecka 9) än förra veckan. Har kunnat jobba på som vanligt men har samtidigt stödätit för att förebygga illamående, det kanske är det som har varit avgörande.

    Imorgon har jag hälsosamtal/inskrivning, går in i v. 10 (idag el imon) Det känns som ganska sent men jag ringde och hörde mig för och då meddelande hon att det går hur bra som helt att komma vecka 10. Ska bli kul och se vad planeringen framöver blir.


    Gick också in i vecka 10 idag. :) Mår väl bra överlag men är trött, trött, trött. Yr vissa dagar, och har ett väldigt lätt illamående efter frukost och in på eftermiddagen typ. Jag har väldigt svårt att motivera mig till att göra saker. :/ Imorgon är det en vecka till mitt nästa ultraljud, längtar.
  • KNAS2
    bananmilkshake skrev 2021-05-02 20:12:07 följande:

    Gick också in i vecka 10 idag. :) Mår väl bra överlag men är trött, trött, trött. Yr vissa dagar, och har ett väldigt lätt illamående efter frukost och in på eftermiddagen typ. Jag har väldigt svårt att motivera mig till att göra saker. :/ Imorgon är det en vecka till mitt nästa ultraljud, längtar.


    Jag känner exakt detsamma. Kan typ ligga i soffan/sängen en hel dag utan problem. Innan var det fart på mig konstant, hittade på saker hela tiden. Det kanske vänder, vem vet! :)
  • bananmilkshake
    KNAS2 skrev 2021-05-02 20:26:28 följande:
    Jag känner exakt detsamma. Kan typ ligga i soffan/sängen en hel dag utan problem. Innan var det fart på mig konstant, hittade på saker hela tiden. Det kanske vänder, vem vet! :)
    Precis så! Kan ju säga att jag fått valuta för Netflix... jag hoppas verkligen det vänder för det är ju hemskt, haha! 
  • neongirl
    KNAS2 skrev 2021-05-02 19:50:29 följande:
    Ja här står det också vecka 6-8 men jag hade missat vart man bokade in sig på det. Trodde att mitt tidiga VUL skulle vara som en inskrivning. Är ju helt lost i det här, känner sig verkligen som en nybörjare!

    Jag är också täppt. Mest på kvällen meb det kommer även under dagen. Hade varit skönt med fria luftvägar!
    Håller med, man känner sig verkligen helt lost. Önskar att man hade tätare besök, speciellt under första graviditeten. Jag bokade direkt via 1177, fanns något som kallades första graviditets-besöket eller liknande, så valde det. Föredrar att boka online om det går. :)

    Ja fria luftvägar hade varit skönt. :)
  • Spartacus12

    Första barnet, 28 år och BF den 25 dec???????? Är i vecka 7 och helt ärligt mår jag piss sen 2 veckor tillbaka. Började med den värsta smärtan i magen jag någonsin kännt... Åkte in på gyn och gjorde vul, allt såg bra ut och gyn sa att jag förmodligen upplever så kallad växtvärk. Den är hemsk, blir förlamad av smärta och gråter. Sen en vecka tillbaka är det illamåendet, det vill inte försvinna, sitter i hela dagarna. Såg fram emot att vara gravid, men gud var inte beredd på att det skulle vara så jobbigt. Har inte heller berättat för någon om graviditeten (förutom fästmannen såklart) så jag har inte riktigt någon att prata med???? usch ville inte komma in med dålig stämning men var tvungen att skriva av mig!

  • Grapefrukt89
    bananmilkshake skrev 2021-05-01 18:10:21 följande:
    Vad kul att du haft din inskrivning! Hur var det, vad gjordes och tog det lång tid? Skönt att du fick en du trivs med, det är ju så viktigt! Första gången jag var gravid fick jag en uråldrig miniatyrtant som var högst ocharmig. xD

    Ja precis, det var skönt att den veckan blev så kort, nu är det redan vecka 10 imorgon.

    Tack, och massa pepp tillbaka till dig! <3 Är så glad för den här tråden, så mycket stöd alltså!

    Det tog nästan 1 timme med allt som allt. De tog prover för klamydia (skumt?), äggvite-tjofräs, blodtryck, tryckte in hälsosamtalet också i denna träff. Jag tog inga blodprov hos min BM så måste detta gå via provtagningen på ett sjukhus. Så jag har bokat tid för provtagning den 12/5 inför KUB som jag har den 27/5. Sen bokade vi in nästa träff hos henne när jag är i vecka 15. Känns så avslägset och läskigt att planera så långt fram men detta är väl standard att de gör så I guess...


    Ajdå, men du verkar ha kommit till ett bättre ställe nu av det jag förstått? <3

  • Grapefrukt89
    KNAS2 skrev 2021-05-02 18:45:36 följande:

    Hur mår ni alla?

    Jag tycker mig ha mått bättre denna vecka (vecka 9) än förra veckan. Har kunnat jobba på som vanligt men har samtidigt stödätit för att förebygga illamående, det kanske är det som har varit avgörande.

    Imorgon har jag hälsosamtal/inskrivning, går in i v. 10 (idag el imon) Det känns som ganska sent men jag ringde och hörde mig för och då meddelande hon att det går hur bra som helt att komma vecka 10. Ska bli kul och se vad planeringen framöver blir.


    Mådde helt ok i början på veckan med "vanligt illamående" fram till kl 12 typ. Men idag har jag mått illa hela dagen trots sea-band hela dagen och postafen... :O Är i vecka 10 (9+2) så jag hoppas att det blir lite bättre snart igen.


    Hade själv inskrivning i torsdags och den tog 1 timme nästan. Inga blodprov togs just där, utan jag behöver gå till provtagning på närmaste sjukhus för att få dessa. Detta är dock inbokat den 12/5 redan.  Kändes bra men mycket att smälta och tänka på. ^^


    Spännande att höra hur det går för  dig imorgon! :)

Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET