• KNAS2

    BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

    Hej!

    Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

    Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

    KNAS, 31 år, BF 7/12

    Tjing!

  • Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • Thewalk
    Spartacus12 skrev 2021-05-02 21:38:02 följande:

    Första barnet, 28 år och BF den 25 dec???????? Är i vecka 7 och helt ärligt mår jag piss sen 2 veckor tillbaka. Började med den värsta smärtan i magen jag någonsin kännt... Åkte in på gyn och gjorde vul, allt såg bra ut och gyn sa att jag förmodligen upplever så kallad växtvärk. Den är hemsk, blir förlamad av smärta och gråter. Sen en vecka tillbaka är det illamåendet, det vill inte försvinna, sitter i hela dagarna. Såg fram emot att vara gravid, men gud var inte beredd på att det skulle vara så jobbigt. Har inte heller berättat för någon om graviditeten (förutom fästmannen såklart) så jag har inte riktigt någon att prata med???? usch ville inte komma in med dålig stämning men var tvungen att skriva av mig!


    Grattis till graviditeten!
    Usch vad läskigt med sådana magsmärtor. Hoppas inte de återkommer. Kan relatera med illamåendet, har haft det konstant i 2.5 veckor nu. Det värsta för mig är att jag vaknar varje natt pga illamåendet. Hoppas det ska ge med sig snart, är i mitten på v.8 nu. Det tar på krafterna. Jag är van att vara mycket fysiskt aktiv, tränar 5-6 dagar i veckan men nu finns inte energin.
    Jag har heller inte berättar för någon (mer än närmsta kollegan som annars skulle fundera varför jag har så konstigt beteende) så förstår även den biten. Hoppas du mår bättre snart!

    Är det någon som känner att ni blir hjälpta av sea-band? Är skeptisk men kanske ska ge det ett försök trots allt.
  • KNAS2
    neongirl skrev 2021-05-02 21:19:51 följande:

    Håller med, man känner sig verkligen helt lost. Önskar att man hade tätare besök, speciellt under första graviditeten. Jag bokade direkt via 1177, fanns något som kallades första graviditets-besöket eller liknande, så valde det. Föredrar att boka online om det går. :)Ja fria luftvägar hade varit skönt. :)


    Ja jag såg också att det gick att boka via 1177 när jag tittade efter. Hoppas på att få mycket nyttig information idag på mitt besök. Kommer väl glömma att ställa alla frågor som jag gått och funderat över :)
  • KNAS2
    Grapefrukt89 skrev 2021-05-02 21:53:17 följande:

    Mådde helt ok i början på veckan med "vanligt illamående" fram till kl 12 typ. Men idag har jag mått illa hela dagen trots sea-band hela dagen och postafen... :O Är i vecka 10 (9+2) så jag hoppas att det blir lite bättre snart igen.

    Hade själv inskrivning i torsdags och den tog 1 timme nästan. Inga blodprov togs just där, utan jag behöver gå till provtagning på närmaste sjukhus för att få dessa. Detta är dock inbokat den 12/5 redan.  Kändes bra men mycket att smälta och tänka på. ^^

    Spännande att höra hur det går för  dig imorgon! :)


    Usch vad jobbigt att du mår så dåligt. Jag har fått till illamåendet vissa dagar då jag tajma in små mellan mål var tredje timme ungefär (inbillar mig att det är det som hjälper i alla fall). Ja det ska bli spännande idag, återkopplar här sen såklart! :)
  • mandarincurd
    KNAS2 skrev 2021-05-02 18:45:36 följande:

    Hur mår ni alla?

    Jag tycker mig ha mått bättre denna vecka (vecka 9) än förra veckan. Har kunnat jobba på som vanligt men har samtidigt stödätit för att förebygga illamående, det kanske är det som har varit avgörande.

    Imorgon har jag hälsosamtal/inskrivning, går in i v. 10 (idag el imon) Det känns som ganska sent men jag ringde och hörde mig för och då meddelande hon att det går hur bra som helt att komma vecka 10. Ska bli kul och se vad planeringen framöver blir.


    V.6

    Jag mår helt okej! Vaknade dock upp med världens jävla mensvärk (i alla fall för mig som varit väldigt skonad från mensvärk hela mitt liv), blev orolig, skrev till en vän som lugnade ner mig och google lugnade (faktiskt) ner mig. Nu är det över. Mvc imorgon.

    Hur mår du?
  • neongirl
    KNAS2 skrev 2021-05-03 07:09:39 följande:
    Ja jag såg också att det gick att boka via 1177 när jag tittade efter. Hoppas på att få mycket nyttig information idag på mitt besök. Kommer väl glömma att ställa alla frågor som jag gått och funderat över :)
    Ja det kändes som att jag också glömde ställa flera frågor. Tycker tyvärr hon kändes lite stressad om än väldigt snäll. Men kommer inte ha henne sen ändå för här får man inte välja utan blir tilldelad en BM, lite jobbigt tycker jag. Är orolig att få någon jättehemsk. :S
  • Spartacus12
    Thewalk skrev 2021-05-02 22:53:30 följande:

    Grattis till graviditeten!

    Usch vad läskigt med sådana magsmärtor. Hoppas inte de återkommer. Kan relatera med illamåendet, har haft det konstant i 2.5 veckor nu. Det värsta för mig är att jag vaknar varje natt pga illamåendet. Hoppas det ska ge med sig snart, är i mitten på v.8 nu. Det tar på krafterna. Jag är van att vara mycket fysiskt aktiv, tränar 5-6 dagar i veckan men nu finns inte energin.

    Jag har heller inte berättar för någon (mer än närmsta kollegan som annars skulle fundera varför jag har så konstigt beteende) så förstår även den biten. Hoppas du mår bättre snart!

    Är det någon som känner att ni blir hjälpta av sea-band? Är skeptisk men kanske ska ge det ett försök trots allt.


    Tack snälla! Jag brukar också träna en massa, men har inte heller haft någon ork sista 2 veckorna. Köpte sånt armband i helgen, mig verkar det inte hjälpa riktigt. Kanske jag som inte satt på dem ordentligt, ingen aning!
  • bananmilkshake
    Grapefrukt89 skrev 2021-05-02 21:44:17 följande:

    Det tog nästan 1 timme med allt som allt. De tog prover för klamydia (skumt?), äggvite-tjofräs, blodtryck, tryckte in hälsosamtalet också i denna träff. Jag tog inga blodprov hos min BM så måste detta gå via provtagningen på ett sjukhus. Så jag har bokat tid för provtagning den 12/5 inför KUB som jag har den 27/5. Sen bokade vi in nästa träff hos henne när jag är i vecka 15. Känns så avslägset och läskigt att planera så långt fram men detta är väl standard att de gör så I guess...


    Ajdå, men du verkar ha kommit till ett bättre ställe nu av det jag förstått? <3


    Tack för infon! Haha, äggvitetjofräs. Skrattande Jag läste nyligen om att dom tar klamydia-prov, men visst känns det lite otippat, men bra förstås! 

    Håller med om att det känns långt mellan gångerna, som att man bara ska guppa runt där i sin lilla båt ute på ett stort hav och då och då kommer det nån räddningsbåt och kollar till en. 

    Ja hon jag fick nu är jag jättenöjd med, hon förstod all oro och tog sig tid, hon rekommenderade till och med en Netflix-serie! 

  • Sellerin
    KNAS2 skrev 2021-05-02 18:45:36 följande:

    Hur mår ni alla?

    Jag tycker mig ha mått bättre denna vecka (vecka 9) än förra veckan. Har kunnat jobba på som vanligt men har samtidigt stödätit för att förebygga illamående, det kanske är det som har varit avgörande.

    Imorgon har jag hälsosamtal/inskrivning, går in i v. 10 (idag el imon) Det känns som ganska sent men jag ringde och hörde mig för och då meddelande hon att det går hur bra som helt att komma vecka 10. Ska bli kul och se vad planeringen framöver blir.


    Det är lite upp och ner, men det som är konstant är att jag aldrig känner mig 100% frisk! Alltid är det något, hehe. Har också nästäppa som vissa skrev. Haft det i kanske 3 veckor. Sambon fick ta soffan i natt för jag bara låg där och snörvlade :( på jobbet undrar de om jag är lite förkyld, men nej det är ju bara väderomslaget och säkert pollen (hihi).

    Äter massvis och hur ofta som helst. Mår illa till och från, det kommer närsomhelst på dygnet. Trött de flesta dagar. Inte orkat träna sedan jag åkte skidor i mitten på mars..

    Men tycker det är så underbart att vara gravid! <3

    Fick min kub tidigarelagd så gör den redan på onsdag. Tycker det är jobbigt att jag har två sköldkörtelvärden som var helt åt skogen vid senaste provtagningen, men har ju dubblat min medicindos nu och hoppas att den lille inte har hunnit ta skada av att värdena varit fel :(

    Hoppas ditt samtal med BM idag har gått bra!
  • bananmilkshake

    Jag har rätt mycket molvärk idag. Tycker det är lite obehagligt... jag hade det i början men nu har det varit lugnt ett tag tills idag (v.10). Men det är också jobbigt när det inte känns nåt alls haha! Blir aldrig nöjd.

  • Sellerin
    bananmilkshake skrev 2021-05-03 15:46:09 följande:

    Jag har rätt mycket molvärk idag. Tycker det är lite obehagligt... jag hade det i början men nu har det varit lugnt ett tag tills idag (v.10). Men det är också jobbigt när det inte känns nåt alls haha! Blir aldrig nöjd.


    Ja det är jobbigt både och ju :(

    Tror ändå att vila-vila-vila är bäst när det gör ont!

    Min molvärk kommer och går, men har aldrig varit särskilt intensiv vid något tillfälle.

    Du ska väl snart göra ett vul till, eller misstar jag mig? Jätteskönt att de följer utvecklingen med täta mellanrum :)
Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET