• KNAS2

    BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

    Hej!

    Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

    Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

    KNAS, 31 år, BF 7/12

    Tjing!

  • Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • bananmilkshake
    Emlan93 skrev 2021-05-27 08:43:21 följande:

    Alltså funderar så på när jag ska berätta för mina (och min mans) föräldrar. Vi är säkra på att vänta till efter kub för våra vänner. Men funderar på om vi kanske ska berätta för föräldrarna i helgen, är då i (v.9+6) så nästan v.11.

    Men vet inte om vi ska vänta lite till iallafall.. För mina föräldrar är det typ denna eller nästa helg, helgen efter det ska vi köra en stor flytthelg för mitt syskon. Så då hade det ju varit skönt att de vet om att jag kanske kan må illa eller bli extra trött. På onsdagen efter den röj-helgen är det kub. Tänker att till mitt syskon får jag berätta den helgen.

    Hur gör ni? :)


    Vi berättade för hans föräldrar och min ena förälder+syskon direkt efter plusset. Jag berättade också för mina två bästa vänner. Eftersom vi haft missfall så ville vi inte behöva låtsas som ingenting om det hände igen. Jag träffar min förälder ofta dessutom så jag orkade inte ljuga om varför jag inte drack kaffe eller alkohol ibland. :) Min andra förälder ska jag berätta för vilken dag som helst men jag är nervös av nån anledning och drar på det lite. :) 

    Nu efter kub tänker jag att jag inte kommer hålla det superhemligt, om jag tex måste säga nåt på jobbet av någon anledning (mitt ena jobb har ofta tunga lyft), men jag vill vänta tills minst efter RUL innan vi säger nåt på sociala medier och så. 
  • Nugget
    Emlan93 skrev 2021-05-27 08:43:21 följande:

    Alltså funderar så på när jag ska berätta för mina (och min mans) föräldrar. Vi är säkra på att vänta till efter kub för våra vänner. Men funderar på om vi kanske ska berätta för föräldrarna i helgen, är då i (v.9+6) så nästan v.11.

    Men vet inte om vi ska vänta lite till iallafall.. För mina föräldrar är det typ denna eller nästa helg, helgen efter det ska vi köra en stor flytthelg för mitt syskon. Så då hade det ju varit skönt att de vet om att jag kanske kan må illa eller bli extra trött. På onsdagen efter den röj-helgen är det kub. Tänker att till mitt syskon får jag berätta den helgen.

    Hur gör ni? :)


    Jag berättade för min mor sent vecka 9 mest pga att bm ville veta om hon hade haft havandeskapsförgiftning(tydligen ärftligt). Berättade för hans mor i helgen då hon skulle göra riskabel operation(gick bra!). Men resten av släkten väntar vi med till efter första UL som är nästa fredag, vecka 13 då. :)
  • neongirl
    Emlan93 skrev 2021-05-27 08:43:21 följande:

    Alltså funderar så på när jag ska berätta för mina (och min mans) föräldrar. Vi är säkra på att vänta till efter kub för våra vänner. Men funderar på om vi kanske ska berätta för föräldrarna i helgen, är då i (v.9+6) så nästan v.11.

    Men vet inte om vi ska vänta lite till iallafall.. För mina föräldrar är det typ denna eller nästa helg, helgen efter det ska vi köra en stor flytthelg för mitt syskon. Så då hade det ju varit skönt att de vet om att jag kanske kan må illa eller bli extra trött. På onsdagen efter den röj-helgen är det kub. Tänker att till mitt syskon får jag berätta den helgen.

    Hur gör ni? :)


    Vi har inte berättat för någon än. Eller jo min chef vet för att det var lite tvunget haha. Men resten vet inget än. Efter missfallet i höstas så är vi väldigt nojiga. Samtidigt kanske det hade varit skönt att dela oron med någon. Men det har varit lite mycket under senaste året så vill inte oroa familjen i onödan. Har tänkt berätta efter ultraljudet nästa vecka om allt ser bra ut. :)
  • MrsXy

    Heej !
    Tack alla som svarade på mina frågor om när man gör RUL, frågade tillsist BM och det verkar vara som några av er skrev efter 18 hela veckor. 

    Kul ni som fått göra ultraljud och sett små liven ! Solig Jättekul att läsa. 

    Angående att berätta så sa jag typ dag 1 till en av mina närmsta vänner, en annan vän fick veta i samband med att jag hela tiden var illamående och vi sågs ofta, en tredje i samband med att jag tagit massa blodprov. Chefen fick även veta. Resten vet inget. 
    Tänker kanske berätta för släkt om några veckor, ses inte så ofta pga bor på annan ort. Har dock iiiingen aning hur man framför något sånt?! Trodde typ aldrig den dagen skulle komma. 

  • Emlan93

    Tycker verkligen det är svårt att resonera kring mest lämplig tid. Kub är ju v 13(12+) och även då missfallsrisken går ner. Vi hade ju ett tidigt missfall I februari i v.6(5+4) och det berättade vi för våra föräldrar då de först trodde jag hade utomkvedshavandeskap och skulle opereras. Men det var det alltså inte. Så det är ju redan med på resan ändå, hade det hänt något nu igen hade jag nog berättat för dem. Ska fundera lite till. Men börjar bli svårt att hålla sig. Jag är ju så trött också, brukar ha en helt annan energinivå. Nu har vi också precis gift oss för snart 2 veckor sen så mycket energi gick åt till den dagen, fortfarande så tacksam över twinsen att de skötte sig bra i magen och lät mig på topp för en dag :)

  • bananmilkshake
    Emlan93 skrev 2021-05-27 10:00:09 följande:

    Tycker verkligen det är svårt att resonera kring mest lämplig tid. Kub är ju v 13(12+) och även då missfallsrisken går ner. Vi hade ju ett tidigt missfall I februari i v.6(5+4) och det berättade vi för våra föräldrar då de först trodde jag hade utomkvedshavandeskap och skulle opereras. Men det var det alltså inte. Så det är ju redan med på resan ändå, hade det hänt något nu igen hade jag nog berättat för dem. Ska fundera lite till. Men börjar bli svårt att hålla sig. Jag är ju så trött också, brukar ha en helt annan energinivå. Nu har vi också precis gift oss för snart 2 veckor sen så mycket energi gick åt till den dagen, fortfarande så tacksam över twinsen att de skötte sig bra i magen och lät mig på topp för en dag :)


    Men ååh, grattis till giftermålet! Hjärta Vad roligt, och skönt att du mådde bra! 
  • bananmilkshake
    MrsXy skrev 2021-05-27 09:37:11 följande:

    ...
    Tänker kanske berätta för släkt om några veckor, ses inte så ofta pga bor på annan ort. Har dock iiiingen aning hur man framför något sånt?! Trodde typ aldrig den dagen skulle komma. 


    Alltså jag visste tidigt att jag ville göra det enkelt, har jättesvårt för det där "samla-hela-familjen-och-vi har något att berätta"! 

    Jag träffade min mamma och hon hade precis visat mig något, så sa jag att jag också skulle visa en grej, men att det är väldigt litet. Så fick hon helt enkelt se testet, haha. Det var ju med streck så det tog en liten stund innan hon kopplade. Men jag är verkligen inte en högtidlig person så det kändes bra att göra det enkelt. :) 
  • Emlan93
    bananmilkshake skrev 2021-05-27 10:07:58 följande:

    Men ååh, grattis till giftermålet!  Vad roligt, och skönt att du mådde bra! 


    Åh tack så mycket!! Det har varit ett par intensiva veckor helt klart :p
  • Emlan93
    bananmilkshake skrev 2021-05-27 10:15:08 följande:

    Alltså jag visste tidigt att jag ville göra det enkelt, har jättesvårt för det där "samla-hela-familjen-och-vi har något att berätta"! 

    Jag träffade min mamma och hon hade precis visat mig något, så sa jag att jag också skulle visa en grej, men att det är väldigt litet. Så fick hon helt enkelt se testet, haha. Det var ju med streck så det tog en liten stund innan hon kopplade. Men jag är verkligen inte en högtidlig person så det kändes bra att göra det enkelt. :) 


    Men gulligt ju! Funderar på att ge ett paket med ett par bebis strumpor eller en mössa och sen när de kopplar det får de ett till likadant i och med att det är två. Men vet inte om jag vågar vara sådär "kul" hehe! Får också lite ångest av att jag börjar planera så mycket i huvudet, hoppas verkligen allt är bra där inne. <3
  • mandarincurd

    Suck... skulle boka KUB idag men tydligen så erbjuder de inte kvinnor under 35 år att göra det pga rådande omständigheter. Så less på de orden kan jag tillägga. Försöker boka tidigt ultraljud men frågan är om man ens ser avvikelser på ett sådant...

Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET