• KNAS2

    BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

    Hej!

    Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

    Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

    KNAS, 31 år, BF 7/12

    Tjing!

  • Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • neongirl
    Fjaril90 skrev 2021-08-04 17:41:39 följande:

    Nu var det min tur att ha RUL och allt såg toppen ut även här. Phu! Den lille gillar att ligga med ansiktet mot ryggen, så det är antagligen därför jag inte känner några distinkta rörelser/sparkar än enligt barnmorskan. Den låg också konstant med händerna på huvudet/nacken och chillade på, inte bara jag som njuter av sista veckans semester, hehe.

    I motsats till vad jag tidigare trott är det en liten pojke som växer till sig där inne. Känns så mycket mer verkligt nu när man vet. Jag och mannen har gått runt och fnissat ?vi ska få en SON? och ?HAN mår bra? hela dagen haha.

    Uppdaterar mitt BF på listan också. :)


    MissJ00 skrev 2021-08-05 13:15:00 följande:

    Ska ha en pojke!! :) va på RUL idag

    Nytt datum 22/12 (tidigare 28e) . Men det blir ju aldrig exakt det beräknade ändå ;)


    Grattis till era små killar! Kul att vi börjar bli några stycken som väntar pojkar nu. I början kändes det som att alla väntade tjejer. :)
  • bananmilkshake

    Tänkte höra hur ni alla mår! 

    Jag är så trött, känner mig tung och andfådd. Svårt att äta. Hjärtat slår extraslag, en natt när jag varit uppe på toaletten och lade mig igen, fick hjärtat nåt spel. Jag tror inte det är möjligt men jag är helt säker på att det dunkade 4 gånger i rad, haha. 


    Jag har börjat ta järntillskott så kanske det hjälper. Tydligen skulle jag fått ett brev att jag skulle börja ta det i v.20, men det brevet fick jag aldrig så jag började i slutet av v.23. Gick veta av en slump genom att jag ringde bm om annat. 

    Är annars på bra humör! Men hade gärna varit hemma och vilat (intensiv jobbperiod även om jobbet är lugnt). 


    Hoppas ni alla mår bra! <3 

  • Thewalk
    bananmilkshake skrev 2021-08-07 10:18:34 följande:

    Tänkte höra hur ni alla mår! 

    Jag är så trött, känner mig tung och andfådd. Svårt att äta. Hjärtat slår extraslag, en natt när jag varit uppe på toaletten och lade mig igen, fick hjärtat nåt spel. Jag tror inte det är möjligt men jag är helt säker på att det dunkade 4 gånger i rad, haha. 

    Jag har börjat ta järntillskott så kanske det hjälper. Tydligen skulle jag fått ett brev att jag skulle börja ta det i v.20, men det brevet fick jag aldrig så jag började i slutet av v.23. Gick veta av en slump genom att jag ringde bm om annat. 

    Är annars på bra humör! Men hade gärna varit hemma och vilat (intensiv jobbperiod även om jobbet är lugnt). 

    Hoppas ni alla mår bra! <3 


    Jag mår sådär fysiskt, men bra psykiskt.

    Jag har haft foglossning i några veckor och sover fruktansvärt dåligt. Sedan har jag högt blodtryck, som igår hade gått ner till en lite bättre nivå. Men det är ändå så pass kritiskt att min barnmorska gett mig en läkartid på måndag, då blir jag troligen sjukskriven. Har varit ledig ganska länge nu, men skulle börjat jobba nästa vecka. Dock så skulle jag ev. Blivit avstängd pga covid då jag jobbar i skola. Så förmodligen blir det inget mer jobb för min del.

    Som gravid med tvillingar är man under extra uppsyn. Varannan vecka har jag tid för att kolla värden och lyssna på bebisarnas hjärtljud. Sedan väntar ganska täta ultraljud från v 28. Så jag känner att jag är i trygga händer. Det är också vanligt att bli sjukskriven från ca v 25 oavsett komplikationer då man rekommenderas mer vila.

    Men annars mår jag bra och är så glad över min mage och att jag känner bebisarna härja där inne varje dag. :D

    Hoppas järnet hjälper dig och att du mår lite bättre snart. Annars tycker jag att du ska kontakt din barnmorska så att du också kan få en möjlighet att kanske bli sjukskriven (iaf på visstid) det är kämpigt att vara gravid!

    Andfåddhet och hjärtklappning är ju fullt normalt med allt extra blod som pumpar, men kan vara så obehagligt! Ta hand om dig!
  • Grapefrukt89

    Hej allihopa!

    Fint att se att ni mår bra, att RUL har gått bra för er som gjort det på sistone (massa grattis) och kul att det finns lite pojkar också som balanserar flick-vågen i vår tråd ;)


    Har börjat köpa in lite kläder (70% på reapriset på lindex som jag inte kunde motstå) snart går tankarna åt att köpa fler saker, som barnvagn babynest osv. Får se hur vi gör...


    Kan tipsa om fantastiska gratis BABYBOXAR! Finns "lloydsapotek", "libero" och "Babybox Original" som ger en presentkort med produkter att testa för både babyn, mamman och hemmet (för hemmet - viaplay).


    Fint att hänga med i tråden, även om jag är dålig nuförtiden på att svara på enskilda kommentarer, så hejjar jag på er alla i bakgrunden iaf! HjärtaSolig

  • Grapefrukt89
    bananmilkshake skrev 2021-08-07 10:18:34 följande:

    Tänkte höra hur ni alla mår! 

    Jag är så trött, känner mig tung och andfådd. Svårt att äta. Hjärtat slår extraslag, en natt när jag varit uppe på toaletten och lade mig igen, fick hjärtat nåt spel. Jag tror inte det är möjligt men jag är helt säker på att det dunkade 4 gånger i rad, haha. 


    Jag har börjat ta järntillskott så kanske det hjälper. Tydligen skulle jag fått ett brev att jag skulle börja ta det i v.20, men det brevet fick jag aldrig så jag började i slutet av v.23. Gick veta av en slump genom att jag ringde bm om annat. 

    Är annars på bra humör! Men hade gärna varit hemma och vilat (intensiv jobbperiod även om jobbet är lugnt). 


    Hoppas ni alla mår bra! <3 


    Åh, fattar att det känns tungt. Tydligen kan man må så himla olika, men det är ju vanligt att man bli andfådd och känner sig tung. Speciellt om man är van vid att röra på sig så blir det ett himla kontrast till att kroppen helt plötsligt reagerar annorlunda. Järn kan säkert hjälpa lite på traven! Alla gravida rekommenderas att ta järn från vecka 20, så det ska man inte vara orolig över. Hoppas det hjälper dig! <3


    Jag har fått rekommenderat järnintag varannan dag med Niferex sen vecka 16 (då mitt värde var pyttelite lägre än väntat och för att jag ska komma ikapp). Får se vad min BM säger den 16/8 då jag har uppföljning...



    Jag går på graviditetspenning nu från nästa vecka och känner mig ganska nöjd och lugn över det (även om jag fick panik i juni månad när beskedet kom). Känner att det är behövligt i och med att jag hade sån turbulent vår med störtblödning och fortsatt blödningar plus covid på det... Så nu känns det bra att kunna varva ner...<3


    Thewalk skrev 2021-08-07 10:46:19 följande:
    Jag mår sådär fysiskt, men bra psykiskt.

    Jag har haft foglossning i några veckor och sover fruktansvärt dåligt. Sedan har jag högt blodtryck, som igår hade gått ner till en lite bättre nivå. Men det är ändå så pass kritiskt att min barnmorska gett mig en läkartid på måndag, då blir jag troligen sjukskriven. Har varit ledig ganska länge nu, men skulle börjat jobba nästa vecka. Dock så skulle jag ev. Blivit avstängd pga covid då jag jobbar i skola. Så förmodligen blir det inget mer jobb för min del.

    Som gravid med tvillingar är man under extra uppsyn. Varannan vecka har jag tid för att kolla värden och lyssna på bebisarnas hjärtljud. Sedan väntar ganska täta ultraljud från v 28. Så jag känner att jag är i trygga händer. Det är också vanligt att bli sjukskriven från ca v 25 oavsett komplikationer då man rekommenderas mer vila.

    Men annars mår jag bra och är så glad över min mage och att jag känner bebisarna härja där inne varje dag. :D

    Hoppas järnet hjälper dig och att du mår lite bättre snart. Annars tycker jag att du ska kontakt din barnmorska så att du också kan få en möjlighet att kanske bli sjukskriven (iaf på visstid) det är kämpigt att vara gravid!

    Andfåddhet och hjärtklappning är ju fullt normalt med allt extra blod som pumpar, men kan vara så obehagligt! Ta hand om dig!


    Åh.. Foglossning är nog det jag har börjat känna nu... Svårt när man är van att vara aktiv och hålla igång och sen så känner man av det under en längre tid. Hoppas att du får hjälp och mår bättre snart. <3


    Fint att du ändå mår ok och att du kan njuta av full aktivitet i magen. Bra också att du har tät uppföljning.


    Är också avstängd från jobbet då jag jobbar på gymnasieskola. Känns skönt nu faktiskt även om jag nästintill fick panik av tanken då beskedet kom...


    Ta hand om dig och hoppas att du blir bättre med din foglossning  <3

  • bananmilkshake
    Grapefrukt89 skrev 2021-08-07 11:09:48 följande:

    Åh, fattar att det känns tungt. Tydligen kan man må så himla olika, men det är ju vanligt att man bli andfådd och känner sig tung. Speciellt om man är van vid att röra på sig så blir det ett himla kontrast till att kroppen helt plötsligt reagerar annorlunda. Järn kan säkert hjälpa lite på traven! Alla gravida rekommenderas att ta järn från vecka 20, så det ska man inte vara orolig över. Hoppas det hjälper dig! <3

    Jag har fått rekommenderat järnintag varannan dag med Niferex sen vecka 16 (då mitt värde var pyttelite lägre än väntat och för att jag ska komma ikapp). Får se vad min BM säger den 16/8 då jag har uppföljning...

    Jag går på graviditetspenning nu från nästa vecka och känner mig ganska nöjd och lugn över det (även om jag fick panik i juni månad när beskedet kom). Känner att det är behövligt i och med att jag hade sån turbulent vår med störtblödning och fortsatt blödningar plus covid på det... Så nu känns det bra att kunna varva ner?


    Ja det är ju så! Jag har läst om många där andfåddheten och det lättar senare, så hoppas på det. :) Jag blev ordinerad samma märke, tycker det redan påverkar magen negativt, suck. xD

    Åh men vad skönt! Ja du har haft det tufft ju, såklart du ska få vila och pusta ut efter allt. <3
  • Storm01
    Grapefrukt89 skrev 2021-08-07 10:49:39 följande:

    Hej allihopa!

    Fint att se att ni mår bra, att RUL har gått bra för er som gjort det på sistone (massa grattis) och kul att det finns lite pojkar också som balanserar flick-vågen i vår tråd ;)

    Har börjat köpa in lite kläder (70% på reapriset på lindex som jag inte kunde motstå) snart går tankarna åt att köpa fler saker, som barnvagn babynest osv. Får se hur vi gör...

    Kan tipsa om fantastiska gratis BABYBOXAR! Finns "lloydsapotek", "libero" och "Babybox Original" som ger en presentkort med produkter att testa för både babyn, mamman och hemmet (för hemmet - viaplay).

    Fint att hänga med i tråden, även om jag är dålig nuförtiden på att svara på enskilda kommentarer, så hejjar jag på er alla i bakgrunden iaf! 


    Haha, beställde också nyligen endel gratis babyboxar. Från Lloyds apotek, Libero och Babybox Original! Ska bli spännande att se vad som finns i boxarna :)
  • bananmilkshake
    Grapefrukt89 skrev 2021-08-07 10:49:39 följande:

    Hej allihopa!

    Fint att se att ni mår bra, att RUL har gått bra för er som gjort det på sistone (massa grattis) och kul att det finns lite pojkar också som balanserar flick-vågen i vår tråd ;)

    Har börjat köpa in lite kläder (70% på reapriset på lindex som jag inte kunde motstå) snart går tankarna åt att köpa fler saker, som barnvagn babynest osv. Får se hur vi gör...

    Kan tipsa om fantastiska gratis BABYBOXAR! Finns "lloydsapotek", "libero" och "Babybox Original" som ger en presentkort med produkter att testa för både babyn, mamman och hemmet (för hemmet - viaplay).

    Fint att hänga med i tråden, även om jag är dålig nuförtiden på att svara på enskilda kommentarer, så hejjar jag på er alla i bakgrunden iaf! 


    Åh vad bra att du nämner babyboxar! Har du också Preggers-appen? Jag såg tips om exakt dom nu nämnde där nämligen. Men på alla står det att dom ska hämtas ut, stämmer det? Jag vill helst ha det hemskickat. :/
  • mandarincurd
    bananmilkshake skrev 2021-08-07 10:18:34 följande:

    Tänkte höra hur ni alla mår! 

    Jag är så trött, känner mig tung och andfådd. Svårt att äta. Hjärtat slår extraslag, en natt när jag varit uppe på toaletten och lade mig igen, fick hjärtat nåt spel. Jag tror inte det är möjligt men jag är helt säker på att det dunkade 4 gånger i rad, haha. 

    Jag har börjat ta järntillskott så kanske det hjälper. Tydligen skulle jag fått ett brev att jag skulle börja ta det i v.20, men det brevet fick jag aldrig så jag började i slutet av v.23. Gick veta av en slump genom att jag ringde bm om annat. 

    Är annars på bra humör! Men hade gärna varit hemma och vilat (intensiv jobbperiod även om jobbet är lugnt). 

    Hoppas ni alla mår bra! <3 


    Åååhh vad jobbigt för dig :( ang hjärtat så sa en kompis till mig att man kan få hjärtrusningar, hjärtklappningar osv när man är gravid. Ingen fara med obehagligt såklart. Hoppas järnet hjälper!

    Ja jag förstår dig helt!
  • mandarincurd

    Min mage känns så himla himla spänd. Känns som att jag ständigt går och trycker ut den. Haft så sen i eftermiddags. Känner någon igen sig? Det är liksom hela magen? gör inte ont men det är inte jätteskönt. :/

Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET