• KNAS2

    BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

    Hej!

    Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

    Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

    KNAS, 31 år, BF 7/12

    Tjing!

  • Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • bananmilkshake
    Grapefrukt89 skrev 2021-10-11 12:32:23 följande:

    Ja men precis! Om jag förstått det rätt så kan de vända sig i sidled men fortfarande med huvudet neråt. Känns häftigt att de vänder sig automatiskt och redan ställer in sig på att komma ut! :O


    Ja! Jag känner likadant. Ibland känns det som att min tös både boxar och sparkar samtidigt i diagonalen! Hahahaha! Sjukt.

    Jag är hemma sen i augusti! :D Hade smått panik över det först under sommaren men är nu sjukt tacksam för att inte behöva gå till jobb. Kroppen får ju sig en rejäl omgång av graviditeten och jag vet inte hur alla kvinnor som fortsätter jobba länge orkar det.Vissa gör det trots att de har flera barn att ta hand om hemma... Sjuuuuuukt starkt!


    Har till och med tänkt att OM man har lyckan att bli mamma till ett till barn i framtiden så kommer jag definitivt gå några veckor tidigare än de 10 dagar av föräldraledighet man tar ut via försäkringskassan före BF. :P


    Ja det är ju helt fantastiskt när man tänker på det! Att det funkar liksom. :) 


    Åh vad skönt att det känns bra nu då. Ja man är ju lite sliten, helt klart... Jag tycker det känns så bra att äntligen hinna vila och göra sånt jag/vi inte hunnit här hemma. Eller hur, att vara gravid och dessutom redan ha ett eller flera barn... omg! Superkvinnor alltså. 

  • mandarincurd

    Svarar såhär istället för enstaka inlägg :)

    Sist jag var hos BM så låg han snett neråt med huvudet och jag tror han gjorde den vändningen dagen innan pga kände ett sånt extreeemt tryck neråt!

    Märker också att han har lite mindre plats på då rörelserna känns annorlunda, inte längre de kvicka kickarna utan nu känns det mer som att någon ställer sig på min mage lite då och då. Men ja det kommer fortfarande några box och kick och det är inte asskönt, haha.

    På onsdag ska jag äntligen vaccinera mig, längtar!!!

  • neongirl

    Idag har vi äntligen beställt barnvagn + babyskydd. Känns så skönt! Det blev ett paket med en Britax Smile 3 Duovagn och babyskydd. Ingick ett stay safe väderkit också. Får bara hålla tummarna att det inte är så lång leveranstid. Två månader till BF :)

  • bananmilkshake
    neongirl skrev 2021-10-11 23:54:38 följande:

    Idag har vi äntligen beställt barnvagn + babyskydd. Känns så skönt! Det blev ett paket med en Britax Smile 3 Duovagn och babyskydd. Ingick ett stay safe väderkit också. Får bara hålla tummarna att det inte är så lång leveranstid. Två månader till BF :)


    Vi har samma! Den kom jättesnabbt, på några dagar. Beställde från babyv tror jag. :)
  • neongirl
    bananmilkshake skrev 2021-10-12 07:46:33 följande:
    Vi har samma! Den kom jättesnabbt, på några dagar. Beställde från babyv tror jag. :)
    Kul att ni också köpt Britax Smile 3. Vi älskar hur lättkörd den är. Ingen vagn kändes lika bra efter att vi provkört denna. :) Låter bra att den kom snabbt. Vi hade tänkt beställa online, men så hade de samma deal på Babyproffsen här i stan så det blev därifrån istället. Hon som vi beställde av sa att Britax brukar vara snabba så jag hoppas på det. :)
  • bananmilkshake
    neongirl skrev 2021-10-12 09:10:43 följande:

    Kul att ni också köpt Britax Smile 3. Vi älskar hur lättkörd den är. Ingen vagn kändes lika bra efter att vi provkört denna. :) Låter bra att den kom snabbt. Vi hade tänkt beställa online, men så hade de samma deal på Babyproffsen här i stan så det blev därifrån istället. Hon som vi beställde av sa att Britax brukar vara snabba så jag hoppas på det. :)


    Håller med, så lättstyrd och smidig. :) Ja det går säkert typ lika snabbt! Det var så kul att få hem den så snabbt och inte behöva gå och längta. Skönt att ha det ur världen också!
  • Sellerin
    mandarincurd skrev 2021-10-11 22:08:26 följande:

    På onsdag ska jag äntligen vaccinera mig, längtar!!!


    Tog min andra dos i förra veckan! Känns bra :) Kommer att ha väldigt bra skydd när det väl är dags för delivery! :D
  • Sellerin

    Har ni andra börjat fundera hur ni och er partner ska göra med utgifter under föräldraledigheten? Tkr det är ganska svårt att hitta en enkel och bra lösning, ifall det inte är så att man tänker vara F-ledig precis lika länge.

    Hört lite olika förslag dock! Vissa bara delar lika på F-dagarna och är nöjda med det och fortsätter stå för utgifter på samma sätt som tidigare. Antar att alla inte delar lika från början, ifall det är så att man har lite större löneskillnader sinsemellan! Någon räknar på mellanskillnaden på vad man fick ut i nettolön och vad man får ut som f-ledig, och så får den arbetande partnern stå för halva mellanskillnaden. Andra låter den som jobbar stå för utvalda större utgifter.

    Vi har inte riktigt bestämt hur vi ska göra, bara diskuterat att vi säkert hittar en bra lösning som båda tycker känns rättvis, men några detaljer om denna lösning har vi ännu inte på plats, hehe!

  • VirrePirre06
    Sellerin skrev 2021-10-12 21:11:52 följande:

    Har ni andra börjat fundera hur ni och er partner ska göra med utgifter under föräldraledigheten? Tkr det är ganska svårt att hitta en enkel och bra lösning, ifall det inte är så att man tänker vara F-ledig precis lika länge.

    Hört lite olika förslag dock! Vissa bara delar lika på F-dagarna och är nöjda med det och fortsätter stå för utgifter på samma sätt som tidigare. Antar att alla inte delar lika från början, ifall det är så att man har lite större löneskillnader sinsemellan! Någon räknar på mellanskillnaden på vad man fick ut i nettolön och vad man får ut som f-ledig, och så får den arbetande partnern stå för halva mellanskillnaden. Andra låter den som jobbar stå för utvalda större utgifter.

    Vi har inte riktigt bestämt hur vi ska göra, bara diskuterat att vi säkert hittar en bra lösning som båda tycker känns rättvis, men några detaljer om denna lösning har vi ännu inte på plats, hehe!


    Vi har valt att dela procentuellt utifrån inkomst på utgifter, dock har vi samma lika som sätts över på mat/inhandling kontot :) Köper vi något till bebis så delar vi lika även där. Vi känner att det känns bäst för oss, vi funderade tidigare på att ha en helt gemensam ekonomi, men känner nu att vi ändå vill ha ett eget spar och inte behöva leva på en "fickpeng" :)
  • VirrePirre06
    VirrePirre06 skrev 2021-10-13 08:55:37 följande:

    Vi har valt att dela procentuellt utifrån inkomst på utgifter, dock har vi samma lika som sätts över på mat/inhandling kontot :) Köper vi något till bebis så delar vi lika även där. Vi känner att det känns bäst för oss, vi funderade tidigare på att ha en helt gemensam ekonomi, men känner nu att vi ändå vill ha ett eget spar och inte behöva leva på en "fickpeng" :)


    Och föräldradagarna kommer jag ta mer av pga min sambo inte kan vara ifrån sitt jobb så lång tid, dock funderat på att eventuellt ta ut 1 dag i veckan för hans del typ onsdagar :) Men inte planerat något ännu hos fk xD
Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET