• KNAS2

    BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

    Hej!

    Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

    Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

    KNAS, 31 år, BF 7/12

    Tjing!

  • Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • mandarincurd
    Sellerin skrev 2021-10-12 21:02:15 följande:

    Tog min andra dos i förra veckan! Känns bra :) Kommer att ha väldigt bra skydd när det väl är dags för delivery! :D


    Lyckan blev kortvarig, det är tydligen på tisdag nästa vecka hahah!
  • VirrePirre06

    Hoppas alla mår bra :) Tänkte höra om någon annan har muskelryckningar långt ner i livmodern? Jag har haft det några dagar nu, på båda sidorna med samma "hoppande" i jämn tajt i flera minuter xD Hört om att man kan känna bebisen hicka men detta känns som något annat :O

  • bananmilkshake
    VirrePirre06 skrev 2021-10-13 22:09:41 följande:

    Hoppas alla mår bra :) Tänkte höra om någon annan har muskelryckningar långt ner i livmodern? Jag har haft det några dagar nu, på båda sidorna med samma "hoppande" i jämn tajt i flera minuter xD Hört om att man kan känna bebisen hicka men detta känns som något annat :O


    Tror du inte det är hicka då? :) Jag har sånt hoppande, precis där hon har kroppen, så jag antar det är hicka! Igår kändes det tre gånger. Det sitter i några minuter. Ganska snabba ryck är det, inte som när en vuxen hickar.
  • neongirl
    VirrePirre06 skrev 2021-10-13 22:09:41 följande:

    Hoppas alla mår bra :) Tänkte höra om någon annan har muskelryckningar långt ner i livmodern? Jag har haft det några dagar nu, på båda sidorna med samma "hoppande" i jämn tajt i flera minuter xD Hört om att man kan känna bebisen hicka men detta känns som något annat :O


    bananmilkshake skrev 2021-10-14 07:49:57 följande:
    Tror du inte det är hicka då? :) Jag har sånt hoppande, precis där hon har kroppen, så jag antar det är hicka! Igår kändes det tre gånger. Det sitter i några minuter. Ganska snabba ryck är det, inte som när en vuxen hickar.
    Jag tror också det är hicka. Brukar få så till och från. Ibland flera gånger per dag. I början tänkte jag också att det var något annat, men enligt BM ska hicka kännas rytmiskt vilket jag tycker det gör. Känns inte som sparkar utan mer som snabba och rytmiska ryck/fladder. Så det borde vara hicka tänker jag. :)
  • VirrePirre06
    bananmilkshake skrev 2021-10-14 07:49:57 följande:

    Tror du inte det är hicka då? :) Jag har sånt hoppande, precis där hon har kroppen, så jag antar det är hicka! Igår kändes det tre gånger. Det sitter i några minuter. Ganska snabba ryck är det, inte som när en vuxen hickar.


    neongirl skrev 2021-10-14 08:45:32 följande:

    Jag tror också det är hicka. Brukar få så till och från. Ibland flera gånger per dag. I början tänkte jag också att det var något annat, men enligt BM ska hicka kännas rytmiskt vilket jag tycker det gör. Känns inte som sparkar utan mer som snabba och rytmiska ryck/fladder. Så det borde vara hicka tänker jag. :)


    Ja men då kanske det är det då, kan komma flera gånger per dag haha :) Går in I v.31 idag så det är ju inte omöjligt.
  • bananmilkshake
    VirrePirre06 skrev 2021-10-14 10:37:18 följande:

    Ja men då kanske det är det då, kan komma flera gånger per dag haha :) Går in I v.31 idag så det är ju inte omöjligt.


    Säkert! Jag läste på lite om hicka förresten, det är ett bra tecken! Betyder ju att bebisen övar på att andas och att systemet fungerar och utvecklas. :)
  • KNAS2
    Sellerin skrev 2021-10-12 21:11:52 följande:

    Har ni andra börjat fundera hur ni och er partner ska göra med utgifter under föräldraledigheten? Tkr det är ganska svårt att hitta en enkel och bra lösning, ifall det inte är så att man tänker vara F-ledig precis lika länge.

    Hört lite olika förslag dock! Vissa bara delar lika på F-dagarna och är nöjda med det och fortsätter stå för utgifter på samma sätt som tidigare. Antar att alla inte delar lika från början, ifall det är så att man har lite större löneskillnader sinsemellan! Någon räknar på mellanskillnaden på vad man fick ut i nettolön och vad man får ut som f-ledig, och så får den arbetande partnern stå för halva mellanskillnaden. Andra låter den som jobbar stå för utvalda större utgifter.

    Vi har inte riktigt bestämt hur vi ska göra, bara diskuterat att vi säkert hittar en bra lösning som båda tycker känns rättvis, men några detaljer om denna lösning har vi ännu inte på plats, hehe!


    Vi ska lägga ihop lönen och föräldrapenningen, betala alla räkningar och lägga undan lite spar pengar, sen delar vi lika på pengarna som blir över. Det känns bäst för oss, vi gör likadant sedan när mannen går hem.

    Det ska sägas att vi tjänar ganska lika.
  • bananmilkshake

    Varning för lite äckeltext om magproblem!

    Känns som min mage spårat ur lite... har ju haft jobbiga problem med hård och trög mage tills jag började med Lactulos. Får ont i magen och sammandragningar typ direkt när saker inte funkar som dom ska, men Lactulos har gjort stor skillnad. 


    Nu har jag lyckats vara hård i magen OCH lös på samma dag, två dagar i rad. Vad fan händer? xD Har någon mer såna här magproblem? Det har iofs triggats av att jag ätit, så är väl bara känslig... men gaaah, kan det vara antingen eller åtminstone? 

  • Grapefrukt89

    Angående lön och hur man delar upp det med FP så tjänar min sambo 30% mer än mig efter skatt. Ska tilläggas att jag jobbar 80% (självvalt) och därför blir det en ganska stor skillnad. Men vi har delat alla utgifter rakt av och han har hjälpt mig med mellanskillnaden på lönen nu under graviditetspenningen då jag i början endast fick ut 10.000/12.000kr (vilket inte täckt min del av utgifterna per måndad)... Just nu har vi delat FP-dagarna nästan rakt av, men jag kommer att ta en 14 dagar mer än sambon...

  • Bula2021
    bananmilkshake skrev 2021-10-14 19:16:47 följande:

    Varning för lite äckeltext om magproblem!

    Känns som min mage spårat ur lite... har ju haft jobbiga problem med hård och trög mage tills jag började med Lactulos. Får ont i magen och sammandragningar typ direkt när saker inte funkar som dom ska, men Lactulos har gjort stor skillnad. 

    Nu har jag lyckats vara hård i magen OCH lös på samma dag, två dagar i rad. Vad fan händer? xD Har någon mer såna här magproblem? Det har iofs triggats av att jag ätit, så är väl bara känslig... men gaaah, kan det vara antingen eller åtminstone? 


    Alltså? jag har nog ALLA problem som man kan ha med en mage :D Jag har senaste veckan lyckats hitta en bra balans, men fram tills det har den varit helt otroligt hård. Att det växlar mellan hård och lös får jag nog leva med. Tilläggas bör att jag innan graviditet kunde gå på toa efter varje måltid typ. Bra aktivitet på mage och tarmar alltså :)

    Det jag gör nu är rätt mycket linfrö (3-4 msk) i havregrynsgröten när jag kokar den på morgonen, dricker bra mängd vatten under dagen och drar i mig maxdos Lactulos innan sänggående. Då brukar jag kunna börja dagen med ett toabesök, men även senare under dagen.

    Kan också tipsa om järntabletterna Sideral som min bm tipsat mig om. De är DYRA men verkar faktiskt inte påverka tarmarna negativt vilket varit en stor del i mitt problem fram tills förra veckan då jag åt Niferex. Har ett hb på 103 så behöver äta ordentligt med järn.

    Prova linfrön om du inte redan gör, och byt till Sideral om du äter annat märke är mitt tips. Hoppa det löser sig!!!
Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET