• KNAS2

    BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

    Hej!

    Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

    Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

    KNAS, 31 år, BF 7/12

    Tjing!

  • Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • bananmilkshake
    Bula2021 skrev 2021-10-14 21:57:43 följande:

    Alltså? jag har nog ALLA problem som man kan ha med en mage :D Jag har senaste veckan lyckats hitta en bra balans, men fram tills det har den varit helt otroligt hård. Att det växlar mellan hård och lös får jag nog leva med. Tilläggas bör att jag innan graviditet kunde gå på toa efter varje måltid typ. Bra aktivitet på mage och tarmar alltså :)

    Det jag gör nu är rätt mycket linfrö (3-4 msk) i havregrynsgröten när jag kokar den på morgonen, dricker bra mängd vatten under dagen och drar i mig maxdos Lactulos innan sänggående. Då brukar jag kunna börja dagen med ett toabesök, men även senare under dagen.

    Kan också tipsa om järntabletterna Sideral som min bm tipsat mig om. De är DYRA men verkar faktiskt inte påverka tarmarna negativt vilket varit en stor del i mitt problem fram tills förra veckan då jag åt Niferex. Har ett hb på 103 så behöver äta ordentligt med järn.

    Prova linfrön om du inte redan gör, och byt till Sideral om du äter annat märke är mitt tips. Hoppa det löser sig!!!


    Ååh, typiskt!! Men jättebra tips, tack! Mina Niferex är nog snart slut så då testar jag dom andra. Att ta Lactulos innan sänggående har jag inte ens tänkt på!
  • Grapefrukt89
    Bula2021 skrev 2021-10-14 21:57:43 följande:
    Alltså? jag har nog ALLA problem som man kan ha med en mage :D Jag har senaste veckan lyckats hitta en bra balans, men fram tills det har den varit helt otroligt hård. Att det växlar mellan hård och lös får jag nog leva med. Tilläggas bör att jag innan graviditet kunde gå på toa efter varje måltid typ. Bra aktivitet på mage och tarmar alltså :)

    Det jag gör nu är rätt mycket linfrö (3-4 msk) i havregrynsgröten när jag kokar den på morgonen, dricker bra mängd vatten under dagen och drar i mig maxdos Lactulos innan sänggående. Då brukar jag kunna börja dagen med ett toabesök, men även senare under dagen.

    Kan också tipsa om järntabletterna Sideral som min bm tipsat mig om. De är DYRA men verkar faktiskt inte påverka tarmarna negativt vilket varit en stor del i mitt problem fram tills förra veckan då jag åt Niferex. Har ett hb på 103 så behöver äta ordentligt med järn.

    Prova linfrön om du inte redan gör, och byt till Sideral om du äter annat märke är mitt tips. Hoppa det löser sig!!!
    Åh, va jobbigt med magproblem... Fattar att man blir helt desperat. Har nyligen bytt från vitt/ljust bröd till mörkare bröd eftersom att jag själv haft otrevligheter på den fronten... :(

    En liten varning bara gällande linfrön. Tydligen ska man inte äta mer än 2 msk linfrön per dag eftersom att det innehåller nåt ämne som är giftigt i stora ämnen enligt livsmedelsverket... Det visste inte jag och fick panik häromdagen när jag käkat bröd i en veckas tid med massvis av linfrön... 

    "Det går bra att äta 1-2 matskedar hela linfrön per dag"


  • bananmilkshake
    Grapefrukt89 skrev 2021-10-15 11:53:15 följande:

    Åh, va jobbigt med magproblem... Fattar att man blir helt desperat. Har nyligen bytt från vitt/ljust bröd till mörkare bröd eftersom att jag själv haft otrevligheter på den fronten... :(

    En liten varning bara gällande linfrön. Tydligen ska man inte äta mer än 2 msk linfrön per dag eftersom att det innehåller nåt ämne som är giftigt i stora ämnen enligt livsmedelsverket... Det visste inte jag och fick panik häromdagen när jag käkat bröd i en veckas tid med massvis av linfrön... "Det går bra att äta 1-2 matskedar hela linfrön per dag"

    "Ät bara krossade eller malda linfrön om de har hettats upp med vätska, till exempel i bröd eller gröt. Ät högst 1 matsked sådana linfrön per dag. Det rådet gäller alla, inte bara gravida"

    Bara en liten heads-up om du inte redan visste detta...


    Just det, det med linfrön är viktigt! Det blir cyanid i kroppen. :/
  • Bula2021
    Grapefrukt89 skrev 2021-10-15 11:53:15 följande:

    Åh, va jobbigt med magproblem... Fattar att man blir helt desperat. Har nyligen bytt från vitt/ljust bröd till mörkare bröd eftersom att jag själv haft otrevligheter på den fronten... :(

    En liten varning bara gällande linfrön. Tydligen ska man inte äta mer än 2 msk linfrön per dag eftersom att det innehåller nåt ämne som är giftigt i stora ämnen enligt livsmedelsverket... Det visste inte jag och fick panik häromdagen när jag käkat bröd i en veckas tid med massvis av linfrön... "Det går bra att äta 1-2 matskedar hela linfrön per dag"

    "Ät bara krossade eller malda linfrön om de har hettats upp med vätska, till exempel i bröd eller gröt. Ät högst 1 matsked sådana linfrön per dag. Det rådet gäller alla, inte bara gravida"

    Bara en liten heads-up om du inte redan visste detta...


    Jag har koll på det där med linfrön men har inte brytt mig så mycket om det?.Meeeeen det kanske jag borde :) Får se till att det blir max 2 msk eller kanske byta ut/komplettera med annat. Psylliumfrö bildar ju också ett geléhölje i vätska och de kanske man kan äta mer av? Får kolla upp! Tack för påminnelsen.
  • Bula2021
    bananmilkshake skrev 2021-10-15 09:51:09 följande:

    Ååh, typiskt!! Men jättebra tips, tack! Mina Niferex är nog snart slut så då testar jag dom andra. Att ta Lactulos innan sänggående har jag inte ens tänkt på!


    Nån gång har jag i samband med att jag varit uppe och kissat på natten även redan då behövt göra nummer två men det är ju bara ett plus :D Herregud - vilka problem va :) Just nu är jag bara så glad att systemet verkar ha dragit igång igen, för det har varit riktigt jobbigt i flera månader med otrooooligt spänd mage/buk hela vägen från revbenen ned till bäckenben.
  • Bula2021
    Grapefrukt89 skrev 2021-10-15 11:53:15 följande:

    Åh, va jobbigt med magproblem... Fattar att man blir helt desperat. Har nyligen bytt från vitt/ljust bröd till mörkare bröd eftersom att jag själv haft otrevligheter på den fronten... :(

    En liten varning bara gällande linfrön. Tydligen ska man inte äta mer än 2 msk linfrön per dag eftersom att det innehåller nåt ämne som är giftigt i stora ämnen enligt livsmedelsverket... Det visste inte jag och fick panik häromdagen när jag käkat bröd i en veckas tid med massvis av linfrön... "Det går bra att äta 1-2 matskedar hela linfrön per dag"

    "Ät bara krossade eller malda linfrön om de har hettats upp med vätska, till exempel i bröd eller gröt. Ät högst 1 matsked sådana linfrön per dag. Det rådet gäller alla, inte bara gravida"

    Bara en liten heads-up om du inte redan visste detta...


    bananmilkshake skrev 2021-10-15 12:13:02 följande:

    Just det, det med linfrön är viktigt! Det blir cyanid i kroppen. :/


    Hittade detta på Livsmedelsverkets hemsida:

    ?Det går bra att äta psylliumfrö (physsalium) även när man är gravid. I dessa frön finns inte något skadligt ämne, motsvarande vätecyanid som finns i linfrö. Men man ska tänka på att dricka lite extra, eftersom fröna sväller mycket.?

    Gött! Då blir det sådana från och med nu.
  • bananmilkshake
    Bula2021 skrev 2021-10-15 13:25:41 följande:

    Nån gång har jag i samband med att jag varit uppe och kissat på natten även redan då behövt göra nummer två men det är ju bara ett plus :D Herregud - vilka problem va :) Just nu är jag bara så glad att systemet verkar ha dragit igång igen, för det har varit riktigt jobbigt i flera månader med otrooooligt spänd mage/buk hela vägen från revbenen ned till bäckenben.


    Haha nej det är bara välkommet! xD

    Ja alltså man blir en helt ny människa när det fungerar, jag har varit så deppig och omotiverad när det var som värst. Då hade jag som du, helt spänd över hela buken, plus smärta! Skönt att vi får må bra nu! <3
  • Bula2021
    bananmilkshake skrev 2021-10-15 13:45:54 följande:

    Haha nej det är bara välkommet! xD

    Ja alltså man blir en helt ny människa när det fungerar, jag har varit så deppig och omotiverad när det var som värst. Då hade jag som du, helt spänd över hela buken, plus smärta! Skönt att vi får må bra nu! <3


    Verkligen! Morgnarna efter toa och innan frukost är mitt bästa läge nu :)

    Min livmoder hade ju större sf-mått

    Än både normalkurva och övre kurva vid 25 veckor så på måndag ska jag jag på ny mätning (vecka 27+0 i dag). Det gör väl också sitt till, att exakt ALLT känns utspänt och obekvämt.
  • bananmilkshake
    Bula2021 skrev 2021-10-15 15:50:40 följande:

    Verkligen! Morgnarna efter toa och innan frukost är mitt bästa läge nu :)

    Min livmoder hade ju större sf-mått

    Än både normalkurva och övre kurva vid 25 veckor så på måndag ska jag jag på ny mätning (vecka 27+0 i dag). Det gör väl också sitt till, att exakt ALLT känns utspänt och obekvämt.


    Haha precis! Då blir det en riktigt bra dag. :D

    Åh kan förstå det ja, att det gör det extra jobbigt. Hoppas det går bra på nästa mätning och att det planat ut sig lite!
  • Sellerin

    Alltså. Är det bara jag som inte besväras av att ha en lite en trögare mage än normalt? Har inte ont, har inga spänningar, ingenting.

    I början av veckan kom jag på att: hmm? nu var det nog en vecka sedan jag var på toa senast, kanske inte riktigt bra!! Men jag har alltså inte ont eller något av det. Blev mest lite orolig för jag tänkte att: oj, om tarmarna tar så mkt plats nu, hur har då lilla barnet det. Hahah!

    Sen löste det sig av sig själv, måste försöka dricka mer vatten än vad jag gör nu om dagarna. :)

Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET