• KNAS2

    BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

    Hej!

    Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

    Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

    KNAS, 31 år, BF 7/12

    Tjing!

  • Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • VirrePirre06
    Thewalk skrev 2021-11-10 17:25:05 följande:

    Tack så mycket för bra tips- eko våtservetter ska vi allt testa! Behöver köpa babyolja. Men tror vi har det mesta som behövs för ?starten?.

    Igår var en turbulent dag för mig då jag var på extra TUL och vår ena tvilling vuxit så dåligt att läkaren övervägde igångsättning. Man tror att att han ska växa bättre på utsidan. Efter lite övervägande så bestämde hon att vänta en vecka, då göra ett UL igen och utifrån det ev starta förlossningen. Så länge är jag på sjukhuset och gör CTG varje dag. Så de har koll på att dem har det bra i magen så länge, idag såg det jättebra ut. Igår fick jag även sitta många h på akuten för gravida för att göra en massa tester. Så känner mig himla trött nu. Är dock glad över att inte bli inlagd och över att dem har så bra koll. Nu hoppas jag att tvilling 1 lägger på sig ( han uppskattas nu väga 1.6 kg) tvilling 2 är över 2kg vilket känns bra. Ganska troligt att även dessa blir novemberbarn alltså :)

    Ska bli spännande att följa er alla kommande veckor- snart är bebisarna här!


    Jag hade oxå en orolig dag igår :/ Var på vanligt besök hos bm på morgonen, där var mitt BT lite högre än det brukar (har legat på lite över varje gång) samt att bebis hjärtljud var för snabbt, ska ligga runt 150-160slag/minut och bm mätte upp till 180-190. Så fick åka in till FL-akuten, och kopplas upp på ctg och kolla BT igen, och nu var det högt 158/100. :/ Bebisen var det absolut inga fel på, hon var nog bara lite för livad xD Men fick prata med en läkare och fick konstaterat graviditets-hypertoni. Så måste verkligen vara uppmärksam på symptom nu för havandeskapsförgiftning :O Fick iaf BT sänkande medicin och ska till bm på fredag igen för att kolla så det gått ner. Så hoppas på det bästa :)
  • Grapefrukt89
    Sellerin skrev 2021-11-10 09:08:53 följande:
    Swepis heter studien för övrigt ifall någon är intresserad, men den fick avbrytas i förväg, så finns nog mer att studera innan de kan säga helt säkert vad som är bäst och säkras! Verkar ju som att just igångsättningar är ett problem på förlossningsavdelningarna, eftersom det blir att den födande kvinnan upptar ett rum under mycket längre tid, jämfört med om förlossningen startar spontant. Och just tid för patienter som inte är i värkarbete verkar ju inte direkt finnas i nuläget på landets förlossningsavdelningar synd om barnmorskorna, vi får hoppas på fler utbildningsplatser framöver och bättre arbetsvillkor för de som redan är i yrket :)

    Ja nu är det nära! En vecka kvar! Börjat känna lite smått hur kroppen övar. Är väldigt redo. Men som du säger är jag beredd på en vecka över tiden, därefter igångsättning de närmsta dagarna :)

    Aha! Så igångsättningar kan alltså ändå ta så pass lång tid? Jag förstår att när man väl börjar då så måste man ju hålla koll på den födande såklart. Har alltid varit rädd för att igångsättning kan verka så otroligt snabbt när den väl gör det att kroppen går igång med superstarka värkar jättesnabbt. (Att man då öppnar sig snabbt också, kanske snabbare än vad som är som mest optimalt). Men vad vet jag! :P Hoppas nu på spontana värkar även om det går ca en vecka över...


    Ja, vi får hålla tummarna för dem som jobbar inom förlossningsvården. Inge vidare att de har det så! Vilken förlossning har du som prio 1? :) 


    Sååå spännande att du är så nära! Har hört att kroppen förbereder sig både med förvärkar men också att man blir lite "lösare" i magen. Har i mitt fall under de senaste 3 dagarna inte haft problem med min annars gravida väldigt "hårda/tröga" mage. Så jag hoppas det är ett tecken på att kroppen är på g (även fast det inte sker nu eller inom 10 dagar). Vet inte om du känt nå skillnad i det eller mest förvärkar osv..?

  • Grapefrukt89
    Thewalk skrev 2021-11-10 17:25:05 följande:

    Tack så mycket för bra tips- eko våtservetter ska vi allt testa! Behöver köpa babyolja. Men tror vi har det mesta som behövs för ?starten?.

    Igår var en turbulent dag för mig då jag var på extra TUL och vår ena tvilling vuxit så dåligt att läkaren övervägde igångsättning. Man tror att att han ska växa bättre på utsidan. Efter lite övervägande så bestämde hon att vänta en vecka, då göra ett UL igen och utifrån det ev starta förlossningen. Så länge är jag på sjukhuset och gör CTG varje dag. Så de har koll på att dem har det bra i magen så länge, idag såg det jättebra ut. Igår fick jag även sitta många h på akuten för gravida för att göra en massa tester. Så känner mig himla trött nu. Är dock glad över att inte bli inlagd och över att dem har så bra koll. Nu hoppas jag att tvilling 1 lägger på sig ( han uppskattas nu väga 1.6 kg) tvilling 2 är över 2kg vilket känns bra. Ganska troligt att även dessa blir novemberbarn alltså :)

    Ska bli spännande att följa er alla kommande veckor- snart är bebisarna här!


    Åh... Fattar att det känns läskigt men SÅ himla bra att de håller koll på dem och dig. <3 Vilken lättnad och vilket stöd alltså! Hoppas nu att nummer 1 växer till sig och att du kan få träffa dem snart! Då har vi iaf 3 st i tråden som får november-barn. (Sellerin, Bananmilkshake och du). Spännande!


    (Hoppas jag kan hänga med i den vågen även fast jag har BF 1/12... Är ju otålig som tusan juuu). :P Hahahah!

  • Grapefrukt89
    VirrePirre06 skrev 2021-11-10 19:19:53 följande:
    Jag hade oxå en orolig dag igår :/ Var på vanligt besök hos bm på morgonen, där var mitt BT lite högre än det brukar (har legat på lite över varje gång) samt att bebis hjärtljud var för snabbt, ska ligga runt 150-160slag/minut och bm mätte upp till 180-190. Så fick åka in till FL-akuten, och kopplas upp på ctg och kolla BT igen, och nu var det högt 158/100. :/ Bebisen var det absolut inga fel på, hon var nog bara lite för livad xD Men fick prata med en läkare och fick konstaterat graviditets-hypertoni. Så måste verkligen vara uppmärksam på symptom nu för havandeskapsförgiftning :O Fick iaf BT sänkande medicin och ska till bm på fredag igen för att kolla så det gått ner. Så hoppas på det bästa :)
    Fattar... Men bra tajming med kontroll hos BM och att du utefter det kunde söka vård och få hjälp med ditt BT... Min vän som fött på i sthlm nyligen hade högt blodtryck genom hela graviditeten, men det gick väldigt bra ändå och blev aldrig havandeskapsförgiftning. Håller tummarna för dig att det går ner snabbt!
  • bananmilkshake

    Thewalk och Virrepirre, hoppas lilla bebisen växer till sig och att du Virre har bättre blodtryck till nästa besök! <3 

    Jag hade en dålig dag med, igår. Fick plötsligt så starka och täta sammandragningar och blev lite nojig. Dom kom var 3-4 minut och även under vila. Ringde förlossningen och åkte senare in för en koll eftersom det inte slutade. Men allt var bra, tappen var lång och bebisen glad. Jag är lite uttorkad bara, kanske det påverkat. Fick till och med ett vul! Läkaren visade var huvudet var och sa "dom där vita strecken ni ser där, det är en frisyr". Skrattande Haha, trodde han skulle nämna nån tråkig hinna eller nåt! 

    Älskar för övrigt när man träffar snälla och fina läkare, det syntes att han hade mycket att göra men han tog sig verkligen tiden att lugna mig och prata om vad som händer med snittet om det startar tidigare, osv. 

    Idag är det iaf bättre. Magen blir hård ofta som vanligt men inte så där kraftigt och ont som igår. Hoppas ni alla mår bra idag! Snart heeeeelg! Kyss

  • bananmilkshake
    Sellerin skrev 2021-11-10 15:48:38 följande:
    Kan ha fått något mail från något som heter Go-boken eller liknande. Samt från Libero så började de skicka ut sån info om vad som händer i varje vecka under graviditeten. Ingen har ringt dock! Men minns faktiskt inte om jag uppgav mitt telefonnummer eller ej. Jag gör inte alltid det, hehe.
    Mail står man ju ut med! Det är lätt att avregistrera också, inte som om nån jobbig telefonförsäljare börjar terrorisera en. Nej, kan man undvika så är det ju det bästa. :D Då ska jag kolla lite vad som finns. Tycker det är synd att nästan alla måste hämtas ut bara, men minns att jag hittade en som man kan få hemskickad iaf. Lloyds var det kanske. 
  • Sellerin
    Thewalk skrev 2021-11-10 17:25:05 följande:

    Tack så mycket för bra tips- eko våtservetter ska vi allt testa! Behöver köpa babyolja. Men tror vi har det mesta som behövs för ?starten?.

    Igår var en turbulent dag för mig då jag var på extra TUL och vår ena tvilling vuxit så dåligt att läkaren övervägde igångsättning. Man tror att att han ska växa bättre på utsidan. Efter lite övervägande så bestämde hon att vänta en vecka, då göra ett UL igen och utifrån det ev starta förlossningen. Så länge är jag på sjukhuset och gör CTG varje dag. Så de har koll på att dem har det bra i magen så länge, idag såg det jättebra ut. Igår fick jag även sitta många h på akuten för gravida för att göra en massa tester. Så känner mig himla trött nu. Är dock glad över att inte bli inlagd och över att dem har så bra koll. Nu hoppas jag att tvilling 1 lägger på sig ( han uppskattas nu väga 1.6 kg) tvilling 2 är över 2kg vilket känns bra. Ganska troligt att även dessa blir novemberbarn alltså :)

    Ska bli spännande att följa er alla kommande veckor- snart är bebisarna här!


    Så skönt att de följer dig och bebisarna varje dag nu, känns tryggt :) 
    Då får vi se om du om en vecka har två små twins att ta hand om! :D <3 
  • Sellerin
    VirrePirre06 skrev 2021-11-10 19:19:53 följande:
    Jag hade oxå en orolig dag igår :/ Var på vanligt besök hos bm på morgonen, där var mitt BT lite högre än det brukar (har legat på lite över varje gång) samt att bebis hjärtljud var för snabbt, ska ligga runt 150-160slag/minut och bm mätte upp till 180-190. Så fick åka in till FL-akuten, och kopplas upp på ctg och kolla BT igen, och nu var det högt 158/100. :/ Bebisen var det absolut inga fel på, hon var nog bara lite för livad xD Men fick prata med en läkare och fick konstaterat graviditets-hypertoni. Så måste verkligen vara uppmärksam på symptom nu för havandeskapsförgiftning :O Fick iaf BT sänkande medicin och ska till bm på fredag igen för att kolla så det gått ner. Så hoppas på det bästa :)
    Håller tummarna för att blodtrycket är lägre imorgon. Skönt att allt verkar bra med bebis :) 
  • Sellerin
    Grapefrukt89 skrev 2021-11-10 19:41:41 följande:

    Aha! Så igångsättningar kan alltså ändå ta så pass lång tid? Jag förstår att när man väl börjar då så måste man ju hålla koll på den födande såklart. Har alltid varit rädd för att igångsättning kan verka så otroligt snabbt när den väl gör det att kroppen går igång med superstarka värkar jättesnabbt. (Att man då öppnar sig snabbt också, kanske snabbare än vad som är som mest optimalt). Men vad vet jag! :P Hoppas nu på spontana värkar även om det går ca en vecka över...


    Ja, vi får hålla tummarna för dem som jobbar inom förlossningsvården. Inge vidare att de har det så! Vilken förlossning har du som prio 1? :) 


    Sååå spännande att du är så nära! Har hört att kroppen förbereder sig både med förvärkar men också att man blir lite "lösare" i magen. Har i mitt fall under de senaste 3 dagarna inte haft problem med min annars gravida väldigt "hårda/tröga" mage. Så jag hoppas det är ett tecken på att kroppen är på g (även fast det inte sker nu eller inom 10 dagar). Vet inte om du känt nå skillnad i det eller mest förvärkar osv..?


    Jag kollade runt med vänner som jag vet har blivit igångsatta, och det verkade ha tagit mellan 24-56 h från första shoten/droppet (verkar olika hur börjar sätta igång), tills bebisen föddes. Så tänker att då är man ju verkligen länge inne på förlossningsavdelningen! 

    Det blir SUS, sen får vi se om det blir Malmö eller Lund :) 

    Hehe, nu när du frågar så.... ;D Min mage har varit väldigt trög senaste tiden, bara behövt gå på toaletten var 5-7e dag! Men nu har jag på 2 dagar besökt toaletten 3 gånger, så visst har tarmarna fått lite fart igen... :) Magen känns väldigt spänd, jag tror jag får någon typ av sammandragningar ibland, men inget jättetydligt. Sen har den där slemproppen lossnat också! Så nu bara väntar jag ser framemot att få träffa bebis :) 
  • Thewalk
    VirrePirre06 skrev 2021-11-10 19:19:53 följande:
    Jag hade oxå en orolig dag igår :/ Var på vanligt besök hos bm på morgonen, där var mitt BT lite högre än det brukar (har legat på lite över varje gång) samt att bebis hjärtljud var för snabbt, ska ligga runt 150-160slag/minut och bm mätte upp till 180-190. Så fick åka in till FL-akuten, och kopplas upp på ctg och kolla BT igen, och nu var det högt 158/100. :/ Bebisen var det absolut inga fel på, hon var nog bara lite för livad xD Men fick prata med en läkare och fick konstaterat graviditets-hypertoni. Så måste verkligen vara uppmärksam på symptom nu för havandeskapsförgiftning :O Fick iaf BT sänkande medicin och ska till bm på fredag igen för att kolla så det gått ner. Så hoppas på det bästa :)
    Åh förstår att det var oroligt, hoppas din medicin hjälper och att du slipper havandeskapsförgiftning! Vad skönt att lillans hjärtljud var bra vid kollen senare. Hoppas det fortsätter så. Jag har också högt BT, men inte över 150 än så de sätter inte in medicin. Däremot kollar de av trycket varannan dag när jag ändå är inne på sjukhuset nu. Jag har inget annat som tyder på havandeskapsförgiftning, fick du göra andra kontroller med? tänker på urinprov osv, protein i urin är ett tecken med. Hoppas det går bra hos bm i morgon!
Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET