• KNAS2

    BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

    Hej!

    Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

    Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

    KNAS, 31 år, BF 7/12

    Tjing!

  • Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • Thewalk
    bananmilkshake skrev 2021-11-11 11:21:11 följande:

    Thewalk och Virrepirre, hoppas lilla bebisen växer till sig och att du Virre har bättre blodtryck till nästa besök! <3 

    Jag hade en dålig dag med, igår. Fick plötsligt så starka och täta sammandragningar och blev lite nojig. Dom kom var 3-4 minut och även under vila. Ringde förlossningen och åkte senare in för en koll eftersom det inte slutade. Men allt var bra, tappen var lång och bebisen glad. Jag är lite uttorkad bara, kanske det påverkat. Fick till och med ett vul! Läkaren visade var huvudet var och sa "dom där vita strecken ni ser där, det är en frisyr". Skrattande Haha, trodde han skulle nämna nån tråkig hinna eller nåt! 

    Älskar för övrigt när man träffar snälla och fina läkare, det syntes att han hade mycket att göra men han tog sig verkligen tiden att lugna mig och prata om vad som händer med snittet om det startar tidigare, osv. 

    Idag är det iaf bättre. Magen blir hård ofta som vanligt men inte så där kraftigt och ont som igår. Hoppas ni alla mår bra idag! Snart heeeeelg! Kyss


    Tack för peppen! Läskigt med så täta sammandragningar, vad bra att du fick sådan bra hjälp och fint bemötande! Håller med om hur viktigt det är. Jag träffade många i personalen i tisdags och kan säga att jag fick uppleva allt från riktiga proffs i bemötande till de som lämnade mig i sticket och fick mig att känna mig rädd och obekväm. Det spelar verkligen roll!

    När vi fick beskedet om tv 1 dåliga tillväxt var det iaf en jättebra läkare och på det UL fick även min sambo vara med. Så tacksam för det. På andra avdelningar är inte partners välkomna. 

    Vad spännande nu att se vad för frisyr bebisen har :D
  • Thewalk

    Tack alla för era fina ord och pepp. Vi är inställda på att vara på Neo-avdelningen ett tag och där vårdas ju även betydligt mindre bebisar. Det känns bättre nu när man landat lite i det och CTG har varit toppen sedan i tisdags, så det känns som att de har det bra där inne.

    Jag har också kompisar som satts igång och varit på förlossningen några dygn innan bebisen kommit, så det kan ta tid.
    Jag bävar lite för det, i dagsläget ser det ut som att jag kommer föda vaginalt då tvillling 1 borrat ner huvudet, men inte helt säkert ännu. Hoppas att det inte ska bli en alltför långtgående process för någon av oss :)

    Även jag har blivit lös i magen senaste veckan. har varit hård hela graviditeten, kanske är det ett tecken. Dock har jag inga andra tecken kroppsligt på att nåt skulle vara på gång i dagsläget. :)

  • Bula2021
    Thewalk skrev 2021-11-11 13:46:45 följande:

    Tack alla för era fina ord och pepp. Vi är inställda på att vara på Neo-avdelningen ett tag och där vårdas ju även betydligt mindre bebisar. Det känns bättre nu när man landat lite i det och CTG har varit toppen sedan i tisdags, så det känns som att de har det bra där inne.

    Jag har också kompisar som satts igång och varit på förlossningen några dygn innan bebisen kommit, så det kan ta tid.

    Jag bävar lite för det, i dagsläget ser det ut som att jag kommer föda vaginalt då tvillling 1 borrat ner huvudet, men inte helt säkert ännu. Hoppas att det inte ska bli en alltför långtgående process för någon av oss :)

    Även jag har blivit lös i magen senaste veckan. har varit hård hela graviditeten, kanske är det ett tecken. Dock har jag inga andra tecken kroppsligt på att nåt skulle vara på gång i dagsläget. :)


    Det kommer gå jättebra - oavsett vilken förlossning det blir till slut. Vaginalt eller snitt så kommer tvillingarna när de är redo och då är det bara för er att åka med. Heja dig och så spännande för både dig och din partner!
  • Grapefrukt89
    Sellerin skrev 2021-11-11 12:06:29 följande:
    Jag kollade runt med vänner som jag vet har blivit igångsatta, och det verkade ha tagit mellan 24-56 h från första shoten/droppet (verkar olika hur börjar sätta igång), tills bebisen föddes. Så tänker att då är man ju verkligen länge inne på förlossningsavdelningen! 

    Det blir SUS, sen får vi se om det blir Malmö eller Lund :) 

    Hehe, nu när du frågar så.... ;D Min mage har varit väldigt trög senaste tiden, bara behövt gå på toaletten var 5-7e dag! Men nu har jag på 2 dagar besökt toaletten 3 gånger, så visst har tarmarna fått lite fart igen... :) Magen känns väldigt spänd, jag tror jag får någon typ av sammandragningar ibland, men inget jättetydligt. Sen har den där slemproppen lossnat också! Så nu bara väntar jag ser framemot att få träffa bebis :) 

    Oj! Ja, då det blir lång tid med igångsättning, värkarbete och sen allt det som kommer efter födseln på förlossningen. Är det första barnet stannar man ju också oftast där 2-3 dygn efteråt också.. :O 

    Juste! Blir nog samma här, fast jag skulle föredra Lund, då vi bor närmst just den förlossningen.

    Haha! Då är den saken vanligare än man tror med magen... Intressant mekanism kroppen har inför födandet :)


    Slemproppen också?! Wow! Så spännande! Då är det ju fler signaler på att det är nära! :D Förstår att ni längtar efter bebisen nu ^^

  • VirrePirre06
    Thewalk skrev 2021-11-11 13:30:25 följande:

    Åh förstår att det var oroligt, hoppas din medicin hjälper och att du slipper havandeskapsförgiftning! Vad skönt att lillans hjärtljud var bra vid kollen senare. Hoppas det fortsätter så. Jag har också högt BT, men inte över 150 än så de sätter inte in medicin. Däremot kollar de av trycket varannan dag när jag ändå är inne på sjukhuset nu. Jag har inget annat som tyder på havandeskapsförgiftning, fick du göra andra kontroller med? tänker på urinprov osv, protein i urin är ett tecken med. Hoppas det går bra hos bm i morgon!


    Ja och tur att med har koll på er med :) Ja fick göra urinprov men har bara visat spår ibland och ibland inte. Så vi får se helt enkelt hur det artar sig haha
  • Grapefrukt89

    Hej! Förtydliganden angående tidigare ämne om igångsättning osv... Jag har ju heeelt missförstått igångsättningsveckorna och rekommendationerna kring det helt när exempelvis Sellerin berättade om det. HAHA. Min gravidhjärna alltså... Men eftersom att man vill i vissa fall sätta igång efter vecka 41 så blir det ju bara 1 vecka man går över I guess (?) innan de flesta regioner drar igång med extra åtgärder osv? Eller?


    I två av mina vänners fall blev dem ändå övergångna nästan 13-14 dagar men förlossningarna kom igång naturligt. Dock hade förlossningen väldigt stor koll på dem efter vecka 41.

  • Sellerin
    Grapefrukt89 skrev 2021-11-11 22:38:54 följande:

    Hej! Förtydliganden angående tidigare ämne om igångsättning osv... Jag har ju heeelt missförstått igångsättningsveckorna och rekommendationerna kring det helt när exempelvis Sellerin berättade om det. HAHA. Min gravidhjärna alltså... Men eftersom att man vill i vissa fall sätta igång efter vecka 41 så blir det ju bara 1 vecka man går över I guess (?) innan de flesta regioner drar igång med extra åtgärder osv? Eller?

    I två av mina vänners fall blev dem ändå övergångna nästan 13-14 dagar men förlossningarna kom igång naturligt. Dock hade förlossningen väldigt stor koll på dem efter vecka 41.


    Hihi! Ja så har jag förstått det, och att man framförallt på förstagångsföderskor inte vill låta det gå för lång tid efter BF. Så om du har BF 1/12, så verkar det som att i region Skåne i så fall senast en vecka senare, dvs 8/12, kmr göras en avstämning för när en igångsättning i så fall ska planeras in! Lite beroende på en själv då alltså. De tvingar ju inte en, men rekommendationen verkar vara sådan nu.

    Sen verkar min BM vara för spontan förlossning, dvs att det startar av sig själv, så hon kommer göra en hinnsvepning på BF om det är möjligt då, och sen kan man tydligen göra det igen 2-3 dgr senare ifall det ej gav något resultat första gången.
  • Sellerin
    bananmilkshake skrev 2021-11-11 11:21:11 följande:

    Thewalk och Virrepirre, hoppas lilla bebisen växer till sig och att du Virre har bättre blodtryck till nästa besök! <3 

    Jag hade en dålig dag med, igår. Fick plötsligt så starka och täta sammandragningar och blev lite nojig. Dom kom var 3-4 minut och även under vila. Ringde förlossningen och åkte senare in för en koll eftersom det inte slutade. Men allt var bra, tappen var lång och bebisen glad. Jag är lite uttorkad bara, kanske det påverkat. Fick till och med ett vul! Läkaren visade var huvudet var och sa "dom där vita strecken ni ser där, det är en frisyr".  Haha, trodde han skulle nämna nån tråkig hinna eller nåt! 

    Älskar för övrigt när man träffar snälla och fina läkare, det syntes att han hade mycket att göra men han tog sig verkligen tiden att lugna mig och prata om vad som händer med snittet om det startar tidigare, osv. 

    Idag är det iaf bättre. Magen blir hård ofta som vanligt men inte så där kraftigt och ont som igår. Hoppas ni alla mår bra idag! Snart heeeeelg! 


    Förstår du blev orolig med så täta sammandragningar. Skönt med bra och förstående läkare :) hoppas du ska slippa sammandragningar på det viset framöver!

    Kul med frisyr :D
  • bananmilkshake
    Sellerin skrev 2021-11-12 06:34:02 följande:
    Förstår du blev orolig med så täta sammandragningar. Skönt med bra och förstående läkare :) hoppas du ska slippa sammandragningar på det viset framöver!

    Kul med frisyr :D

    Tack! Ja det var lite obehagligt, men nu vet jag iaf att min livmoder verkar sjukt lätt-triggad. :') 


    Haha ja, den är man ju lite nyfiken på. :'D 

    Spännande för dig nu Sellerin, tänk att när som helst kanske du rapporterar hit om trådens första bebis. :) Förresten, jag kom att tänka på, var det inte länge sen vi hörde av KNAS2? Eller kanske jag bara blandat ihop användarnamnen här, gör det ibland. 

  • VirrePirre06
    bananmilkshake skrev 2021-11-12 09:19:02 följande:

    Tack! Ja det var lite obehagligt, men nu vet jag iaf att min livmoder verkar sjukt lätt-triggad. :') 

    Haha ja, den är man ju lite nyfiken på. :'D 

    Spännande för dig nu Sellerin, tänk att när som helst kanske du rapporterar hit om trådens första bebis. :) Förresten, jag kom att tänka på, var det inte länge sen vi hörde av KNAS2? Eller kanske jag bara blandat ihop användarnamnen här, gör det ibland. 


    Den är KNAS2 som startat denna tråden, men har inte sett till något inlägg där heller :/ Verkar vara några från bf listan som inte är speciellt aktiva, men vi är några tappra kvar iaf :D
Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET