• syster yster

    Tips på sluta med välling till 4- Åring

    Behöver råd och tips. Har en 4 åring som älskar välling. Dricker det på kvällen när hon ska sova. För mig är det ok men sen vaknar hon på natten å vill ha välling igen å även på morgonen. Har försökt med det mesta känns det som för jag vill väldigr gärna bli av med detta eviga vällingdrickandet.

    Säger jag nej på natten så är det ett jävla liv rent ut sagt. Hon kan ligga å skrika hur länge som helst. Till sist så orka man inte. Samma sak på morgonen. Har försökt prata med henne om det, locka med leksak , bytt ut halva vällingen till vatten. Men inget hjälper.

    Så tar väldigt gärna emot massor av tips!

  • Svar på tråden Tips på sluta med välling till 4- Åring
  • nnnnnnnn

    Det enda som brukar vara effektivt är att ge massor med annan mat under dagen, så kommer barnet inte orka äta välling på nätterna.

    Så ge det en vecka med intensivare matning och där du/ni ökar både kalorierna och proteinet så att barnet håller sig riktigt mätt.

    Titta över den normala menyn för dagen och öka energin med små knep tex:
    Frukost välling
    Förmiddag frukt
    Lunch fisk och potatis
    Eftermiddag frukt
    Kväll pannkaka
    Före läggning välling

    Under intensivmatningen ändras detta till:
    Frukost välling + kokt ägg 1-2 st
    Förmiddag frukt, små kuber av ost + smörgås med smör och leverpastej
    Lunch fisk och potatismos + skirat smör
    Eftermiddag frukt Keso med bär/fruktpure
    Kväll pannkaka som görs på 1 dl vetemjöl + 1 dl keso + 2 ägg + lite mjölk och steks med massor av smör, serveras med vispad grädde
    Före läggning välling

    Lägg gärna till 1-2 h utevistelse på kvällen så att barnet är riktigt trött, men inte trött i huvudet av tv/skärmar utan trött i kroppen av lek och utevistelse.

    Om barnet vaknar och vill ha välling så gör den utspädd (lite iallafall) så att den inte mättar så mycket utan bara är till för vanan. När barnet inte blir så mätt av vällingen på natten kommer barnet äta mer på dagen och hålla sig mätt hela natten.

  • syster yster

    Tyvärr får jag jnte i henne mat på dagen. Hon äter men väldigt lite. Beror ju på vällingen men även fast jag spätt ut den så äter hon jättelite. Spelar ingen rolll vad jag lagar eller hur mycket jag tjatar.om att hon ska äta. Känner att jag är inne i en återvändsgränd

  • Fjäril kär

    Välling på morgonen gör väl ingenting. Det är många vuxna som dricker det som frukost. Komplettera med smörgås och nån frukt eller ägg så har du en bra frukost. Servera i pipmugg och vid köksbordet.

    På kvällen skulle jag servera vällingen i mugg vid köksbordet med en smörgås till och sen tandborsten och sängen. Byta lite rutin kan hjälpa för att få bort pimplandet i sängen. Kanske en ljudbok, en ny nalle eller nåt annat nytt i rutinen som hjälper till att söva barnet kan testas.

    Nattetid kan ju en del bero på att barnet faktiskt är hungrigt samtidigt som det är trygghet efter livliga drömmar. Se till att barnet verkligen är mätt vid sängdags och prata med barnet på dagen och förbered på att det inte blir mer välling på natten. Kanske en nattlampa eller annan lösning kan funka om barnet drömmer. Kolla även om det är kissnödig.

  • Kodia

    En idé kan vara att utgå från tänderna. Säg att hon nu är så stor och har fått så många fina tänder, och att man då inte ska dricka något annat än vatten efter att man har borstat tänderna på kvällen, för annars kan man få hål i tänderna.
    Välling dricks enbart i mugg, och sedan borstar man tänderna och går och lägger sig. Vaknar man på natten och är törstig kan man dricka vatten.
    Du får se till att förbereda henne noga, och inte ge dig! Släng alla nappflaskor innan, så att det inte går att hämta tillbaka dem. Kanske kan ni förbereda genom att gå till tandläkaren, och snacka ihop dig lite med hen i förväg.

  • TowerOfLondon
    Fjäril kär skrev 2021-04-05 19:19:15 följande:

    Välling på morgonen gör väl ingenting. Det är många vuxna som dricker det som frukost. Komplettera med smörgås och nån frukt eller ägg så har du en bra frukost. Servera i pipmugg och vid köksbordet.

    På kvällen skulle jag servera vällingen i mugg vid köksbordet med en smörgås till och sen tandborsten och sängen. Byta lite rutin kan hjälpa för att få bort pimplandet i sängen. Kanske en ljudbok, en ny nalle eller nåt annat nytt i rutinen som hjälper till att söva barnet kan testas.

    Nattetid kan ju en del bero på att barnet faktiskt är hungrigt samtidigt som det är trygghet efter livliga drömmar. Se till att barnet verkligen är mätt vid sängdags och prata med barnet på dagen och förbered på att det inte blir mer välling på natten. Kanske en nattlampa eller annan lösning kan funka om barnet drömmer. Kolla även om det är kissnödig.


    Instämmer! Vällingen kopplas till trygghet anknytning till er föräldrar, börja med kopp och göm kasta allt vad som heter nappflaska om ni använder det. Efter några veckor brukar rutinerna sitta och vakna nattetid upphör successivt. Eller ja vi ligger bredvid som sardiner tills hen är redo för övergångar och faser barnen går igenom. Våran dricker nu ibland i mugg någon enstaka gång med smörgås eller annat dylikt. Nyttigt och mättande.
Svar på tråden Tips på sluta med välling till 4- Åring