• Anonym (TS)
    Fri 16 Apr 2021 14:33
    4869 visningar
    138 svar
    138
    4869

    Nya tjejen misshandlade exet

    Hej FL!

    Jag en man kring 45 som har en dotter på 6 år som jag älskar över allt annat.

    Henne har jag tillsammans med ett minst sagt labilt ex. Vi försökte hålla ihop men det var inte lätt med hennes humör och dramatiska utspel (hon har en diagnos fick jag reda på längre in i förhållandet även om jag misstänkte det ett tag innan). Hon var riktigt elak mot både mig och dottern.

    Jag tog steget och separerade från henne och hon hade väldigt svårt att acceptera detta. Värre blev det när jag träffade min nuvarande. Har aldrig tidigare upplevt sådana känslor och sådan kärlek jag gör med den nya. Hon är otroligt charmig, otroligt vacker och allt jag någonsin önskat mig förutom att hon är ganska ung. (26)

    Från att vi började dejta (dejtade 1,5 år innan vi flyttade ihop). Det som hände var att exet redan från början trakasserade min nuvarande på sociala medier och med samtal och sms. Som tur var brydde sig inte min nya.

    Det som också hände var att min nya kvinna tog till sig min dotter väldigt väldigt snabbt. Nästan lite för mycket. Hon ville spendera all vaken tid med tjejen och hitta på saker på egen hand, tjejgrejer som hon sa. Det var alltifrån parken, shoping, bio, gå med hennes vänner med barn, hon tog med henne själv till föräldrarnas landställe i Estland en hel vecka på segling osv. Hon går på gymmet på pass med min dotter vilket exet tycker är för tidigt. Hon anser att den nya köper för mycket hårband och skönhetsidealet till henne. Hon har tagit hål i öronen på henne på salong utan att fråga bara för att dottern ville det så gärna. Hon har om flickans rum tillsammans med henne en helg för massa pengar, hämtar henne från skolan och fikar efteråt. Har stenkoll på scheman, läxor, möten osv. Lilltjejen säger att hon älskar henne, kallar henne för mamma och går till henne hela tiden om hon behöver hjälp med vad som helst. Hon målar teckningar och gör smycken till henne.

    Det är som om nya ser sig själv som enda mamma till min dotter.

    När flickan skulle till sin mamma motsatte sig den nya detta efter ett tag och berättade att hon dejtade en ny och att han sagt elaka saker till min dotter. Hade inte en aning om detta!! Ville då heller inte släppa henne dit. Min nya hade kollat upp att han var dömd sedan tidigare för misshandel bland annat.

    Dottern ville heller inte gå dit. Den nya vägrade träffa oss.

    Relationen med exet blev värre och värre och vi fick gå i samarbetssamtal. Exet fortsatte trakassera min nya och sa till mig att hon kände att hon tog hennes plats som mamma vilket jag kan förstå. En dag nyligen var exet hemma hos oss för att planera semestern. Hon har börjat komma hem till oss för att träffa dottern då dottern ej går dit längre.

    Den här hagen var exet på sitt huggigaste humör, som om hon redan från början bestämt sig för att bråka ungefär.

    Jag behövde åka och handla snabbt kaffe bla men det drog ut på tiden. När jag kommer tillbaka möts jag av att exet stormar ut. Hon vägrar gå in igen och står och skriker helt hysterisk.

    Hon är helt hysterisk och säger att min nya har huggit henne i handen och vridit hennes handled ur led. Jag ser ett blödande sår på hennes hand och att hennes handled är helt svullen. Exet står utanför att skriker ett tag och min nuvarande står och diskar och vägrar tala om detta!!

    Jag är TOTALT i chock, hon är den lugnaste människa jag känner. Exets reaktioner lät heller inte vänta på sig via samtal och sms. Hon behövde sy sin hand då hon enligt henne blivit huggen med en sax samt att handleden behövt dras rätt och inte går att använda. Hon har skickat bilder på detta. Hon har gjort en polisanmälan och förväntar sig att jag ska vittna.

    Min nuvarande tiger som muren och säger bara att jag inte ska säga någonting alls, att jag ska låtsas som att det regnar och att jag istället bör söka om enskild vårdnad pga mannen i hemmet hos mamman. Snälla hjälp!! Vad bör jag göra? Jag älskar min nuvarande och vill helst inte vittna mot henne. Jag vill heller inte att min dotter är hos exet.

  • Svar på tråden Nya tjejen misshandlade exet
  • Anonym (Omg)
    Mon 19 Apr 2021 01:08
    +2
    Anonym (TS) skrev 2021-04-18 16:59:18 följande:
    Jag har redan bestämt mig för att leva med kvinnan jag älskar ja. Det är plus att hon ser bra ut och att jag är attraherad av henne. Du verkar ha problem med att andra kvinnor kan vara bra mammor och samtidigt se bra ut. Du verkar avundsjuk på någonting och allmänt bitter och oförstående person.

    Jag skrev inte den här tråden för att be om råd av såna som du. För att få påhopp på min tjej. Jag frågade enbart om råd i denna specifika situation. Man kan inte uttala sig om någon man inte känner vilket du gör här genom att ställa diagnoser på folk, anta att hon äter saker hon inte gör osv.

    Du missar också att dottern är min till 50% och att exet totalt missköter henne.

    Och om du skulle ha överseende med att ditt barn bodde med en alkoholist där hon inte får mat samt med en kriminell så får det stå för dig men jag accepterar inte det. Hoppas du inte skriver mer här.
    Du skrev inte tråden för att få råd av dom flesta här då -helt ok!
    (det med godis var bara ett generellt svar till någon annan)

    Nej jag är inte avundsjuk och har inga problem med mitt utseende- tvärtom så kan jag få killar som är 20 år yngre, men där är det total stopp - därför undrade jag om den stora ålders skillnaden!

    Om du känner henne så väl - varför ställer du en fråga-som låter som om att du är osäker på din nya..Då missuppfattade jag din TS!!

    Nej jag skulle inte heller ha överseende med att mitt barn bodde hos en alkolist, men inte heller att en 20 år yngre kille gjorde saker med min dotter!

    Nej då jag ska inte skriva mer..
    Ville bara förklara att allt är inte så svart eller vitt och jag ber om ursäkt om du tog åt dig!!
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Mon 19 Apr 2021 02:06
    molly50 skrev 2021-04-18 20:03:53 följande:

    Ok. Det har jag missat,om du har skrivit det.

    Jag tar inte ditt ex i försvar. Om det du skriver stämmer så verkar hon ju inte må bra.

    Okej, varför gör du det då?

    Men som mamma så kan jag förstå känslan av att någon annan försöker överta rollen som mamma åt mina barn.

    Jag vet inte om du och ditt ex har gemensam vårdnad om dottern?

    Jag sätter min dotters känslors framför exets sårade ego i detta faktiskt. Och jag kommer att ansöka om enskild vårdnad.

    I så fall så är det du och ditt ex som ska ta beslut gällande er dotter och inte din nya.

    Din nya behöver kanske backa litegrann och inse att din dotter faktiskt har en mamma.

    Hon har en mamma som inte är värd namnet. Tror inte man kan relatera till det om man inte varit med om det själv. Det finns gatubarn i Ryssland som har en mamma på pappret. Det säger inte ett skit om hur man är som förälder.

    Men har exet missbruksproblem så ska hon naturligtvis ta tag i det först,om hon vill ha mer kontakt med sin dotter.

    Jag förstår att du är djupt förälskad.

    Men jag tycker inte att det är en ursäkt för att låta din nya göra vad hon vill med din dotter,

    Förälskad är man i början. Jag har valt kvinna att leva med precis som vem som helst har valt att leva med respektive partner och vi har ett stabilt förhållande sedan länge. I och med att hon och jag tar största ansvaret för min dotter(Hon har tagit på sig föräldrarollen) anser jag att det är rimligt att hon också får ta vissa beslut.


  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Mon 19 Apr 2021 02:13
    -1
    Anonym (Omg) skrev 2021-04-19 01:08:00 följande:

    Du skrev inte tråden för att få råd av dom flesta här då -helt ok!

    (det med godis var bara ett generellt svar till någon annan)

    Nej jag är inte avundsjuk och har inga problem med mitt utseende- tvärtom så kan jag få killar som är 20 år yngre, men där är det total stopp - därför undrade jag om den stora ålders skillnaden!

    Om du känner henne så väl - varför ställer du en fråga-som låter som om att du är osäker på din nya..Då missuppfattade jag din TS!!

    Nej jag skulle inte heller ha överseende med att mitt barn bodde hos en alkolist, men inte heller att en 20 år yngre kille gjorde saker med min dotter!

    Nej då jag ska inte skriva mer..

    Ville bara förklara att allt är inte så svart eller vitt och jag ber om ursäkt om du tog åt dig!!


    Du verkar svårt åldersfixerad och utseendefixerad och hakar upp dig helt på detaljer i historien. Man kan reflektera henom sin situation utan att vilja att en stor mängd människor som inte känner ens partner börjar slänga abnorma mängder skit på henne och löst börjat anta massa saker om vårt liv som helt saknar verklighetsförankring. Varför skulle jag ta råd från dessa människor och ffa istället för att få råd bara behöva ta ställning till massa skitsnack, bitterhet eller vad det nu är, åsikter som inte har med saken att göra?

    Att hål i öronen är det som sticker folk i öronen säger en del om nivån härinne på FL och folk som hänger här och kommer att mig till ett annat forum. Ja, det är en bra idé att sluta skriva. Tack för det.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Mon 19 Apr 2021 02:15
    -3
    Xenia skrev 2021-04-19 00:32:15 följande:

    Är hon så dålig borde fadern ansöka om enskild vårdnad. Även om hon är alkoholist är det fortfarande hon som är mamman. Såvida inte bonusmamman adopterar flickan.

    Bonusmamman kan försvinna en vacker dag. Så jag förstår inte varför du tycker det är så bra att nya tjejen, pappan och flickan alla ska låtsas som att nya tjejen är mamman.

    Ingen har påstått att alkoholism är bra, typisk halmgubbe.


    Det är ingen halmgubbe. Börjar undra hur många mammor härinne som dricker för mycket eftersom det tas väldigt lätt på det. Som förälder på pappret då kan man bete sig hur som helst. Hål i öronen är betydligt värre i sammanhanget och bör läggas enorma mängder fokus på.

    Jag håller helt med om att hon förbrukat sin rätt till att vara mamma och kommer att ansöka om enskild vårdnad.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Mon 19 Apr 2021 02:27
    -1
    Xenia skrev 2021-04-19 00:27:44 följande:

    TS, varför skriver du öht här? Du tycks bara lyssna på dem som hålller med dig. Tanken med att starta en tråd borde väl vara att få nya synpunkter? Även om det innebär viss kritik.

    Jag skriver här för att få råd gällande enskild vårdnad och hur jag bör göra när det kommer till det som hänt nyligen inte en massa ovidkommande synpunkter som dessutom är helt sjuka. Inte heller för att lägga orimliga mängder fokus på att tjejen tog hål i öronen på dottern och välja att belysa det som om det vore det hemskaste i denna situation. Jag förstår mig öht inte på vissa männisnors värderingar.

    Din nya är underbar och det är klart att hon ska bli din dotters nya mamma! Men även om du har ensam vårdnad (har du det), så är det fortfarande flickans biologiska mamma som är hennes mor. Du kan inte bara flytta över moderskapet till din nya tjej. Det är faktiskt din plikt att underlätta för flickan att träffa sin mamma. Din dotter är 6 år, det är klart att hon inte kan se längre än här och nu. Men du borde göra det. En dag vill hon veta vem hennes biologiska mamma är. Då tycker hon inte att det var rätt av dig att inte hjälpa henne att hålla kontakten med mamman.

    Okej anser du också att pedofilmamman bör vara med sina barn när hon släpps också då? Hon är ju faktiskt biologisk mamma menar jag?

    Det är väl en jäkla skillnad på att ljuga om vem som är hennes biologiska mamma och att begränsa umgänge när föräldern inte är lämplig?? Eller hur menar du? Du kanske anser att vi bör slösa bort dotterns liv på att anpassa oss efter hennes mammas dagsform och dagliga prioriteringar. I min värld bör det vara precis tvärtom. Den dagen hon klarar av att vara en mamma värd namnet - varsågod. Tills dess unnar jag inte min dotter detta. Frikopplat från detta finns en kvinna som tagit hand om min dotter i alla år och som lever med henne i detta nu. Kanske värt att ta tillvara på det istället för att sitta och vänta på någon som inte är kapabel.

    "Hon har tagit hål i öronen på henne på salong utan att fråga bara för att dottern ville det så gärna. 

    ---

    Det är som om nya ser sig själv som enda mamma till min dotter."

    Det är verkligen inte ok att låta ta hål i öronen på någon annans dotter bara för att flickan vill det. Hon borde frågat dig först. Och du borde sagt till henne att hon borde gjort det. I stället för att okeja allt i efterhand för att din nya tjej är så underbar så du inte förmår se något fel på henne.

    Mesigt att ens lägga fokus på detta alls. Bör jag anmäla henne för misshandel av dottern också kanske.

    Och din nya tjej är inte mamma till din dotter, hur mycket du och hon än vill låtsas det.

    Du låter henne ta över allt för mycket och det tycker jag inte en ansvarsfull far ska göra. Även om det förstås är bekvämt för dig.

    Som ansvarsfull far borde du inse att även detta förhållande kan ta slut en dag. Och då kanske din dotter aldrig mer få se sin "mamma". Och då har hon kanske förlorat kontakten med sin biologiska mamma. Och hennes far hinner inte med henne för han har låtit bonusmamman ta hand om henne hela tid

    Okej men med den inställningen kan man ju skita i att gå in i ett förhållande öht. Jag är fullt kapabel att ta hand om min dotter själv för din information. Du låter väldigt missunnsam när det kommer till deras goda relation. Jag litar på henne när det kommer till dottern och det är inget fult eller konstig med med det. Nu ska hon dessutom få småsyskon.

    en.


  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Mon 19 Apr 2021 02:32
    -3
    Anonym (.) skrev 2021-04-18 20:31:33 följande:

    Kan inte nån moderator se vem användaren är och på så vis göra en anmälan till socialtjänsten? Allt är troligtvis påhittat då det låter helt sjukt. Om det inte är det finns det ett barn som far väldigt illa hos båda föräldrar. 


    Har skrivit vid åtskilliga tillfällen att vi har en kontakt med socialtjänsten naturligtvis eftersom exet har den problematik hon har, inte pga att hon skulle fara illa hos oss som du påstår som du helt saknar belägg för.

    Fråga dig själv vad det är som gör att du finner en tillfredsställelse i att hoppa på random människor på ett forum och jobba med dig själv. Skriv inte mer här tack.
  • Mon 19 Apr 2021 08:53
    +1
    Anonym (TS) skrev 2021-04-19 02:06:51 följande:

    Förälskad är man i början. Jag har valt kvinna att leva med precis som vem som helst har valt att leva med respektive partner och vi har ett stabilt förhållande sedan länge. I och med att hon och jag tar största ansvaret för min dotter(Hon har tagit på sig föräldrarollen) anser jag att det är rimligt att hon också får ta vissa beslut.
    Ja,det må så vara. Men det innebär inte att man ska låta den nya överta allt gällande ens barn.
    Jag skulle aldrig göra det. Inte heller min man,om vi skulle gå skilda vägar.
    Du måste inse att din dotter har en mamma,även om hon är missbrukare.
    Och att det faktiskt kan ta slut mellan dig och din nya en dag.
    Inget förhållande är 100 % säkert.
    Vad tror du att din dotter då kommer att tycka om att du har hindrat henne att ha kontakt med sin riktiga mamma?
    Jag tycker också du ska fundera på vad du skulle tycka om ditt ex nya skulle överta din roll som pappa åt din dotter?
    Skulle du inte gilla det så låt inte din nya göra det heller.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Mon 19 Apr 2021 11:00
    molly50 skrev 2021-04-19 08:53:36 följande:

    Ja,det må så vara. Men det innebär inte att man ska låta den nya överta allt gällande ens barn.

    Jag skulle aldrig göra det. Inte heller min man,om vi skulle gå skilda vägar.

    Du måste inse att din dotter har en mamma,även om hon är missbrukare.

    Och att det faktiskt kan ta slut mellan dig och din nya en dag.

    Inget förhållande är 100 % säkert.

    Vad tror du att din dotter då kommer att tycka om att du har hindrat henne att ha kontakt med sin riktiga mamma?

    Jag tycker också du ska fundera på vad du skulle tycka om ditt ex nya skulle överta din roll som pappa åt din dotter?

    Skulle du inte gilla det så låt inte din nya göra det heller.


    Jag tror att min dotter skulle se det som ett större svek om jag lämnade henne där mot hennes vilja med vetskap om att mamman missbrukar och har en snubbe som är hotfull och otrevlig. Som sagt, fallet med lilla hjärtat säger allt. Hade mamman varit skötsam hade det naturligtvis sett annorlunda ut. Men varför ska jag avtala en tid med henne och stå och vänta med dottern utomhus på en förälder som inte dyker upp, som sviker henne?

    Det är faktiskt upp till henne att vara en god förälder precis som det är upp till mig att vara det.

    Okej, absolut alla relationer kan spricka men jag väljer att ta den risken för att kunna leva med min kvinna och det vore ännu mer märkligt om jag hindrade dem från att ha en nära relation för att relationen kanske tar slut en dag eller hur menar du?

    Nu har de en fin relation och jag tycker att frihet kommer med ansvar, hon har visat sig ha ett gott omdöme och sätter alltid dottern först så därav låter jag henne ta beslut på egen hand gällande dottern. Hade jag inte litat på henne hade jag ju naturligtvis inte varit med henne då min dotter ingår i paketet eller skaffat barn med henne. Hela relationen bygger ju på tillit.

    Gällande vuxnas sårade egon när det kommer till relationen blir jag provocerad när frågan kommer upp. Vad tror du hon ska tycka och känna och hur skulle du känna osv? En roll som förälder tar man eller så brister man i den. Jag skiter fullständigt i hennes behov om det handlar om att åsidosätta min dotters intressen. Hon är för tillfället förälder på papper men inget man kan se i verkligheten. Hade jag personligen varit en alkoholist som i alla lägen åsidosatte min dotter hade det varit helt i sin ordning att någon annan tog den rollen oavsett vad jag tyckte och kände och tänkte kring det. Det är ovidkommande. Varför ta hänsyn till det? Är man inte lämplig är man inte. Det kan ju komma att ändras sen om man tar tag i sig själv.
  • fgnuzw­i1
    Mon 19 Apr 2021 12:08
    +1
    Anonym (TS) skrev 2021-04-16 14:33:26 följande:
    Vad jag undrar är vad är egentligen din fråga??
    Du är i TOTALT chock pga att din nya tjej har huggit en sax i dotterns mammas hand för hon har alltid varit så lugn..
    Då har hon ju äntligen visat att hon inte är så lugn - hugga någon med en sax låter extremt och sen ställa sig och diska som om ingenting har hänt..

    Sen vill hon att du ska låtsas som det regnar och vittna falskt eller..vilket är olagligt att be någon göra hos polisen! går det till domstol så kan du få mened..

    Hon vill inte att dottern åker hem till sin mamma då hon har en ny kille - det låter ju som dubbelmoral..för att hon har kollat upp honom att han är en fd kriminell..

    Nu låter det ju som hon misshandlat någon - vad är det för skillnad förutom att han är en FD misshandlare..av vem vet jag inte, men kanske någon annan kille??

    Allt låter så mysko...din nya vill ha total kontroll av ditt barn - mamman gillar inte det och du skrev att det kan du förstå??
    Ätt ditt ex är labil då låter inte så konstigt om hon inte får träffa erat barn
    Den nya låter tyvärr också labil..

    Vad du ska göra är väl att säga som det var och vad du såg en blodig hand etc
    Att tjejen bad dig vara tyst..
    För din dotters skull såklart!
  • KlantS­murfen
    Mon 19 Apr 2021 12:33
    molly50 skrev 2021-04-18 20:03:53 följande: #107
    Anonym (TS) skrev 2021-04-18 16:46:38 följande:
    Jag har sett allting, tingrättsdomar, sms, hört samtal, jag känner mitt ex alltför väl. Jag har sett med egna ögon hur hon beter sig år efter år.

    Gällande detta kan jag naturligtvis inte helt säkert veta men i och med att jag känner båda mycket väl gör att jag omedvetet får en magkänsla av vem jag litar på. Exet har inte heller förnekat att det var hon som började.

    Exet tar ju inte sin roll som mamma på allvar och brister allvarligt i sitt föräldraskap.

    Med mångas resonemang här i tråden är det ju som om exempelvis fallet med esmeralda - att biomamman alltid är bäst eller hur?

    Jag är djupt tacksam att jag hittat en kvinna som jag både älskar utav hela mitt hjärta och som är den perfekta mamman. I och med att hon praktiskt taget är som en mamma för min dotter och den som min dotter ser som sin mamma är det inte så hemskt att hon tar föräldrabeslut så som att låta henne ta hål i öronen eller göra om sitt rum osv. Förstår inte varför denna tråd spårade ur till att slänga en massa skit på min nya tjej som inte gör annat än att ta hand om oss och ta mitt alkoholiserade aggressiva ex dito hennes sambo i försvar. Skulle vara intressant att se hur du själv agerat i denna situation.
    Ok. Det har jag missat,om du har skrivit det.

    Jag tar inte ditt ex i försvar. Om det du skriver stämmer så verkar hon ju inte må bra.
    Men som mamma så kan jag förstå känslan av att någon annan försöker överta rollen som mamma åt mina barn.
    Jag vet inte om du och ditt ex har gemensam vårdnad om dottern?
    I så fall så är det du och ditt ex som ska ta beslut gällande er dotter och inte din nya.
    Din nya behöver kanske backa litegrann och inse att din dotter faktiskt har en mamma.
    Men har exet missbruksproblem så ska hon naturligtvis ta tag i det först,om hon vill ha mer kontakt med sin dotter.

    Jag förstår att du är djupt förälskad.
    Men jag tycker inte att det är en ursäkt för att låta din nya göra vad hon vill med din dotter,
    Det är inte konstigt att barn har en bättre relation med någon som bryr sig som en förälder än med den biologiska som inte gör det.
    Den nya kan ha gått för långt med att kalla sig för mamma men man kan samtidigt inte låta en dålig förälders känslor gå före om det innebär att man nekar barnet att ha en sån relation med någon


Svar på tråden Nya tjejen misshandlade exet