• Anonym (Otacksam)

    Jag vill inte flytta in i hans hus!

    Hej på er!

    Det är så att jag och min pojkvän har varit ett par i ca två år. Han bor i ett hus och jag bor i en hyresrätt. Min pojkvän har vid ett flertal tillfällen nämnt att han vill att jag ska flytta in hos honom och att han vill skriva över halva huset på mig.

    Nu till problemet... Jag tycker inte om hans hus! Det är för litet och det är inte alls ett hus jag kan tänka mig. Dessutom ligger huset väldigt fel, intill en stor väg med mycket trafik. Det är också i behov av renovering, en totalrenovering.

    Jag hade velat att vi köper något hus tillsammans men jag tror inte att han vill flytta...

    Är jag otacksam? Hur hade DU gjort?

  • Svar på tråden Jag vill inte flytta in i hans hus!
  • Anonym (***)

    Om jag tyckt som du, dvs inte gillat huset eller läget, då hade jag inte heller velat  flytta in där. 

    Så stå på dig.  Om  han inte vill skaffa något gemensamt, så fortsätt vara särbos.

  • Anonym (ppp)
    Anonym (Otacksam) skrev 2021-04-29 17:02:41 följande:

    Hej på er!

    Det är så att jag och min pojkvän har varit ett par i ca två år. Han bor i ett hus och jag bor i en hyresrätt. Min pojkvän har vid ett flertal tillfällen nämnt att han vill att jag ska flytta in hos honom och att han vill skriva över halva huset på mig.

    Nu till problemet... Jag tycker inte om hans hus! Det är för litet och det är inte alls ett hus jag kan tänka mig. Dessutom ligger huset väldigt fel, intill en stor väg med mycket trafik. Det är också i behov av renovering, en totalrenovering.

    Jag hade velat att vi köper något hus tillsammans men jag tror inte att han vill flytta...

    Är jag otacksam? Hur hade DU gjort?


    Kanske kan han förstå detta om du förklarar, främst om det är för litet - det bör han väl kunna se? 
    Satsa på att köpa något gemensamt. Om det är ett ok område kanske han kan acceptera att köpa något i närheten? 
  • Anonym (Kvinna 39)

    Jag hade sagt som det var och istället föreslagit att man köper ett nytt tillsammans, ett som passar båda.

  • Citronsaft

    Låter som ett väldigt konstigt förhållande med otroligt dålig kommunikation om du inte ens kan säga hur du känner till honom först innan du startar en tråd här.

  • hawthorne

    Jag tycker ni ska göra slut för om ni inte kan kommunicera om något så här viktigt så är det inget förhållande att satsa på.

    Det fiffiga med totalrenoveringar är att det är som att börja från början. Man bestämmer helt själv hur det ska bli i slutet.

  • Anonym (H)

    Om du vet att du inte vill bo i dwt huset resten av livet så får du kommunicera det. Vill han heller aldrig flytta därifrån så får ni komma fram till om ni vill fortsätta som särbos eller avsluta relationen.

  • korngryn

    Men då säger du väl bara nej, jag är nöjd som det är.

    Du har såklart ingen skyldighet att flytta in i hans hus. Och han har såklart ingen skyldighet att flytta.

    Man MÅSTE inte bo ihop. Många gånger är det mycket mindre problem att fortsätta vara särbo.

    På sikt kan du väl köpa ett hus som DU gillar, och om ni fortfarande är ett par då erbjuda honom att flytta in där.

  • Anonym (Otacksam)

    Vi har pratat om att flytta ihop men han är inte villig att sälja sitt hus. Jag vill inte bo där så vi får vara särbo tillsvidare. Jag kommer själv att köpa ett hus så fort det dyker upp något jag vill ha.

  • Anonym (Alice)

    Jag hade berättat hur jag känner och varit tydlig med att jag inte tänker köpa in mig i hans hus om det inte är det jag vill. Hans vilja att du ska bo i hans hus väger ju inte tyngst här. Du har ju en rätt att själv välja var du vill bo. Handlar inte om att vara "otacksam".

  • Wald

    Din rubrik säger redan allt. Du vill inte och ska då heller inte göra det. Ni får vara särbo till ni hittat något som passar er båda.

    Du är inte otacksam för att du inte vill köpa in dig i hans hus. God kommunikation är nyckelorden.


    Ingen kan få dig att känna dig mindre värd utan ditt samtycke. Eleanor Roosevelt
Svar på tråden Jag vill inte flytta in i hans hus!