• Anonym (Förvirrad)

    Vad gör barnfamiljer på helgerna ?

    Vad gör ni barnfamiljer på era helger ?

    Min man vill gärna att det ska hända saker varje helg, gärna alkohol och bjuda hem vänner , eller hem till de.

    Jag känner att vi kan gärna bjuda hem vänner och så, men inte varje helg.

    Visserligen gör vi ju en del inte hop på dagarna, för att han sedan träffar sina vänner. Jag känner mig som ensam.

    Men han menar på när jag sagt detta, att vi gör ju ingenting ändå.. då kan ha lika gärna gå i väg. Jag har inte lika mycket vänner som honom, och min familj bor långt i från.

    Nyfiken hur andra lägger upp sina helger med barn ????

  • Svar på tråden Vad gör barnfamiljer på helgerna ?
  • LFF

    Umgås med mina barn, cyklar, tar dem till och från deras aktiviteter, städar, tvättar, lagar god mat att äta med familjen, tittar på någon film. Sen när barnen somnat så umgås man enbart med sambon en stund framför tvn innan vi båda slocknar och har en ny, aktiv dag att ta hand om.

    Umgås med vänner, alkohol och fest? Absolut inte speciellt ofta.

  • Anonym (Mope)

    Bjuda hem vänner känns ju knas med tanke på covid men det lämnar jag. Ni kanske har antikroppar, vad vet jag.
    Så här har vår helg sett ut;

    Lördag; vaknar klockan 05 med treåringen.
    Bygger lego 1h. Sen kryper vi ner hos pappan som jobbat natt och lagt sig i gästrummet och där dricks det välling och kollas på tv ca 1,5h.
    Runt 08 åt vi frukost.
    Sen åkte pappan och handlade medan mamman (jag) plus treåringen gick till en lekpark. 
    Hem och åt lunch.
    Pappan försökte få den lilla att vila - gick inte.
    Lekte med bilar inomhus.
    Mamman började förbereda middagsmat medan pappan tog med treåringen hem till sina föräldrar där man lekte utomhus i trädgården nån timme. 
    Tonåringen var på träning på fm och sen hos grannen på eftermiddag/kväll (de får umgås pga går i skolan tillsammans och är en del av varandras dagliga umgänge).
    Jag och maken kollade på filmen Glaciär på kvällen. Treåringen hade somnat vid 1930, vi somnade ca 2130.

    Söndag: vaknar klockan 0530 av pigg treåring.
    Bäddar ner honom med pappan + välling och tv ett par timmar. 
    Jag går ut och springer veckans sista pass.
    Äter frukost.
    Packar in treåringens cykel + hjälm och åker till helgstängd skolgård för att öva cykla utan stödhjul.
    Åker hem och lagar lunch +  äter.
    Treåringen vill inte sova idag heller så det blir 1h läsvila.
    Sen byggs det lego ca 2h.
    Vi har lite saker som ska överlämnas till barnens kusin så vi träffas utomhus i en park och leker ca 1,5h.
    Pappan fixar middagsmat. 
    Efter middag går pappa + treåring ut i trädgården en liten stund. Mamman städar undan inne och hjälper tonåringen med läxor.
    Treåringen kommer in så mamman duschar och nattar.
    Vid 19 sover lilla barnet.
    Jag och maken bakade scones och fikade, planerade kommande veckan. Såg ett avsnitt robinson tillsammans och la oss tidigt.

    En alldeles vanlig helg hos oss.

  • Anonym (Trebarnsmor)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-05-03 13:11:43 följande:

    Vad gör ni barnfamiljer på era helger ?

    Min man vill gärna att det ska hända saker varje helg, gärna alkohol och bjuda hem vänner , eller hem till de.

    Jag känner att vi kan gärna bjuda hem vänner och så, men inte varje helg.

    Visserligen gör vi ju en del inte hop på dagarna, för att han sedan träffar sina vänner. Jag känner mig som ensam.

    Men han menar på när jag sagt detta, att vi gör ju ingenting ändå.. då kan ha lika gärna gå i väg. Jag har inte lika mycket vänner som honom, och min familj bor långt i från.

    Nyfiken hur andra lägger upp sina helger med barn ????


    Helgen som gick var vi i sommarstugan. Där är vi mest ute på dagarna och på kvällarna brukar vi spela spel, Monopol, kortspel och liknande.

    Är vi hemma är det ofta något av barnen som har extra träning i någon sport och sonen brukar vilja vara i skateparken. Så vi är rätt ofta iväg.

    Är vi hemma är det studsmattan eller trädgården som gäller, eller om dom är inne så är det spel. Har dom kompis här får dom vara ute.

    På helgkvällarna brukar vi titta på någon familjeunderhållning tillsammans, Let?s Dance, Mästarnas Mästare.

    Umgås med andra gör vi inte nu under pandemin.
  • Anonym (Förvirrad)

    Tack för era svar ??

    Låter som bra helger:

    Ni umgås med varandra då när barnen somnat. Nu är det ju lugnare på den fronten med hans vänner nu.

    Men då är han med en i taget, är inga fester.

    Men det är ju ändå att han går och tar en öl med någon av sina vänner faktiskt varje helg.

    Men jag håller med er, jag träffar gärna inte heller inga nu så.

    Men innan Coronan då? Var det samma för er då? Vi hittar på ungefär samma saker som er på dagarna. Men så kommer kvällarna när barnen somnat, och han sticker i väg.

    Visst är jag ganska tråkig och kvällstrött.

    Men hade varit mysigt att bara hänga i i hop. Och tycker väl personligen inte man behöver dricka och träffa vänner varje helgkvällar.

  • Anonym (Utlandssvensk)

    I landet vi bor är affärerna stängda på söndagar, så på lördagar handlar vi. Allt från mat till presenter och grejer vi behöver till hus och trädgård. Resten av helgen går åt till att städa, tvätta, fixa med huset och göra allt annat vi inte hunnit under veckan. Oftast lyckas vi klämma in någon form av utflykt eller utevistelse även om det ibland inte blir mer avancerat än en tur till lekparken.

    På fredagskvällen brukar alla vara så trötta att det blir slötittande på TV och tidig kväll. Lördag brukar vi föräldrar orka en film och nåt glas vin.

    Middagar med vänner eller andra kvällsaktiviteter som konserter, AW eller liknande har utgått senaste året, men i normalfallet hinner/orkar vi med det max varannan månad.

  • LFF
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-05-03 13:40:45 följande:

    Tack för era svar ??

    Låter som bra helger:

    Ni umgås med varandra då när barnen somnat. Nu är det ju lugnare på den fronten med hans vänner nu.

    Men då är han med en i taget, är inga fester.

    Men det är ju ändå att han går och tar en öl med någon av sina vänner faktiskt varje helg.

    Men jag håller med er, jag träffar gärna inte heller inga nu så.

    Men innan Coronan då? Var det samma för er då? Vi hittar på ungefär samma saker som er på dagarna. Men så kommer kvällarna när barnen somnat, och han sticker i väg.

    Visst är jag ganska tråkig och kvällstrött.

    Men hade varit mysigt att bara hänga i i hop. Och tycker väl personligen inte man behöver dricka och träffa vänner varje helgkvällar.


    Vårt liv skiljer sig inte mycket från innan pandemin. Någon enstaka grillfest med vänner då men i övrigt inte mycket mer. Men så är vi inte personer som älskar att ha folk omkring oss hela tiden utan trivs bra på egen hand.
  • Anonym (Trebarnsmor)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-05-03 13:40:45 följande:

    Tack för era svar ??

    Låter som bra helger:

    Ni umgås med varandra då när barnen somnat. Nu är det ju lugnare på den fronten med hans vänner nu.

    Men då är han med en i taget, är inga fester.

    Men det är ju ändå att han går och tar en öl med någon av sina vänner faktiskt varje helg.

    Men jag håller med er, jag träffar gärna inte heller inga nu så.

    Men innan Coronan då? Var det samma för er då? Vi hittar på ungefär samma saker som er på dagarna. Men så kommer kvällarna när barnen somnat, och han sticker i väg.

    Visst är jag ganska tråkig och kvällstrött.

    Men hade varit mysigt att bara hänga i i hop. Och tycker väl personligen inte man behöver dricka och träffa vänner varje helgkvällar.


    Vi umgås iofs i stort sett endast tillsammans med våra barn, vi har inte kvällar när barnen somnat eftersom våra barn har lika sena läggtider som vi. Ibland ska något barn (oftast äldsta) hämtas sent hos kompis och då händer det att de andra redan lagt sig när vi kommer hem. Då brukar vi sitta uppe en stund och prata, jag och dottern.
  • Anonym (Mope)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-05-03 13:40:45 följande:

    Tack för era svar ??

    Låter som bra helger:

    Ni umgås med varandra då när barnen somnat. Nu är det ju lugnare på den fronten med hans vänner nu.

    Men då är han med en i taget, är inga fester.

    Men det är ju ändå att han går och tar en öl med någon av sina vänner faktiskt varje helg.

    Men jag håller med er, jag träffar gärna inte heller inga nu så.

    Men innan Coronan då? Var det samma för er då? Vi hittar på ungefär samma saker som er på dagarna. Men så kommer kvällarna när barnen somnat, och han sticker i väg.

    Visst är jag ganska tråkig och kvällstrött.

    Men hade varit mysigt att bara hänga i i hop. Och tycker väl personligen inte man behöver dricka och träffa vänner varje helgkvällar.


    Helgerna har alltid varit heliga för oss. Eftersom pappan jobbar skift och vi inte har så mycket tid tillsammans "lediga" så vill vi helst inte ta av helgerna för att umgås med vänner.

    I vanliga fall -före covid - har vi båda väldigt bra miljö på våra arbetsplatser och jag personligen kan känna att jag har fått en dos av både vänskap och gemenskap efter ett par dagar på jobbet. Sen har jag givetvis andra vänner än mina arbetskamrater men då har jag försökt lägga en aw under veckan. Då träffas man kanske vid 1730, äter och tar ett glas vin och kan vara hemma till kl 20. Man är ändå i stan, äta middag gör man ju vanligen också och det blir inte sent i säng. Sånt umgänge har jag haft nästan uteslutande med mina tjejkompisar sen vi alla fick barn.

    Min man har lite samma men säg att före covid så var han ute med kompisar 3-4ggr per år och tog några öl och åt middag tillsammans. Det senaste året har antalet tillfällen varit exakt NOLL för oss båda.
    Men att han skulle ta varenda kväll på helgerna att dra iväg med kompisar skulle inte vara ok. För den tiden kan vi inte ta ikapp på vardagarna, de helgerna som han är helt eller delvis lediga måste vi få tid att umgås med varann.
  • Anonym (eee)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-05-03 13:11:43 följande:

    Vad gör ni barnfamiljer på era helger ?

    Min man vill gärna att det ska hända saker varje helg, gärna alkohol och bjuda hem vänner , eller hem till de.

    Jag känner att vi kan gärna bjuda hem vänner och så, men inte varje helg.

    Visserligen gör vi ju en del inte hop på dagarna, för att han sedan träffar sina vänner. Jag känner mig som ensam.

    Men han menar på när jag sagt detta, att vi gör ju ingenting ändå.. då kan ha lika gärna gå i väg. Jag har inte lika mycket vänner som honom, och min familj bor långt i från.

    Nyfiken hur andra lägger upp sina helger med barn ????


    Varför vill han det? Har han så tråkigt med sin familj att han måste festa och supa till? 
    Fy vilken trist partner du verkar ha, som säger att ni inget gör ändå. Ni behöver parterapi, eller separera direkt. 

    Hur mycket alkohol rör det sig om? 
  • Anonym (Förvirrad)

    Jag jobbar dessutom varannan helg i vården.

    Så jag känner att jag vill gärna umgås med familjen. För hans del är det mest att vi kan turas om, jag får ju också träffa vänner och hitta på saker. Jag tror inte riktigt han förstår vad jag menar. Jag vill ha oss.

    Men jag vill inte heller vara den som håller han inlåst.

    Var nyfiken på hur andra hade..

    Men förstår väl nu att jag inte är helt ute och cyklar iaf.

    Blir kanske 4-5 öl skulle jag tro

Svar på tråden Vad gör barnfamiljer på helgerna ?