• Designstudenterna

    Välmående under pandemin

    Hej! 


    Vi är fyra civilingenjörsstudenter från Linköpings universitet som läser en kurs i användardriven produktutveckling. Just nu arbetar vi med ett projekt som berör välmående under pandemin, där fokus ligger på ergonomi under hemarbete. Vi undrar därför vad du har för erfarenheter av distansarbete under pandemiåret. Hur ser din arbetsplats ut hemma? Anser du att du har samma ergonomiska förutsättningar på hemmakontoret som på din arbetsplats? Varför/varför inte? 


    Era svar och inlägg kommer vara till stor hjälp i vårt arbete. Tack på förhand! 


  • Svar på tråden Välmående under pandemin
  • Anonym (Trött på corona)

    Sitter oftast vid matbordet med min laptop och arbetar pga platsbrist. Maken sitter i arbetsrummet då han är i behov av stationär dator. Arbetsmiljön hemma är inte lika bra som på jobbet, då två av mina barn delvis pluggar på distans och gör det stimmigt. Saknar känslan av att komma hem från jobbet en fredag och kunna njuta av att vara hemma!

  • Gameofthrones

    Jag tror att många mår dåligt under Covid.

    Jag har möjlighet och jobba hemifrån. Och jag är gärna på arbetet.

    Många har tappat fredagsmyset komma hem njuta av sitt hem.

    Endel tycker om och arbeta hemma. Dem blir nog bekväma har lite ner frihet tar till sig mer raster. Gå undan mer. Jag tycker sådana människor som blir bekväma borde man tänka om. Man ska ha jobbpress, vara med sina kollegor, etc.

    Mina barn mår bra men mått bättre med sina aktiviteter, träningar och inte kunnat simma sen förra året. Träningar kommer och går. Sociala finns kvar. Har sett till att barnens kompisar är här för göra sina läxor fortfarande. Dem behöver sitta i grupp, alla barn och vuxna hjälps åt. Det blir roligare för alla.

    Det är tråkigare, folk mår dåligare av olika orsaker och mer under pandemin. Man märker på hur folket är här Innan pandemin hur det beter sig. Mkt frågor etc.

    Folk går i konkurs, folk blir arbetslösa, endel jobb går det uppför. Tänk dig gå ut för dörren utan att anpassa sig ta avstånd, tänk och gå ut Och shoppa, vandra i Gamla stan och bara njuta av människor?!?

  • Anonym (Ryggproblem)

    Jag sitter mestadels i soffan och jobbar de dagar jag jobbar hemifrån (vilket är ca tre dagar i veckan). De "bra" sittplatserna i hemmet, alltså i vårt lilla hemmakontor, är ockuperade av mina två söner som båda går gymnasiet och behöver lugn och ro för att kunna fokusera på sitt skolarbete. Resultatet såhär mer än ett år senare har blivit extrema ryggsmärtor för mamman...Gråter Har gått hos en kiropraktor de senaste månaderna men inget som direkt har hjälpt så några ergonomiska förutsättningar har vi inte direkt i den lilla villan vi bor i.
    Lycka till med ert arbete!

  • Anonym (Asdf)

    Sitter vid köksbordet med laptopen. Det stör mig inte det minsta.

    Däremot tycker jag det är absolut pest med hemarbete, det dränerar en verkligen på energi. Så mördande trist. Men det har inget att göra med hur jag sitter rent fysiskt med stol och bord och så.

  • Anonym (Ryggproblem)
    Anonym (Asdf) skrev 2021-05-06 15:37:04 följande:

    Sitter vid köksbordet med laptopen. Det stör mig inte det minsta.

    Däremot tycker jag det är absolut pest med hemarbete, det dränerar en verkligen på energi. Så mördande trist. Men det har inget att göra med hur jag sitter rent fysiskt med stol och bord och så.


    Håller helt med dig! Till en början var det lite trevligt att alltid vara hemma, man hann med att göra så mycket annat. Efter några månader blev det väldigt ensamt och begränsat :(
Svar på tråden Välmående under pandemin