• Anonym (Why)

    Varför är det inte 100% chans för graviditet varje ägglossning?

    Varför är det inte 100% chans för graviditet varje ägglossning? Om man är frisk menar jag. Och spermiernas kvalitet är god.

    Om man har sex vid ägglossning så borde ju det i teorin leda till befruktning då spermie möter ägg..

    Så varför är det ansett 25/30% chans varje gång?

  • Svar på tråden Varför är det inte 100% chans för graviditet varje ägglossning?
  • mari123
    BuoBä skrev 2021-05-07 15:41:13 följande:

    Om man ser det rent evolutionärt så kan det vara en fördel att inte bli gravid så fort någon "skakar kalsongerna i närheten". Att vara gravid och föda är farligt, och människoungar är ömtåliga och kräver omsorg länge. Då är det inte optimalt med ett barn om året.


    Jo men så har ju inte evolutionen sett ut! I det gamla fattig-Sverige (nyss) så födde den utmärglade kvinnan som inte hade mat för dagen ens till sig själv en unge varje år. SVÄLT verkar vara gynnsamt för fertiliteten? Hemska tanke, men det är ju inte en "gudom" som skapat oss med tanke och mening utan en slump!? Vi ser samma sak i U-länderna idag. Man har brist på ALLT men ungar har man alltför gott om. 
  • Anonym (Kvalitet)
    mari123 skrev 2021-05-07 15:43:05 följande:
    Ett år? Herregud det hade jag aldrig klarat...........jag grinade och bölade för att det inte tog förrän på ÄL 3 första gången.
    Det tog drygt 10 år för oss att få barn. Man orkar det man måste. Vi ville ha barn och gav oss inte. 
  • Anonym (Kvalitet)
    mari123 skrev 2021-05-07 16:02:44 följande:
    Jo men så har ju inte evolutionen sett ut! I det gamla fattig-Sverige (nyss) så födde den utmärglade kvinnan som inte hade mat för dagen ens till sig själv en unge varje år. SVÄLT verkar vara gynnsamt för fertiliteten? Hemska tanke, men det är ju inte en "gudom" som skapat oss med tanke och mening utan en slump!? Vi ser samma sak i U-länderna idag. Man har brist på ALLT men ungar har man alltför gott om. 
    Det är inte heller sant. Jag har hela min släkt nedskriven ner till tidigt 1700-tal. Ett barn varje år hade ingen. Värst var nog farmor som födde 12 barn på 19 år (en dödfödd) på 1900-tal. En fick 14 barn, men endast 6 överlevde. Det var ganska vanligt med barn som dog vid födseln eller innan ett år. Svält är absolut inte gynnsamt- de fick fler barn för att det inte fanns p-medel och att många dog. 
  • mari123
    Anonym (Kvalitet) skrev 2021-05-07 16:07:13 följande:
    Det tog drygt 10 år för oss att få barn. Man orkar det man måste. Vi ville ha barn och gav oss inte. 
    Men ni tog väl hjälp?
  • mari123
    Anonym (Kvalitet) skrev 2021-05-07 16:10:47 följande:
    Det är inte heller sant. Jag har hela min släkt nedskriven ner till tidigt 1700-tal. Ett barn varje år hade ingen. Värst var nog farmor som födde 12 barn på 19 år (en dödfödd) på 1900-tal. En fick 14 barn, men endast 6 överlevde. Det var ganska vanligt med barn som dog vid födseln eller innan ett år. Svält är absolut inte gynnsamt- de fick fler barn för att det inte fanns p-medel och att många dog. 
    Jovisst var det vanligt att barn dog. Skulle man ha en son som kunde överta "pörtet"/torpet/hemmanet så gällde det att ligga i. Samma som vi ser idag i U-länderna. Många barn, många dör men KANSKE överlever ngn som kan ta hand om föräldrarna på ålderns höst.
  • fornminne

    Därför att det är mycket som ska stämma. Precis som redan har skrivits. Det var därför vissa födde 10 - 15 barn förr, medan andra fick några få eller inga alls, trots att många var ganska unga och ingen använde preventivmedel. Det var därför det ibland dröjde 5 - 10 år mellan barnen, utan synbar förklaring. Medan andra blev gravida en gång om året. Det är därför en släkting till mig fick två barn och fem missfall, medan en annan fick fyra barn och noll missfall. Det är väldigt individuellt, men mycket kan gå fel, även om befruktning sker. Det är lång väg mellan befruktning och livsdugligt barn...

  • mari123
    fornminne skrev 2021-05-07 16:20:48 följande:

    Därför att det är mycket som ska stämma. Precis som redan har skrivits. Det var därför vissa födde 10 - 15 barn förr, medan andra fick några få eller inga alls, trots att många var ganska unga och ingen använde preventivmedel. Det var därför det ibland dröjde 5 - 10 år mellan barnen, utan synbar förklaring. Medan andra blev gravida en gång om året. Det är därför en släkting till mig fick två barn och fem missfall, medan en annan fick fyra barn och noll missfall. Det är väldigt individuellt, men mycket kan gå fel, även om befruktning sker. Det är lång väg mellan befruktning och livsdugligt barn...


    FAST "förr" så var det ju inga problem att adoptera svenska barn. Vi hade BARNHEM! 
  • BuoBä
    mari123 skrev 2021-05-07 16:02:44 följande:

    Jo men så har ju inte evolutionen sett ut! I det gamla fattig-Sverige (nyss) så födde den utmärglade kvinnan som inte hade mat för dagen ens till sig själv en unge varje år. SVÄLT verkar vara gynnsamt för fertiliteten? Hemska tanke, men det är ju inte en "gudom" som skapat oss med tanke och mening utan en slump!? Vi ser samma sak i U-länderna idag. Man har brist på ALLT men ungar har man alltför gott om. 


    Precis som någon annan skrev var det ändå ovanligt med ett barn om året. Hade de blivit gravida vid varje möjligt tillfälle hade de haft ännu fler barn.
  • mari123
    BuoBä skrev 2021-05-07 16:36:08 följande:
    Precis som någon annan skrev var det ändå ovanligt med ett barn om året. Hade de blivit gravida vid varje möjligt tillfälle hade de haft ännu fler barn.
    Jo men mannen kunde ju varit hos herrskapet på dagsverke precis när det var ägglossning! Det ÄR ju ändå så att det är vid ÄL och dagarna där ikring man blir gravid. Resten är "säkra perioder".....!
  • Anonym (123)
    Anonym (Har funderat på samma) skrev 2021-05-07 13:36:40 följande:
    Jag har också många gånger funderat på det där. Själv har jag haft oskyddat sex vid ägglossning totalt fem gånger i mitt liv, och då bara en gång (altså inte flera gånger runt ägglossning utan bara en gång vid respektive ägglossning), och jag har blivit gravid alla fem gångerna. Så jag har alltid undrat om det där verkligen stämmer och som sagt i teorin borde det ju bli plus varje gång precis som det har blivit för mig, om allt annat är bra. Men det är så klart som andra i tråden säger att det är så många saker som ska stämma utöver att man har sex vid ägglossning och att man är frisk. Fast 25/30% chans tycker jag ändå låter lågt...
    Jag och min sambo är fullt friska och hade oskyddat sex under ägglossning i 3 år utan ett enda plus. Så jo det låter rätt.
Svar på tråden Varför är det inte 100% chans för graviditet varje ägglossning?