• Elotzzz

    Ont i bäckenet 10 månader efter förlossning?

    Någon mer som upplevt det? Vet att bm säger att det kan ta upp till ett år innan kroppen är återställd efter förlossningen. Men jag vill bara veta om det är vanligt att man har väldigt ont och känner sig stel efter 10 mån? Det är främst när jag har tränat eller gått några km med barnvagnen som jag får väldigt ont på kvällen... ungefär som foglossning.

    Nån mer där ute som upplevt samma?

  • Svar på tråden Ont i bäckenet 10 månader efter förlossning?
  • S23

    Det är inte muskler du känner av? Antar inte det då du beskriver det som foglossning.

    Jag anser det inte normalt att ha ont på det sätt du beskriver så länge.

    Det behlver inte betyda att något är fel. Men det är

    Inte standard att ha ont på det sättet .

    Fick du några skador vid förlossningen?

  • stor grön drake

    Jag har hått foglossning efter förlossningen med alla mina tre barn.

    Det är inte kul, och det enda som hjälper på lång sikt är att träna bort det tillsammans med en sjukgymnast som är kunnig på området.

  • Litorina
    stor grön drake skrev 2021-05-11 20:55:14 följande:

    Jag har hått foglossning efter förlossningen med alla mina tre barn.

    Det är inte kul, och det enda som hjälper på lång sikt är att träna bort det tillsammans med en sjukgymnast som är kunnig på området.


    Exakt.

    Det var 7 år sedan jag fick barn och jag har fortfarande ont.

    Gör inte sånt du får ont av, TS, även om

    smärtan kommer senare, utan hitta en bra sjukgymnast och gör övningar som tränar rätt muskler utan att belasta det svaga i ditt bäcken.

    Det finns lite facebookgrupper för oss där folk delar med sig av tips och trix. Graviditetstelaterad bäckensmärta.

    På engelska heter det Pelvic girdle pain, om du vill hitta ännu mer info.
  • Fröken W

    Jag har haft ont i bäckenet, typ foglossning, lång tid efter förlossningarna. Efter första barnet hade jag känningar 1,5-2 år efteråt. Som andra föreslagit, ta hjälp av sjukgymnast och gör inte övningar som gör ont.

  • elsi
    Elotzzz skrev 2021-05-11 20:30:24 följande:

    Någon mer som upplevt det? Vet att bm säger att det kan ta upp till ett år innan kroppen är återställd efter förlossningen. Men jag vill bara veta om det är vanligt att man har väldigt ont och känner sig stel efter 10 mån? Det är främst när jag har tränat eller gått några km med barnvagnen som jag får väldigt ont på kvällen... ungefär som foglossning.

    Nån mer där ute som upplevt samma?


    Jag har tyvärr ont fortfarande, tolv år sen jag fick sista barnet. Det gör inte ont hela tiden, jag har inga problem att göra vanliga saker som gå, springa etc. Men vissa rörelser gör ont och om jag gör en del rörelser så kan smärtan sitta i ett tag innan den ger sig.

    Kolla upp om det finns träning du kan göra redan nu för att få bort problemet. Det kommer nog att läka ut ändå, men träning kan göra att det går snabbare och blir mer hållbart. 
Svar på tråden Ont i bäckenet 10 månader efter förlossning?