• Anonym (Ts)

    Sommarschema för vuxna bonusar?????

    Ställer frågan här för jag är smått irriterad över det här.

    Har en sambo och vi har två vuxna barn vardera sen innan.

    Skillnaden är att min äldsta har flyttat hemifrån och min yngsta tar studenten snart och ska därefter jobba hela sommaren och hitta på egna saker.

    Fick igår höra att min sambo och hans ex har gjort ett schema för deras vuxna barn två veckor vv och jag känner att topplocket har gått.

    Båda är över 20 och båda bor hemma och ingen jobbar. Vill ingen göra det så visst men på fullaste allvar så menar alltså sambon o hans ex att vi ska barnpassa hans vuxna ungar och hålla oss hemma alternativt ha med dem vart vi än åker.

    Är detta rimligt?

  • Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????
  • sextiotalist
    Anonym (Stina) skrev 2021-05-25 07:40:56 följande:
    Det som blir så märkligt med sådana här trådar är att barnen (i detta fall unga vuxna) beskrivs som söndercurlade och med noll krav. Detta drivs helt av exet medan pappan tycker det är jobbigt men han är så snäll/konflikträdd/osäker att han inte säger något.

    Barnen blir förstörda. Pappan gör inget åt det. Reagerar inte. Kommer inte på någon lösning. Låter inte detta som en rätt kass pappa? Oavsett hur kass hans ex är?

    Sedan blir jag också lite fundersam över det här schemat. Vad skulle hända om dessa unga vuxna inte fick ett sådant schema? Skulle det då vara mammans uppgift att göra det du tycker inte ni ska behöva göra? Vad, rent konkret, har pappan föreslagit? Vad skulle han helst vilja? Vad är det mamman ska fixa åt dessa barn som inte pappan klarar? Hur jobbar han aktivt med att barnen blir självständiga?

    Jag får ju liksom känslan av att mamman alltid gjort allt, pappan är passiv och sen är det hennes fel när saker går snett. Men strunt i mamman till sin sambos vuxna barn och fokusera på honom istället. Vad tänker han, förutom att han inte ska behöva ta några initiativ i sitt föräldraskap?
    Att man kommer överens med ungdomarna (och de får lära sig att vuxet prata med sina båda föräldrar) är en sak. Det har vi gjort varje sommar. Vi släppte planeringen när ungdomarna gick i gymnasiet med deras mamma. Men självklart pratade vi med ungdomarna själva, hur de hade tänkt sig deras sommar. 
  • sextiotalist

    Varför inte ta ett samtal med ungdomarna själva. Prata med dom som vuxna, hur de hade tänkt sin sommar, om det finns något de vill göra ihop med er. Släpp deras mamma helt (självklart måste ungdomarna prata med sin mamma också, men det är deras sak att hantera, inte deras pappa).
    Skulle de protestera, så bör deras pappa säga att de är vuxna nu, och ni behandlar dom som vuxna.

  • Dexter dot com
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 07:33:54 följande:
    Det handlar om att då kan de inte vara ensamma hemma!

    Vi som ska åka till Småland och hade planerat en lugn vecka i min sommarstuga måste ta med de små.

    Ingen självmordsbenägen här men två väldigt krävande vuxna som vägrar att växa upp.
    Varför kan hans vuxna barn inte vara ensamma hemma? Om din sambo helt missat att lära dom hur man lagar mat, sköter ett hem osv så har han ju tid på sig nu innan ni ska åka till din stuga.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (helt ok) skrev 2021-05-25 07:37:54 följande:

    Men då är det ju DÄR problemet ligger, inte hos ungdomarna!

    Sorry TS, att du valt en partner som inte klarat av sitt föräldraskap. 

    Ditt val om du vill leva så eller inte. Hur du accepterat detta hittills är förstås en gåta bara du själv kan svara på. Res bort själv om din partner inte fixar att lämna vuxna barn hemma en vecka. 


    Jag har inte stått ut med det här men det här året så har det gått tillbaka. Förra sommaren så var vi hemma pga läget med corona och då kunde alla komma o gå som de ville.

    Kommer att göra det!
  • mamaleona

    Nä hallå. Ni gör det ni planerat, punkt. Dom bor i er lägenhet vv om det så bestämts. Men börja inte med att SKÖTA dom o ta med dom. Ni far på ert som det var menat. Om vuxna i den åldern vill följa med är det onormalt o behöver undersökas. Dom tycker säkert det är trevligt att bo "själva" när ni är borta.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (helt ok) skrev 2021-05-25 07:39:07 följande:

    Vill ungdomarna ens följa med? Mina hade totalvägrat om jag sa att vi ska vara i en stuga och umgås en vecka, haha. 

    Det här är väl ett utmärkt tillfälle för pappan att träna på att släppa kontrollen och åka bort. Han får göra upp ett matschema med kidsen, handla, fixa matlådor i frysen och sen åker ni. 


    Han har sagt att vi åker iväg till båda och att de får komma och gå som de vill hemma.

    Då blev hans äldsta upprörd och blandade in mamman där hon då krävde att de behöver omvårdnad och uppsyn hela sommaren.

    Båda har jag lärt upp att laga mat o båda har körkort så ingen skulle svälta ihjäl.
  • sextiotalist
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 08:00:32 följande:
    Han har sagt att vi åker iväg till båda och att de får komma och gå som de vill hemma.

    Då blev hans äldsta upprörd och blandade in mamman där hon då krävde att de behöver omvårdnad och uppsyn hela sommaren.

    Båda har jag lärt upp att laga mat o båda har körkort så ingen skulle svälta ihjäl.
    Allvarligt?
    Hade jag varit i din sambos kläder så hade jag frågat rakt ut om de är 12 eller om de är 20. Om de anser sig ha omvårdnad som en 12-åring, då får de även ta hela kitet. En veckopeng som är anpassad till ålder, tider som är anpassade till ålder. Han bestämmer kläder, är med dom och handlar ... självklart på barnavdelningen
  • momjanet

    Vissa barn mognar sen. Andra mognar ännu senare pga att de inte fostrats till att bli självgående vuxna. För handen på hjärtat, hur många föräldrar idag involverar barnen vid städning, tvättning, matlagning och ekonomi?
    Alltför få skulle jag vilja påstå.

    Till det ska man lägga att man aldrig, någonsin ska jämföra "mina barn" med "dina ungar". Alla har helt enkelt olika förutsättningar.
    Istället för att ha smått absurda krav "Mina barn klarar minsann och då ska dina ungar också det annars jävlar..." så börjar man där man står idag.
    Även det längsta ultramaraton börjar med en promenad på några få meter...

    Så det här är ju ett gyllene tillfälle att få de unga vuxna att bli mer självständiga. Vad vill de själv? Vilka planer för framtiden har de? Hur tänker de sig att det blir när de flyttar hemifrån? Vad måste de behärska för att kunna flytta? Hur är det att ha ansvaret för ett hushåll? Hur tvättar man en maskin? osv osv.

    Istället för att bli förbannat och spy galla över allt och annat som inte lever upp till sina egna änglars nivå får man lov att visa att man är en empatisk, förstående och förståndig vuxen och börja resonera som en sådan också.

  • Ess
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 08:00:32 följande:

    Han har sagt att vi åker iväg till båda och att de får komma och gå som de vill hemma.

    Då blev hans äldsta upprörd och blandade in mamman där hon då krävde att de behöver omvårdnad och uppsyn hela sommaren.

    Båda har jag lärt upp att laga mat o båda har körkort så ingen skulle svälta ihjäl.


    Har mamman den åsikten så får de ju va hos henne.
  • momjanet
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 08:00:32 följande:
    Han har sagt att vi åker iväg till båda och att de får komma och gå som de vill hemma.

    Då blev hans äldsta upprörd och blandade in mamman där hon då krävde att de behöver omvårdnad och uppsyn hela sommaren.

    Båda har jag lärt upp att laga mat o båda har körkort så ingen skulle svälta ihjäl.
    Tja. Kräver hon ständig omvårdnad får hon fixa det.
    Hon (som vuxen och förståndig?) kan självklart inte ha krav som hon sen kräver att andra ska uppfylla.
    Hennes krav - hennes problem helt enkelt.


Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????