• Anonym (Ts)

    Sommarschema för vuxna bonusar?????

    Ställer frågan här för jag är smått irriterad över det här.

    Har en sambo och vi har två vuxna barn vardera sen innan.

    Skillnaden är att min äldsta har flyttat hemifrån och min yngsta tar studenten snart och ska därefter jobba hela sommaren och hitta på egna saker.

    Fick igår höra att min sambo och hans ex har gjort ett schema för deras vuxna barn två veckor vv och jag känner att topplocket har gått.

    Båda är över 20 och båda bor hemma och ingen jobbar. Vill ingen göra det så visst men på fullaste allvar så menar alltså sambon o hans ex att vi ska barnpassa hans vuxna ungar och hålla oss hemma alternativt ha med dem vart vi än åker.

    Är detta rimligt?

  • Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 08:00:32 följande:

    Han har sagt att vi åker iväg till båda och att de får komma och gå som de vill hemma.

    Då blev hans äldsta upprörd och blandade in mamman där hon då krävde att de behöver omvårdnad och uppsyn hela sommaren.

    Båda har jag lärt upp att laga mat o båda har körkort så ingen skulle svälta ihjäl.


    Men vad säger pappan då? När äldsta barnet, 20+, kräver omvårdnad hela sommaren? Vad exakt ska mamman göra om ni ändå gör som ni vill? Vad är det som är den fasansfulla konsekvensen? Att mamman blir sur? Att de vuxna barnen inte vill vara hos er? Tycker pappan att de behöver omvårdnad? Blir han inte det minsta orolig för hur det ska gå för dem om de inte hanterar att vara vuxna?

    Att vara förälder är inte alltid lätt. JAG har aldrig haft någon som tagit korrekta beslut åt mig utan jag har fått tänka själv. Det låter inte som din sambo gör det utan det får gå åt helvete för hans barn - det är ändå någon annans fel.

    Säg åt honom att han håller på att göra bort sig totalt och vill han ha en relation med dig får han börja ta ansvar för sina issues. Men sluta lägg massa skuld på mamman. Hon kan vara helt knäpp - det är inget som ska behöva påverka dig. Barnen är VUXNA.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Stina) skrev 2021-05-25 07:40:56 följande:

    Det som blir så märkligt med sådana här trådar är att barnen (i detta fall unga vuxna) beskrivs som söndercurlade och med noll krav. Detta drivs helt av exet medan pappan tycker det är jobbigt men han är så snäll/konflikträdd/osäker att han inte säger något.

    Barnen blir förstörda. Pappan gör inget åt det. Reagerar inte. Kommer inte på någon lösning. Låter inte detta som en rätt kass pappa? Oavsett hur kass hans ex är?

    Sedan blir jag också lite fundersam över det här schemat. Vad skulle hända om dessa unga vuxna inte fick ett sådant schema? Skulle det då vara mammans uppgift att göra det du tycker inte ni ska behöva göra? Vad, rent konkret, har pappan föreslagit? Vad skulle han helst vilja? Vad är det mamman ska fixa åt dessa barn som inte pappan klarar? Hur jobbar han aktivt med att barnen blir självständiga?

    Jag får ju liksom känslan av att mamman alltid gjort allt, pappan är passiv och sen är det hennes fel när saker går snett. Men strunt i mamman till sin sambos vuxna barn och fokusera på honom istället. Vad tänker han, förutom att han inte ska behöva ta några initiativ i sitt föräldraskap?


    Alltså hon har gjort schemat och sagt till honom att hon behöver ha egentid utan att passa barn.

    Jag har sagt till honom att jag åker oavsett vad o att om det här inte får ett slut snart så går vi isär.

    Jag tror att de skulle behöva börja med att söka jobb, ingen vill göra det likväl som båda gråter över att mina barn har en massa pengar att röra sig med eftersom båda jobbar.

    Det här har varit en blended family där det är två helt olika familjer.
  • Fiona M
    Ess skrev 2021-05-25 08:04:32 följande:

    Har mamman den åsikten så får de ju va hos henne.


  • Anonym (jojo)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 08:00:32 följande:
    Han har sagt att vi åker iväg till båda och att de får komma och gå som de vill hemma.

    Då blev hans äldsta upprörd och blandade in mamman där hon då krävde att de behöver omvårdnad och uppsyn hela sommaren.

    Båda har jag lärt upp att laga mat o båda har körkort så ingen skulle svälta ihjäl.
    Man blir nästan lite imponerad av alla nya kvinnors uppfinningsrikedom när det gäller att skapa trådar på FL om hur eländiga deras bonusbarn och bonusbarnens mammor är. Oerhört underhållande i alla fall. Och så nya kvinnan, den enda rakryggade i familjen, den enda som någonsin tagit ansvar för att fostra dessa söndercurlade stackare. Och den stackars pappan, som egentligen är en toppenpappa, men helt i händerna på sitt ex som han inte vågar ta en endaste liten konflikt med. Och egentligen är han ju jättebra, det är exets fel hur han beter sig.  

    20-åringar som vill och kräver att få hänga med föräldrarna hela sommaren. Jag skrattar nästan på mig.
  • sextiotalist
    momjanet skrev 2021-05-25 08:03:51 följande:

    Vissa barn mognar sen. Andra mognar ännu senare pga att de inte fostrats till att bli självgående vuxna. För handen på hjärtat, hur många föräldrar idag involverar barnen vid städning, tvättning, matlagning och ekonomi?
    Alltför få skulle jag vilja påstå.

    Till det ska man lägga att man aldrig, någonsin ska jämföra "mina barn" med "dina ungar". Alla har helt enkelt olika förutsättningar.
    Istället för att ha smått absurda krav "Mina barn klarar minsann och då ska dina ungar också det annars jävlar..." så börjar man där man står idag.
    Även det längsta ultramaraton börjar med en promenad på några få meter...

    Så det här är ju ett gyllene tillfälle att få de unga vuxna att bli mer självständiga. Vad vill de själv? Vilka planer för framtiden har de? Hur tänker de sig att det blir när de flyttar hemifrån? Vad måste de behärska för att kunna flytta? Hur är det att ha ansvaret för ett hushåll? Hur tvättar man en maskin? osv osv.

    Istället för att bli förbannat och spy galla över allt och annat som inte lever upp till sina egna änglars nivå får man lov att visa att man är en empatisk, förstående och förståndig vuxen och börja resonera som en sådan också.


    Släpp detta med städning etc. Jag växte upp under hemmafruarnas era och det var ytterst få av mina kompisar som var involverade i städning etc, men av någon konstig anledning så kunde de ändå flytta hemifrån innan de fyllde 20 (vilket inte alls var ovanligt då).
    Däremot så var de flesta självgående på andra sätt. Man tog sig själv om man skulle någonstans, man förväntade sig inte att föräldrarna stod på tå.

    Min sambos barn var rejält curlade av sin mamma, likväl flyttade båda hemifrån när det började plugga direkt efter gymnasiet och fixade livet galant. De slog backut mot curlandet istället.

    Jag tror att många föräldrar som har barn som beter sig som dessa ungdomar, håller ungdomarna  tillbaka medvetet, för de vill inte att de ska vara självgående, för då förlorar föräldrarna fotfästet. De lever genom och för sina barn och har sin enda identitet att vara förälder.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 07:23:16 följande:

    Fick igår höra att min sambo och hans ex har gjort ett schema för deras vuxna barn två veckor vv och jag känner att topplocket har gått.

    Båda är över 20 och båda bor hemma och ingen jobbar. Vill ingen göra det så visst men på fullaste allvar så menar alltså sambon o hans ex att vi ska barnpassa hans vuxna ungar och hålla oss hemma alternativt ha med dem vart vi än åker.

    Är detta rimligt?


    Ja det är fullt rimligt. De bor fortfarande hemma och självklart ska föräldrarna dela upp sommarveckorna mellan sig. Att de inte klarar sig på egen hand som det verkar, det är en helt annan fråga och har inget med sommarveckorna att göra utan att de är söndercurlade. Självklart har ni ingen skyldighet att ta med dem, men det kanske vore fint att göra nåt tillsammans.
  • sextiotalist
    Fiona M skrev 2021-05-25 08:07:35 följande:

    Har ingen av dem jobb/sommarjobb?


    Det är jättesvårt att få sommarjobb idag. Det var svårt innan pandemin och är än svårare idag. 
    Arbeten som inte kräver någon utbildning är det 13 på dussinet som söker idag.  Misstänker att ungdomar som inte har något eget driv har än svårare
  • Anonym (Ts)
    sextiotalist skrev 2021-05-25 07:50:41 följande:

    Varför inte ta ett samtal med ungdomarna själva. Prata med dom som vuxna, hur de hade tänkt sin sommar, om det finns något de vill göra ihop med er. Släpp deras mamma helt (självklart måste ungdomarna prata med sin mamma också, men det är deras sak att hantera, inte deras pappa).

    Skulle de protestera, så bör deras pappa säga att de är vuxna nu, och ni behandlar dom som vuxna.


    Jag är den som försöker föra vuxna dialoger med båda och han backar mina vettiga argument men det bemöts med ilska.

    Tror egentligen att han bara skulle ignorera dom och göra precis som han vill ändå och det sa jag åt honom igår.

    Vill dom inte jobba eller underhålla sig själva så får ju levnadsstandarden vara därefter.
  • Anonym (Ts)
    Ess skrev 2021-05-25 08:04:32 följande:

    Har mamman den åsikten så får de ju va hos henne.


    Det sa jag också.
Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????