• Anonym (Orolig mamma)

    Min 11 åring vägrar gå till skolan, känner mig hjälplös! :(

    Min 11 åriga son vägrar gå till skolan.

    Han protesterar, försöker rymma iväg påväg till skolan och gråter. Vissa tillfällen har han blivit hemma helt enkelt i samråd med hans mentor. Men han säger bara skolan är tråkig när vi pratar med honom och han kan redan allt säger han. Medans hans lärare oroar sig då han ligger på gränsen till godkänt i så gott som alla ämnen. Han öppnar böckerna och stänger dom lika fort i klassrummet.

    Vi har haft kontakt med både BUP, socialen och kuratorn i skolan, men ingen når fram till honom eller anser att han har någon form av diagnos och det gör mig som mamma orolig och orkeslös och vet inte vad jag ska göra längre!

    Vi försöker puscha och peppa och finnas där, men nej...

    Om inte dom som är utbildade för detta kan hjälpa honom, hur gör man då?

    Han stänger in sig på rummet och vill bara spela på sin dator och blir ursinnig och totalt rastlös när vi försöker hålla skärmtiden.

    Är det bara en åldersfas, eller vad är detta? Börjar känna mig maktlös, tömd på energi och ork nu :(

  • Svar på tråden Min 11 åring vägrar gå till skolan, känner mig hjälplös! :(
  • Anonym (Anna)

    Kuratorn på skolan där jag jobbar säger att man måste få hemmasittande att göra skolarbete hemma. TV, dator, iPad ska plockas undan och den som är hemma ska behöva göra skolarbete. Annars kommer det alltid vara roligare att vara hemma än i skolan. 

    Annars har jag inga tips. 

  • Anonym (Hemmasittare)

    Skolan måste ta tag i detta! Skolan måste skriva åtgärdsprogram och göra anpassningar så att din son klarar av att vara i skolan. Det spelar ingen roll att han inte har någon diagnos. Skolan har ansvaret att se till att den fungerar för din son. Uppenbarligen fungerar inte skolan för din son. De måste tänka om och tänka nytt. 


    Det finns facebookgrupper för hemmasittare. Du kan få många goda råd där.

  • Gameofthrones

    Allt behöver inte vara diagnoser.

    Han kanske är mobbad!? Det kanske har hänt ngt? Detta sker inte inte över en natt med hans beteende? När börjar du märka han förändrades? Har det hänt ngt i erat liv som han protestera är? Vad var det runt omkring er när han förändrades?

  • Anonym (Mammamia)

    Jag ställer ingen diagnos på ditt barn, men vi har haft liknande problem. Vi försökte pusha, vara bestämda och allt som sägs vara rätt. Efter många turer fick barnet till slut Asperger-diagnos. Att inte förstå varför man måste gå i skolan är ganska typiskt för barn med Aspergers, just det att tycka att man redan kan allt. Allt vårt pushande och stränghet har visat sig skada barnet mer än det hjälpte. Det som har hjälpt är stora insatser från skolan till nästan enskild undervisning och skola på deltid, och väldigt mycket mer frihet att styra över sin egen tid, bl a vid datorn. I den för barnet anpassade miljön så kom hen att från att ha varit medelmåttig i skola nu ligger före i alla teoretiska ämnen och nästan bara A i betyg. Det tog helt enkelt så mycket energi att försöka anpassa sig helt enkelt, så när det inte längre krävs på samma sätt så kunde hen blomma ut till sin fulla potential.

  • Anonym (Orolig mamma)
    Gameofthrones skrev 2021-05-26 19:51:57 följande:

    Allt behöver inte vara diagnoser.

    Han kanske är mobbad!? Det kanske har hänt ngt? Detta sker inte inte över en natt med hans beteende? När börjar du märka han förändrades? Har det hänt ngt i erat liv som han protestera är? Vad var det runt omkring er när han förändrades?


    Han har aldrig varit så här, det kan jag intyga. Enligt skolan har han kompisar och är en i gänget och enligt honom också. Han är även spydig. Lyssnar inte på dom enkla regler vi har och vägrar hjälpa till med sina sysslor. Han är nedlåtande i sin ton mot sina syskon utan anledning kan han kasta ur sig något. Han har som sagt presterat bättre i skolan förr och inget har hänt inom familjen.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Mammamia) skrev 2021-05-26 20:04:26 följande:

    Jag ställer ingen diagnos på ditt barn, men vi har haft liknande problem. Vi försökte pusha, vara bestämda och allt som sägs vara rätt. Efter många turer fick barnet till slut Asperger-diagnos. Att inte förstå varför man måste gå i skolan är ganska typiskt för barn med Aspergers, just det att tycka att man redan kan allt. Allt vårt pushande och stränghet har visat sig skada barnet mer än det hjälpte. Det som har hjälpt är stora insatser från skolan till nästan enskild undervisning och skola på deltid, och väldigt mycket mer frihet att styra över sin egen tid, bl a vid datorn. I den för barnet anpassade miljön så kom hen att från att ha varit medelmåttig i skola nu ligger före i alla teoretiska ämnen och nästan bara A i betyg. Det tog helt enkelt så mycket energi att försöka anpassa sig helt enkelt, så när det inte längre krävs på samma sätt så kunde hen blomma ut till sin fulla potential.


    Jag förstår. Han har en kusin som fått diagnosen ADD och asperger och han uppför sig exakt likadant som min son, därav min fundering kring diagnoser. Även när jag läser på om diagnoserna. Vill bara att han ska få rätt hjälp OM han nu skulle ha någon diagnos.
  • Anonym (Jenny)

    Min första instinkt är att låta honom tjäna in precis all skärmtid genom att gå till skolan. Tyvärr fixar det inte några underliggande eventuella tillstånd med tex depression eller någon annan problematik. Å andra sidan kan det vara mycket lättare att komma tillrätta med många saker om han väl ÄR i skolan. OM han då får hjälp och stöd där vill säga.

    Kanske är det bäst att angripa det från andra hållet. Barn som mår bättre kommer att uppföra sig bättre. Hur kan ni hjälpa honom att må bättre här och nu? Vilka steg och åtgärder skulle kunna få honom att komma i ett bättre läge? Det är ändå sommarlov ganska snart och kanske är det bättre att satsa på att få honom i toppform inför nästa läsår?

    Sömn, mat, fysisk aktivitet, sociala interaktioner, solljus, rutiner och mycket kärlek kan ni ge honom hemma. Kämpa för att få honom utredd ordentligt via bup och skola och hitta resurser som kan hjälpa honom utanför hemmet med.

  • Anonym (2 barns mor)

    Går han inte i skolan så drar ni in internet och speltid.
    Nu tycks han få spela hela dagarna.

  • Gameofthrones
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2021-05-26 20:08:01 följande:

    Han har aldrig varit så här, det kan jag intyga. Enligt skolan har han kompisar och är en i gänget och enligt honom också. Han är även spydig. Lyssnar inte på dom enkla regler vi har och vägrar hjälpa till med sina sysslor. Han är nedlåtande i sin ton mot sina syskon utan anledning kan han kasta ur sig något. Han har som sagt presterat bättre i skolan förr och inget har hänt inom familjen.


    On, en i gänget. Vet du om han är lättpåverkad? Göra som polarna gör?

    Mina två äldsta barn är bra killar men de går igenom en fas de är lite kaxiga. Men det är inte lika storartat som du har det. Men det kommer väl till oss också?! Då blir det jobbigt.

    Är ni kosekventa?
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2021-05-26 19:43:07 följande:
    Min 11 åriga son vägrar gå till skolan.
    Han protesterar, försöker rymma iväg påväg till skolan och gråter. Vissa tillfällen har han blivit hemma helt enkelt i samråd med hans mentor. Men han säger bara skolan är tråkig när vi pratar med honom och han kan redan allt säger han. Medans hans lärare oroar sig då han ligger på gränsen till godkänt i så gott som alla ämnen. Han öppnar böckerna och stänger dom lika fort i klassrummet.
    Vi har haft kontakt med både BUP, socialen och kuratorn i skolan, men ingen når fram till honom eller anser att han har någon form av diagnos och det gör mig som mamma orolig och orkeslös och vet inte vad jag ska göra längre!
    Vi försöker puscha och peppa och finnas där, men nej...
    Om inte dom som är utbildade för detta kan hjälpa honom, hur gör man då?
    Han stänger in sig på rummet och vill bara spela på sin dator och blir ursinnig och totalt rastlös när vi försöker hålla skärmtiden.

    Är det bara en åldersfas, eller vad är detta? Börjar känna mig maktlös, tömd på energi och ork nu :(
    Varför har han ens en dator på sitt rum/varför har han en egen dator?
Svar på tråden Min 11 åring vägrar gå till skolan, känner mig hjälplös! :(