• Sun 6 Jun 2021 15:21
    365529 visningar
    3955 svar
    -2 +10
    3955
    365529

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Thu 30 Sep 2021 09:34

    Jag blir så arg och ledsen av att läsa hur ni blir behandlade och bristen på empati från vården. Vid mitt utomkveds nu sa de att jag inte ens får försöka igen på minst tre månader pga cellgifterna jag fick och allt bara rasade för mig. Tre månader känns som en evighet när man är i den här situationen av att redan ha väntat så länge och ovissheten i att inte veta när eller om man ens kommer få någon hjälp gör en tokig då man tappar det man har att hålla fast i.

    Ringde runt i panik till alla möjliga gynekologer när jag trodde att mitt utomkveds var ett missfall (det tredje) och hos en fick jag prata med en receptionist som sa men lilla vän vad du måste fått gå igenom och bara den lilla kommentaren gjorde att jag började gråta så mycket, bara att känna att någon visade lite värme för all min kontakt med vården innan har fått mig att känna mig jobbig som ens ringer och jag har inte upplevt någon som helst värme eller förståelse.

    Styrkekram till er alla! Herregud vilka kämpar!

  • Thu 30 Sep 2021 09:47
    SoHo84 skrev 2021-09-29 11:38:14 följande:

    Länge sedan jag skrev något och även länge sedan jag läst i tråden. Har liksom inte orkat. Och ny är jag på det mörkaste stället på länge. Igår var vi på sjukhuset och träffade läkaren igen. Vår remiss från kliniken har skickats tillbaka. Vi får ingen IVF. Pga att jag blev sjukskriven i våras. Stor del av mitt mående var ju just pga barnlöshet, ovissheten och så. Ja ni vet vad jag menar.. hela sommaren har jag väntat på att höra något, men inte fått veta ett dugg. Har sett att jag fått recept på sprutor och så så jag trodde det var på gång. Och så kommer dråpslaget. Dom vill ha ny remiss när jag mår bättre! Jag hörde knappt ett ord av vad läkaren sa efter han meddelat att det inte blir nåt nu. Lyckades uppfatta att han tänker skicka ny, men jag tror knte det går vägen. Han upplyste även om att när jag fyller 40 så avbryts allt. Det är inte allt för länge bort! Nu väntar jag på bim som borde vara den 10e. Har däremot inget stort hopp att det blev något. Hela denna situation börjar tära otroligt på både mig o min sambo. Jag förstår inte heller hur jag ska kunna må bättre av att INTE få hjälp, när det är barnlösheten som gör att jag mår dåligt.


    Åååh jag blir så oerhört ledsen för din skull SoHo84! Det gör så ont i hjärtat att veta hur tungt och svårt du har det nu, och jag hoppas av hela mitt hjärta att allting kommer att lösa sig på något sätt <3 Antingen om det går att överklaga och hoppas att de godkänner remissen väldigt snart, eller att ni plussar utan IVF, alternativt om ni har möjlighet att göra IVF privat. Jag kan bara tänka mig hur mörkt allt känns just nu, och jag blir så himla arg när det känns som att systemet sparkar på den som redan ligger ner! Att du var sjukskriven och inte mår bra är ju som du säger mycket pga barnlösheten, och hur ska du då kunna må bättre när de vägrar att ge er hjälp? Skickar min största kram <3 
    Soff skrev 2021-09-29 13:50:07 följande:

    Idag pratade jag med dom på reproduktionsmedicin angående vår ivf, då dom skulle ha möte förra veckan om vi ska få tillgång till vårdval, eller om vi blir tvungna att göra ivf:en hos dom pga min (ofarliga) njursjukdom. Vi hoppades ju på att få välja och slippa åka till Huddinge. Men återigen så säger dom att dom gjort bedömningen att vi måste komma till dom. Så nu är det väl helt utom vår kontroll. Det i sig känns jobbigt. Men det värsta är, när jag frågade om när vi kan börja, så sa hon att vi förmodligen inte hinner komma igång i år.


     


    Detta gjorde mig helt förkrossad. Innan sommaren var jag ju inställd på sep-okt. Sen var jag inställd på okt-dec. Och nu så säger hon detta, med 0 värme i rösten. Jag har gråtit hela förmiddagen och kämpar tillbaka tårarna på jobbet idag. Känns fruktansvärt att ?vara i klorna? i ett system vi inte kan påverka. Önskar så att jag hade kapital för att gå och göra detta privat istället, så vi kunde komma igång, och slippa hela den där skiten! Är så trött, ledsen och frustrerad. 


     


    Jag har bokat tid hos Her care nu och för att se om jag iallafall kan få hjälp med hormonbalans, ifall jag har det, vilket jag misstänker. Så hoppas jag bara på att det kan göra något för oss. Men allt känns så himla mörkt just nu. Vet inte hur jag ska ta mig igenom denna dagen på jobbet. Är helt slut. Men var borta en hel vecka för ett tag sedan pga förkylning och känner att jag inte orkar ta konsekvensen av att vara borta mer just nu. 



    Kära Soff, jag är så ledsen att du gång på gång ska behöva få alla dessa olika bud och besked emot dig! Så jäkla mycket som du behövt kämpa och kastas fram och tillbaka. Jag håller tummarna för att de faktiskt kan hjälpa er så snart som möjligt, och även om Huddinge inte ligger närmast er så är jag säker på att det löser sig <3 Hoppas att de får ett återbud så att ni får starta i år trots allt, och det låter ju positivt att Her Care finns och förhoppningsvis kan ge någon hjälp under tiden, även om jag förstår att du är väldigt besviken <3 Stor kram!
  • Thu 30 Sep 2021 09:58

    Fan va ni alla är starka som orkar kämpa <3

    Själv har jag fyra missfall under 2-2,5 års tid i bagaget och fyller 35 snart. Hittar inget fel på utredning och får inte IVF eftersom vi ändå blir gravida en gång i halvåret (än sålänge?). Har dessutom PCO så får hålla på med Letrozol och ÄL-test varje månad för att pricka in rätt - och direkt efter missfallen har det inte fungerar vilket resulterat i långa cykler och ännu mer ångest än man redan har.

    Jag har hittills visserligen mått riktigt dåligt i samband med själva missfallen men ändå orkat leva på som vanligt - jobba, träffa kompisar och innerst inne haft hopp/tro att det ska lösa sig. Nu börjar jag dock känna att jag gått in i en rejäl svacka. Känner mig deppig, livet känns meningslöst, jag börjar tro att det aldrig ska gå, ingen motivation att jobba eller göra nånting alls (men gör det ändå) och känner att jag nästan har gråten i halsen konstant. Jag vet inte hur jag ska ta mig ur detta - just nu kretsar alla mina tankar kring sorgen att det inte fungerar och kanske aldrig kommer göra. Jag kan såklart prata med min kille om det. Ibland känns det bättre för stunden, men nästa dag är jag lika ledsen. Hur gör ni andra för att hitta energi, ork och hopp om framtiden? Känner verkligen att jag är på botten just nu :(

  • Thu 30 Sep 2021 10:20

    Vi prickade verkligen inte ÄL den här gången, sex typ 4 dagar innan så räknar inte med att det blir något den här månaden. 

    Menmen, det börjar väl bli dags att ta tag i och ev. boka tid för utredning vilket i sig jag tycker verkar ganska spännande hehe. Jag är kanske lite knäpp, men jag har "alltid" sen jag var liten haft inställningen att jag tycker det är kul och lite spännande att gå till läkare, tandläkare och liknande. Jag tror nästan att det kan vara mig det är något "knas" med trots väldigt regelbunden cykel, inget problem med menssmärtor, mellanblödningar etc., men det kan ju förstås vara så att vi är ett sånt där fall med "oförklarlig barnlöshet". 

    Nåja, to be continued. Glad

  • Thu 30 Sep 2021 12:53

    God morgon,

    Precis kommit tillbaks från kliniken efter VUL, fick min mens igår så var där idag för att kolla om vi är redo att starta IVF. Jag var nog för ivrig och kontaktade dem så fort jag började blöda lite lite för tydligen var det för tidigt, de tyckte det såg ut som jag var på dag 1, och de brukar starta medicinering dag 3. Ska dit imorgon igen för att se om det ser bättre ut. Så jag hoppas vi kommer igång med medicineringen på lördag. Kan vara skönt att börja på en helg när man aldrig gjort det här förut.

  • Thu 30 Sep 2021 13:26

    Tack alla fina för så fint stöd från djupet av mitt hjärta <3 <3 <3 uppskattar det så enormt mycket!! <3 ja man kan alltid hoppas att det dyker upp en tidigare ivf-tid, men räknar inte med nåt. Tycker bara det är konstigt och dåligt att man inte kan få veta ens på ett ungefär när man kan få komma igång. Dom borde väl ha bokningar framför sig och se vad det finns lediga tider. Även om det är långt fram så vill man ju veta. Ovissheten är bland det jobbigaste. 


    Det dök iallafall upp en tidigare tid på Her Care (från början var det i slutet på oktober) redan på Tisdag, så det är skönt att få komma dit snabbt och påbörja detta, och se om det finns en obalans som behövs "fixas till". Jag tog blodprov idag där massa parametrar ingår, inför besöket. Så blir spännande och se vad dom säger på Tisdag. 


    Kramar <3 

  • Thu 30 Sep 2021 15:18
    Jenniepennie031 skrev 2021-09-30 09:58:57 följande:

    Fan va ni alla är starka som orkar kämpa <3

    Själv har jag fyra missfall under 2-2,5 års tid i bagaget och fyller 35 snart. Hittar inget fel på utredning och får inte IVF eftersom vi ändå blir gravida en gång i halvåret (än sålänge?). Har dessutom PCO så får hålla på med Letrozol och ÄL-test varje månad för att pricka in rätt - och direkt efter missfallen har det inte fungerar vilket resulterat i långa cykler och ännu mer ångest än man redan har.

    Jag har hittills visserligen mått riktigt dåligt i samband med själva missfallen men ändå orkat leva på som vanligt - jobba, träffa kompisar och innerst inne haft hopp/tro att det ska lösa sig. Nu börjar jag dock känna att jag gått in i en rejäl svacka. Känner mig deppig, livet känns meningslöst, jag börjar tro att det aldrig ska gå, ingen motivation att jobba eller göra nånting alls (men gör det ändå) och känner att jag nästan har gråten i halsen konstant. Jag vet inte hur jag ska ta mig ur detta - just nu kretsar alla mina tankar kring sorgen att det inte fungerar och kanske aldrig kommer göra. Jag kan såklart prata med min kille om det. Ibland känns det bättre för stunden, men nästa dag är jag lika ledsen. Hur gör ni andra för att hitta energi, ork och hopp om framtiden? Känner verkligen att jag är på botten just nu :(


    Åh vad jag känner igen mig i din situation. Att det fungerade så med missfall och ivf var inget jag visste, kände att allt mitt hopp till det nu bara försvann. Tycker det känns så konstigt att man inte ska kunna få ivf om man har haft missfall!
  • Thu 30 Sep 2021 20:37
    Majsan187 skrev 2021-09-30 15:18:47 följande:

    Åh vad jag känner igen mig i din situation. Att det fungerade så med missfall och ivf var inget jag visste, kände att allt mitt hopp till det nu bara försvann. Tycker det känns så konstigt att man inte ska kunna få ivf om man har haft missfall!


    Ja verkligen konstigt. Är väl dock inget som säger att IVF i sig hjälper - men åtminstone kan man få fler försök på kortare tid. Och om dom nu ska tro på sina egna ord efter vår, och andras, utredningar (vi hittar inga fel, bara att försöka igen, det är slumpen, det flesta i er situation får barn tillslut - till och med flera bla bla bla) så borde ju fler försök lösa problemet, Nej usch, känner mig så uppgiven nu, önskar verkligen ingen denna mardröm vi går igenom allihopa. Hoppas man kan se tillbaka på detta om tio år och vara lycklig att det tillslut gick. Men vägen dit känns riktigt lång - och i mina värsta stunder tänker jag att jag kanske får en massa fler missfall men aldrig några barn.
  • Bx3
    Fri 1 Oct 2021 02:23
    Majsan187 skrev 2021-09-30 15:18:47 följande:

    Åh vad jag känner igen mig i din situation. Att det fungerade så med missfall och ivf var inget jag visste, kände att allt mitt hopp till det nu bara försvann. Tycker det känns så konstigt att man inte ska kunna få ivf om man har haft missfall!


    Hej Majsan!

    Jag läste även ditt förra meddelande och beklagar ditt X. Jag hade ett X i vänstra äggledaren i mars i år, fick cellgift med 6 dagar senare sprack äggledaren och jag fick åka in på akut operation. Så jag vet vad du känner gällande att behöva vänta ytterligare 3mån! Jag grät dagligen i flera veckor, inte över att jag hade hållit på att dö och fick operera bort en äggledare, utan jag grät av två anledningar: rädslan för att jag kanske aldrig kommer bli mamma och över att skjuta upp försöken ytterligare 3 mån.

    Gällande ditt andra meddelande. Jag vill inte ge dig falska förhoppningar och vet inte din historik med graviditeter men vill ändå berätta att jag hade två misstänkta kemiska missfall innan mitt X (jag misstänker att det var X även då men att kroppen spolat bort det själv de andra gångerna). Min läkare på fertilitetsmottagningen är väldigt tillmötesgående och förstående, det var han som tog upp ivf med mig efter Xet och erbjöd det. När man har haft ett X så tror jag att dom ibland ser lite annorlunda på det eftersom det är livsfarligt och större risk att man får det igen om man haft det en gång. Har du pratat med fertilitetsmottagningen? Förlåt om du redan berättat det tidigare, jag läste lite snabbt nu bara i nattmössan.
  • hellow­0rld
    Fri 1 Oct 2021 10:36
    +1
    Vickan31 skrev 2021-09-28 14:29:03 följande:

    Tack fina du <3 Vad bra att du tyckte att det var informativt - det är så svårt ibland att sammanfatta allt, och att det som sagt kan vara olika för olika kliniker eller landsting. Kul att du också bor i Stockholm, då vet du säkert att det finns en hel del kliniker att välja mellan och det var inte helt lätt tyckte vi :) Så det är en jättebra fråga: hur väljer man mellan 6 olika IVF-kliniker?

    Vi försökte att läsa på dels på respektive kliniks hemsida och så ringde vi till alla för att fråga hur processen ser ut hos dem, hur lång väntetid de har och om det är något de tycker att man ska tänka på. Efter att ha ringt till alla jämförde vi bemötande, hur proffsiga och erfarna de verkar utifrån samtalet och hemsidan, samt vad statistik och rekommendationer säger. Läste på lite här där det både finns statistik och patientupplevelser (under fliken öppna jämförelser hittar du patientnöjdhet): www.medscinet.com/qivf/arsrapporter.aspx 

    Vi hade varit på en av dessa 6 kliniker för utredningen och tyckte att den läkaren slarvade så mycket att vi hellre sökte oss till någon av de andra 5. Självklart är det lockande med de som har kortast väntetid, men vi ville ändå välja en av de kliniker som vi hört mycket gott om, som gav oss ett bra bemötande och magkänsla, samt verkade vara bra på information och ha lång erfarenhet. De flesta kliniker har ju samma tillvägagångssätt och så, men jag tyckte ändå att det var bra att ringa till alla och få prata med dem för att se lite hur deras filosofi och inställning verkade vara :) 

    Lite långt och svamligt svar, men du får gärna fråga mer om du undrar!


    Tack så jättemycket för dina svar. För mig är det också väldigt viktigt med bra bemötande och att jag känner att de ser mig och vill hjälpa mig. Jag ska definitivt kika in på den hemsidan sen!

    Det här var så himla hjälpsamt. Nu känns det som att jag har lite av en plan sen för hur jag ska tänka när det är dags. Återigen, tusen tack för din hjälp fina du <3
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet