• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • apan95
    Msofie skrev 2021-09-26 19:43:59 följande:

Då var vi på dagen innan äggplock! Tog Otrivelle, den sista sprutan igår prick 20.00. Gud vad det känns i äggstockarna nu. Imorgon ska vi vara på kliniken 07.40.

Helt ärligt, förra plocket var den värsta smärtan jag har upplevt. Men samtidigt vet jag ju om att jag klarade av det och överlevde. Finns en trygghet i att veta hur det kommer vara, men ja nu vet jag ju hur ont det kan göra.

Var på VUL i fredags som visade 11 ägg, så hoppas på det. Vi fick ut 10 blåsor vid förra plocket, med 9 ägg i.

STOOOORT lycka till i morgon <3 håller tummarna! :)
  • apan95

Hej <3

Tog en liten paus härifrån men har varit inne och läst lite. Såg att Idoh hade plussat! Stort grattis vad roligt :)

Såg även att du Vickan31 fått mensen igen efter en månad med extra hopp, så fruktansvärt. Exakt så kände jag förra månaden efter FET :(

Var på VUL i fredags (CD 10) och fick en positiv chock då de redan fanns en ledande äggblåsa på 16 mm, förra månaden på VUL dag 10 var den på endast 10mm så verkar ha reagerat bättre på letrozol denna gången eller om det endast är en slump. Men förhoppningsvis innebär detta att ägglossningen är på G nu i veckan och 6 dagar efter positivt LH-test blir det återföring igen.

Känner mig laddad och väldigt hoppfull igen, på gott och ont. tror verkligen det är viktigt att gräva ner sig och sörja för att kunna bli så glad och hoppfull igen.

Ny vecka och nya tag, tur att tiden går så fort som den gör. Kram tjejer <3

• Linafs
    Msofie skrev 2021-09-26 19:41:36 följande:

Välkommen till gruppen! Låter verkligen som du/ni har haft två tuffa år. Tycker verkligen åldersgränsen till IVF är tråkig och enligt min åsikt onödigt hög. 20 hade varit en rimligare gräns faktiskt. Vet folk i din närhet om att ni är ofrivilligt barnlösa och finns det någon som du kan prata med i din närhet?

Tack! Ja jag håller med. Det som var extra surt var att läkaren både sa och skrev klart och tydligt i min journal att vi skulle få hjälp när ett år gått. Då var det inte snack om någon åldersgräns. Så nu har man ju gått och räknat ner månaderna i ett helt år för att sedan bli besviken och få vänta ännu längre. Känner mig sviken av vården. Ja, familjen vet, vissa är dock mer oförstående än andra. Har inte alltid fått det bästa stödet. Har fått höra allt ifrån att ?ja, du har väl helt enkelt inga bra gener heheh? till ?vet du? Jag tror du orsakar dina egna missfall genom att du stressar över att få missfall??. Så peppen är inte på topp. Har vänner, men ingen vän som gått igenom samma sak så dom har svårt att relatera och vet väl inte riktigt hur de kan stötta på bästa sätt. Saknar att kunna ventilera med någon som vet vad det handlar om.
  • Soff
    Msofie skrev 2021-09-26 19:43:59 följande:

Då var vi på dagen innan äggplock! Tog Otrivelle, den sista sprutan igår prick 20.00. Gud vad det känns i äggstockarna nu. Imorgon ska vi vara på kliniken 07.40.

Helt ärligt, förra plocket var den värsta smärtan jag har upplevt. Men samtidigt vet jag ju om att jag klarade av det och överlevde. Finns en trygghet i att veta hur det kommer vara, men ja nu vet jag ju hur ont det kan göra.

Var på VUL i fredags som visade 11 ägg, så hoppas på det. Vi fick ut 10 blåsor vid förra plocket, med 9 ägg i.

Spännande! Hoppas det inte gör lika ont imorn! <3..jag håller verkligen tummarna för det. Men skönt ändå att du funnit en viss trygghet i det hela.

Känns ju obehagligt att det ska göra så ont :/ blir lite orolig inför min kommande ivf >< eftersom min spolning gjorde så ont att jag knappt klarade av det, så är jag nervös inför äggplock. 

Får jag fråga, hur kommer det sig att inga ägg frystes in och används från ditt förra plock? men jag kanske inte har förstått processen rätt >< <3 

• Soff
    apan95 skrev 2021-09-26 20:06:59 följande:

Hej <3

Tog en liten paus härifrån men har varit inne och läst lite. Såg att Idoh hade plussat! Stort grattis vad roligt :)

Såg även att du Vickan31 fått mensen igen efter en månad med extra hopp, så fruktansvärt. Exakt så kände jag förra månaden efter FET :(

Var på VUL i fredags (CD 10) och fick en positiv chock då de redan fanns en ledande äggblåsa på 16 mm, förra månaden på VUL dag 10 var den på endast 10mm så verkar ha reagerat bättre på letrozol denna gången eller om det endast är en slump. Men förhoppningsvis innebär detta att ägglossningen är på G nu i veckan och 6 dagar efter positivt LH-test blir det återföring igen.

Känner mig laddad och väldigt hoppfull igen, på gott och ont. tror verkligen det är viktigt att gräva ner sig och sörja för att kunna bli så glad och hoppfull igen.

Håller tummarna för dig! <3 låter ju jättepositivt! <3 

Kram! 

• OnlyGrace

Hoppar in i denna tråd, jag och sambo har försökt i nästan 3 år utan något. Har kämpat länge att få göra en utredning då jag alltid har haft hormonella problem, visade sig att jag har dåliga äggreserver samt PCO vilket suger såklart och får väl inget direkt stöd från vården hur vi ska gå vidare, gissningsvis eftersom jag inte är 25 ännu.

Fortsätta på egenhand känns värdelöst just nu även om vi förstås ska fortsätta att försöka. ????

• Msofie
    Soff skrev 2021-09-26 20:46:50 följande:

Spännande! Hoppas det inte gör lika ont imorn! <3..jag håller verkligen tummarna för det. Men skönt ändå att du funnit en viss trygghet i det hela.

Känns ju obehagligt att det ska göra så ont :/ blir lite orolig inför min kommande ivf >< eftersom min spolning gjorde så ont att jag knappt klarade av det, så är jag nervös inför äggplock. 

Får jag fråga, hur kommer det sig att inga ägg frystes in och används från ditt förra plock? men jag kanske inte har förstått processen rätt >< <3 

Jag ska också säga att jag har väldigt låg smärttröskel! Svimmade nästan av min äggledarspolning. Men vet du vad? Jag klarade det, och jag klarade av förra äggplocket. Det kommer kanske suga, men du kommer klara det med.

Vi fick 4 befruktade embryon, ett återinfördes på dag 3. Vi fick sedan veta att ingen klarade sig så långt som till frys. Upplever att många får till frysen, så vill upplysa er alla här och med nu att det inte alltid blir så. Så kanske ni inte blir lika chockade som vi blev.
  • Msofie
    apan95 skrev 2021-09-26 20:06:59 följande:

Hej <3

Åh vad fint att höra från dig, och att du känner dig peppad och glad igen! Håller alla tummar för er.
  • Msofie
    Linafs skrev 2021-09-26 20:08:03 följande:

Tack! Ja jag håller med. Det som var extra surt var att läkaren både sa och skrev klart och tydligt i min journal att vi skulle få hjälp när ett år gått. Då var det inte snack om någon åldersgräns. Så nu har man ju gått och räknat ner månaderna i ett helt år för att sedan bli besviken och få vänta ännu längre. Känner mig sviken av vården. Ja, familjen vet, vissa är dock mer oförstående än andra. Har inte alltid fått det bästa stödet. Har fått höra allt ifrån att ?ja, du har väl helt enkelt inga bra gener heheh? till ?vet du? Jag tror du orsakar dina egna missfall genom att du stressar över att få missfall??. Så peppen är inte på topp. Har vänner, men ingen vän som gått igenom samma sak så dom har svårt att relatera och vet väl inte riktigt hur de kan stötta på bästa sätt. Saknar att kunna ventilera med någon som vet vad det handlar om.

FY FAN vad jag blir förbannad över dem kommentarerna du har fått. Det finns sådan otrolig okunskap där ute. Stress påverkar varken fertilitet eller missfallsrisken. Usch, vi alla vet nog hur det är att få såna kommentarer och indirekt bli beskyllda för vår situation. Hoppas de inte har sänkt er helt, dem vet inte vad de pratar om.
  • Vickan31
    Janni91 skrev 2021-09-24 16:17:42 följande:
    Åh nej Vickan!! </3 Jag hoppades så att det tog sig denna månaden, det verkade ju så lovande! Skickar dig en stor kram <3 <3 
    Tack fina Janni <3 Det känns just nu som att om det inte gick den här gången trots förmodad nidblödning och att allt kändes "rätt" så kommer det aldrig gå utan hjälp :( Men vi har i alla fall ett IVF-möte på kliniken om några veckor. 
    Soff skrev 2021-09-25 16:51:07 följande:

Åh va tråkigt Vickan :(( <3 har själv haft några gånger när kroppen beter sig helt annorlunda och man bygger upp så himla mycket hopp... och då faller man så mycket hårdare :( Kramar till dig!!! 

Tack bästa Soff <3 Kroppen är tyvärr bra på att luras, och därför blir fallet hårdare precis som du säger. Men det är bara att hoppas att IVF:en blir av i höst och att det kan hjälpa. Stor kram tillbaka! <3 
    hellow0rld skrev 2021-09-26 13:01:50 följande:
    Ledsen att mensen kom. <3 jag ser i listan att du inväntar IVF. Har du någon aning om kötiden? Vilken stad befinner du dig i?

Jag och sambon ska på slutsamtal om 2 veckor och förhoppningsvis får vi remiss då. Väntan tar kål på en. Undrar hur länge man kan förvänta sig att behöva vänta i kön till IVF?
    Tusen tack för omtanken <3 Vi bor i Stockholm, remissen skickades i början av juni och blev godkänd efter cirka 3 månader nu i månadsskiftet aug/sept. Då fick vi välja mellan 6 st olika kliniker där en kunde börja på en gång i september och de andra kunde köra igång IVF-start okt-dec beroende på vilken man valde. Vi valde en av dem med lite längre väntetid så från att remissen godkändes i början månadsskiftet aug/sept fick vi en första läkartid mitten av oktober och IVF-start 1-2 månader efter det (beror lite på hur mensen tajmar också). Så det är ändå snabbt jämfört med många andra landsting vad jag förstått! Vart bor ni?

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet