• Anonym (Sorgsen)

    Dåligt äktenskap sedan vi fick barn

    Jag och min man har en dotter som är ett år. Vi har levt ihop i sju år. Vi har alltid varit mån om varandras känslor, hjälpts åt med det vi kan för att underlätta och älskat varandra enormt. Men sedan vi fick barn har allt förändrats. Sakta men säkert har vi börjat tappa känslor för varandra. Det enda vi gör är att bråka nästan hela tiden. Jag har förvandlats till någon som jag inte känner igen, är ständigt arg för att jag inte får tillräckligt med hjälp med hushållet och barnet, och han flyr hemmet konstant eftersom han inte orkar bråka. Det har blivit en ond cirkel. Jag känner ibland avsky när jag tittar på honom. Jag känner mig lurad in i föräldraskapet. Det känns som att bara mitt liv har förändrats, medans hans liv är detsamma. Han får vara den glada pappan någon timma om dagen medans jag drar 90% av lasset. Det är jag som är uppe med henne på nätterna, tidiga morgnar, matar, badar, tröstar, städar, leker och allt däremellan. Visst jobbar han men när han inte gör det är han ute med vänner eller ligger i sovrummet och tittar på tv. Han kan impulsivt välja att inte komma hem efter jobbet för att istället kolla på en fotbollsmatch hemma hos en kompis. Allt sånt fick jag ge upp när vi fick barn. Vi rör inte ens varandra längre. Hur länge ska man stå ut? Finns det någon annan som har/haft ett riktigt tufft äktenskap sedan man fick barn? Vad ska jag göra? Jag orkar inte vara arg eller ledsen längre.. jag vill vara en glad mamma.. jag älskar min dotter och jag vill inte att hon ska behöva leva med föräldrar som inte står ut med varandra. Snälla hjälp.

  • Svar på tråden Dåligt äktenskap sedan vi fick barn
  • Anonym (Samma)

    Vi hade liknande problem. Jag gick helt enkelt tillbaka till jobbet på halvtid när barnet var 2 månader för jag orkade inte med. Då insåg pappan hur slitsamt det var att ta hand om en bebis (det blev inte alls som han föreställt sig. Han skulle ut i affärer och bara göra allt han ville hela dagarna och barnet skulle bara hänga med. 0 jobbigt). Sen lastade han gärna över ansvaret på mig efter jobbet och på helgerna för han var slutkörd,

    Jag tror din man behöver veta vad det innebär att ta hand om ett barn. Han behöver nog delvis även vara delaktig och tvingas in i det (han kanske känner sig lite utanför?). Om det kommer fungera vet jag inte men ni behöver uppenbarligen en radikal förändring.

  • Anonym (A)
    krille62 skrev 2021-06-17 17:10:38 följande:
    Men varför ställer du inte krav på honom det är ju hans barn lika mycket som ditt !
    Han ser ju inte hur mycket jobb det är och hur du får slita om du låter han bara "glassa" omkring och ta de roliga passen med barnet.
    Den som är hemma tar naturligtvis nätterna så den som jobbar fungerar på jobbet men dagar man båda är hemma ska man naturligtvis turas om, du måste börja ställa krav nu!
    Håller med
  • Mimosa86
    Anonym (självklar orsak) skrev 2021-06-17 17:22:39 följande:

    Tack för ett mycket intressant inlägg. Även om jag inte tror att jag klarar av att riktigt förstå det..?

    Imponerande och helt otroligt att ert sexliv peakade under just de förutsättningar och omständigheter som du beskriver.

    Du måste vara unik som kände så där, som upplevde det så som du beskriver, och ändå lyckades du medverka till att sexlivet peakade!

    För du menar väl inte att ert sexliv var helt och hållet obefintligt, eller att de saker du beskriver var ännu värre för dig, innan barnen kom?


    Jag får nog förtydliga mitt inlägg. Innan barnen kom gick jag på p-piller sen många år vilket jag förstår i efterhanden dödade min lust. Så visst hade vi sex innan barnen men det gjorde alltid ont för mig och lusten var generellt svårväckt.

    Första året när jag ammade gick det inte att ha sex av fysiska skäl kopplat till amningen (sköra slemhinnor).

    Men sen tog det fart. Helt plötsligt gjorde det inte längre ont att ha sex. Jag fick kraftigare orgasmer och ägglossningen kunde göra mig till en nymfoman som ville ha sex flera gånger om dagen.

    Så mycket fysiska positiva effekter MEN- jag har aldrig orkat att bara vara mamma. Jag behöver bekräftelse och närhet. Känna mig åtrådd och vacker. En jobbig vecka med massa grå rutiner så är sex guld värt! En tillflyktsort. Där jag kan få känna mig som kvinna och inte bara mamma. Känna mig som migsjälv (som den person jag förmodligen varit om inte p-pillerna sabbat så många år- lite bitter där).

    Så därför funkar sex så bra för oss nu: bättre kropp och sex som en lyxig flykt från makaroner och korv livet (som visserligen är underbart men lite slentriant ibland).
  • Mimosa86

    TS, han behöver självklart vara föräldraledig så han:

    1) bygger en egen relation till barnet (vilket kommer stärka hans självförtroende som förälder)

    2) ni måste brats om detta. Det funkar inte så som ni har det. Här måste du tala om VAD DU VILL- inte förvänta dig att han borde fatta. Du måste tala klarspråk. Tex, nu kommer jag ta en lång promenad och fika med en kompis och du tar barnet.

    Alt kräva familjerådgivning.

  • Anonym (Lova)
    Anonym (självklar orsak) skrev 2021-06-17 17:15:26 följande:

    Så du menar att tusen miljoner år av evolution, av nedärvda egenskaper och biologi helt saknar betydelse? I detta finns inga skillnader mellan kvinnor och män? 

    Om det inte finns helt avgörande skillnader mellan kvinna och man så undrar jag i så fall, kan både kvinna och man amma sin avkomma?

    Det du skriver ger sken av att du menar att hur man strukturellt tränas och hur man uppfostras skapar förmåga att amma sin avkomma och med rätt strukturell träning och med rätt uppfostran så skulle då även män få förmåga att amma sitt barn?

    Du pratar om rättvisa i arbetsfördelning och liknande.

    I mitt inlägg pratade jag om hur helt naturliga och nedärvda egenskaper medför avgörande skillnader i hur kvinna respektive man känslomässigt prioriterar efter att barnet har blivit fött. Denna avgörande skillnad i prioriteringar är för mig inte alls märkvärdigt utan nedärvt och helt naturligt. Framförallt har biologiska skillnader för mig ingenting att göra med hur man strukturellt tränas eller hur man uppfostras.

    Men jag är öppen och självfallet beredd ändra mig så snart någon man har tränats strukturellt och uppfostrats rätt så att han har fått förmåga att amma sitt barn.


    Vart har jag påpekat att det inte finns biologiska skillnader?? Jag har bärt, fött, ammat två barn. Därefter menstruerar jag och lider halva mitt liv av pms. Nog fan är jag medveten om de biologiska skillnaderna alla gånger. Min kropp påminner mig om detta konstant.

    Men att man som kvinna prioriterar barnet, familjen på bekostnad av sig själv handlar om förväntningar i kombo med att kvinnan har ett mildare temperament.

    På vilket sätt är en kvinna mer lämpad för tristess och ostimulans (som det finns så mycket av i barnuppfostran och hushållsarbete) än en man? Peka gärna ut den nedärvda gen som gör mig lämpad att vika tråkig tvätt medan min sambo måste titta på fotboll?

    Knappast. Anledningen till att jag gör detta utan protest (tillskurens från han som visar stort motstånd) är att jag som kvinna aldrig tillåtits i något sammanhang att sätta mig själv i första rum framför min familj. Det finns inte på kartan att det skulle vara socialt accepterat om jag satsade på mitt jobb och sket i barnen. Han däremot förväntas prioritera karriär och ta för sig.

    Nej, det är inte nedärvt att kvinnor skulle vara mer lämpade för tråkiga saker och rutinarbete medan en man måste göra stimulerande och roliga saker hela tiden.
  • Anonym (K)

    Ännu en man som legat under en sten och trodde att föräldraskapet är att befrukta sen få mysa och leka med en unge när det passar honom.

    Flytta TS. Han är efterbliven.

  • Tow2Mater
    Anonym (PippiV) skrev 2021-06-17 18:16:55 följande:

    När ska han vara föräldraledig och hur länge?


    Undrar jag med.
  • Anonym (Kvinna28)

    Känner igen mig i att jag fick dra det tyngsta lasset i början, även om min man inte drog iväg på andra saker. Han satt och spelade istället. Allt jobbigt med barnet såsom skriknätter, matning mm var mitt huvudansvar hela första året. Därefter har det successivt blivit bättre (men vi har andra problem i vår relation). Nu är barnet snart 3 och min man tar nästan lika mycket ansvar. Så det kan bli bättre med tiden, men jag tror ni skulle behöva gå på parterapi. Ska han vara föräldraledig? Det var inte min man och det var nog negativt för jämställdheten.

  • Anonym (llll)
    Anonym (självklar orsak) skrev 2021-06-17 17:15:26 följande:
    Så du menar att tusen miljoner år av evolution, av nedärvda egenskaper och biologi helt saknar betydelse? I detta finns inga skillnader mellan kvinnor och män? 

    Om det inte finns helt avgörande skillnader mellan kvinna och man så undrar jag i så fall, kan både kvinna och man amma sin avkomma?

    Det du skriver ger sken av att du menar att hur man strukturellt tränas och hur man uppfostras skapar förmåga att amma sin avkomma och med rätt strukturell träning och med rätt uppfostran så skulle då även män få förmåga att amma sitt barn?

    Du pratar om rättvisa i arbetsfördelning och liknande.
    I mitt inlägg pratade jag om hur helt naturliga och nedärvda egenskaper medför avgörande skillnader i hur kvinna respektive man känslomässigt prioriterar efter att barnet har blivit fött. Denna avgörande skillnad i prioriteringar är för mig inte alls märkvärdigt utan nedärvt och helt naturligt. Framförallt har biologiska skillnader för mig ingenting att göra med hur man strukturellt tränas eller hur man uppfostras.

    Men jag är öppen och självfallet beredd ändra mig så snart någon man har tränats strukturellt och uppfostrats rätt så att han har fått förmåga att amma sitt barn.
    Ok, man förstår att du bara vill kivas och inte diskutera på ett konstruktivt sätt. 
    Tycker du personligen det är bra att mamman sköter allt runt nya barn och pappan inte ska det så får du tycka det.
    Jag tror dock ingen i västvärlden vill tillbaka till exakt det läget. Det finns forskning mellan generationer som visar skillnaden på hur barnens relationer blir till en pappa som var som pappor på 40-talet och pappor nu, som är mer aktiva ihop med sina små barn. Det finns även jämförelser mellan olika länder som är mer "gammaldags" och tex svenska pappor idag. Alla sådan studier visar att barnen får en bättre relation till sin pappa upp i åldrarna om pappan varit delaktig under den där första tiden. Därför väldigt bra om pappor tar föräldraledigt och inte enbart mamman. 

    Du drar upp den slitna "pappor kan inte amma" - Man behöver inte kunna det, you know. Man kan vara nära sitt barn, mata med flaska, mamman kan pumpa ur mjölk om man bestämmer så, annars ersättning. De här myterna om att anknytning enbart funkar om man ammar är ju rätt ihärdigt konstaterat felaktiga vid det här laget, men folk säger det ändå (främst mammor som vill amma kanske). 
  • Anonym (tror)
    Anonym (Lova) skrev 2021-06-17 16:36:29 följande:
    ..... och därför är det superviktigt att han är föräldraledig med fullt ansvar en tid så han kommer in i matchen.

    Det är inte så att vi kvinnor har en gen som gör att vi tycker att vaknätter är trevliga, blöjbyte är livet och att vika tvätt är superstimulerande. Vi gör det för att vi måste.

    Här är den stora skillnaden, kvinnor tränas på ett strukturellt plan att vara den som har koll på gruppens mående, som ställer upp, som ofta nerprioritdrar sig själv för gruppens bästa (nu pratar vi gruppnivå och inte på det individuella planet). Detta medan mannen istället vuxit upp med att han stått i centrum, att han ska ta för sig och prioritera sitt (då det alltid funnits kvinnor som backat upp honom).

    Så hamnar han plötsligt i en situation där han är sekundär. Där han förväntas ge utan att få. Där han förväntas ge uppoffringar på samma vis som hans partner. Och där blir det kortslutning.

    Tyvärr fostras många män fortfarande i: -jaget före laget- och det motsatta för kvinnan. Men förhoppningsvis kommer efterkommande generationer axla detta bättre.
    Du har helt rätt, jag bara luftande mina tankar om varför jag tror att det bir så här i många relationer när barn kommer in i bilden. 

    Jag är kvinna och har barn med en man och jag upplevde detta till viss del. Men han fattade ganska snabbt vad som krävdes och har svarat upp mot kraven på ett bra sätt. Därför är vi fortfarande tillsammans och har idag ett förhållandevis jämställt liv och föräldraskap. 

    Dock har varken min man eller jag nån förebild från våra föräldrar om hur pappor kan vara som fullvärdiga föräldrar, utan vi har fått göra det på känn och lära oss av varandra. Vår son kommer däremot att ha en förebild i att en pappa likväl som en mamma tar hand om barnen, hemmet, maten, tröstar, leker, nattar, kramas etc. Så där börjar vi förändringen.
Svar på tråden Dåligt äktenskap sedan vi fick barn