• sextiotalist

    Bil max 40 000

    Har precis fått reda på att utrampningslagret är på väg att ge sig, Dyr historia. Vet inte om jag vill satsa 10 000 på  ett byte (som jag idag fått pris för) på en bil från 2003.
    Så nu funderar jag på en något nyare bil. Jag trivs att köra Hyundai, gillar inte volvo. Vill gärna ha en bensinsnål bil.

    Har ni några tips (marknaden är oändlig ju)

    Nåja, jag gav 11 000 för den och haft den i 5 år, så jag får absolut vara nöjd.

  • Svar på tråden Bil max 40 000
  • Challenger

    Privatleasa en ny MG elbil för 2000 kr/mån.
    Du slipper lägga ut en stor hög med pengar, du slipper oroa dig för reparationer (en bil för 40 tkr är allt som oftast bara en hög med skit som kan gå sönder när som helst). Du slipper dessutom tanka bilen och kostnaden för elen är bara 2-3 kr/milen. 

    https://www.blocket.se/annons/goteborg/mg_zs_ev_zs_ev_lhd_45kwh_luxury__privatleasing_fran_1990kr_m/95496890 

  • Anonvm

    Vilka egenskaper förutom låg bränsleförbrukning värdesätter du och vilka krav har du på bilen?

    Hur använder du den primärt?

  • sextiotalist
    Challenger skrev 2021-06-30 21:47:42 följande:

    Privatleasa en ny MG elbil för 2000 kr/mån.

    Du slipper lägga ut en stor hög med pengar, du slipper oroa dig för reparationer (en bil för 40 tkr är allt som oftast bara en hög med skit som kan gå sönder när som helst). Du slipper dessutom tanka bilen och kostnaden för elen är bara 2-3 kr/milen. 

    www.blocket.se/annons/goteborg/mg_zs_ev_zs_ev_lhd_45kwh_luxury__privatleasing_fran_1990kr_m/95496890 


    Använder för lite och 2000 är en för hög kostnad per månad

    Min senaste kostade 11 000 och höll i 5 år.
  • sextiotalist
    Challenger skrev 2021-06-30 21:47:42 följande:

    Privatleasa en ny MG elbil för 2000 kr/mån.

    Du slipper lägga ut en stor hög med pengar, du slipper oroa dig för reparationer (en bil för 40 tkr är allt som oftast bara en hög med skit som kan gå sönder när som helst). Du slipper dessutom tanka bilen och kostnaden för elen är bara 2-3 kr/milen. 

    www.blocket.se/annons/goteborg/mg_zs_ev_zs_ev_lhd_45kwh_luxury__privatleasing_fran_1990kr_m/95496890 


    Använder för lite och 2000 är en för hög kostnad per månad

    Min senaste kostade 11 000 och höll i 5 år.
    Anonvm skrev 2021-06-30 23:40:47 följande:

    Vilka egenskaper förutom låg bränsleförbrukning värdesätter du och vilka krav har du på bilen?

    Hur använder du den primärt?


    Jag använder den när jag ska köpa större saker, åka till vårt sommarställe, hälsa på vänner

    För ofta och för spontant för att bilpark är intressant.

    För sällan för att leasa en bil
  • Frontline
    sextiotalist skrev 2021-06-30 17:34:05 följande:
    Har precis fått reda på att utrampningslagret är på väg att ge sig, Dyr historia. Vet inte om jag vill satsa 10 000 på  ett byte (som jag idag fått pris för) på en bil från 2003.
    Så nu funderar jag på en något nyare bil. Jag trivs att köra Hyundai, gillar inte volvo. Vill gärna ha en bensinsnål bil.

    Har ni några tips (marknaden är oändlig ju)

    Nåja, jag gav 11 000 för den och haft den i 5 år, så jag får absolut vara nöjd.
    Vet inte vad ett sådant lager kostar till den bilen kanske max 500:-
    Det är inte svårt att byta för den händige om man vill.
    Har bytt åtskilliga på äldre Volvos och det tar ett par timmar för en kostnad av ett par hundra.
    Du kanske känner nån som kan lite om bilar..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • sextiotalist
    Frontline skrev 2021-07-01 06:54:50 följande:

    Vet inte vad ett sådant lager kostar till den bilen kanske max 500:-

    Det är inte svårt att byta för den händige om man vill.

    Har bytt åtskilliga på äldre Volvos och det tar ett par timmar för en kostnad av ett par hundra.

    Du kanske känner nån som kan lite om bilar..


    Ooops. Mekonomen skulle ta 10 000
  • Frontline
    sextiotalist skrev 2021-07-01 07:00:12 följande:
    Ooops. Mekonomen skulle ta 10 000

    Mekonomen ja, men kan man skruva lite själv så max 500:-
    Hur svårt kan det vara att dela motorn från växellådan och byta?
    Visst man måste ha ett centreringsdon men det kan man låna..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • sextiotalist
    Frontline skrev 2021-07-01 07:13:56 följande:

    Mekonomen ja, men kan man skruva lite själv så max 500:-
    Hur svårt kan det vara att dela motorn från växellådan och byta?
    Visst man måste ha ett centreringsdon men det kan man låna..


    Jag kollar runt vad det kostar, men jag har min systerson, vars sommarjobb frös inne. 
  • Anonvm
    sextiotalist skrev 2021-07-01 05:56:24 följande:
    Använder för lite och 2000 är en för hög kostnad per månad

    Min senaste kostade 11 000 och höll i 5 år.
    Anonvm skrev 2021-06-30 23:40:47 följande:

    Vilka egenskaper förutom låg bränsleförbrukning värdesätter du och vilka krav har du på bilen?

    Hur använder du den primärt?


    Jag använder den när jag ska köpa större saker, åka till vårt sommarställe, hälsa på vänner

    För ofta och för spontant för att bilpark är intressant.
    Jag försöker fastställa lämplig bilmodell utefter dina behov, vad menar du med "större grejer"? Funkar det med en småbil? Behöver du kanske en kombi? En skåpbil?

    Att byta urtrampningslager på en relativt modern framhjulsdriven bil med tvärställd motor är inte gjort i en handvändning, så det blir en hög arbetskostnad.
    Materialkostnaden är nog ganska blygsam i sammanhanget, men chansen är stor att de även anser det en god idé att även byta koppling när det ändå är isär när bilen är så pass gammal.
    Det är dock inte alls en omöjlig operation för en "hemmamekare" med kunskap och  erfarenhet, det bör absolut gå att få en lägre offert ifrån en mindre bilverkstad.
    Frontline skrev 2021-07-01 07:13:56 följande:

    Mekonomen ja, men kan man skruva lite själv så max 500:-
    Hur svårt kan det vara att dela motorn från växellådan och byta?
    Visst man måste ha ett centreringsdon men det kan man låna.



    Du får det att framstå som att detta vore ett jobb i stil med att byta vindrutetorkare.
    Att plocka ur växellådan är inget som vem som helst gör hemma på parkeringen utan kunskap och erfarenhet, det krävs även en hel del verktyg utöver ett centreringsdon som gemene man inte har tillgång till.

  • sextiotalist
    Anonvm skrev 2021-07-01 08:03:02 följande:
    Jag försöker fastställa lämplig bilmodell utefter dina behov, vad menar du med "större grejer"? Funkar det med en småbil? Behöver du kanske en kombi? En skåpbil?

    Att byta urtrampningslager på en relativt modern framhjulsdriven bil med tvärställd motor är inte gjort i en handvändning, så det blir en hög arbetskostnad.
    Materialkostnaden är nog ganska blygsam i sammanhanget, men chansen är stor att de även anser det en god idé att även byta koppling när det ändå är isär när bilen är så pass gammal.
    Det är dock inte alls en omöjlig operation för en "hemmamekare" med kunskap och  erfarenhet, det bör absolut gå att få en lägre offert ifrån en mindre bilverkstad.
    Frontline skrev 2021-07-01 07:13:56 följande:

    Mekonomen ja, men kan man skruva lite själv så max 500:-
    Hur svårt kan det vara att dela motorn från växellådan och byta?
    Visst man måste ha ett centreringsdon men det kan man låna.



    Du får det att framstå som att detta vore ett jobb i stil med att byta vindrutetorkare.
    Att plocka ur växellådan är inget som vem som helst gör hemma på parkeringen utan kunskap och erfarenhet, det krävs även en hel del verktyg utöver ett centreringsdon som gemene man inte har tillgång till.
    Jag skulle kunna tänka mig en bil något större än vad jag har idag (en Hyundai accent (den rymmer mer än vad man tror :) ). Större saker = sådant man inte kan ta med sig bussen eller cykeln :) . 

    Jag ska ringa runt olika verkstäder. Bilen är annars i väldigt bra skick, har inga rostangrepp och går igenom besiktningarna utan anmärkningar (har tom fått mycket beröm för den när jag besiktigat den), så vi funderar och inte tagit något beslut än.
    När det gäller hjälpen, så är den hjälpen "bygger om en uttjänt bil till en bra bil"-kunskapen. Stort intresse och mer verktyg än man anar, så det finns nog ett centreringsdon där också. Men då har det varit äldre bilar, så det kan skilja sig

    Jag är mest förvånad över kostnaderna, 10 000 för en dags arbete? För sjutton, de tar högre timpenning än vi konsulter (med löner mellan 35 000 och 45 000)
Svar på tråden Bil max 40 000