• Anonym (kaffedraken2)

    Män som tror att kvinnan är intresserad

    Gjort såna här trådar tidigare.
    Många män får för sig att en kvinna är intresserad bara för att hon kollar på honom och ler. 
    Många kvinnor är trötta på att män inbillar sig nåt, bara för att hon är glad, social och trevlig.
    Jag har själv känt mig korkad när jag trott att en kvinna var intresserad.
    Men så läste jag det här nu. Vad tycker ni, är män korkade, eller är det förståeligt att män kanske tar fel ibland?

    I samma veva har forskarlaget löst en annan gåta; nämligen varför så många män ofta tolkar minsta tecken på vänlighet från kvinnor som inviter. Det beror, menar forskarna, på att en kvinna som möter en man för allra första gången sänder ut en serie subtila flirtsignaler. Dessa signaler kan mannen lätt misstolka som ett klartecken. I själva verket sänder en kvinna instinktivt ut signalerna varje gång hon träffar en ny man, för att utröna om han duger som möjlig partner.

    www.expressen.se/halsoliv/kvinnor-startar-tva-av-tre-flirtar/

  • Svar på tråden Män som tror att kvinnan är intresserad
  • Anonym (kaffedraken2)
    Anonym (Andrea) skrev 2021-07-12 10:16:04 följande:
    Har du några fler exempel som du upplevt? Det kanske är så att fler flirtar med dig än du förstår och att du missar chanser.
    Minns en annan tjej jag jobbade med, vi har känt varann sen barn. Faktiskt hånglat med varann ett par ggr. Hon var gift, och en gång gick hon mot mig, såg mig rakt i ögonen utan att säga nåt. Hennes blick kändes utmanande, och det var jättekonstigt. Säkert jag som inbillade mig, men jag minns det väl iallafall Skrattande
    (för att förtydliga, hånglet hände LÅNGT innan hon var gift, vi var bara 13)
  • Anonym (S)

    Jag tycker inte det låter så sannolikt. Varför skulle en gift 75årig kvinna tex ha behov av att utröna om en 25åring duger som möjlig partner (eller om nu "forskningen" menar att flritsignalerna bara sänds ut i fertil ålder säg 45åring istället). Skulle även homosexuella kvinnor sända ut dessa flirtsignaler ill just män för övrigt?

  • ClumsySmurf
    Anonym (kaffedraken2) skrev 2021-07-12 08:22:50 följande:

    Gjort såna här trådar tidigare.
    Många män får för sig att en kvinna är intresserad bara för att hon kollar på honom och ler. 
    Många kvinnor är trötta på att män inbillar sig nåt, bara för att hon är glad, social och trevlig.
    Jag har själv känt mig korkad när jag trott att en kvinna var intresserad.
    Men så läste jag det här nu. Vad tycker ni, är män korkade, eller är det förståeligt att män kanske tar fel ibland?

    I samma veva har forskarlaget löst en annan gåta; nämligen varför så många män ofta tolkar minsta tecken på vänlighet från kvinnor som inviter. Det beror, menar forskarna, på att en kvinna som möter en man för allra första gången sänder ut en serie subtila flirtsignaler. Dessa signaler kan mannen lätt misstolka som ett klartecken. I själva verket sänder en kvinna instinktivt ut signalerna varje gång hon träffar en ny man, för att utröna om han duger som möjlig partner.

    www.expressen.se/halsoliv/kvinnor-startar-tva-av-tre-flirtar/


    Primeval flirting patterns
    Om en kvinna är lite intresserad kan hon ge signaler som män reagerar på men inte fattar att det är signaler, det är som att vara hungrig på godis i tre veckor men när man ser en skylt som det står "Godis" på har män ändå inte en blekaste aning om vad som lockade in en i godisbutiken.

    Deceptive females
    Kvinnor skickar signaler som lurar män att visa om de är intresserade eller inte, män har som vanligt inte fattat att de har agerat på signaler.

    Optimistic males
    Män ser signaler som inte finns.

    " Vad tycker ni, är män korkade, eller är det förståeligt att män kanske tar fel ibland? "
    Som svar på din fråga:
    En kvinna gör en studie om signaler som män inte fattar är signaler, en man läser studien och skriver i en artikel "Dessa signaler kan mannen lätt misstolka..."
    The Flirting Report
    Kate Fox, Social Issues Research Centre, 2004
    www.sirc.org/publik/advanced_flirting.shtml

    Primeval flirting patterns

    Anthropologists have found that flirting follows universal patterns. From London night-clubs and New York singles bars to the highlands of New Guinea and the Amazonian jungle, people use the same flirtatious body language. Human flirtation involves sequences of gestures and expressions not unlike the 'courtship dances' of birds and other animals that we see on wildlife programmes. Characteristic features of the human flirtation sequence include what ethologists call the 'copulatory gaze' (intense eye contact), the smile, body synchrony, female coy looks and head-tossing, and male chest-thrusting.

    Contrary to popular opinion, researchers have found that two thirds of these flirtation sequences are initiated by women. In this respect, human behaviour is again similar to that of other species. Chimpanzee females, for example, actively solicit sex with males, going so far as to pull a resting male to his feet and insist on copulation. This is known as 'female proceptivity'. Among humans, female proceptivity is much more subtle: in fact, female solicitation is done so unobtrusively that most people think that men take the initiative in sexual advances. Women use subtle non-verbal cues to initiate the courtship sequence, but these signals are so discreet that men are not consciously aware of them, and usually believe that they have made the first move.

    When the biologist Timothy Perper, who studied pick-ups in American singles bars, asked men to describe the pick-up sequences he had observed, all but three of his many interviewees left out the initial parts of the sequence, where the woman had been sending out up to 52 different varieties of non-verbal signal, and spoke only about what they themselves had done. Other studies also indicate that men are not consciously aware of female seductive signals, although they clearly respond.

    Optimistic males

    Some of the 'crossed wires' of flirting, however, may stem from more deep-seated contradictions. Misunderstandings can arise, for example, from the fact that men tend to mistake women's friendliness for sexual interest. In fact, research has shown that men are inclined to interpret almost any positive female behaviour as a sign of sexual availability.

    This excessive optimism may seem irrational, but it has an important evolutionary adaptive function: if males were not optimistic about their chances, they would lack motivation to attempt sexual intercourse with females and spread their genes. The more optimistic of our male ancestors tried more often, by the law of averages succeeded more often, and produced more offspring.
    [...]

    Deceptive females

    More recent research has, however, revealed another reason why men may overestimate female sexual interest. A study published in the journal Evolution and Human Behaviour found that women send highly ambiguous, deceptive signals, particularly in the first minute of an encounter with a male.

    This is described by the researchers as a form of 'Protean' behaviour - named after the mythical Greek river-god Proteus, who evaded capture by his enemies by constantly and unpredictably changing his physical form, disguising himself as an animal, plant, cloud or tree. Women, albeit unconsciously, send unpredictable, misleading signals to 'trick' men into revealing more of their real intentions than they would otherwise do. This is because women (historically, genetically) have more to lose from making a poor choice of sexual partner than men, as they have a higher investment of time, energy and resources in the offspring of such matings.

    Women, according to the researchers, have evolved subliminal control strategies to manipulate men into revealing information about their mating interests and intentions, without the men being consciously aware of the signals involved. By sending erratic and ambiguous 'Protean' signals in the early stages of an encounter, women manipulate men into 'showing their hand' - expressing their interests and intentions verbally - allowing the female to evaluate the male's suitability as a potential mate.

    It is perhaps not entirely surprising, given the levels of ambiguity and deception to which they are subjected, that males of the species tend to become confused. The researchers conclude that female 'Protean' behaviour "may result in men's overestimation of female sexual interest."
  • Anonym (hehe)
    Anonym (K) skrev 2021-07-12 08:50:32 följande:

    Hmmm, undrar om jag tycker mer om jordgubbar än hallon?.


    Jag tror du tycker mer om jorgubbar


  • Anonym (K)
    Anonym (hehe) skrev 2021-07-12 13:20:21 följande:

    Jag tror du tycker mer om jorgubbar


    Jag tror du nog har rätt.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (K) skrev 2021-07-12 08:50:32 följande:
    Hmmm, undrar om jag tycker mer om jordgubbar än hallon.
    Glad
  • Anonym (kaffedraken2)

    De optimistiska männen som inbillar sig intresse till höger och vänster... om inte vi funnits så hade väl mänskligheten dött ut för längesen SkrattandeThis excessive optimism may seem irrational, but it has an important evolutionary adaptive function: if males were not optimistic about their chances, they would lack motivation to attempt sexual intercourse with females and spread their genes. The more optimistic of our male ancestors tried more often, by the law of averages succeeded more often, and produced more offspring.

  • Anonym (kenth)

    DEt Viktiga är att hon har stora gosiga pattar.

  • Anonym (Knepig)
    Anonym (Andrea) skrev 2021-07-12 10:16:04 följande:

    Har du några fler exempel som du upplevt? Det kanske är så att fler flirtar med dig än du förstår och att du missar chanser.


    Hmm kvinnor som härmar en en mans minspel vad tyder det på??
  • Anonym (Snäckan)

    Ja det är så ja. Men intressant nog är det fel (gifta mm) eller killar som jag inte är intresserad av som "nappar" på dessa signaler som inte är några signaler...

  • Anonym (Kaffedraken)

    På jobbet är det några kvinnor som jag tror kollat in mig. Det är sannolikt att jag mest inbillar mig. Män överskattar ofta sin egen attraktionskraft och har svårt att läsa av kvinnors signaler.
    Jag vet inget om kvinnor, har jag läst här på FL.
    En kvinna på jobbet frågade om jag bor i stan. Då tänkte jag att hon kanske fiskade efter information, för att hon är nyfiken.
    Men det är nog bara jag som inbillar mig.
    Vanligt att män... blablablablablablablablablablabla...

  • Anonym (Å)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-08-19 12:11:54 följande:

    På jobbet är det några kvinnor som jag tror kollat in mig. Det är sannolikt att jag mest inbillar mig. Män överskattar ofta sin egen attraktionskraft och har svårt att läsa av kvinnors signaler.
    Jag vet inget om kvinnor, har jag läst här på FL.
    En kvinna på jobbet frågade om jag bor i stan. Då tänkte jag att hon kanske fiskade efter information, för att hon är nyfiken.
    Men det är nog bara jag som inbillar mig.
    Vanligt att män... blablablablablablablablablablabla...


    Eller så var det bara vanligt small talk. Jag får ofta frågor om ifall jag bor i stan, har jag barn, vad har jag för hobbies, tränar jag osv. Ställer samma frågor själv på fikaraster. Hade nog behövt mer för att tro att någon var intresserad utöver kollegialt fikaprat.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Å) skrev 2022-08-19 12:14:53 följande:
    Eller så var det bara vanligt small talk. Jag får ofta frågor om ifall jag bor i stan, har jag barn, vad har jag för hobbies, tränar jag osv. Ställer samma frågor själv på fikaraster. Hade nog behövt mer för att tro att någon var intresserad utöver kollegialt fikaprat.
    Ja, förmodligen. Fast vi är inte kollegor och har inte fikaraster tillsammans.
  • Anonym (Å)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-08-19 12:16:05 följande:
    Ja, förmodligen. Fast vi är inte kollegor och har inte fikaraster tillsammans.
    Ok, så hur kom det sig att ni pratade då? Var det nån som jag aldrig brukar prata med som kom fram till mig och frågade så hade jag kanske trott annat. Beroende på situationen förstås, lite strange att bara fråga nån var de bor sådär.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Å) skrev 2022-08-19 12:18:58 följande:
    Ok, så hur kom det sig att ni pratade då? Var det nån som jag aldrig brukar prata med som kom fram till mig och frågade så hade jag kanske trott annat. Beroende på situationen förstås, lite strange att bara fråga nån var de bor sådär.
    Vi ses ofta på jobbet.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-08-19 12:11:54 följande:

    På jobbet är det några kvinnor som jag tror kollat in mig. Det är sannolikt att jag mest inbillar mig. Män överskattar ofta sin egen attraktionskraft och har svårt att läsa av kvinnors signaler.
    Jag vet inget om kvinnor, har jag läst här på FL.


    Många här har också skrivit att jag (och andra män) inbillar sig sånt här. Kvinnor är så trötta på män som direkt tror nåt så fort hon är trevlig mot honom.
    Det är direkt obehagligt för kvinnor.
    Kvinnor är på jobbet för att jobba, inget annat.
    Flirtande och sånt tar man utanför jobbet.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-08-20 07:08:54 följande:
    Många här har också skrivit att jag (och andra män) inbillar sig sånt här. Kvinnor är så trötta på män som direkt tror nåt så fort hon är trevlig mot honom.
    Det är direkt obehagligt för kvinnor.
    Kvinnor är på jobbet för att jobba, inget annat.
    Flirtande och sånt tar man utanför jobbet.
    Men det finns undantag har jag sett. Det var en tråd nyligen, där mannen faktiskt blev uppmuntrad att försöka med sin kvinnliga kollega.
    Jag blev väldigt förvånad när jag läste den tråden. För dom flesta andra liknande trådar jag har läst (även på utländska forum), där avråds män från att ta såna initiativ med kvinnor på jobbet.
  • Anonym (Andrea)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-08-20 07:08:54 följande:
    Många här har också skrivit att jag (och andra män) inbillar sig sånt här. Kvinnor är så trötta på män som direkt tror nåt så fort hon är trevlig mot honom.
    Det är direkt obehagligt för kvinnor.
    Kvinnor är på jobbet för att jobba, inget annat.
    Flirtande och sånt tar man utanför jobbet.
    Andra gånger när du har skrivit om dina intresserade kvinnor har det sedan framkommit att de jobbat i receptionen/kafeterian, dvs ställen där de i sin profession ska vara trevliga och småprata, är det så den här gången med? Om inte kanske hon faktiskt är intresserad av att veta mer om dig! Ställde du några motfrågor?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Andrea) skrev 2022-08-20 07:18:15 följande:
    Andra gånger när du har skrivit om dina intresserade kvinnor har det sedan framkommit att de jobbat i receptionen/kafeterian, dvs ställen där de i sin profession ska vara trevliga och småprata, är det så den här gången med? Om inte kanske hon faktiskt är intresserad av att veta mer om dig! Ställde du några motfrågor?
    Då blandar du ihop mig med nån annan. Dom jag skrivit om jobbade inte reception/cafeteria.

    Om du menar hon som frågade om jag bor i stan, så frågade jag inte nåt om henne, nej.
    Jag har lärt mig att som man så ska man ligga lågt, och inte några initiativ med kvinnor på jobbet.
  • Jimmy75
    Anonym (Knepig) skrev 2021-07-12 20:24:12 följande:
    Hmm kvinnor som härmar en en mans minspel vad tyder det på??
    Att hon har fungerande spegelneuron ???? och att något i situationen gör att hon medvetet eller omedvetet försöker bidra till att skapa/hålla en god stämning. Det kan ju i sin tur bero på massor av olika anledningar och måste inte betyda över huvud taget något mer än att hon har kommit fram till att det är värdefullt att hålla just den interaktionen positivt laddad. Och i det avseendet är det ingen skillnad mellan män och kvinnor - det är något vi gör, många gånger omedvetet, när vi finner det lämpligt att skicka signalen "det är lugnt"
Svar på tråden Män som tror att kvinnan är intresserad