• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Bez
    LJM91 skrev 2021-11-10 13:02:04 följande:

    Vet inte riktigt hur tempen är relaterad till implantationen. Har du väldigt mycket mindre tempökning än vad du brukar? Har för mig att det räcker med en höjning på 0,2 grader för att ägglossningen ska bekräftas, men kan ha fel för mig. Skicka gärna din tempkurva om du vill :)


    Ja tycker den brukar va mycket brantare än den vart den här månaden den har lixsom kämpar sig upp, är dock mycket mer ordentlig på att ta samma tid den här cykeln så kanske de påverkar. Nc satte ut äl först 5 dagar tidigare än den sen hamnade på och sen 2 dagar efter innan den hitta rätt så känns som de vart svårt att lite på hur de vart. Brukar ha en väldigt punktlig cykel annars

  • Bez

    Uppdaterar med bim då äl kom senare 

    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet) PLUSSAT

    28/8 Värphönan (5:e försöket efter ängel, 2:a barnet) PLUSSAT

    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet) PLUSSAT

    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet) PLUSSAT

    11/9 hejsan91hejsan (30år, 4e försöket efter ma, första barnet) PLUSSAT

    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT

    25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    30/9 Emmy ( 26 år första försöket första barnet)PLUSSAT

    1/10 lidhu (27 år, fjärde försöket, första barnet) PLUSSAT bim-4

    6/10 ChilliChoklad (29 år, femte försöket, första barnet) PLUSSAT BIM-4

    8/10 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet) PLUSSAT

    12/10 Essie0 (30 år, första försöket, första barnet) PLUSSAT

    16/10 EIJ90 (31 år, tredje försöket, andra barnet) PLUSSAT BIM-1

    20/10 slo92 (28 år, tredje försöket,1 mf, 1a barnet) PLUSSAT

    27/10 dujagochbebisen (28 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT

    8/11 LJM91 (30 år, tredje försöket, första barnet)

    8/11 Sötpöl (31 år, första försöket, tredje barnet)

    8/11 Jenek18 (30 år, andra riktiga försöket med 1:a barnet) PLUSSAT BIM-1

    9/11 Sophiee92 (29 år, tredje försöket, första barnet)

    9/11 Palettjunkie (29 år, första försöket med första barnet)

    10/11 AllieP (27 år, tredje försöket med första barnet) PLUSSAT

    12/11 Evelinagra1 (22 år, sjunde försöket med första barnet)

    17/11 Emmissss (30 år, första försöket efter mf, andra barnet)

    18/11 bez (31 år fjärde försöket, första barnet)

    18/11 Dagsattskaffabarn (33 år, andra försöket, första barnet)

    20/11 BounceBambi (28 år fjärde försöket, första barnet)

    21/11 toughshit (28 år, tredje försöket, andra barnet)

    21/11 Junii91 (30 år, femte försöket, första barnet)

    25/11 Dalarna 91 (30 år, 2a försöket efter MF med första barnet)

    25/11 Wave mother (37 år, femte försöket efter ma, första barnet)

    29/11 Lövsångerska1991 (30 år, fjärde försöket med första barnet)

    29-30/11 MommyA (33år, fjärde försöket efter MF, tredje barnet)

    3/12 nomina (38 år, första försöket, första barnet)

    4/12 Beckizen (27 år, femte försöket, första barnet)

    ?/? Chilins (30 år, första försöket efter utomkvedshavandeskap med första barnet)

  • Chilins

    Uppdaterar bim :)

    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet) PLUSSAT

    28/8 Värphönan (5:e försöket efter ängel, 2:a barnet) PLUSSAT

    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet) PLUSSAT

    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet) PLUSSAT

    11/9 hejsan91hejsan (30år, 4e försöket efter ma, första barnet) PLUSSAT

    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT

    25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    30/9 Emmy ( 26 år första försöket första barnet)PLUSSAT

    1/10 lidhu (27 år, fjärde försöket, första barnet) PLUSSAT bim-4

    6/10 ChilliChoklad (29 år, femte försöket, första barnet) PLUSSAT BIM-4

    8/10 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet) PLUSSAT

    12/10 Essie0 (30 år, första försöket, första barnet) PLUSSAT

    16/10 EIJ90 (31 år, tredje försöket, andra barnet) PLUSSAT BIM-1

    20/10 slo92 (28 år, tredje försöket,1 mf, 1a barnet) PLUSSAT

    27/10 dujagochbebisen (28 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT

    8/11 LJM91 (30 år, tredje försöket, första barnet)

    8/11 Sötpöl (31 år, första försöket, tredje barnet)

    8/11 Jenek18 (30 år, andra riktiga försöket med 1:a barnet) PLUSSAT BIM-1

    9/11 Sophiee92 (29 år, tredje försöket, första barnet)

    9/11 Palettjunkie (29 år, första försöket med första barnet)

    10/11 AllieP (27 år, tredje försöket med första barnet) PLUSSAT

    12/11 Evelinagra1 (22 år, sjunde försöket med första barnet)

    17/11 Emmissss (30 år, första försöket efter mf, andra barnet)

    18/11 bez (31 år fjärde försöket, första barnet)

    18/11 Dagsattskaffabarn (33 år, andra försöket, första barnet)

    20/11 BounceBambi (28 år fjärde försöket, första barnet)

    21/11 toughshit (28 år, tredje försöket, andra barnet)

    21/11 Junii91 (30 år, femte försöket, första barnet)

    25/11 Dalarna 91 (30 år, 2a försöket efter MF med första barnet)

    25/11 Wave mother (37 år, femte försöket efter ma, första barnet)

    29/11 Lövsångerska1991 (30 år, fjärde försöket med första barnet)

    29-30/11 MommyA (33år, fjärde försöket efter MF, tredje barnet)

    1/12 Chilins (30 år, första försöket efter utomkvedshavandeskap med första barnet)

    3/12 nomina (38 år, första försöket, första barnet)

    4/12 Beckizen (27 år, femte försöket, första barnet)

  • LJM91
    Bez skrev 2021-11-10 13:57:04 följande:

    Ja tycker den brukar va mycket brantare än den vart den här månaden den har lixsom kämpar sig upp, är dock mycket mer ordentlig på att ta samma tid den här cykeln så kanske de påverkar. Nc satte ut äl först 5 dagar tidigare än den sen hamnade på och sen 2 dagar efter innan den hitta rätt så känns som de vart svårt att lite på hur de vart. Brukar ha en väldigt punktlig cykel annars


    Förstår hur du menar, i princip samma sak hände mig denna cykeln. Brukar få en ganska direkt tempökning på typ 0,5 grad som sedan är stadig, men denna cykeln har tempen segat sig uppåt precis som på din kurva. Vet inte riktigt vad det kan betyda tyvärr..
  • Sophiee92
    LJM91 skrev 2021-11-09 23:09:54 följande:
    Ingen mens i sikte här, har inga känningar alls så jag tror inte den är på väg än. Jag fick först en tempökning i tre dagar och sen droppade tempen igen i tre dagar, därefter en ny ökning. Därför gissar jag att ÄL skedde i dippen snarare än innan den första höjningen :) har nämligen aldrig varit med om att min temp dippar så lågt i lutealfasen, den brukar vara ganska stadig. Såhär ser min kurva ut:



    Jag gissar alltså att ÄL var på CD31 snarare än CD25. Hur ser din kurva ut?
    Ja jag ser vad du menar, hade nog också tolkat det så att ÄL måste ha varit där före den andra tempohöjningen. Men lite märkligt att NC inte flyttade din ÄL då, eller behöver man kanske inte ha tempohöjningen mer än några dagar för att den ska ha skett? Min temp har sjunkit någon gång i lutealfasen men inte flera dagar i rad...


    Såhär ser min kurva ut för den här cykeln. Fick som sagt ÄL framflyttad ca 5 dagar vilket är märkligt då jag alltid haft en sån regelbunden cykel. Nu känns det lite oklart när jag kan förvänta mig BIM, hade lite mensvärk idag på morgonen som sen försvann så tyvärr känns det ändå som att den kommer komma här i dagarna :(...
  • LJM91
    Sophiee92 skrev 2021-11-10 22:05:00 följande:

    Ja jag ser vad du menar, hade nog också tolkat det så att ÄL måste ha varit där före den andra tempohöjningen. Men lite märkligt att NC inte flyttade din ÄL då, eller behöver man kanske inte ha tempohöjningen mer än några dagar för att den ska ha skett? Min temp har sjunkit någon gång i lutealfasen men inte flera dagar i rad...

    Såhär ser min kurva ut för den här cykeln. Fick som sagt ÄL framflyttad ca 5 dagar vilket är märkligt då jag alltid haft en sån regelbunden cykel. Nu känns det lite oklart när jag kan förvänta mig BIM, hade lite mensvärk idag på morgonen som sen försvann så tyvärr känns det ändå som att den kommer komma här i dagarna :(...


    Jag vet faktiskt inte om tempen kan vara så pass låg flera dagar i rad i lutealfasen, men jag utgår från att ägglossningen var på CD31 så får vi se om mensen dyker upp :)

    Tycker din kurva ser jämn och fin ut, håller tummarna för att mensen inte dyker upp!
  • palettjunkie
    Jenek18 skrev 2021-11-01 17:08:44 följande:

    Funkar fint bara med en basaltermometer (två decimaler) och du kan skriva ner temperaturerna på valfritt sätt. Men smidigt med en app. Det svåra är att komma in i tempningsrutinerna. Det är viktigt att tempa direkt när du vaknar och gärna ungefär samma tid. Vissa termometrar piper och lyser mer än andra så det kan vara bra att kolla upp (om det skulle vara problem för din partner). Jag gillar NC men tycker också att det är lite för dyrt så kör en gratisapp att fylla i temp.


    Tack för tips, har beställt en från graviditetskollen nu som jag väntar på :) vilken app använder du?
  • Sophiee92
    LJM91 skrev 2021-11-10 22:42:18 följande:
    Jag vet faktiskt inte om tempen kan vara så pass låg flera dagar i rad i lutealfasen, men jag utgår från att ägglossningen var på CD31 så får vi se om mensen dyker upp :)

    Tycker din kurva ser jämn och fin ut, håller tummarna för att mensen inte dyker upp!
    Ja det låter ändå mest rimligt :) spännande! Håller tummarna för oss båda!
  • Jenek18

    Hej alla,

    Jag är tillbaka här. Jag fick tyvärr ett tidigt missfall. Jag plussade i söndags på BIM-1. Igår när jag vaknade reagerade jag på att temperaturen hade droppat ca 0,3 och blev orolig, tog flera testar och alla visade negativt. Igår kväll kom blödningen och nu känns det som en vanlig mens fast lite mer värk. Var så ledsen igår men idag känns det bättre, har så fint stöd från min man. Han vill vara mer involverad nu och tycker att vi ska köpa massor av ÄL-tester för att inte missa nästa ÄL. Verkligen en bergochdalbana denna vecka men hoppas att blödningen slutar snabbt och ÄL kommer igång.

  • Bez
    Jenek18 skrev 2021-11-11 08:29:34 följande:

    Hej alla,

    Jag är tillbaka här. Jag fick tyvärr ett tidigt missfall. Jag plussade i söndags på BIM-1. Igår när jag vaknade reagerade jag på att temperaturen hade droppat ca 0,3 och blev orolig, tog flera testar och alla visade negativt. Igår kväll kom blödningen och nu känns det som en vanlig mens fast lite mer värk. Var så ledsen igår men idag känns det bättre, har så fint stöd från min man. Han vill vara mer involverad nu och tycker att vi ska köpa massor av ÄL-tester för att inte missa nästa ÄL. Verkligen en bergochdalbana denna vecka men hoppas att blödningen slutar snabbt och ÄL kommer igång.


    Åh va tråkigt <3 hoppas cykeln hamnar rätt snabbt så du kan plussa igen
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?