• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • BounceBambi
    Sophiee92 skrev 2021-11-25 07:54:59 följande:
    Ja det låter som vi är på ungefär samma ställe i vår resa :) Jo men precis som du säger så måste nog försöka lugna sig och tänka att det är super vanligt och mer en regel än undantag att det tar uppåt 7 månader iaf. Och som du säger så är det ju väldigt positivt att man lärt känna sin kropp så otroligt nära! Jag tempar också så förstår din tankeställning där, hoppas du får ta ett prov för sköldkörteln!
    Angående blödningen så har den ännu inte stannat, nu inne på mensdag 10, och pga så kraftig blödning fick jag en akut-gyntid igår där dom konstaterade att det med största sannolikhet var ett mycket tidigt missfall och att jag nu kan räkna med att blöda några dagar till men sen ska det rätta till sig själv.
    Vad jobbigt att du blöder så mycket men skönt att få veta vad det beror på iaf. Har alltid hört att det är vanligt med missfall men har nog ändå inte riktigt förstått hur ofta det sker innan jag läst i trådarna här. 

    Hoppas också de tar prov annars får jag gå via werlabs antar jag. Behöver ju inte vara något som är fel men känns skönt att kunna utesluta det åtminstone. 
  • Solskensdag
    Sophiee92 skrev 2021-11-25 08:15:08 följande:

    Ah okej har själv inte provat Dalacin, är det också antibiotika-fritt? Åh låter super jobbigt med återkommande BV och svamp :(... Har du någongång provat Flagyl? Måste även få fråga om du blev gravid senaste gången under pågående BV? Läst att det kan minska chanserna att bli gravid men verkar samtidigt som att det finns många som lyckats bli gravida ändå. Jobbigt att du får så olika råd från gyn! Förstår att man då istället börjar lyssna lite mer på sig själv. Hoppas att det löser sig för dig och att du blir av med BV och svampen <3


    Dalacin är också antibiotika tyvärr. Har inte provat flagyl av vad jag minns! Men ja, jag blev gravid - vet dock inte hur mycket BV jag hade då. Har i efterhand såklart tänkt om bv och svamp samt medicinen var orsak till missfallet. Men det går ju inte att få svar på tyvärr.
  • Lövsångerska1991
    Sophiee92 skrev 2021-11-25 08:01:47 följande:

    Ska försöka ägna mig lite mer åt jobbet denna period tänkte jag och allt julfirande med familjen och släkten. Försöka släppa stressen ett tag att bli gravid så kanske det får en positiv effekt sen när vi börjar igen i januari.

    Åh låtet super jobbigt, men skönt iaf att det blir lite bättre hela tiden. Tror inte du behöver oroa dig för mens och att ha svamp samtidigt, har haft det innan och tyckte snarare att svampen typ "försvann" under veckan som mensen kom, men det kanske är individuellt hur det fungerar.

    Gud så jobbig situation, men du kan inte komma in bara 20 min sent någon dag? Då borde du ha hunnit ringa till någon mottagning tänker jag... 


    Låter som bra saker att fokusera på, särskilt julen är ju mysig :) Sen när du väl är gravid så kommer de här två månaderna kvitta!

    Ja, det är jobbigt. Jag har precis börjat prova vitt vaselin för läst att det ska vara bra. Känns inte värre iaf, än så länge.

    Hoppas det blir så för mig med med svamp och mens, att den försvinner av det. Ska nog ändå köpa menskopp för säkerhets skull. Men man vet ju aldrig, kanske sliper jag mensen nu. Önskar det så mycket, behöver verkligen något positivt i mitt liv.

    Jag kan inte komma 20 min sent utan att se till att få vikarie så jag jobbar som lärare. Just nu är det väldigt ont om folk pga sjukskrivningar m.m. Så ska jag ringa behöver det vara från skolan. Hade kanske kunnat dra mig undan på jobbet innan eleverna börjar och ringa, men det är mycket förberedelser jag måste hinna med. Får se lite grann, ska undersöka möjligheterna lite mer i lugn och ro nu.
  • Lövsångerska1991
    Semlan3 skrev 2021-11-25 07:04:15 följande:

    Stackars dig! Men sök till vc? Dom kan ju också behandla svamp och bv :)


    Har ringt dem. Vårdcentralen hänvisade till barnmorskemottagningen som hänvisade tillbaka till vårdcentralen alternativt gynekolog?
  • Semlan3
    Lövsångerska1991 skrev 2021-11-25 16:29:30 följande:

    Har ringt dem. Vårdcentralen hänvisade till barnmorskemottagningen som hänvisade tillbaka till vårdcentralen alternativt gynekolog?


    Men fy vad dåligt.
  • Lövsångerska1991
    Semlan3 skrev 2021-11-25 16:44:42 följande:

    Men fy vad dåligt.


    Ja, men har bytt vårdcentral nu, har faktiskt bokat telefontid imorgon. Får se hur det går.
  • Chilins

    Uppdaterar mitt BIM något :)

    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet) PLUSSAT

    28/8 Värphönan (5:e försöket efter ängel, 2:a barnet) PLUSSAT

    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet) PLUSSAT

    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet) PLUSSAT

    11/9 hejsan91hejsan (30år, 4e försöket efter ma, första barnet) PLUSSAT

    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT

    25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    30/9 Emmy ( 26 år första försöket första barnet)PLUSSAT

    1/10 lidhu (27 år, fjärde försöket, första barnet) PLUSSAT bim-4

    6/10 ChilliChoklad (29 år, femte försöket, första barnet) PLUSSAT BIM-4

    8/10 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet) PLUSSAT

    12/10 Essie0 (30 år, första försöket, första barnet) PLUSSAT

    16/10 EIJ90 (31 år, tredje försöket, andra barnet) PLUSSAT BIM-1

    20/10 slo92 (28 år, tredje försöket,1 mf, 1a barnet) PLUSSAT

    27/10 dujagochbebisen (28 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT

    8/11 Jenek18 (30 år, andra riktiga försöket med 1:a barnet) PLUSSAT BIM-1

    10/11 AllieP (27 år, tredje försöket med första barnet) PLUSSAT

    17/11 Solskensdag (30 år, första försöket efter mf, första barnet)

    18/11 Dagsattskaffabarn (33 år, andra försöket, första barnet)

    21/11 toughshit (28 år, tredje försöket, andra barnet) PLUSSAT

    25/11 Wave mother (37 år, femte försöket efter ma, första barnet)

    29/11 Lövsångerska1991 (30 år, fjärde försöket med första barnet)

    29-30/11 MommyA (33år, fjärde försöket efter MF, tredje barnet)

    3/12 nomina (38 år, första försöket, första barnet)

    4/12 Beckizen (27 år, femte försöket, första barnet)

    4/12 Chilins (30 år, första försöket efter utomkvedshavandeskap med första barnet)

    14/12 evelinagra1 (10:e försöket. Första barnet)

    17/12 bez (31 år, femte försöket, första barnet)

    18/12 Bouncebambi (28 år, femte försöket, första barnet)

    18/12 Sophiee92 (29 år, fjärde försöket, första barnet)

    19/12 Emmissss (30 år, andra försöket efter mf, andra barnet)

    19/12 Junii91 (30 år, femte försöket, första barnet)

    23/12 Dalarna 91 (30 år, 3e försöket efter MF med första barnet)

    27/12 LJM91 (fjärde försöket, första barnet)[/quote]

  • Sophiee92
    BounceBambi skrev 2021-11-25 10:28:21 följande:
    Vad jobbigt att du blöder så mycket men skönt att få veta vad det beror på iaf. Har alltid hört att det är vanligt med missfall men har nog ändå inte riktigt förstått hur ofta det sker innan jag läst i trådarna här. 

    Hoppas också de tar prov annars får jag gå via werlabs antar jag. Behöver ju inte vara något som är fel men känns skönt att kunna utesluta det åtminstone. 
    Ja samma här! Hade ingen aning innan om hur vanligt missfall var.
    Låter som en bra plan att gå via Werlabs annars, skönt att få det ur världen liksom. 
  • Sophiee92
    Solskensdag skrev 2021-11-25 13:08:48 följande:
    Dalacin är också antibiotika tyvärr. Har inte provat flagyl av vad jag minns! Men ja, jag blev gravid - vet dock inte hur mycket BV jag hade då. Har i efterhand såklart tänkt om bv och svamp samt medicinen var orsak till missfallet. Men det går ju inte att få svar på tyvärr.
    Aha okej... Låter som man kanske inte kommer runt det där med antibiotika iaf :/ Hur tidigt/sent fick du ditt missfall? Går ju inte att veta såklart och tror det kanske är bättre att inte fundera på det heller, är ju så otroligt vanligt med missfall som sker naturligt :(
  • Sophiee92
    Lövsångerska1991 skrev 2021-11-25 16:26:48 följande:
    Låter som bra saker att fokusera på, särskilt julen är ju mysig :) Sen när du väl är gravid så kommer de här två månaderna kvitta!

    Ja, det är jobbigt. Jag har precis börjat prova vitt vaselin för läst att det ska vara bra. Känns inte värre iaf, än så länge.

    Hoppas det blir så för mig med med svamp och mens, att den försvinner av det. Ska nog ändå köpa menskopp för säkerhets skull. Men man vet ju aldrig, kanske sliper jag mensen nu. Önskar det så mycket, behöver verkligen något positivt i mitt liv.

    Jag kan inte komma 20 min sent utan att se till att få vikarie så jag jobbar som lärare. Just nu är det väldigt ont om folk pga sjukskrivningar m.m. Så ska jag ringa behöver det vara från skolan. Hade kanske kunnat dra mig undan på jobbet innan eleverna börjar och ringa, men det är mycket förberedelser jag måste hinna med. Får se lite grann, ska undersöka möjligheterna lite mer i lugn och ro nu.
    Du har helt rätt :) 2 månader är ingenting i det stora hela sen. Men man längtar ju bara så mycket!
    Ja hoppas du slipper mensen! Vilken dag har du BIM?
    Åh låter jobbigt! Då förstår jag att du har svårt att ringa in när mottagningar öppnar. Finns ju också möjlighet att boka tider via 1177, men det kanske du redan kollat in också :) finns inte alltid tider där men ibland går det att boka när du släpper på tider.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?