• Fri 23 Jul 2021 13:18
    794761 visningar
    8602 svar
    +4
    8602
    794761

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Thu 12 May 2022 21:15
    MommyA skrev 2022-05-11 11:00:56 följande:

    Hej på er! Har hängt med här ett tag men inte skrivit så mycket. Fick avbryta graviditeten förra sommaren och har sen dess försökt bli gravida igen utan resultat. Är nog på försök 10-11. Sa förra månaden att blir det inget nu så tar vi en paus men det går inte.. har äl enligt app om 7 dagar. Har haft "lätt" att bli gravid förut och har blivit det 3 ggr och har två barn med mitt ex. I juli månad har det gått 1 år sedan missfallet/ avbryt så då kan vi få hjälp men tycker det är extremt jobbigt och kommer att vara en jobbig tid om vi ska gå igenom det. Men vi är överens att om vi får den hjälpen så tar vi den, utredning och IVF tänker jag på. Ville bara skriva av mig lite. 


    Jag känner igen mig, så har jag också det.
    Har haft "lätt" att bli gravid innan men var tvungen att avbryta min graviditet och har försökt sedan december utan att det har tagit sig.... 
    Jag hoppades ju att det skulle ta sig direkt igen men månad efter månad kommer mensen som en klocka. 
    Hoppas det är vår tur nu!
  • Thu 12 May 2022 21:27

    Sophiee92, jag har börjat med Donaferty som ska ha effekt vid PCOS, jag vet inte om jag har det men finns flera tecken som pekar ditåt. Det är receptfritt så tänker att det inte borde skada även om jag inte skulle ha PCOS :) köpte bidrottninggelé men kunde inte svälja kapslarna och de var väldigt krångliga att dela och greja med..

  • Thu 12 May 2022 23:05
    Dalarna91 skrev 2022-05-12 11:14:17 följande:

    Men en fråga till konsol tempar. Hur sannolikt är det att man har samma temperatur varje morgon? 
    Det har legat på 36.25 i 4 dagar i sträck. Tog temp igår eftermiddag som va högre. 


    Jag har haft det så någon gång, tyckte det var märkligt men samtidigt skönt att den var stabil. Det ska tydligen vara bättre med stabila temperaturer som tyder på stabil mängd hormoner. Hos mig hoppar den väldigt mycket innan ägglossning och man undrar om det påverkar något. 
    Hoppas ni kan få till det hos föräldrarna nån gång iaf. I somras åkte min man till mig när jag bodde hos föräldrarna i jobb på annan ort. Han kom bara under min ägglossning i några dagar mitt i veckan så vi kunde få till det. Jag undrar om någon fattade vad vi höll på med hahah.
    Sophiee92 skrev 2022-05-12 10:02:52 följande:

    Halloj alla,
    BIM -3 eller -4 idag och pendlar mellan hopplöshet och förväntan. Vill hoppas och tro att det faktiskt kan ha tagit sig denna gång men en del av mig säger att det självklart inte kan ha gjort det... Man blir så uppgiven och negativ när det gått så många månader av försök :( tror jämt att det är något fel på mig trots att jag gjort alla tester och allt ser bra ut. Om man ändå bara kunde veta att det NÅGON GÅNG skulle bli ens egen tur, då kunde man iaf känna sig lugn i den tanken.
    Hur går det för alla er andra? Någon annan som närmar sig BIM här i dagarna?


    Känner igen känslan, om jag bara visste att den och den dagen kommer jag hålla min lilla bebis i famnen då skulle jag vara lugn och ha mer tålamod :)
    Tycker att tiden går allt långsammare varje månad, tom bägge perioderna går långsamt nu, både innan och efter ägglossning. Jag har precis passerat ägglossning, 3 dagar har gått och jag undrar hur tidigt man kommer börja testa denna gången haha.
    MommyA skrev 2022-05-12 09:54:51 följande:
    Tack! Ja det är såå jobbigt varje månad. Man undrar ju varför det inte händer nåt..? Beklagar ditt missfall och hoppas verkligen att det blir vår tur snart. 

     


    Tack <3 ja men det tycker man, det är inte ens spännande längre haha. Man bara väntar och väntar. Men snart så :)

  • Fri 13 May 2022 06:51
    LJM91 skrev 2022-05-12 21:27:46 följande:

    Sophiee92, jag har börjat med Donaferty som ska ha effekt vid PCOS, jag vet inte om jag har det men finns flera tecken som pekar ditåt. Det är receptfritt så tänker att det inte borde skada även om jag inte skulle ha PCOS :) köpte bidrottninggelé men kunde inte svälja kapslarna och de var väldigt krångliga att dela och greja med..


    Ah okej :) nej kan säkert inte skada som du säger eftersom det dessutom var receptfritt. Ska den korta ner cykeln eller vad ska effekten bli? Åh har samma problem med stora tabletter! Jobbigt att dom var för krångliga att dela också... Jag har fortfarande en karta Rosenrot hemma men är lite orolig för att den skulle ställa till min cykel då jag har väldigt regelbunden. Sen är tabletterna enorma och har ännu inte luskat ut om dom går att dela/hälla ut :P...
  • Fri 13 May 2022 06:55
    Fyrklöverns skrev 2022-05-12 23:05:18 följande:
    Känner igen känslan, om jag bara visste att den och den dagen kommer jag hålla min lilla bebis i famnen då skulle jag vara lugn och ha mer tålamod :)
    Tycker att tiden går allt långsammare varje månad, tom bägge perioderna går långsamt nu, både innan och efter ägglossning. Jag har precis passerat ägglossning, 3 dagar har gått och jag undrar hur tidigt man kommer börja testa denna gången haha.
    Ja men exakt! Det är den här ovissheten som är så fruktansvärt tärande, visst hade man kunnat vänta ett år om man bara visste att sen kommer man sitta där med sitt pluss och i slutändan sin bebis i famnen... <3
    Haha känner precis samma, innan gick iaf tiden fram till ÄL fort men nu går månaden i snigelfart rakt igenom... Spännande att du iaf är på "andra sidan" nu, hur mycket fick ni till det under ägglossning?
  • Fri 13 May 2022 06:59

    Tog ett test här på morgonen med RFSU testa ofta (på BIM -2 eller -3) och det var tokblankt. Supertrist men hade inte förväntat mig något annat i sånt tidigt skede.

    Idag har jag, förutom molvärken sen nästan 1 vecka tillbaka, även ont i ländryggen vilket jag aldrig brukar ha. Brukar även ha superömma bröst men känner knappt av dom denna gång.

  • Fri 13 May 2022 08:00
    Minaälsklingar skrev 2022-05-12 21:15:23 följande:
    Jag känner igen mig, så har jag också det.
    Har haft "lätt" att bli gravid innan men var tvungen att avbryta min graviditet och har försökt sedan december utan att det har tagit sig.... 
    Jag hoppades ju att det skulle ta sig direkt igen men månad efter månad kommer mensen som en klocka. 
    Hoppas det är vår tur nu!
    Usch! Det är hemskt :( Ja jag hoppas verkligen!! Vad tror du att det kan bero på? Jag tänker att det är stress.. men kan det verkligen påverka att man inte blir gravid? Så mkt tankar alltså. 
  • Fri 13 May 2022 09:17
    Sophiee92 skrev 2022-05-13 06:55:52 följande:
    Ja men exakt! Det är den här ovissheten som är så fruktansvärt tärande, visst hade man kunnat vänta ett år om man bara visste att sen kommer man sitta där med sitt pluss och i slutändan sin bebis i famnen... <3
    Haha känner precis samma, innan gick iaf tiden fram till ÄL fort men nu går månaden i snigelfart rakt igenom... Spännande att du iaf är på "andra sidan" nu, hur mycket fick ni till det under ägglossning?
    Ja så himla jobbigt! Nu är jag på äl +4 bara. Det har du rätt i, känns lite bättre att vara på andra sidan nu :)
    vi fick till det väldigt bra ändå, körde varannan dag fram till ägglossningen, då körde vi tre dagar på raken. Tänkte göra som förra månaden då det råkade bli varannan dag bara runt ägglossning för då blev jag gravid, men kroppen ville annat denna gången haha. Känns som ganska bra odds, nu går resten inte att påverka så vi lämnar det till ödet :)

    Du börjar närma dig BIM, spännande! Tråkigt att testet var blankt men det är tidigt ännu, så det finns goda chanser att det kan slå över :) Dina symtom låter lovande! Jag kände i ryggen också då när jag blev gravid och brösten var inte ömma som de brukar vara. Kändes bara känsligare och lite i vägen på nåt sätt men ingen större ömhet. Så det där kan nog vara helt olika och det verkar inte finnas en exakt mall att gå efter haha. Håller tummarna för dig nu! 
  • Fri 13 May 2022 12:46

    Sophiee92, de innehåller bland annat inositol som ska jämna ut insulinnivåerna om jag har förstått det rätt, PCOS handlar mycket om insulinkänslighet och på något vis är det kopplat till hormonerna, så om insulinnivåerna är jämnare så blir hormonerna också jämnare eller något sånt? Är inte helt hundra på den exakta förklaringen men någonting ditåt haha. Jag hoppas att det ska innebära tidigare ägglossning men vågar inte räkna med det :) vad tråkigt att ditt test var negativt, men än finns det tid för det att slå om och bli positivt!

  • Fri 13 May 2022 19:23
    Fyrklöverns skrev 2022-05-13 09:17:50 följande:
    Ja så himla jobbigt! Nu är jag på äl +4 bara. Det har du rätt i, känns lite bättre att vara på andra sidan nu :)
    vi fick till det väldigt bra ändå, körde varannan dag fram till ägglossningen, då körde vi tre dagar på raken. Tänkte göra som förra månaden då det råkade bli varannan dag bara runt ägglossning för då blev jag gravid, men kroppen ville annat denna gången haha. Känns som ganska bra odds, nu går resten inte att påverka så vi lämnar det till ödet :)

    Du börjar närma dig BIM, spännande! Tråkigt att testet var blankt men det är tidigt ännu, så det finns goda chanser att det kan slå över :) Dina symtom låter lovande! Jag kände i ryggen också då när jag blev gravid och brösten var inte ömma som de brukar vara. Kändes bara känsligare och lite i vägen på nåt sätt men ingen större ömhet. Så det där kan nog vara helt olika och det verkar inte finnas en exakt mall att gå efter haha. Håller tummarna för dig nu! 
    Ja men riktigt bra odds låter det som! Håller tummarna för dig :P
    Vi fick till det 1 gång under ÄL-dagarna denna månad :O hoppas ändå det kan räcka!
    Åh tack för peppningen. Hoppas också så innerligt att testerna ska slå över...! Får upp hoppet lite när du skriver att du också kände i ryggen och inte samma ömhet i brösten, men det är ju så olika också så kan lika gärna vara tecken på PMS för mig haha... Tusen tack igen! <3
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?