• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Fyrklöverns
    Rewner skrev 2022-06-20 14:55:09 följande:

    Hoppas jag kan få joina er i den här tråden på ett hörn. Min sambo och jag har försökt i ett år ganska precis med första barnet, dvs sedan denna tråden startades och jag har varit inne och läst en del mellanåt, så känns som den tråd jag hör mest "hemma" i.

    Min historia är att jag blev gravid på tredje försöket, men det blev ett tidigt missfall i vecka 7 i september. De första cyklerna efter det var lite halvknepiga, men sedan årsskiftet så har jag haft helt regelbunden cykel och ägglossningstestet har gett utslag varje gång. Till slut så blev jag gravid igen i maj, men fick mens ändå som vanligt så det tog några dagar extra innan jag fattade att jag var gravid.

    Tyvärr så gick det ändå värre den här gången. I förra veckan fick jag plötsligt väldigt ont i magen. Trodde att jag var förstoppad så blev egentligen inte så orolig. Efter en natt utan sömn åkte jag in till akuten och vid ett ultraljud kunde de konstatera att graviditeten inte satt i livmodern utan i ena äggledaren. Det blev operation direkt och jag förlorade äggledaren och en liter blod. Och graviditeten förstås. Så nu är vi tillbaka på ruta minus 1.

    Jag är över 35 så känns ju som att man har tiden emot sig och dessutom lägre chans med bara en äggledare. Den ska ju dock kunna plocka upp ägg även från "fel" äggstock så fertiliteten ska inte vara 50% reducerad. Vi ska vänta in en mens innan vi får försöka igen.


    Hej och välkommen till oss!

    Jag beklagar vad du fått gå igenom <3 Jag har nästan identisk historia. Vi har också försökt exakt ett år nu och hade ett tidigt missfall i april och nu har jag också ett utomkveds i vänster äggledare. Jag fick dock välja behandling med cellgifter istället för operation eftersom jag varit helt opåverkad. Nackdelen blir att vi får vänta längre för att bli gravida igen och jag måste fortsätta följas flera veckor för att se så att hcg normaliseras. Jag fick samma information att fertiliteten inte ska påverkas om man inte har en äggledare. Läste lite studier mellan de två behandlingsmetoderna och det ska vara lika goda chanser till graviditet efteråt. 


    Känslan att vara på ruta minus ett är fruktansvärd. Att men dessutom blir så lurad av sin egna kropp är ännu värre. Vi får genomlida mycket men gud vad vi alla kommer vara tacksamma för våra mirakel när de kommer till oss. 


    Stort lycka till till er! <3

  • LJM91

    Välkommen till oss Rewner! Beklagar verkligen att du har fått utstå både missfall och utomkveds på din resa :( håller alla tummar för att du plussar igen snart och att det går hela vägen den gången!

    Dalarna, jag har försökt hitta info om hur länge tappen är öppen inför ägglossning men har inte hittat det någonstans. Borde ju finnas någon generell typ riktlinje kan man tycka?

    CD47 idag och fortfarande blinkande, blir nytt rekord för sen ägglossning denna cykeln.. Jäkla skit. Men har haft lite molvärk från och till i ett par dagar nu så hoppas hoppas det är på gång snart.

  • Dalarna91
    LJM91 skrev 2022-06-21 08:15:59 följande:

    Välkommen till oss Rewner! Beklagar verkligen att du har fått utstå både missfall och utomkveds på din resa :( håller alla tummar för att du plussar igen snart och att det går hela vägen den gången!

    Dalarna, jag har försökt hitta info om hur länge tappen är öppen inför ägglossning men har inte hittat det någonstans. Borde ju finnas någon generell typ riktlinje kan man tycka?

    CD47 idag och fortfarande blinkande, blir nytt rekord för sen ägglossning denna cykeln.. Jäkla skit. Men har haft lite molvärk från och till i ett par dagar nu så hoppas hoppas det är på gång snart.


    Har också försökt googla.. jag är på cd18. Tror det blir rekord för mig också. Funderar på att köpa test så jag kan se när det närmar sig då sambon inte är sugen föe sex ofta nu för tiden.. 
    Hoppas du får ägglossning snart, hur känns tappen?
  • evelinagra1


    Hade jag inte varit förkyld nu och att det är väldigt varmt i rummet så hemma så hade ju denna grafen faktiskt varit ganska lovande :) 

    hoppas att ni får ägglossning snart Dalarna och ljm <3 
  • Fyrklöverns

    Jag tänker att tappen borde vara öppen så länge som kroppen försöker ägglossa, tex så länge det finns LH och kroppen fortfarande har en chans och kämpar för det. Rent logiskt borde det också vara styrt av hormoner som ägglossningen i sig. 


    Snygg graf evelina! :D Hoppas det håller i sig så trots förkylningen :)

  • Annemarit123

    Hej! 


    Hade behövt lite hjälp att tyda min cykel eller kanske bara ett forum att skriva av mig på. 
    Jag har ?alltid? haft en menscykel på 27-28 dagar. Förra menscykeln var på 26 dagar, men jag fick inte ägglossning den dagen appen ?flow life? sa jag skulle få den utifrån deras beräkningar. Istället fick jag ett positivt ägglossningstest den 14 juni, och jag la in det positiva testet i appen. Appen räknade då ut att jag skulle få ägglossning 15 juni, två dagar efter den dag appen till en början förutspådde jag skulle få mens. Det betyder att jag inte ska få mens fören 30 juni och det innebär en menscykel på 30 dagar. Det har alltså börjat diffa en hel del vad gäller menscykeln. 


    Nu till min sak; jag känner min kropp och mina signaler ganska väl. Jag får molvärk precis en vecka innan beräknad mens, alltså det slår aldrig fel. Idag fick jag en sådan värk och baserat på tidigare menscyklar på 27-28 dagar skulle jag ju få mens exakt om en vecka. Men om jag ska följa det nya mönstret; utifrån appen och det positiva ägglossningstestet så ska jag ju inte få mens förrän 30 juni.


    Tog iaf ett gravtest som var negativt. Om jag inte ska ha mens förrän 30 så är det ju för tidigt men ska jag ha mens 27 eller 28 juni så ska det ju ge utslag nu tänker jag. 
    En lång utläggning men jag blev såååå deppig över min mensvärk och det negativa testet. Detta tär på mig och just nu vill man ju bara ge upp. 

  • Rewner

    Tack för välkomnandet! Jag tror och hoppas också att man kommer att känna en ännu större tacksamhet för när det till slut fungerar och vi får våra barn. Ju förr desto bättre nu dock. 

    Så tråkigt att vi delar dessa erfarenheter Fyrklövern. Skönt att du fick möjlighet att välja behandling och kunde ta tillbaka lite av kontrollen på så vis. För min del blev det ju operation akut och jag hann inte få så mycket information. Var ju inte så mottaglig för det då heller. Så var en lättnad när jag sedan förstod hur det fungerar med en äggledare. Otroligt fin personal som tog hand om mig dock.

    Nu velar jag lite kring hur jag ska göra med ägglossningstest den här cykeln. Vi ska ju inte försöka så egentligen kanske man ska ta semester från det, men har nog samtidigt ett behov av att få tillbaka lite koll på hur kroppen fungerar och när den kommer igång igen. Den har förstått nu att den inte är gravid iaf. Det gick väldigt fort. Tänkte ta ett gravtest imorgon bara för säkerhets skull. 

  • Dalarna91
    Rewner skrev 2022-06-21 15:15:16 följande:

    Tack för välkomnandet! Jag tror och hoppas också att man kommer att känna en ännu större tacksamhet för när det till slut fungerar och vi får våra barn. Ju förr desto bättre nu dock. 

    Så tråkigt att vi delar dessa erfarenheter Fyrklövern. Skönt att du fick möjlighet att välja behandling och kunde ta tillbaka lite av kontrollen på så vis. För min del blev det ju operation akut och jag hann inte få så mycket information. Var ju inte så mottaglig för det då heller. Så var en lättnad när jag sedan förstod hur det fungerar med en äggledare. Otroligt fin personal som tog hand om mig dock.

    Nu velar jag lite kring hur jag ska göra med ägglossningstest den här cykeln. Vi ska ju inte försöka så egentligen kanske man ska ta semester från det, men har nog samtidigt ett behov av att få tillbaka lite koll på hur kroppen fungerar och när den kommer igång igen. Den har förstått nu att den inte är gravid iaf. Det gick väldigt fort. Tänkte ta ett gravtest imorgon bara för säkerhets skull. 


    Jag tänkte också ta ett uppehåll denna månad då jag skulle bort under ägglossningen men blev avbokad. 
    Men nu sitter jag här och har mer stress av att inte ta. Ska försöka fara och köpa imorgon. Jag tar temp varje morgon, men det bekräftar bara när jag haft det inte. 
    Min ägglossning är också sen... 
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?