• Fri 23 Jul 2021 13:18
    795012 visningar
    8602 svar
    +4
    8602
    795012

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Thu 24 Nov 2022 11:09
    LJM91 skrev 2022-11-23 21:56:27 följande:
    Det har jag missat, herregud vad sjukt! Det är exakt sådana missar jag är livrädd för. Tänk om de gör någon miss och blandar mina ägg med någon random snubbes sperma istället för min sambos liksom.. Hur kan det ens hända att de RÅKAR använda sperma från fertilitetsutredning som donatorsperma?? Alltså jag blir mållös.

    Sophie, måste kännas skönt att ha fått ett svar på vad som kan ligga bakom alla månader av försök. Skönt också att det blev som en nystart och att det känns peppigt inför framtiden <3 nu håller vi alla tummarna stenhårt!

    Dalarna, jag provar ingenting nytt denna månaden. Kör med clear blue advanced som vanligt och tänkte boosta med D-vitamin när det blir positivt, sen tempa kanske en vecka för att bekräfta ägglossningen. Tänker försöka vara lite mer chill med liggandet också, försöka vara nöjd med var tredje dag fram tills positivt ägglossningstest och hoppas vi kan pricka in det lagom.
    Gud vad sjukt!!! Men om detta hände för 30 år sedan så har dom säkert säkrare system idag, eller ska detta ha hänt nyligen? :O

    Tack <3 känns skönt att veta även om det förstås är jobbigt att ha fått ett sånt besked, nu idag när jag börjar gå igenom i huvudet vad läkaren egentligen sa så förstår jag att vår chans till naturlig graviditet nog inte är speciellt stor... Hoppas det går att förbättra dom chanserna för framtiden.
  • Thu 24 Nov 2022 11:40

    Sophie räkna inte bort chansen till naturlig graviditet, jag har läst om många som hört samma och sedan förbättrat kvaliteten och på några månader lycktas bli gravida på egen hand. Kör på bara! Ge det minst 3-4 månader. Under tiden kanske ni hunnit få IVF och bli gravida men för en tvåa så tror jag ni kommer ha väldigt goda chanser att lyckas på egen hand. Vad skönt att din äggreserv var bra och alla andra prover :) 


    Det är helt sjukt det som hänt, man måste vara otroligt klantig för att blanda ihop spermier från ett rutintest med spermier från en donator. Det hände för över 30 år sedan och man får verkligen hoppas att rutinerna är säkrare idag. 

  • Thu 24 Nov 2022 13:47

    Sorry för radiotystnad, jag blev sjuk igen och den här gången var det corona som jag lyckats klara mig ifrån hela pandemin fram till nu. Så typiskt att första gången jag får se ett test med två streck så är det ett covid-test istället för ett graviditetstest, haha. Nu har jag i alla fall läst ikapp allt och är med igen. 


    Vad skönt att ni fått svar nu Sophie, då är man ju på ett sätt glad att man inte bara fortsatte på samma sätt år efter år utan att veta varför man inte plussade, även om det är jobbigt att höra att något inte är helt bra. Men som de andra säger så förnyas ju spermierna var tredje månad så med förändrad kost och livsstil kan ni säkert ha bättre chanser för naturlig graviditet framöver. Men så länge ser jag det som positivt att ni ska få hjälp med IVF <3 Och jätteskönt att dina värden såg så bra ut! Om du undrar något om IVF får du gärna fråga, jag är ju ingen expert såklart men jag har i alla fall gjort det en gång :) 

    Angående frågan om utredning och IVF som jag såg att ni diskuterade så tyckte jag personligen att det kändes skönt att lämna över ansvaret i händerna på experter, att få bekräftat vilka värden som var bra och vilka man skulle kunna få hjälp med. Det jobbiga var att smyga iväg från jobbet och hitta på bortförklaringar, men när jag berättade för min arbetsgivare att jag gjorde en IVF kändes allt mycket bättre (även om jag har full förståelse för att alla inte vill berätta för sin chef, jag vet inte om jag kommer att berätta om utredningen nu på mitt nya jobb tex). Jag hade en jättepositiv upplevelse av IVF:en jag gjorde i mitt förra förhållande vilket gör att jag inte känner mig rädd ifall jag behöver göra om det. Jag har dock full förståelse för att det kan kännas tungt och obehagligt, inte minst inför då det handlar om något helt nytt man inte gjort förut. Sen försökte jag tänka så här: tycker jag att någon annan är sämre eller misslyckad för att den måste göra en utredning/insemination/IVF? Självklart inte, så varför ska jag tycka att jag själv är misslyckad för det? Jag vet om flera nu som fått sina barn via IVF och jag är helt övertygad om att när barnet väl har kommit så tänker man inte på det på något annorlunda sätt hur den kom till, utan bara att man äntligen blev gravid och fick sitt efterlängtade barn. Angående säkerheten tycker jag inte man ska behöva vara orolig idag för att de slarvade en gång för över 30 år sedan (även om det är en skandal som inte får hända såklart) och när jag gjorde min IVF tyckte jag att de var extremt noggranna och förtroendeingivande, så jag skulle känna mig trygg <3

    Hoppas att ni alla mår så bra ni bara kan, vi är flera som inväntar ÄL kring söndag/måndag va? 

  • Thu 24 Nov 2022 15:45

    Vickan; är det många besök när man väl börjat med ivf behandling? 

    Jag ska ha ägglossning nästa helg, så börjar med testerna till helgen. Vet inte hur kroppen är efter missfallet. Första missfallet, lika tidigt missfall då också så fick jag ägglossning ca en vecka senare än vanligt. Minns jag va super besviken för man har läst folk blir lättare gravid. 

  • Thu 24 Nov 2022 18:01

    Vickan skönt att du är frisk igen och roligt att höra från dig! Jag har också ägglossning sön/mån. Idag började äggviteflytningarna så den kommer nog i tid denna gången. Började med testerna idag också. 

  • Thu 24 Nov 2022 20:17
    +1

    Natural cycles bekräftade min ägglossning imorse. Nu inväntar jag mensen den 1 december. 

  • Thu 24 Nov 2022 21:06
    J3nnif3r skrev 2022-11-24 20:17:38 följande:

    Natural cycles bekräftade min ägglossning imorse. Nu inväntar jag mensen den 1 december. 


    Hur lång lutealfas har du?
  • Thu 24 Nov 2022 22:06
    Dalarna91 skrev 2022-11-24 21:06:24 följande:
    Hur lång lutealfas har du?
    Osäker. Då den är extra lång nu efter problem i somras. Normalt brukar den vara 11 dgr
  • Fri 25 Nov 2022 18:45

    Tjejer hur mår ni?
    Idag översvämmades jag av en enorm tomhet. Håller på och handlar julklappar. För varje år är barnskaran man ska köpa till allt större, medan ens egna familj ekar tom. Otroligt vilken kraft det finns i längtan. Hade jag inte haft barn runt mig så hade jag inte blivit påmind så ofta om det som saknas och då hade tillvaron blivit mycket lättare. Samtidigt kan man inte beskylla omvärlden för sitt mående.
    Skickar ut en bamsekram från mig till alla andra som också känner en tomhet just nu <3

  • Fri 25 Nov 2022 22:48
    Fyrklöverns skrev 2022-11-25 18:45:14 följande:

    Tjejer hur mår ni?
    Idag översvämmades jag av en enorm tomhet. Håller på och handlar julklappar. För varje år är barnskaran man ska köpa till allt större, medan ens egna familj ekar tom. Otroligt vilken kraft det finns i längtan. Hade jag inte haft barn runt mig så hade jag inte blivit påmind så ofta om det som saknas och då hade tillvaron blivit mycket lättare. Samtidigt kan man inte beskylla omvärlden för sitt mående.
    Skickar ut en bamsekram från mig till alla andra som också känner en tomhet just nu <3


    Förstår din känsla fullt ut Fyrklöverns <3 jag slås ibland av samma tomhet, extra mycket efter det senaste misslyckade försöket då jag hade hoppats kunna överraska familjen på julafton. Såg framför mig att de skulle få varsitt paket med muggar i med texten mormor/morfar eller något sånt gulligt. Vilken julklapp att få ge liksom. Nu kvittar det ju egentligen vilken månad på året man blir gravid, men just inför julen hade varit en liten bonus.

    Det som hjälper mig mest när jag känner den där tomheten är att fundera lite på allt jag har som jag är tacksam för här och nu. Det är inte alltid lätt när längtan värker i en, men jag kan ändå uppskatta att kunna ta sovmorgon varje helg, att kunna spendera en hel söndag framför netflix utan att behöva ta ansvar för en annan liten människa. Att komma hem till ett tyst och lugnt hem efter jobbet. Det kan såklart kännas som en tomhet också, men mitt jobb är ganska slitsamt och jag njuter enormt av tystnaden när jag kommer hem. Jag försöker hitta de där glimtarna av ljuspunkter och saker vi faktiskt kan passa på att njuta av innan småbarnslivet knackar på.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?