• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Fyrklöverns
    LJM91 skrev 2023-01-03 09:00:20 följande:

    Åh vad underbart Fyrklöverns, stort stort grattis!! <3 har du något digitalt test du kan ta? Det kommer ju garanterat säga gravid! Gjorde ni något annorlunda denna månaden?
    Tack för peppen kring ägglossningssekretet, fortsätter att hålla utkiik efter det :)


    Tack fina du! <3 Hoppas på en sticky nu på rätt plats i livmdodern. Jag har två digitala hemma, övervägde att ta det men hade lite bråttom hehe. 


    Hör och häpna: denna månaden hade jag covid hela veckan innan ägglossning och tog Bisolvon för att lösa upp slemmet i luftvägarna. Det hjälpte jättebra plus att jag märkte att äggvite-flytningarna blev också mycket lösare. Kan ju bara vara slumpen så klart men det var det jag gjorde annorlunda om man bara kollar på det. 

  • LJM91
    Fyrklöverns skrev 2023-01-03 09:05:53 följande:

    Tack fina du! <3 Hoppas på en sticky nu på rätt plats i livmdodern. Jag har två digitala hemma, övervägde att ta det men hade lite bråttom hehe. 


    Hör och häpna: denna månaden hade jag covid hela veckan innan ägglossning och tog Bisolvon för att lösa upp slemmet i luftvägarna. Det hjälpte jättebra plus att jag märkte att äggvite-flytningarna blev också mycket lösare. Kan ju bara vara slumpen så klart men det var det jag gjorde annorlunda om man bara kollar på det. 


    Bisolvonmetoden är det ju faktiskt många som pratar om, så vem vet, kanske var den som gjorde skillnad :) så underbart med goda nyheter här i tråden! Vet du om du kommer få göra tidigt ultraljud för att kolla så graviditeten sitter på rätt plats?
  • Dalarna91
    LJM91 skrev 2023-01-03 09:16:41 följande:
    Bisolvonmetoden är det ju faktiskt många som pratar om, så vem vet, kanske var den som gjorde skillnad :) så underbart med goda nyheter här i tråden! Vet du om du kommer få göra tidigt ultraljud för att kolla så graviditeten sitter på rätt plats?
    Jag tog bisolvon när jag blev gravid nr 2. Så det verkar inte dumt att ta. Men har försökt senare men då har det inte funkat. 
  • Dalarna91

    Denna månad har jag inte tagit något extra. 
    I min iver så är mina ägglossning test i en kartong hos min bror och jag tror jag kastade en nyöppnad inositol pulver.. 
    Är på cd18 men ingen ägglossning än. 
    Min sambo ska lämna prover nästa vecka, så hoppas vi får tid snart. 

  • Fyrklöverns
    LJM91 skrev 2023-01-03 09:16:41 följande:
    Bisolvonmetoden är det ju faktiskt många som pratar om, så vem vet, kanske var den som gjorde skillnad :) så underbart med goda nyheter här i tråden! Vet du om du kommer få göra tidigt ultraljud för att kolla så graviditeten sitter på rätt plats?
    Ja det är ju det. Jag testade en gång tidigare men då hände inget. Därför det är så svårt att veta nu men kan inte ha skadat iaf :) Jag skulle ringa gyn så fort jag blev gravid igen för tidigt ultraljud. Tänkte vänta till efter BIM innan jag ringer. 

    Dalarna det glädjer mig att din sambo kommer lämna prover. Det visar att han vill nu. Hade ni inte läkarbesöket nu i januari nån gång också?
  • evelinagra1

    Fyrklöverns: men gud va roligt!! stort stort grattis, året kunde ju inte börjat bättre :) hoppas att den lilla vill stanna kvar där nu <3

  • LJM91

    Vad glad jag blir av att höra att din sambo ska lämna prov Dalarna! Hoppas att han fortsätter visa intresse och visar dig uppskattning <3

    Håller tummarna stenhårt för att allt ser bra ut på ultraljudet Fyrklöverns!

  • Dalarna91

    När jag ringde förut så hade vi tid 12/1 men det kunde ändras då dom inte kan hålla vårdgarantin. 
    Men är stressad att vi inte kommer få tid då proverna måste vara inne till besöket. 
    Men har inte fått en kallelse än men vill inte ringa och tjata. Fast vill gärna göra det. 

  • Fyrklöverns
    Dalarna91 skrev 2023-01-03 13:41:02 följande:

    När jag ringde förut så hade vi tid 12/1 men det kunde ändras då dom inte kan hålla vårdgarantin. 
    Men är stressad att vi inte kommer få tid då proverna måste vara inne till besöket. 
    Men har inte fått en kallelse än men vill inte ringa och tjata. Fast vill gärna göra det. 


    Om ni har tiden bokad så kan ni gå på besöket och uppge att provet är inlämnat. Be bara din sambo lämna in det så fort som möjligt, det kan ju hinna analyseras inför besöket i bästa fall. Annars tänker jag att läkaren kan ju ringa upp er i efterhand om det inte är färdigt tills dess. Om du inte fått tiden bekräftad kan du ringa efter att han lämnat in provet så kanske ni får en tid ändå. Jag förstår din frustration kring sambon, det var det enda han behövde göra i tid. Bra att han verkar ha insett att det krävs två personer för att detta ska fungera. 
  • Vickan31
    LJM91 skrev 2023-01-02 20:47:46 följande:

    Vickan, tycker din kurva ser jättefin ut! Håller som vanligt tummarna <3 jag mår okej tycker jag, men börjar noja nu då jag är på CD13 och har haft blinkande gubbe på clear blue advanced i tre dagar men inte tillstymmelsen till fertilt sekret alls. Oroar mig för att letrozolen inte kommer fortsätta funka. Har dessutom blivit dunderförkyld så lär inte vara särskilt liggsugen de kommande dagarna. Hur mår du? <3


    LJM: Ååh men tack, jag behövde höra det :) Känner att jag börjar släppa lite på oron om tempen nu. Angående fertilt sekret har jag tänkt samma under vissa av mina cykler också, men fått höra att det inte är någonting att oroa sig för då det kan finnas gott om fertilt sekret där inne precis där det ska vara, men att man inte alltid märker det på pappret/trosorna :) Så tråkigt med förkylningen, inte minst när det närmar sig ägglossning! Håller tummarna för att ägglossningen ska tajma med dagar då du känner dig piggare <3 Vad fin du är som frågar! Jag mår bra, väldigt ömma bröst men det har jag alltid mellan ÄL och BIM, så förutom det känner jag ingenting i kroppen än inför min BIM nu på lördag 7/1. Pendlar mellan att tycka att det är spännande och intressant med allt man kan analysera till att bli trött på mina tankar och att känna sån hopplöshet vissa dagar. Men en vacker dag kommer den här hopplösheten att vara historia :) 
    Fyrklöverns skrev 2023-01-03 07:04:58 följande:

    Vickan fin temp ser jättefin ut nu! :D 

    LJM det är mer sannolikt att Leteozolen kommer fortsätta funka då den gjort det hittills än tvärtom:) Det är ju så olika från månad till månad med sekretet, tycker det varierar jättemycket från när det börjar, hur mycket det kommer och hur länge det varar. Låter lovande med blinkande gubbe och jag hoppas att ägglossningen kommer när du är frisk igen så att ni inte missar den pga sjukdom. Krya på dig <3 


    Fyrklöverns: Först och främst: så fantastiskt med stigande temp och starkare test!! :D Gud så glad jag blir!! <3 Heja heja, och hoppas hoppas att allt ska gå hela vägen för dig den här gången! Jag kommer nog inte att våga testa innan min BIM, om inte tempen skulle stiga ännu mer närmsta dagarna vill säga. Så himla intressant med bisolvonet också, tänk om det är det som gjorde det? Nu blev jag ju sugen att testa den metoden, men vette tusan om det hjälper just mig i och med blockerad äggledare i och för sig xD 
    Dalarna91 skrev 2023-01-03 09:20:20 följande:

    Denna månad har jag inte tagit något extra. 
    I min iver så är mina ägglossning test i en kartong hos min bror och jag tror jag kastade en nyöppnad inositol pulver.. 
    Är på cd18 men ingen ägglossning än. 
    Min sambo ska lämna prover nästa vecka, så hoppas vi får tid snart. 


    Dalarna: Du tror inte att ägglossningen skett än, är det tempen som skvallrar om det eller hur det känns i kroppen? Så bra att din sambo ska lämna proverna redan nästa vecka, det låter ju väldigt positivt att ni har kommit dit och som de andra säger så hoppas jag att han fortsätter att visa att han vill och visa uppskattning <3 


Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?