• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Dalarna91

    Vi har inte fått en bokad tid. 
    Fick brev hem, jag är inte immun mot röda hund. Dom rekommenderar vaccinera det och får då inte bli gravid på en månad... 
    Börjar bli så less på alla motgångar. Står att det är ovanligt i Sverige. Men måste ringa och fråga om man inte får genomgå vidare utredning om jag väljer att hoppa över det. 
    Jag är inte emot vacciner men jag reagerar alltid så kraftigt (akuten osv) när jag tar dom. 

  • Dalarna91

    En konstig sak hände nyss. 


    Har inte haft ägglossning men haft lite små molande i magen igår. 
    Tog ett ägglossning test efter jobb som va positivt. Så borde ha ägglossning när som helst. 
    Iaf, nu när jag va nyss på toa så va det blod på papperet. Vad händer med kroppen nu?
  • LJM91

    Tack för peppen Vickan, förkylningen är på väg att bli bättre men än så länge inget fertilt sekret. Hoppas som du säger att det finns på plats på insidan ändå. Förstår pendlingen mellan att roas av att analysera och när hopplösheten slår till. En vacker dag kommer allt detta ligga bakom oss!

    Dalarna, härligt att ägglossningen är på gång! Jag har läst att man kan få en liten blödning i samband med ägglossningen, så det är säkert i sin ordning. Gällande vaccinet så borde det ju inte vara ett måste när de skriver att det rekommenderas, särskilt inte om du brukar reagera kraftigt mot vaccin.

  • Chilins
    Dalarna91 skrev 2023-01-03 16:05:39 följande:

    Vi har inte fått en bokad tid. 
    Fick brev hem, jag är inte immun mot röda hund. Dom rekommenderar vaccinera det och får då inte bli gravid på en månad... 
    Börjar bli så less på alla motgångar. Står att det är ovanligt i Sverige. Men måste ringa och fråga om man inte får genomgå vidare utredning om jag väljer att hoppa över det. 
    Jag är inte emot vacciner men jag reagerar alltid så kraftigt (akuten osv) när jag tar dom. 


    Så jäkla sjukt Dalarna. Vi har precis påbörjat en utredning också. Jag har fått samma brev, inte immun. Jag försöker boka tid på direkten för att få det gjort för jag vågar inte riskera missfall, missbildningar osv om man nu (med min tur) skulle dra på sig det.. så för oss blir det ingenting denna månad 
  • Fyrklöverns

    Dalarna det är frivilligt med vaccin men precis som Chilins skriver är det ffa risken för allvarliga skador på fostret man skyddas från. Hursomhelst kan de inte ställa några krav kring det.
    Jag brukar också ha blödning i samband med ägglossning. Oftast kommer det som en brun strimma i en flytning. Vad roligt med positivt ägglossningstest. Kommer ni få till det nåt eller?


    Chilins vad roligt att höra från dig, skönt att ni påbörjat utredning. 


    Vickan: Visst är det sjukt om det nu var Bisolvonet som hjälpte haha! Det skadar väl inte att testa, vi har gjort massa konstiga saker hittills :P. 


    LJM skönt att förkylningen är snart över. Hoppas på glad gubbe i dagarna :) 

  • Fyrklöverns

    Tempen är fortsatt hög och stabil. Har aldrig haft så här linjära värden så hoppas att det är ett bra tecken. De vanliga testerna visar också positivt nu :) 


  • Dalarna91

    Chilin; hehe, så sjukt! Hade ägglossning igår. Hade sex i söndags. Så vet inte om jag ska avvakta med vaccin till jag har fått mens iaf. Så man inte tar vaccin nu och man skulle mirakulös vara gravid. 

    Ljm; ska ni testa bisolvon? Jag har själv varit förkyld över nyår och har själv märkt mindre sekret. Vet inte om det har med det att göra. 
    Kan man plötsligt få blödning kring ägglossning när man aldrig haft det tidigare? 

    Är hemma idag pga sånna smärtor i livmodern, börjar bli orolig det är något fel. Så blir endel googlande :p 

  • LJM91

    Vilken fin ökning och fin tempkurva Fyrklöverns, så glad för din skull! Hur känns det?

    Gjorde en snabb googling på röda hund, hade ingen aning om att det kunde vara farligt för bebisen vid en graviditet. Funderar på om jag kanske skulle tagit det vaccinet. Men man kanske bör kolla först om man är immun eller inte? Det skulle ju vara en väldigt ovanlig sjukdom i Sverige så risken är nog liten att bli sjuk i och för sig. Slogs också av en sån hemsk tanke, varför skulle jag ta det vaccinet när jag ändå aldrig kommer bli gravid..

    Igår precis innan jag gick och la mig tyckte jag att jag kunde ana lite fertilt sekret och jo minsann, i morse gjorde det entré med besked :) sån lättnad! Fortfarande blinkande gubbe men hoppas på fast riktigt snart.

    Dalarna, har en liten flaska bisolvon i badrumsskåpet som jag tänkte att jag lika gärna kan använda upp haha. Lär ju inte skada i alla fall. Jag tror absolut att man kan få en blödning vid ägglossning även om man aldrig har haft det förr, och att du har ont kring livmodern kanske också beror på ägglossningen. Hoppas att det går över snart :)

  • Fyrklöverns

    Dalarna mina blödningar kring ägglossning började första gången när jag fyllt 30. Var helt förtvivlad då, men läste mig till att det är väldigt vanlig. Sedan dess har det fortsatt nästan varje månad. 


    LJM, åh tack! <3 :) Det känns inte som att det är jag som plussat. Jag tror att det har varit för många besvikelser för att man ska bli så där riktigt lycklig utan det är mest en overklighetskänsla. Jag blev däremot mindre orolig än jag förväntade mig och det känns skönt. Tänker att det inte kan bli värre än det har varit. Tycker också att det blir så omständigt att planera alla besöken nu utan att avslöja nåt på jobbet. I somras hade jag ändå gått på semester när jag hade de flesta undersökningar och operationen. 


    Vi är alla vaccinerade mot röda hund i barndomen så det är bra att kolla antikropparna först. Precis som du säger så är det en väldigt ovanlig infektion i Sverige och de flesta som blir spontant gravida har inte uppmanats att kolla antikroppar eller vaccineras.

    Gud vad roligt med fertila flytningar! Alltså det kan ju verkligen inte skada om du ändå har bisolvon hemma. Det jag märkte var en mycket större mängd flytningar och att de var mycket mer stretchiga. Perfekt att börja nu lagom till fast gubbe. Jag tog bara vid behov för det var för min hosta, blev ca 1-2 ggr dagl under den veckan.

  • Dalarna91

    Ljm; så härligt att flytningarna äntligen har kommit :D 
    Vi två är bra på att tajma våra ägglossningar på samma vecka. 

    Pratade med mamma. När jag skulle vaccinera så kunde man välja bort det vaccinet röda hund, då det inte fanns i Sverige då. Och pga mina reaktioner så valde hon bort det. Men tycker det är konstigt, man tar bara det provet inför en utredning. Varför gör man inte det på alla kvinnor inför planerad graviditet? 
    Det är inte mindre eller mer farligt för fostret oavsett hur lätt eller svårt man har för att bli gravid. 

    Fyrklövern; ska du få tidigt ultraljud pga utomkveds? 
    Är så glad för eran skull!! Så starka streck. Hade du bim idag? 

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?