• Anonym (Kämpar varje dag)

    Är min sambo narcissist?

    Kristi Brud
    Jag sitter och läser en bok om Knutbysekten och min sambo frågar vad den handlar om. "Den handlar om de övergrepp som församlingsmedlemmarna utsattes för av Åsa Waldau. Hon skulle leva ett liv med lyx och uppassning medans andra blev misshandlade och fick inte leva normala liv." Svaret jag får är "Det låter ganska bra! Jag skulle vilja vara Kristi Brud". Nästföljande dag går vi förbi en kyrka när min sambo spontant utbrister "Här skulle jag vilja krönas till Kristi Brud". 

    Bakgrund
    För drygt 2 år sedan träffade jag en väldigt charmig, rolig och pratsam tjej. Första tiden var fantastiskt bra. Vi flyttade ihop tidigt och det funkade väldigt bra i början. Efter en tid kom det fram att hon hade en depression. Förhållandet blev gradvis väldigt stormigt. Mycket beroende på hennes problem och min oförmåga att hantera dom problemen. Jag försökte vara lojal och stötta henne genom depressionen men det var en jobbig tid. 
    Det tar slut
    En dag gör hon slut med mig. Jag var inte speciellt ledsen utan var snarare lättad eftersom jag hela tiden kände att jag inte ville svika henne bara för att hon var sjuk. Det går ett antal månader och hon hör av sig. Hon vill ha en chans till. Jag förklarar att det får vara under vissa villkor och vi är överens om allt det jag säger. Hennes hälsa verkar också bättre efter ett antal livsstilsförändringar. Hon intygar också att hon numera mår bra.
    Vi flyttar ihop igen
    Hon vill flytta in i min nya lägenhet. Jag är skeptisk men hon verkar må bra. Och jag säger att det får vara på prov. Allt går ganska bra under den här mellanperioden där vi är särbos. Men första dagen efter inflyttningen brakar helvetet loss med ett bombardemang av klagomål och missnöjen riktade mot mig och även boendet.
    Vad gör jag nu
    Jag har insett att det är något mer som är fel med henne än depression. Vad vet jag inte, men längre ner skriver jag hur det är. Jag vill ha ut henne ur mitt boende. Men här har hon precis gjort en stor flytt och jag ber henne flytta efter några månader. Vet faktiskt inte hur jag ska sköta detta på ett snyggt sätt och samtidigt behålla min mentala hälsa. Jag är oerhört besviken på mig själv eftersom jag var så godtrogen. 

    Hur är det idag
    Jag står emot rätt bra. Men det är ett bombardemang varje dag av det som står nedan. Ibland orkar man bara inte bråka för att det suger så mycket energi. Men jag är tvungen att stå upp för mig själv. Samtidigt känns det som hon älskar dramat och drivs av det. Hon blir inte trött av det men det blir jag.

    ÄR DETTA EN NARCISSIST?

    Gaslightning
    "Du blandar ihop saker", "Du minns du inte vad du sagt", "Jag borde spela in sånt du har sagt". Jag får hela tiden kriga för att påpeka att jag inte sagt saker. En dag påstod hon att jag skulle renovera min egen lägenhet och sedan belåna på värdestegringen för att hon skulle kunna lösa sina lån. Hon repeterar hela tiden att jag har sagt att jag köpt bostadsrätten till oss båda trots att jag inte ens var ihop med henne när jag köpte den eller hade någon kommunikation med henne. 

    Triangulering
    Min sambo säger ofta något "dåligt" om mig till en tredje person i sällskapet när jag är närvarande och som det verkar även när jag inte är närvarande. "Det där fattar han inte hur han ska göra. Kan inte du komma hit och fixa det istället". Ibland har jag behövt förklara för den andra personen att saker som min sambo sagt inte är sanna. Om saker jag skulle ha sagt eller skulle ha gjort. Jag har även behövt försvara mig för att inte framstå som en idiot. 

    Utbrott
    En rätt lugn fundering från mig urartar nästan alltid. Rösten höjs direkt i samtalet när jag frågar om vi kan göra en grej tillsammans som kanske kräver lite arbete. Det krävs nästan ingenting för att trigga igång de här utbrotten. Det kan också vara någon liten grej i vardagen som plötsligt leder till ett utbrott.

    Den eviga tråden
    Hon har ibland ett ämne som hon vill ta upp med mig. Nästan alltid är det ett klagomål riktat mot mig. Jag svarar lugnt "Det är viktigt att vi lär oss att samarbeta". Då plötsligt tar hon upp ett annat ämne, dvs en annan sak där jag har gjort fel. Jag svarar lugnt på det också. Då kommer nästa och nästa sak tills jag till slut fullständigt tappar tålamodet. Det jag får höra sen är att jag har betett mig illa. 

    Alltid ett offer
    Jag har hört min sambo berätta en hel del historier för vänner där hon alltid framställs som offret. Det gäller inte bara mig utan även i relationer med andra. Jag vet ibland bakgrunden och den verkliga historien. Jag vet att hon har gjort något dumt och någon har reagerat på det. Själva berättelsen är sann men hon utelämnar saker som hon har gjort och sagt. Till exempel när det blev bråk med en granne. 
    Försöker alltid få mig att passa upp henne
    Hon försöker smita alla vardagssysslor i hemmet. När jag ställer någon form av krav leder det till utbrott och konflikter. Trots att jag gör mängder av saker får jag höra att jag gör för lite och borde ta min semester eller lunch till det.

    Ständiga försök att nedvärdera
    Jag vill ha ut henne ur mitt liv och detta är väl anledningen till att jag inte har dåligt samvete för det. Det är nedlåtande och kränkande kommentarer både när vi är själva och med andra. Jag svarar naturligtvis emot. Och säger att hon ska lägga av. Jag försöker att inte ge igen utan säger väl mer "Nu får du skärpa dig".  Ibland känns det som ett maktspel som när min familj var här på grill och hon hela tiden sitter och säger saker som: "Kan du fixa det till Anton. Du kanske skulle kunna resa dig upp för din pappa".

    Som jag ser detta är det något annat utöver en depression. Om det är någon form av personlighetsstörning som borderline, narcissism och psykopati är jag övertygad om att jag kommer få ett helvete om jag inte sköter detta på ett smart sätt. 
  • Svar på tråden Är min sambo narcissist?
  • Anonym (Kämpar varje dag)
    Anonym (Allt är inte en diagnos) skrev 2021-08-12 17:48:02 följande:

    Skönt att det går framåt ts! Men en fråga, där ni bor nu är en köpt lägenhet som du skaffade innan ni flyttade ihop eller? Och hur lång tid tog det innan ni flyttade ihop? Och hur länge har ni bott ihop? Jag försöker fundera ut om hon kan tänkas kräva dig på att bli utköpt genom att kräva bodelning t ex.


    Jag vet som sagt inte vad som snurrar i hennes innersta tankar. Men som hon uttrycker sig kring att "jag vill slänga ut henne" och att hon från början inte verkat vara intresserad av att investera någon tid i bostaden annat än att pynta sina saker så är det klart att jag undrar hur hon tänker. Känns ju inte som det finns en långsiktig plan att bo kvar här i alla fall. 

    Att jag köpte lägenheten när jag inte var ihop med henne och inte alls hade någon kommunikation samt att vi har ett samboavtal gör det bara märkligt att hon trycker på agendan att jag skulle köpt lägenheten till oss båda. Men det kan också som sagt bara vara ytterligare ett sätt att dra igång ett bråk. 

  • hanna1204
    Anonym (Kämpar varje dag) skrev 2021-08-12 17:30:28 följande:

    Tack, Hanna! Jag har full koll.

    Det är inte infekterat mellan oss, utan min uppfattning är snarare att hon beter sig extremt egoistiskt, aggressivt, märkligt och manipulativt. Det går ju inte att bygga ett samboskap eller relation på det.

    Senaste dagarna har hon lugnat ner sig med attackerna på mig som person och alla mindgames eftersom jag sagt att jag inte kommer prata med henne då men nu sitter hon bara med tom blick och stirrar rätt ut i luften under delar av dagen. Det är något nytt som jag inte har varit med om tidigare.


    Hon har mist sin näring, din respons och uppmärksamhet. Det är därför luften gått ur henne. Hon befinner sig i det narcissistiska limbot nu där hon inväntar minsta lilla reaktion från dig. Jag har sett det och upplevt det. Det är ingen fred utan en vapenvila. Fred är ju inte enbart frånvaron av konflikt utan närvaron av samförstånd. Något jag gått på är detta tillstånd. Misstaget jag gjorde var att inte vara uppmärksam på mig själv lika mycket som jag observerade x. Tystnaden och stillheten väckte min empati (en styrka annars men här en svaghet) och det skulle jag inte gjort. Det började om i samma stund jag gav efter. Och denna gång med full kraft. Så håll ut. Din sambo är inte en bättre människa eller frisk vilket du vet. Gör inte mitt misstag utan fullfölj. Vi är många som håller ögonen på hur det går för dig TS.
  • Anonym (Kämpar varje dag)
    hanna1204 skrev 2021-08-12 19:44:49 följande:
    Hon har mist sin näring, din respons och uppmärksamhet. Det är därför luften gått ur henne. Hon befinner sig i det narcissistiska limbot nu där hon inväntar minsta lilla reaktion från dig. Jag har sett det och upplevt det. Det är ingen fred utan en vapenvila. Fred är ju inte enbart frånvaron av konflikt utan närvaron av samförstånd. Något jag gått på är detta tillstånd. Misstaget jag gjorde var att inte vara uppmärksam på mig själv lika mycket som jag observerade x. Tystnaden och stillheten väckte min empati (en styrka annars men här en svaghet) och det skulle jag inte gjort. Det började om i samma stund jag gav efter. Och denna gång med full kraft. Så håll ut. Din sambo är inte en bättre människa eller frisk vilket du vet. Gör inte mitt misstag utan fullfölj. Vi är många som håller ögonen på hur det går för dig TS.

    Tack, du uttrycker det jag tänker så otroligt bra! 

    Jag har aldrig sett henne sån här. Hon sitter helt håglös samtidigt som det verkar som hon funderar och funderar. Det verkar nästan som tillvaron verkar meningslös och urtråkig. Idag kom hennes dotter på besök och de brukar normalt sett tjattra på men hon satt nästan helt tyst.

    Lugnet som är nu känns fantastiskt skönt. En sorts normal känsla som du skriver väcker empatin och framtidstron igen. Men som du skriver så tror jag inte det dugg på att det kommer att hålla. 

  • Anonym (Allt är inte en diagnos)
    Anonym (Kämpar varje dag) skrev 2021-08-12 19:40:58 följande:

    Att jag köpte lägenheten när jag inte var ihop med henne och inte alls hade någon kommunikation samt att vi har ett samboavtal gör det bara märkligt att hon trycker på agendan att jag skulle köpt lägenheten till oss båda. Men det kan också som sagt bara vara ytterligare ett sätt att dra igång ett bråk. 


    Men så skönt att hon åtminstone inte kan försöka hävda nån rätt till lägenheten, eller del av värdet för den!
  • hanna1204
    Anonym (Kämpar varje dag) skrev 2021-08-12 20:04:08 följande:

    Tack, du uttrycker det jag tänker så otroligt bra! 

    Jag har aldrig sett henne sån här. Hon sitter helt håglös samtidigt som det verkar som hon funderar och funderar. Det verkar nästan som tillvaron verkar meningslös och urtråkig. Idag kom hennes dotter på besök och de brukar normalt sett tjattra på men hon satt nästan helt tyst.

    Lugnet som är nu känns fantastiskt skönt. En sorts normal känsla som du skriver väcker empatin och framtidstron igen. Men som du skriver så tror jag inte det dugg på att det kommer att hålla. 


    Oh ja, framtidstron glömde jag visst. Nej nej hon har inte ändrat personlighet, hon bara väntar och undrar febrilt vad du tänker och när du tänker göra något så hon kan börja sprattla igen. De är parasitiska och måste suga näring ur ord, känslor, rörelse och omvärlden för att kunna existera. Det ger dem en falsk känsla av makt och handlingskraft, av identitet. Du är klok TS.
  • Anonym (Kämpar varje dag)
    Anonym (Allt är inte en diagnos) skrev 2021-08-12 20:31:57 följande:
    Men så skönt att hon åtminstone inte kan försöka hävda nån rätt till lägenheten, eller del av värdet för den!
    Ja, det känns skönt. Jag har betalat allting själv.

    Så jag vet inte riktigt varför hon försöker få det till att jag skulle köpt den till oss båda. Men det är hela tiden diskussioner om ditt och mitt som hon inleder. Jag ville just undvika den typen av diskussioner vilket var en av anledningarna till att jag ville ha ett samboavtal.
  • Anonym (Allt är inte en diagnos)
    Anonym (Kämpar varje dag) skrev 2021-08-12 21:39:31 följande:
    Ja, det känns skönt. Jag har betalat allting själv.

    Så jag vet inte riktigt varför hon försöker få det till att jag skulle köpt den till oss båda. Men det är hela tiden diskussioner om ditt och mitt som hon inleder. Jag ville just undvika den typen av diskussioner vilket var en av anledningarna till att jag ville ha ett samboavtal.
    Akta så hon inte spelar in era samtal bara, jag skulle inte lita på en sån person längre än jag kan kasta henne, och det är inte många cm.
  • Anonym (Kämpar varje dag)
    hanna1204 skrev 2021-08-12 21:17:25 följande:
    Oh ja, framtidstron glömde jag visst. Nej nej hon har inte ändrat personlighet, hon bara väntar och undrar febrilt vad du tänker och när du tänker göra något så hon kan börja sprattla igen. De är parasitiska och måste suga näring ur ord, känslor, rörelse och omvärlden för att kunna existera. Det ger dem en falsk känsla av makt och handlingskraft, av identitet. Du är klok TS.
    Om jag inte försöker diagnosticera min sambo så tror jag inte den listan av beteenden som jag skrev förut i tråden kommer att upphöra. Som du säger man ändrar inte hela sin personlighet (eller relationsmönster) plötsligt eller för att någon säger till en att det inte är OK. 
  • Anonym (Kämpar varje dag)
    Anonym (Allt är inte en diagnos) skrev 2021-08-12 22:18:49 följande:
    Akta så hon inte spelar in era samtal bara, jag skulle inte lita på en sån person längre än jag kan kasta henne, och det är inte många cm.
    Det är en tanke jag haft att hon skulle kunna spela in samtal, t ex där hon försöker få mig att säga att jag köpte lägenheten till oss båda.

    Kan man med att "bryta sig in" i någons mobil, rota i papper och anteckningar, läsa dagböcker med mera så är steget inte långt till att "klippa och klistra" ihop inspelningar.
  • Anonym (Allt är inte en diagnos)
    Anonym (Kämpar varje dag) skrev 2021-08-13 08:29:02 följande:
    Det är en tanke jag haft att hon skulle kunna spela in samtal, t ex där hon försöker få mig att säga att jag köpte lägenheten till oss båda.

    Kan man med att "bryta sig in" i någons mobil, rota i papper och anteckningar, läsa dagböcker med mera så är steget inte långt till att "klippa och klistra" ihop inspelningar.
    Precis min tanke också.

    Jag tror inte hon är så tekniskt lagd att hon skulle fixa ihop det och det borde också höras på ljudet att det är hopklippt och inte ett naturligt samtal, ifall nån skulle hjälpa henne.

    Tänkte på det du skrev ovan, att oavsett vad som är fel med henne så är det klart hon inte ändrat sin personlighet på ett par dagar. Hon har ÅR av arbete framför sig innan hon blir normal, tyvärr. Och det är utan diagnos! Har hon verkligen nånting så krävs självinsikt, terapi, ev medicinering och ffa vilja att förändras, och om hon skulle ha nåt så skulle hon aldrig bli kvitt det heller, däremot kanske kunna hantera ett liv annorlunda.
Svar på tråden Är min sambo narcissist?