• Anonym (Undran)

    Anmäld, beter sig märkligt

    Mycket känslig fråga.

    En i vår närhet har för ca 1 år sedan blivit anmäld för våldtäkt av en jämnårig kvinna. Det lades ner, han har mått extremt dåligt givetvis. Han säger sig vara oskyldig och vi lägger oss inte i den biten. Men vi har märkt en stor förändring i han vilket absolut är förståeligt .. men vi vet inte helt hur vi ska hantera detta med vår släkting nu då.. vi har försökt på olika sätt. Detta var en kille som förr skämtade om allt, kunde kramas med både oss och barnen i olika åldrar, kunde busa med barnen och kittlas mm, fick ibland hjälpa barnen kanske byta om en smutsig tröja liksom eller torka någon som ropa färdig på toaletten om vi föräldrar kanske inte kunde just där och då. Iom vi är släkt och de känner varandra så väl har vi aldrig sett detta som något konstigt.

    Men nu då efter detta är han som förbytt. Kanske är vi för dumma för förstå så kanske någon med erfarenhet eller kunskap om detta kan hjälpa oss förstå hur vi bemöter detta. Mest för barnen undrar lite vad som hänt med han som gör att han inte är den samme. Han får i princip panik när syskonbarn/kusiner nu då byter om på plats för hoppa i plurret, (dem är inte så gamla så dem tänker inte så att oj jag är naken), han får panik ibland när det är skämt om just sex/mens/kroppen mm. Han har svårt att till och med kramas med då även barnen ..

    Jag kan ju köpa skämt om sex , kramas med en vuxen tjej osv.. att den biten är tuff och rädd kanske för bli anklagad igen men barnen ?

    Så snälla inga påhopp. Försöker bara förstå.

  • Svar på tråden Anmäld, beter sig märkligt
  • Maac

    Bjud på en fika bara ni två, berätta vad du iakttagit och fråga vad han är rädd för.

    Du vet ju redan att han förmodligen är rädd för att bli anklagad något igen, men kanske är bra för honom att sätta ord på det.

  • Fjäril kär

    Eftersom han blev anklagad för våldtäkt så har han nog blivit nojig på sitt eget uppförande och ser potentiella våldtäkter i alla situationer. Han liksom förväntar sig att bli anklagad efter minsta lilla kram.

    Han mår nog fruktansvärt dåligt och skulle behöva gå och prata med någon.

  • Anonym (Äckel)

    Han har våldtagit någon och kom inte undan med det. Klart han är annorlunda nu. Tycker ni ska bry er mer om hur hans offer mår än hur han mår faktiskt.

  • Anonym (f)
    Anonym (Äckel) skrev 2021-08-06 10:10:43 följande:

    Han har våldtagit någon och kom inte undan med det. Klart han är annorlunda nu. Tycker ni ska bry er mer om hur hans offer mår än hur han mår faktiskt.


    Det kan ju vara så att han inte våldtagit någon men bara blivit anklagad för det också.

    Det hände en vän till mig, av en kvinna med psykiska problem som dessutom anklagade 3 personer till vid olika tillfällen, för att de lämnat henne.

    Hon erkände att hon ljugit, därför åkte min vän inte dit, men den ena killen förlorade sitt jobb, då hon även ringde dit och berättade sin historia. 
  • Anonym (Äckel)
    Anonym (f) skrev 2021-08-06 12:41:30 följande:

    Det kan ju vara så att han inte våldtagit någon men bara blivit anklagad för det också.

    Det hände en vän till mig, av en kvinna med psykiska problem som dessutom anklagade 3 personer till vid olika tillfällen, för att de lämnat henne.

    Hon erkände att hon ljugit, därför åkte min vän inte dit, men den ena killen förlorade sitt jobb, då hon även ringde dit och berättade sin historia. 


    Känns påhittat. Finns ingen anledning att en kvinna skulle hitta på att hon blivit våldtagen. Vad skulle hon vinna på det?
  • Anonym (S)
    Anonym (Äckel) skrev 2021-08-06 13:10:56 följande:
    Känns påhittat. Finns ingen anledning att en kvinna skulle hitta på att hon blivit våldtagen. Vad skulle hon vinna på det?
    Så det har helt gått dig förbi att det finns gott om kvinnor som anmäler på ren jävelskap? Hände t ex en bekant till mig, det tog flera år innan kvinnan gick till polisen och erkände att hon ljugit! De hade ett gemensamt barn dessutom, du kan ju tänka dig vad det ställde till med umgänge och annat.
  • Fjäril kär
    Anonym (Äckel) skrev 2021-08-06 13:10:56 följande:

    Känns påhittat. Finns ingen anledning att en kvinna skulle hitta på att hon blivit våldtagen. Vad skulle hon vinna på det?


    Försmådda kvinnor och manipulativa häxor gör sånt

    De anmäler övergrepp, våldtäkt, de anmäler till soc att exet är olämpligt umgänge för barnen, vill ha allt vid skilsmässan, sabotage vid umgänge, blir kaninkokerska till gifta män, lurar till sig graviditet, svartsjuka häxor när exet hittar ny etc etc i all evighet...

    Det är liksom inget nytt...
  • Anonym (Äckel)
    Anonym (S) skrev 2021-08-06 13:24:52 följande:

    Så det har helt gått dig förbi att det finns gott om kvinnor som anmäler på ren jävelskap? Hände t ex en bekant till mig, det tog flera år innan kvinnan gick till polisen och erkände att hon ljugit! De hade ett gemensamt barn dessutom, du kan ju tänka dig vad det ställde till med umgänge och annat.


    Har ni missat hela Metoo-rörelsen? Det är som att inget har hänt sen dess. Åter igen blir kvinnor misstroda!
  • Fjäril kär
    Anonym (Äckel) skrev 2021-08-06 13:49:49 följande:

    Har ni missat hela Metoo-rörelsen? Det är som att inget har hänt sen dess. Åter igen blir kvinnor misstroda!


    Kvinnor blir misstrodda av den enkla anledningen att det finns för många som anmäler på jävulskap/hämnd. Det går de äkta offren betala priset för.
  • Anonym (S)
    Anonym (Äckel) skrev 2021-08-06 13:49:49 följande:
    Har ni missat hela Metoo-rörelsen? Det är som att inget har hänt sen dess. Åter igen blir kvinnor misstroda!
    Vad har #metoo med det här att göra...? Bara för att många kvinnor blir utsatta för övergrepp betyder inte att det inte finns de som ljuger om det.
  • Anonym (f)
    Anonym (Äckel) skrev 2021-08-06 13:10:56 följande:
    Känns påhittat. Finns ingen anledning att en kvinna skulle hitta på att hon blivit våldtagen. Vad skulle hon vinna på det?
    Hon använde det som sätt att hämnas/ få män att stanna kvar/kontrollera andra. Det var inte det enda hon gjorde heller. 

    man kan inte utgå från att alla kvinnor är bra och alla män är dåliga.
  • KingsCr0wn

    Såhär är det.

    Innan våldtäktsanklagelsen skedde, så levde killen med en föreställning att dåliga människor blir polisanmälda och anklagade för brott, medan schysta och hederliga människor inte blir det. Han var den där glada och skämtsamma killen som trodde att livet var svart eller vitt, rätt eller fel, bra eller dåligt. Nu hände det här och det har rubbat hela hans världsbild. Han har blivit anklagad för att ha begått en gärning som han själv skulle förakta människor som begår - och han är oskyldig. Det kommer ta tid för honom att lita på folk igen och få tillbaka tron på mänskligheten och samhället. Till slut kommer han göra det, men han kommer fortfarande bära med sig det som hänt och ha en mindre naiv syn på världen för resten av hans liv. 

  • Anonym (Linn)

    Som på beställning kommer de, de som högljutt ylar om att det är JÄTTEVANLIGT att kvinnor ljuger om våldtäkter och det har minsann hänt min kusins bästis som jag bara träffat en gång, men han blev oskyldigt anklagad och han sa att hon är sjuk i huvudet och då är det så.

    Men när man börjar kolla på siffror så blir verkligheten någon annan... Senaste undersökningen om falskanmälningar kring våldtäkt utfördes 2009. Man undersökte 10 000 våldtäkter och fann att 1,5 procent var "falska". Och vad menas då med falsk? Att en anklagelse är uppenbart påhittad är ytterligt ovanligt, det handlar istället då om andra uppgifter runtomkring. Kvinnan ger inte alla uppgifter så att man kan gå vidare med ärendet tex.

    För hur många våldtäkter går egentligen vidare?

    2017 ledde en av tio anmälningar vidare till åtal enligt BRÅ.

    2019 skrev SVT att fem av hundra anmälda våldtäkter leder till dom. = av dessa 10 procent som gick vidare ledde alltså endast fem av hundra till dom.

    Och ni skriker att det är JÄTTEVANLIGT? Say what?

    Övrig kuriosa: Att våldtäkterna har under tio års tid (2009-2019) ökat från runt 4000 per år till över 5000, men antalet åtal och fällande dom har stått still under denna period.

  • Anonym (inföikande detalj)
    Anonym (Linn) skrev 2021-08-06 14:22:43 följande:

    Som på beställning kommer de, de som högljutt ylar om att det är JÄTTEVANLIGT att kvinnor ljuger om våldtäkter och det har minsann hänt min kusins bästis som jag bara träffat en gång, men han blev oskyldigt anklagad och han sa att hon är sjuk i huvudet och då är det så.

    Men när man börjar kolla på siffror så blir verkligheten någon annan... Senaste undersökningen om falskanmälningar kring våldtäkt utfördes 2009. Man undersökte 10 000 våldtäkter och fann att 1,5 procent var "falska". Och vad menas då med falsk? Att en anklagelse är uppenbart påhittad är ytterligt ovanligt, det handlar istället då om andra uppgifter runtomkring. Kvinnan ger inte alla uppgifter så att man kan gå vidare med ärendet tex.

    För hur många våldtäkter går egentligen vidare?

    2017 ledde en av tio anmälningar vidare till åtal enligt BRÅ.

    2019 skrev SVT att fem av hundra anmälda våldtäkter leder till dom. = av dessa 10 procent som gick vidare ledde alltså endast fem av hundra till dom.

    Och ni skriker att det är JÄTTEVANLIGT? Say what?

    Övrig kuriosa: Att våldtäkterna har under tio års tid (2009-2019) ökat från runt 4000 per år till över 5000, men antalet åtal och fällande dom har stått still under denna period.


    En intressant grej som inte har med ämnet att göra egentligen är att kvinnor som av olika anledningar (olika varianter av psykisk ohälsa mestadels) falskanmäler män för att jävlas faktiskt även utsätts på riktigt i hög grad. Så även om en sådan blir påkommen med att skrika "våldtäkt!" om män hon oftast inte ens haft sex med öht för tionde gången så bör det utredas. Den typen av kvinnor råkar ofta illa ut, mellan påhitten.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (inföikande detalj) skrev 2021-08-06 14:34:11 följande:

    En intressant grej som inte har med ämnet att göra egentligen är att kvinnor som av olika anledningar (olika varianter av psykisk ohälsa mestadels) falskanmäler män för att jävlas faktiskt även utsätts på riktigt i hög grad. Så även om en sådan blir påkommen med att skrika "våldtäkt!" om män hon oftast inte ens haft sex med öht för tionde gången så bör det utredas. Den typen av kvinnor råkar ofta illa ut, mellan påhitten.


    Det vet jag inte. Men jag håller med om att även det ska undersökas, om vi vill ha ett någorlunda rättssäkert samhälle. Jag kan absolut tänka mig att det är extra svårt för kvinnor att bli trodda om de har/har haft psykisk ohälsa, om kvinnan är prostituerad eller på annat sätt levt ett svårt liv.
  • Anonym (inföikande detalj)
    Anonym (Linn) skrev 2021-08-06 14:56:24 följande:

    Det vet jag inte. Men jag håller med om att även det ska undersökas, om vi vill ha ett någorlunda rättssäkert samhälle. Jag kan absolut tänka mig att det är extra svårt för kvinnor att bli trodda om de har/har haft psykisk ohälsa, om kvinnan är prostituerad eller på annat sätt levt ett svårt liv.


    Det är så. Det finns ett tydligt samband mellan att hitta på att man blivit våldtagen och att faktiskt bli våldtagen. I psykiatrin återfinns många sådana kvinnor, när man sållar och utreder bland påhitten finns det ofta riktiga övergrepp mellan påhittade övergrepp.

    En väldigt svår grupp kvinnor. Men någonstans måste man ändå anse att det är ett värre brott att våldta än att hitta på att man blivit våldtagen. Oavsett hur många påhitt man än gjort, och utreda bland påhitten ändå.
  • Anonym (Undran)

    Tack för era svar.

    Ni som kommit in på en helt annan diskussion får gärna fortsätta den i en annan tråd tack.

    Jag har rådgivit att ta kontakt med en psykolog, men han säger han ska. Men kanske behöver hjälpa han mer där. Men hur gör man med barnen och hur gör man för han ska få känna sig lugn igen ? Eller det tar tid bara ? Eller kan vi stötta vid sidan av. ?

  • Anonym (Linn)
    Anonym (Undran) skrev 2021-08-06 15:57:24 följande:

    Tack för era svar.

    Ni som kommit in på en helt annan diskussion får gärna fortsätta den i en annan tråd tack.

    Jag har rådgivit att ta kontakt med en psykolog, men han säger han ska. Men kanske behöver hjälpa han mer där. Men hur gör man med barnen och hur gör man för han ska få känna sig lugn igen ? Eller det tar tid bara ? Eller kan vi stötta vid sidan av. ?


    Jag har väldigt svårt att förstå din trådstart. En manlig släkting till er som regelbundet kramades med er alla, hjälpte barnen på toaletten mm har anklagats för våldtäkt. Han friades men är nu annorlunda. Han vill inte längre kramas och gosa med er eller vara med i intima situationer.

    Han kanske känner att det är viktigt med gränser? Särskilt i intimare situationer?
  • Anonym (f)
    Anonym (inföikande detalj) skrev 2021-08-06 14:34:11 följande:
    En intressant grej som inte har med ämnet att göra egentligen är att kvinnor som av olika anledningar (olika varianter av psykisk ohälsa mestadels) falskanmäler män för att jävlas faktiskt även utsätts på riktigt i hög grad. Så även om en sådan blir påkommen med att skrika "våldtäkt!" om män hon oftast inte ens haft sex med öht för tionde gången så bör det utredas. Den typen av kvinnor råkar ofta illa ut, mellan påhitten.
    Hon har säkert utsatts för något tidigare, med tanke på att hon är diagnosticerad med ptsd och borderline, men det ursäktar inte att hon anmäler personer som inte gjort något.
  • Anonym (f)
    Anonym (inföikande detalj) skrev 2021-08-06 15:09:10 följande:
    Det är så. Det finns ett tydligt samband mellan att hitta på att man blivit våldtagen och att faktiskt bli våldtagen. I psykiatrin återfinns många sådana kvinnor, när man sållar och utreder bland påhitten finns det ofta riktiga övergrepp mellan påhittade övergrepp.

    En väldigt svår grupp kvinnor. Men någonstans måste man ändå anse att det är ett värre brott att våldta än att hitta på att man blivit våldtagen. Oavsett hur många påhitt man än gjort, och utreda bland påhitten ändå.
    Nej. Det kan förstöra hela någons liv att bli anklagad för våldtäkt också. Herregud. ibland har folk helt sjuka åsikter på familjeliv.
Svar på tråden Anmäld, beter sig märkligt