• Mamma91a

    BF maj 2022

    Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

    Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

  • Svar på tråden BF maj 2022
  • Anonym (Äntligen)
    Juli1990 skrev 2021-09-16 22:50:16 följande:

    Åh jag förstår det, när har du BF? Ja men jag håller helt och hållet med.. ska egentligen ha mens imorgon så jag går och oroar mig att den ska komma i helgen och att det ska bli tidigt missfall liksom. Inte alls kul :( men så roligt att ni ska berätta för familjen snart! Det kommer gå så bra! <3.

    Tack! Det gick okej ikväll men tog typ två supersmå klunkar från bubblet men annars alkoholfritt vinpaket, hoppas verkligen inte det var någon fara! Egentligen skulle jag ju inte vetat att jag var gravid förrän i helgen när mensen skulle uteblivit!


    Skönt att det gick bra :) tror absolut inte att det är någon fara. Såhär tidigt får bebisen näring från gulesäcken för moderkakan finns typ inte än :) är säkert ett skydd Kroppen designat eftersom man knappt inte vet om att man är gravid så tidigt.

    En kompis drack och åt allt fram till v 12-13 (inte att rekommendera) för det va först då hon började misstänka att hon va gravid. Hennes barn är som vilken annan 7åring som helst.
  • Anonym (Bebis2)

    Ni som har fler barn, har ni märkt att livsmedelsverket ändrat på vad som är okej/inte okej att äta som gravid? Nu är det visserligen 8-9 år sedan jag var gravid, men upptäckte till min förskräckelse att de lagt till mer som inte är okej, hehe.

  • Almander

    Godmorgon,

    Har också lite funderingar kring mat osv. Visst att jag kommer ta detta med BM med ändå skönt att kolla läget. Mat är inget problem för mig då jag ännu kan äta utan problem, men sen lite senare in i graviditeten .. äter inte mycket variation på kosten, exempelvis äter ingen fisk, i stort sett inget kött, utan äter mycket vegetariska substitut.

    Har ngn koll hur det är med dem substituten? Samt proteinbehoven från fisk och kött, omega3 och B12? Är det ok tillskott under graviditeten?

  • Anonym (Bebis2)
    Almander skrev 2021-09-17 07:19:02 följande:

    Godmorgon,

    Har också lite funderingar kring mat osv. Visst att jag kommer ta detta med BM med ändå skönt att kolla läget. Mat är inget problem för mig då jag ännu kan äta utan problem, men sen lite senare in i graviditeten .. äter inte mycket variation på kosten, exempelvis äter ingen fisk, i stort sett inget kött, utan äter mycket vegetariska substitut.

    Har ngn koll hur det är med dem substituten? Samt proteinbehoven från fisk och kött, omega3 och B12? Är det ok tillskott under graviditeten?


    Jag är inte så insatt, men tror vissa (tex omega 3) är bra och andra mindre bra/nödvändiga. Kolla livsmedelsverket.
  • Anonym (Äntligen)
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-09-17 07:12:54 följande:

    Ni som har fler barn, har ni märkt att livsmedelsverket ändrat på vad som är okej/inte okej att äta som gravid? Nu är det visserligen 8-9 år sedan jag var gravid, men upptäckte till min förskräckelse att de lagt till mer som inte är okej, hehe.


    min stora är inte ens 2 än och va gravid i 5 månader under vintern/våren nu också så jag kan erkänna att jag knappt kollat på livsmedelsverket nu. Men mellan gång 1 och 2 så va det ingen skillnad jag tänkte på iaf.


    Vad är det de lagt till man inte får äta numer från sist du va gravid? :)

  • Anonym (Bebis2)
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-09-17 08:06:45 följande:

    min stora är inte ens 2 än och va gravid i 5 månader under vintern/våren nu också så jag kan erkänna att jag knappt kollat på livsmedelsverket nu. Men mellan gång 1 och 2 så va det ingen skillnad jag tänkte på iaf.

    Vad är det de lagt till man inte får äta numer från sist du va gravid? :)


    Det kanske var ngr år sen de ändrade, haha. Det jag lagt märke till är delad melon, påläggsskinka o sånt och mindre mängd koffein. Finns säkert mer, haha!
  • sapa
    Chilins skrev 2021-09-16 13:24:13 följande:

    Jag är i vecka 5 (4+2) och har än så länge i princip inga symptom förutom någon tendens till ömma bröst och såklart ingen mens. Jag känner mig väldigt nervös för man skulle vilja ha symptom bara för att känna att det verkligen är något. Vad har ni för symptom? Har ni alla starka känningar?


    Grattis! Vad kul att vi ligger så lika i dagarna :) Jag är också i vecka 5 (4+4) och de enda symptom jag känner är trötthet och lite ömma bröst, som jag brukar ha runt ägglossning. Jag hade mest känningar gällande illamående för ett par veckor sen (?) men sen dess har det varit lugnt. 
    Jag är stressad över missfallsstatistiken så jag försöker ligga lågt med förväntningar, men det är ju så svårt! 
  • Kiwikiwi
    Juli1990 skrev 2021-09-16 22:50:16 följande:

    Åh jag förstår det, när har du BF? Ja men jag håller helt och hållet med.. ska egentligen ha mens imorgon så jag går och oroar mig att den ska komma i helgen och att det ska bli tidigt missfall liksom. Inte alls kul :( men så roligt att ni ska berätta för familjen snart! Det kommer gå så bra! <3.

    Tack! Det gick okej ikväll men tog typ två supersmå klunkar från bubblet men annars alkoholfritt vinpaket, hoppas verkligen inte det var någon fara! Egentligen skulle jag ju inte vetat att jag var gravid förrän i helgen när mensen skulle uteblivit!


    BF 11/5 :) Ja de är absolut ingen fara, har hört många poddar med barnmorskor där de tagit upp detta och att de inte är någon fara alls i början. Jag själv var både på bröllop och weekendresa mellan äl och bim och fick i mig några glas vin innan jag plussat. Jag fick igår inbjudan till aw på jobbet som jag "måste" gå på, så typiskt, vi är också väldigt få så man försvinner inte i mängden. Men tror jag bara kommer säga dricker alkoholfritt nu i sep/okt som en liten detox. De får väl tro vad de vill..

    Ja de ska bli kul att berätta men som sagt vill man inte att de ska få för stora förväntningar, men går de inte vägen så vill jag nog ändå ventilera det med någon annan än min sambo. Men vill ändå försöka tro att det ska gå bra :)
  • Kiwikiwi
    Almander skrev 2021-09-17 07:19:02 följande:

    Godmorgon,

    Har också lite funderingar kring mat osv. Visst att jag kommer ta detta med BM med ändå skönt att kolla läget. Mat är inget problem för mig då jag ännu kan äta utan problem, men sen lite senare in i graviditeten .. äter inte mycket variation på kosten, exempelvis äter ingen fisk, i stort sett inget kött, utan äter mycket vegetariska substitut.

    Har ngn koll hur det är med dem substituten? Samt proteinbehoven från fisk och kött, omega3 och B12? Är det ok tillskott under graviditeten?


    Jag är vegetarian och äter kosttillskott omega3 alg och b12, nämnde de lite snabbt när jag bokade inskrivningssamtal och fick höra att omega3 var bra att jag tog men minns inte om hon sa något om b12. Men jag fortsätter att äta kosttillskotten tills första besöket hos BM :)
  • Almander
    Kiwikiwi skrev 2021-09-17 09:10:34 följande:

    Jag är vegetarian och äter kosttillskott omega3 alg och b12, nämnde de lite snabbt när jag bokade inskrivningssamtal och fick höra att omega3 var bra att jag tog men minns inte om hon sa något om b12. Men jag fortsätter att äta kosttillskotten tills första besöket hos BM :)


    Okej, vad bra! Tack för svar! Använder du dig av ett speciellt märke som du är nöjd med?
Svar på tråden BF maj 2022