• Anonym (next step)

    "Utslängd" hemifrån, 17 år. Vad gör jag nu?

    Grattis på födelsedagen eller så. Imorgon fyller jag 17 och här sitter jag på en busshållplats med min hund, skolväska och en större väska med lite kläder och grejer. Jag och min styvmorsa har bråkat i flera år och vi fick väl båda nog. Hon sa att jag skulle dra åt helvete och inte sätta min fot i hennes hem igen. Jag sa att jag gärna lät bli. Farsan är en jävla mes och håller sig undan eller så är han på hennes sida när vi bråkar. Så jag drog. 

    Jag tänker ta sista bussen som går ut till vårt landställe. Det blir jobbigt att ta mig till skolan i morgon bitti men skitsamma. 

    Jag vill egentligen inte prata med någon på skolan om det. Särskilt inte på min födelsedag. Jag har faktiskt aldrig pratat med någon annan än mina lärare på skolan. Men jag antar att jag måste? Vad ska jag annars göra?

  • Svar på tråden "Utslängd" hemifrån, 17 år. Vad gör jag nu?
  • Anonym (next step)
    Anonym (ooo) skrev 2021-10-15 13:02:16 följande:

    Kanske hon som skulle bo i stugan då och inte du? Din pappa borde prioritera dig. 


    Det är min och pappas ställe. Mamma och pappa köpte det. Sen när mamma dog ärvde jag hennes halva direkt för de var inte gifta. Min styvmamma gillar den inte, hon åker hellre utomlands på semester.
  • Anonym (next step)
    Anonym (X) skrev 2021-10-15 13:22:08 följande:

    Hur tar du dig till skolan?

    Verkade ju rätt besvärligt när du skulle dit, går det bättre förbindelser dagtid?


    Jag kan ta en annan buss från skolan som tar bara 10 minuter till buss nr 2 och det är kortare väntetid mellan, så det går fortare att åka. Och så har jag cykeln nu så det tar bara 10 minuter från busshålplatsen till landet istället för att gå nästan 1 timme.
  • trollhona
    Anonym (next step) skrev 2021-10-15 19:46:48 följande:
    Det är min och pappas ställe. Mamma och pappa köpte det. Sen när mamma dog ärvde jag hennes halva direkt för de var inte gifta. Min styvmamma gillar den inte, hon åker hellre utomlands på semester.
    Be din pappa skriva över sin del till dig, då kommer inte din styvvor ärva om något händer din pappa. Och det ger di möjligheten till att ha ett eget boende från start.
  • molly50
    Anonym (next step) skrev 2021-10-15 19:41:59 följande:
    Ja, skrev att han är mesig. Han håller sig undan våra bråk mest.
    Nu har inte jag läst hela tråden så kanske har du redan svarat på det här.
    Men har du din mamma i närheten och kan bo hos henne?' Eller någon annan släkting eller vän?
    Eller om det finns någon som din pappa lyssnar på som kan prata med honom?
  • molly50
    Anonym (next step) skrev 2021-10-15 19:46:48 följande:
    Det är min och pappas ställe. Mamma och pappa köpte det. Sen när mamma dog ärvde jag hennes halva direkt för de var inte gifta. Min styvmamma gillar den inte, hon åker hellre utomlands på semester.
    Jag är ledsen att jag inte såg detta innan jag svarade.
    Har du någon annan släkting du kan bos hos annars?
  • Anonym (next step)
    Anonya skrev 2021-10-19 15:30:52 följande:

    Hur går det för dig, TS?


    Det går bra antar jag. Jag åker mellan skolan och landet, pluggar på och har det rätt skönt på sätt och vis . Saknar mina syskon men jag har pratat med dem på facetime. Farmor och farfar var här i söndags med renstek och potatisgratäng och tycker att pappa är dum och borde skärpa sig.

    Jag har en fråga om något lite löjligt. Kan man hänga tvätt ute om det är fint väder fast det är kallt? Jag har ett svagt minne att jag läste om en som hängde tvätt i vinbärsbuskarna i januari och det luktade så gott. Men kan det bli torrt?
  • EpicF
    Anonym (next step) skrev 2021-10-19 19:22:11 följande:

    Det går bra antar jag. Jag åker mellan skolan och landet, pluggar på och har det rätt skönt på sätt och vis . Saknar mina syskon men jag har pratat med dem på facetime. Farmor och farfar var här i söndags med renstek och potatisgratäng och tycker att pappa är dum och borde skärpa sig.

    Jag har en fråga om något lite löjligt. Kan man hänga tvätt ute om det är fint väder fast det är kallt? Jag har ett svagt minne att jag läste om en som hängde tvätt i vinbärsbuskarna i januari och det luktade så gott. Men kan det bli torrt?


    Ja, det kan man men det tar längre tid för tvätten att torka. Och den är kall när den tas in. Kan också frysa om det blir riktigt kallt.
  • Elin pelin

    Du kan hänga tvätt ute, men det tar längre tid för den att torka. Ja, fin pappa är mesig, men han har lyckats få en stark dotter som klarar sig själv. Din pappa vill inte dig illa men han gör fel. Vad skönt att du har andra vuxna som stöttar dig. Lycka till, och se om du kan träffa pappa själv, för jag tror att även om han inte visar det så är du viktig för honom! Och du behöver honom!

    Kram på dig

  • Anonym (lantis)

    Du kan hänga tvätten ute, den torkar när det är torrt och soligt.

    Jag flyttade hemifrån för att gå på gymnasiet när jag var 16 så att du klarar det praktiska tvekar jag inför men sedan kommer nya utmaningar hela tiden.
    Om det blir tex snöstorm kan du tänka dig att flytta hem till farsan eller farmor och farfar några dagar?

    Har du några planer för höstlovet?
    Kanske kan dina syskon komma och hälsa på eller att din pappa betalat tex en rolig aktivitet och middag för er alla.

Svar på tråden "Utslängd" hemifrån, 17 år. Vad gör jag nu?