• Anonym (Bb)

    Varför tar många bilen till gymet…

    Alltid så förundrad varför det är så många som tar bilen till gymet för att träna? Ok, om man bor utanför stan men bor man så att man kan gå eller cykla så undrar jag varför?

    Hur kan man orka stå på ett löpband i en halvtimme för uppvärmning samtidigt som man inte har ork att cykla tex 15 min enkel resa? Alltså ca 5 km.

    Samma sak om det finns trappor, då ska hissen tas om det finns?.

    Är det skitväder så är det en annan sak att ta bilen men vid bra väder?

    Väljer man cykeln så får man ju både träning dit och hem. Plus att man behöver ju inte värma upp lika länge på gymmet utan verkligen satsa mer tid till annat.

    Den vanliga enkla vardagsträningen försvinner pga bekvämlighet samtidigt som man betalar massor för att träna på gym..

    Har man inget intresse för att träna på gym men gör det ändå så kanske man ska börja med det som är gratis till att börja med. Beroende på vad man vill få ut av träningen..

    Bara lite tankar från en som cyklar eller går till gymmet och utnyttjar varje trappsteg framför hissen.

  • Svar på tråden Varför tar många bilen till gymet…
  • Anonym (E)

    För att ha energi att optimera träningen på gymet och för att man har lång väg tull gymet förmodar jag

  • Anonym (xxx)
    Anonym (Bb) skrev 2021-10-13 15:28:53 följande:

    Alltid så förundrad varför det är så många som tar bilen till gymet för att träna? Ok, om man bor utanför stan men bor man så att man kan gå eller cykla så undrar jag varför?

    Hur kan man orka stå på ett löpband i en halvtimme för uppvärmning samtidigt som man inte har ork att cykla tex 15 min enkel resa? Alltså ca 5 km.

    Samma sak om det finns trappor, då ska hissen tas om det finns?.

    Är det skitväder så är det en annan sak att ta bilen men vid bra väder?

    Väljer man cykeln så får man ju både träning dit och hem. Plus att man behöver ju inte värma upp lika länge på gymmet utan verkligen satsa mer tid till annat.

    Den vanliga enkla vardagsträningen försvinner pga bekvämlighet samtidigt som man betalar massor för att träna på gym..

    Har man inget intresse för att träna på gym men gör det ändå så kanske man ska börja med det som är gratis till att börja med. Beroende på vad man vill få ut av träningen..

    Bara lite tankar från en som cyklar eller går till gymmet och utnyttjar varje trappsteg framför hissen.


    Varför tror du att folk inte är intresserade av träning bara för att de tar bilen?

    Själv har vi en bra bit till gymmet, så vi tar alltid bilen. Vissa kanske kommer direkt från jobbet, eller ska handla på vägen hem.

    Annars håller jag med dig, att folk borde se till att få mer vardagsmotion, men vissa prioriterar hellre träning på gym och vill inte lägga tid på vardagsmotion. 
  • Anonym (ME)

    Spontant känns det som frågan kommer från någon som bor centralt och inte har barn som tar massa tid. 

    De flesta med familj är bara glada för den tid de hinner vara på gymmet mellan allt annat som ska göras. Då blir valet att antingen ta en promenad och inte träna på gymmet eller ta bilen för att faktiskt hinna gymma ett pass. 

    Dessutom gör nog många det på väg till eller från jobbet eller i samband med att ett barn ska skjutsas. 

  • Anonym (Q)

    Tidsbrist leder till att de måste optimera träningen och inte lägga potentiell träningstid på mindre effektiva aktiviteter som promenad och cykling? Eller att de har andra prioriteringar. Kanske svänger de inom gymmet på väg till eller från någon annan aktivitet där de behöver bilen.

  • Anonym (Gränser)

    Jag tar glatt bilen till gymmet för att det också är massa annat som ska göras.

    Återvinning som ska lämnas, barn som ska hämtas efter träning, inköp som ska fixas osv.

    Men jag cyklar också till gymmet, för ofta fungerar det. Men vanligtvis så handlar det om allt runtomkring om jag tar bilen.

    Varför folk konditionstränar på löpbandet på gymmet hade jag svårt att fatta när jag var yngre, men numera tänker jag att folk ju gör det som fungerar för dem.

  • Anonym (Bb)
    Anonym (ME) skrev 2021-10-13 16:22:54 följande:

    Spontant känns det som frågan kommer från någon som bor centralt och inte har barn som tar massa tid. 

    De flesta med familj är bara glada för den tid de hinner vara på gymmet mellan allt annat som ska göras. Då blir valet att antingen ta en promenad och inte träna på gymmet eller ta bilen för att faktiskt hinna gymma ett pass. 

    Dessutom gör nog många det på väg till eller från jobbet eller i samband med att ett barn ska skjutsas. 


    Sant att jag bor ganska så centralt. Har även barn.

    Där jag bor så går det fortare att ta sig fram på cykel om man som i mitt fall ska dra till gymmet 2 km bort än att ta bil pga omväg samt massa trafik. Så i detta fall vinner man ingen tid på att ta bilen.

    Det är väl kanske olika var man bor men att bo som jag bor så lurar man sig rätt rejält med att ta bilen några kilometer om man tror man spar tid på det!! Dessutom kan det ta en väldans tid att hitta en parkering. Där har du ju då också slösat en del tid ifall du tänker på tiden.

    Sen är det ju olika vad man prioriterar i livet så bara för att man har barn betyder det inte att tiden inte finns?
  • Anonym (ME)
    Anonym (Bb) skrev 2021-10-13 17:47:00 följande:
    Sant att jag bor ganska så centralt. Har även barn.

    Där jag bor så går det fortare att ta sig fram på cykel om man som i mitt fall ska dra till gymmet 2 km bort än att ta bil pga omväg samt massa trafik. Så i detta fall vinner man ingen tid på att ta bilen.

    Det är väl kanske olika var man bor men att bo som jag bor så lurar man sig rätt rejält med att ta bilen några kilometer om man tror man spar tid på det!! Dessutom kan det ta en väldans tid att hitta en parkering. Där har du ju då också slösat en del tid ifall du tänker på tiden.

    Sen är det ju olika vad man prioriterar i livet så bara för att man har barn betyder det inte att tiden inte finns?
    Jag förstår din fråga om gymmet ligger på ett ställe där det är svårt att hitta parkering. Men för alla oss som inte bor centralt i en större stad så finns det alltid parkering nära.

    Sen vet jag att för många med familj (i synnerhet kvinnor?) så kan träningen hamna rätt långt ner på priolistan - om man nu inte är en person som älskar träning och prioriterar det först. Och då kan bilen vara just det som gör att man faktiskt kommer iväg plus att det ofta kombineras med annat (åka till eller ifrån jobbet, skjutsa barn osv).
  • Anonym (Bb)
    Anonym (ME) skrev 2021-10-13 18:03:42 följande:

    Jag förstår din fråga om gymmet ligger på ett ställe där det är svårt att hitta parkering. Men för alla oss som inte bor centralt i en större stad så finns det alltid parkering nära.

    Sen vet jag att för många med familj (i synnerhet kvinnor?) så kan träningen hamna rätt långt ner på priolistan - om man nu inte är en person som älskar träning och prioriterar det först. Och då kan bilen vara just det som gör att man faktiskt kommer iväg plus att det ofta kombineras med annat (åka till eller ifrån jobbet, skjutsa barn osv).


    Bor i en mindre stad och det är väldigt svårt att få parkering nära så då är det ingen mening med att ta bilen om man av någon anledning inte måste?.
  • Mrs Moneybags

    Har svårt att tro att man tar bilen om man bor inom gångavstånd. 

    Det är säkert de som bor längre bort som tar bilen. 

Svar på tråden Varför tar många bilen till gymet…