• Anonym (T)

    Mamma rasande över näsoperationen

    Jag har i 10 års tid haft komplext för min näsa. Har velat operera den men vart rädd för narkosen o ändå accepterat den. Jag är 30 år kan jag tillägga. Nä min stora syster som påpekat flertalet gånger vid bråk att min näsa är ful var det droppen och jag bestämde mig för att operera. Detta var 5 månader sedan och har känts bra sedan dess o jag har vart söker på mitt beslut, önda jag är rädd för är narkosen.. har även nämt detta för min mamma. Idag tog jag upp det igen o hon blev helt rasande att jag förstör mig själv, att min pojkvän är en skit som tillåter detta. Att han borde fixa sig själv o bla bla..

    dels har hon ju sin dotter att skylla på , som sedan barnsben mobbat mig för min näsa. O jag är trots allt vuxen o bestämmer sådant sjölv. Har sagt att jag bestämt mig, sen om hon vill va delaktig är upp till henne.

    Någon som vart i liknande situation? Det hela blev plötsligt jobbigare nu då jag är min mamma nära?

  • Svar på tråden Mamma rasande över näsoperationen
  • Anonym (T)
    Seven Costanza skrev 2021-11-08 20:56:05 följande:

    Hon som säger att du har ful näsa, är det den systern som är psykiskt sjuk eller är det en annan syster? För om hon är sjuk så har ju sina problem som kanske gör att hon hakar upp sig på dig och vill få dig att också må dåligt.


    Nej det är en annan syster. Min syster som är psykisk sjuk har aldrig någonsin sagt sådana saker.
  • Xenia

    Du har (minst) två familjemedlemmar som får dig att må dåligt.

    Din avundsjuka syster som försöker (och lyckas) hjärntvätta dig att tro att du är ful. Varför umgås du ens med henne?

    Din mor som du inte vågar gå emot. Hon har kanske rätt i att du har dysmorfofobi men du har ingen skyldighet att lyda henne. Varför pratar du med henne varje dag,  har du inga andra att prata med?

    Jag kommer alltid att försöka vara stödjande mot min dotter. Men jag förväntar mig verkligen inte att hon ska ha tid och lust att prata med mig varje dag.

    Jag tycker faktiskt du ska gå på konsultationen, även om den kostar pengar. Och även om du avstår från operationen. Du behöver få mer fakta för att fatta ett informerat beslut. T ex om vilka risker det finns. Vad händer om du blir missnöjd efter operationen för att det inte blev som du tänkt dig? Man har ju läst om misslyckade operationer.

  • Anonym (T)
    Xenia skrev 2021-11-08 23:07:51 följande:

    Du har (minst) två familjemedlemmar som får dig att må dåligt.

    Din avundsjuka syster som försöker (och lyckas) hjärntvätta dig att tro att du är ful. Varför umgås du ens med henne?

    Din mor som du inte vågar gå emot. Hon har kanske rätt i att du har dysmorfofobi men du har ingen skyldighet att lyda henne. Varför pratar du med henne varje dag,  har du inga andra att prata med?

    Jag kommer alltid att försöka vara stödjande mot min dotter. Men jag förväntar mig verkligen inte att hon ska ha tid och lust att prata med mig varje dag.

    Jag tycker faktiskt du ska gå på konsultationen, även om den kostar pengar. Och även om du avstår från operationen. Du behöver få mer fakta för att fatta ett informerat beslut. T ex om vilka risker det finns. Vad händer om du blir missnöjd efter operationen för att det inte blev som du tänkt dig? Man har ju läst om misslyckade operationer.


    Mamma har nu sagt att hon bara inte vill jg gör något som jag kommer ångra då det finns risker o kan bli misslyckat. Jag har dock valt ut en otroligt kunnig kirurg o läst på. Han är noga med att alla ska bli nöjda o rättar alltid till om man inte är nöjd. Har även läst om de som inte fått operera sig då han inte tycker det finns något Fel, så han vill inte bara tjäna pengar.

    Min mamma säger att man inte kan operera sig bara för att något säger man är ful när man bråkar. Men hon verkar inte förstå att man blir påverkad av att gång på gång få höra samma sak. Tillslut vet man inte vad som är sanning. Samma sak när man tex träffar en narcissist. Men det verkar inte gå in för henne alls. Min syster säger att det är så många i min omgivning som brukar sågs till henne hur snygg hon är o hur ful hennes syster är. Jag fatttar ju att detta inte är sant, men att höra det gång på gång, tillslut vet man inte vad som är sanning. O min mamma vill inte inse vad hennes dotter egebtligen gör. Hon är så rädd att hon ska börja må dåligt om hon fattar att jag opererar mig pga henne.

    Men du tycker iaf att jag ska gå på konsultationen o sen ta det där efter? Just nu är jag så jäkla kluven till allt. Samtidigt tror jag att jag hade ångrat mig o aldrig kunnat sluta fokusera på näsan om jag inte gör dit?
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

    Lägg upp en bild på din näsa så kan du få ett flertal "second opinion".

  • Anonym (Camilla)

    Nämen vänta här nu?!

    Varför vill du operera näsan? Det är ditt beslut och ska baseras på att DU vill göra en förändring. Morsan ska vara normalt morsaorolig. Var har hon inte kört tig i din syster som gapar om att du har ful näsa? Att hon sedan lägger ansvar på din pojkvän att tala dig till rätta är ju helt galet? Inte din pappa ska göra det heller.

    Fråga vad hon är rädd för. Vad det är som gör att hon är så negativ. Din syster ska du be dra åt H tills hon lärt sig att bete sig.

    Du gör som DU vill. Du är myndig och en fri tänkande människa som har rätt att bestämma själv, ta konsekvenserna av beslutet och få må bra.

  • Anonym (T)
    Xenia skrev 2021-11-08 23:07:51 följande:

    Du har (minst) två familjemedlemmar som får dig att må dåligt.

    Din avundsjuka syster som försöker (och lyckas) hjärntvätta dig att tro att du är ful. Varför umgås du ens med henne?

    Din mor som du inte vågar gå emot. Hon har kanske rätt i att du har dysmorfofobi men du har ingen skyldighet att lyda henne. Varför pratar du med henne varje dag,  har du inga andra att prata med?

    Jag kommer alltid att försöka vara stödjande mot min dotter. Men jag förväntar mig verkligen inte att hon ska ha tid och lust att prata med mig varje dag.

    Jag tycker faktiskt du ska gå på konsultationen, även om den kostar pengar. Och även om du avstår från operationen. Du behöver få mer fakta för att fatta ett informerat beslut. T ex om vilka risker det finns. Vad händer om du blir missnöjd efter operationen för att det inte blev som du tänkt dig? Man har ju läst om misslyckade operationer.


    Var på konsultationen igår. Han sa att jag absolut inte har någon katastrof näsa men att det var stor i förhållande till mitt ansikte. Lång, precis det som jag tyckt o i samma vinklar. Han var mycket skicklig, sa att det är noga man är 100% söker, det kommer inte synas jag opererar mig, fram ifrån ingen skillnad men på sidan. Folk kommer se något hänt men inte kunna säga det är näsan. Han kunde inte se noga risker.

    Min mamma pratar med mig som vanligt när hon trodde jag ändrat mig, då vill hon Viveka äta lunch, umgås o prata. Men så fort det fram kom att jag förmodligen vill operera mig straffar hon mig genom att ställa in lunch mm.. mår dåligt igen nu
  • Anonym (T)
    Anonym (Camilla) skrev 2021-11-11 03:51:45 följande:

    Nämen vänta här nu?!

    Varför vill du operera näsan? Det är ditt beslut och ska baseras på att DU vill göra en förändring. Morsan ska vara normalt morsaorolig. Var har hon inte kört tig i din syster som gapar om att du har ful näsa? Att hon sedan lägger ansvar på din pojkvän att tala dig till rätta är ju helt galet? Inte din pappa ska göra det heller.

    Fråga vad hon är rädd för. Vad det är som gör att hon är så negativ. Din syster ska du be dra åt H tills hon lärt sig att bete sig.

    Du gör som DU vill. Du är myndig och en fri tänkande människa som har rätt att bestämma själv, ta konsekvenserna av beslutet och få må bra.


    Liten uppdatering här, mamma har nu accepterat läget. O vi har kommit fram till att vi helt enkelt inte ska tala om för varken min syster eller för min pappa. Helt enkelt för pappa kommer komma med 1000 frågor o min syster kommer bli arg. Blir problem med skjuts men för lösa sig på något sätt. Mamma har tyvärr inte möjligheten.. kanske går tåg trots allt?

    Men nu till jobbet, jag vill inte tala om vad det är jag ska göra på jobbet.. jag har möjlighet att jobba hemifrån. Kan jag meddela till min chef att jag ska opereras men inte vill tala om till mina kollegor utan kommer säga jag är sjuk? O min chef behöver väl inte veta va jag ska operera? O att jag kommer jobba hemifrån när jag piggnar till. Eller va tycker ni? Egentligen behöver väl inte ens arbetsgivaren veta varför man är sjukskriven? O min chef har väl ingen rätt att tala om att jag ska opereras till mina kollegor ?
  • Anonym (Camilla)

    Bra att du kommit ett steg längre. Men det är långt kvar. Din syster och pappa bör hålla tyst. Definitivt din syster.

    Har du någon kompis som kan hjälpa dig till och från kliniken. När du är klar lär du vara rätt mosig och ha bandage.

    Om du blir sjukskriven så behöver inte arbetsgivaren veta exakt varför. De är mest intresserad av hur länge och att du kommer tillbaka utan rehabilitering.

    En chef får absolut inte berätta för andra arbetskamrater vad du gjort. Det är din ensak och ett sekretessbrott om det kommer fram.

    Lycka till med kommande operation!

  • Anonym (T)
    Anonym (Camilla) skrev 2021-12-08 00:54:35 följande:

    Bra att du kommit ett steg längre. Men det är långt kvar. Din syster och pappa bör hålla tyst. Definitivt din syster.

    Har du någon kompis som kan hjälpa dig till och från kliniken. När du är klar lär du vara rätt mosig och ha bandage.

    Om du blir sjukskriven så behöver inte arbetsgivaren veta exakt varför. De är mest intresserad av hur länge och att du kommer tillbaka utan rehabilitering.

    En chef får absolut inte berätta för andra arbetskamrater vad du gjort. Det är din ensak och ett sekretessbrott om det kommer fram.

    Lycka till med kommande operation!


    Ja jag har lyckats ordna skjuts!!

    Först var min tanke att bara säga jag är sjuk, men kanske bättre berätta för chefen att jag ändå ska opereras men att jag inte vill någon kollega ska veta eller ska man bara säga att jag kommer va sjukskriven?

    Anledningen till att jag är lite nojjig är att min chef berättar privata saker om andra kollegor o sedan söger: oj det där skulle jag nog inte ha sagt.

    Jag vet iaf att skulle hon berätta kommer det att komma fram till mig då jag har 2 väldigt nära kollegor som garanterat skulle höra av sig om de fick reda på att jag hade opererats.
  • Anonym (F)
    Anonym (T) skrev 2021-12-08 07:11:51 följande:
    Ja jag har lyckats ordna skjuts!!

    Först var min tanke att bara säga jag är sjuk, men kanske bättre berätta för chefen att jag ändå ska opereras men att jag inte vill någon kollega ska veta eller ska man bara säga att jag kommer va sjukskriven?

    Anledningen till att jag är lite nojjig är att min chef berättar privata saker om andra kollegor o sedan söger: oj det där skulle jag nog inte ha sagt.

    Jag vet iaf att skulle hon berätta kommer det att komma fram till mig då jag har 2 väldigt nära kollegor som garanterat skulle höra av sig om de fick reda på att jag hade opererats.
    Om din chef berättar privata saker ska du ta det med din chefs chef, facket, HR, allihop, det är naturligtvis över alla gränser att babbla på det där sättet! Du måste inte berätta uttryckligen att du ska operera dig men att du har ett inplanerat medicinskt ingrepp dag X och att du sedan kommer att vara hemma sjukskriven si och så många dagar. Frågar chefen om detaljer så säg att du känner dig väldigt obekväm med så personliga frågor, eller att det är privat så att du inte kommer att prata om det men att nu är hen iaf informerad, och sen går du.
Svar på tråden Mamma rasande över näsoperationen