• Snusmumriken1

    Lågt progesteron. Hjälp!

    Hej,

    Jag och min man försöker aktivt att få barn. Jag är 28 år och han 33 år. Jag fick igår reda på att mitt progesteron är lågt, 12. Jag tog testet på cykeldag 22 däremot verkar ÄL skett tidigare denna månad (dag 12) istället för dag 15 som den brukar. Min cykel denna månad blev alltså mycket kortare, 23 dagar istället för mina vanliga 28-29 dagar.

    Jag har haft väldigt mycket panik över det här då hoppet om att få barn känns långt bort helt plötsligt. Kanske överdriver jag men känslorna är där i alla fall.

    Kan det värdet av progesteron vara lågt på grund av att ÄL skett mycket tidigare än vanligt?

    Jag är perfektionist och hjärnan jobbar nu hårt för att hitta saker jag kan ändra i mitt liv för att öka hormonet.

    Finns det någon här som blivit gravid kort efter att de fått veta att de haft lågt progesteron? Vad kan man göra åt det själv?

  • Svar på tråden Lågt progesteron. Hjälp!
  • Anonym (Lågt progesteron)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-11-10 19:50:22 följande:

    33 år finns olika skalor som det mäts i. Så i land går det inte att jämföra. Men på skala 1-100 har jag 1,4 alltså nästan 0. Att ha 21 är normalt.

    På skalan 0-5 så har jag 0,1 där allt under 0,5 är lågt. Så ja nästan slut jättesorgligt. Tydligen ovanligt men inte helt ovanligt. Fertiliteten är dock baserad på ålder och de med lågt amh har inte svårare att bli gravida än andra. Många unga människor går runt med lågt amh utan att veta om det och får barn på löpande band.


    Har jag lågt för min ålder? Men då betyder det väl att du i princip är i klimakteriet för amh mäter ju hur många ägg som finns kvar totalt?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Lågt progesteron) skrev 2021-11-10 19:38:29 följande:

    Lågt


    Det låter som ditt värde är på den skalan där allt över 1 är normalt. Är du orolig kan du be en professionell ta riktiga prover och hjälpa dig att analysera. Man kan alltid ta ut ägg och frysa ner dem till framtiden om äggreserven är låg.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Lågt progesteron) skrev 2021-11-10 19:54:09 följande:

    Har jag lågt för min ålder? Men då betyder det väl att du i princip är i klimakteriet för amh mäter ju hur många ägg som finns kvar totalt?


    Nej jag har långt till klimakteriet. Mitt fsh och östrogen är jättebra. Det där med lite ägg och klimakteriet hänger tydligen inte ihop riktigt som de trodde förr. Det är fsh och östrogen som skvallrar om det. Ingen vet när äggen är helt slut bara att det är väldigt lite kvar.
  • Anonym (Lågt progesteron)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-11-10 20:00:05 följande:

    Det låter som ditt värde är på den skalan där allt över 1 är normalt. Är du orolig kan du be en professionell ta riktiga prover och hjälpa dig att analysera. Man kan alltid ta ut ägg och frysa ner dem till framtiden om äggreserven är låg.


    Jag har normalt värde men jag tror att det är onormalt lågt om man jämför med min ålder.
  • Anonym (Lågt progesteron)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-11-10 20:07:35 följande:

    Nej jag har långt till klimakteriet. Mitt fsh och östrogen är jättebra. Det där med lite ägg och klimakteriet hänger tydligen inte ihop riktigt som de trodde förr. Det är fsh och östrogen som skvallrar om det. Ingen vet när äggen är helt slut bara att det är väldigt lite kvar.


    Men amh mäter ju hur många ägg som finns kvar? När du har 0 i amh så betyder det ju att du inte har några ägg kvar, alltså är i klimakteriet. Man får ju inte mens när man inte har några ägg kvar...?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Lågt progesteron) skrev 2021-11-10 20:17:50 följande:

    Jag har normalt värde men jag tror att det är onormalt lågt om man jämför med min ålder.


    Jag tror det är individuellt för åldern om det är normalt värde. Men du kan ju fråga en fertilitetsläkare. Tyvärr så är det mycket dålig information i samhället och skolan om hur svårt det är att bli gravid. Allt prat är om att skydda sig men väldigt lite om att få till det. Redan vid 25 är det sämre chans än vid 20 och vid 30 sämre än 25 och vid 35 är det ofta mycket svårt. Vill du ha barn och har någon som vill det med ska man inte vänta på karriären eller boende bara köra. Det löser sig.
  • Jag är bara jag
    Anonym (Lågt progesteron) skrev 2021-11-10 20:19:40 följande:
    Men amh mäter ju hur många ägg som finns kvar? När du har 0 i amh så betyder det ju att du inte har några ägg kvar, alltså är i klimakteriet. Man får ju inte mens när man inte har några ägg kvar...?
    Nja, om jag fattat rätt inte det totala antalet som är kvar utan hur få man har per cykel. Ju äldre desto färre äggblåsor per cykel får man. Men inga värden alls säger nåt om en enskild kvinnas chanser till barn. Jag vet en som fick ut ett enda ägg vid IVF och fick barn! Andra som fått 55% chans att bli gravida, men inte blivit det. Värdena ger en indikation och beroende på andra värden + ens ålder får man ett hum om hur det ligger till.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Lågt progesteron) skrev 2021-11-10 20:19:40 följande:

    Men amh mäter ju hur många ägg som finns kvar? När du har 0 i amh så betyder det ju att du inte har några ägg kvar, alltså är i klimakteriet. Man får ju inte mens när man inte har några ägg kvar...?


    Ja du ställer bra frågor. Vad som sagt så vet ingen när det är 0 kvar. Men man kan ha mens utan ägglossning. Det kan komma ett ägg varje månad tills jag är 40 ingen vet. Men äggreserven är snart slut. Visst är det klurigt. Men det är sagt till mig att pga av värdena är det låångt kvar till klimakteriet.
  • Jag är bara jag
    Anonym (Anonym) skrev 2021-11-10 20:24:52 följande:
    Jag tror det är individuellt för åldern om det är normalt värde. Men du kan ju fråga en fertilitetsläkare. Tyvärr så är det mycket dålig information i samhället och skolan om hur svårt det är att bli gravid. Allt prat är om att skydda sig men väldigt lite om att få till det. Redan vid 25 är det sämre chans än vid 20 och vid 30 sämre än 25 och vid 35 är det ofta mycket svårt. Vill du ha barn och har någon som vill det med ska man inte vänta på karriären eller boende bara köra. Det löser sig.
    Riktigt så illa är det inte rent statistiskt. För några år sen kom en studie som visade att det är ingen nämnvärd skillnad på fertiliteten mellan 30 och 35. 90% som vill ha 3 barn efter 32 lyckas. Efter 35 dalar det. Vid 39 blir ca hälften gravida inom ett år jämfört med 85% överlag. Vid 40 är chansen 5% och sen rasar fertiliteten. 
  • Anonym (Anonym)
    Jag är bara jag skrev 2021-11-10 20:36:54 följande:

    Riktigt så illa är det inte rent statistiskt. För några år sen kom en studie som visade att det är ingen nämnvärd skillnad på fertiliteten mellan 30 och 35. 90% som vill ha 3 barn efter 32 lyckas. Efter 35 dalar det. Vid 39 blir ca hälften gravida inom ett år jämfört med 85% överlag. Vid 40 är chansen 5% och sen rasar fertiliteten. 


    Kan du länka denna studie?
  • Jag är bara jag
    Anonym (Anonym) skrev 2021-11-10 20:40:56 följande:
    Kan du länka denna studie?
    Nä, jag bara kommer ihåg den. Det pratades en hel del här om den för många fick upp hoppet fast de var drygt 30 år och fått höra att nu är det bråttom. Slutsatsen i studien var just att det inte var så dåligt överlag med fertiliteten även efter 30. Sen är ju allt individuellt. Ingen vet förrän de försökt själva oavsett ålder och värden.
  • Anonym (Anonym)
    Jag är bara jag skrev 2021-11-10 21:07:37 följande:

    Nä, jag bara kommer ihåg den. Det pratades en hel del här om den för många fick upp hoppet fast de var drygt 30 år och fått höra att nu är det bråttom. Slutsatsen i studien var just att det inte var så dåligt överlag med fertiliteten även efter 30. Sen är ju allt individuellt. Ingen vet förrän de försökt själva oavsett ålder och värden.


    Ok synd hade varit intressant att läsa. Men generellt så är det som du säger många som får sina barn tillslut men att man får kämpa mycket mer allt eftersom åldern stiger och äggen är äldre, vilket innebär fler kromosomavvikelser på äggen. Detta informeras det lite om anser jag.
  • Jag är bara jag
    Anonym (Anonym) skrev 2021-11-10 21:15:53 följande:
    Ok synd hade varit intressant att läsa. Men generellt så är det som du säger många som får sina barn tillslut men att man får kämpa mycket mer allt eftersom åldern stiger och äggen är äldre, vilket innebär fler kromosomavvikelser på äggen. Detta informeras det lite om anser jag.
    Det där är ju så olika. I princip alla jag känner som börjat efter 40 har fått barn spontant. Både 1 och 2 barn och nån 3. Ingen har fått ett sjukt barn. Äldsta var drygt 47,5 när hon fick barn. Så bland mina bekanta är det bara jag som skiljer ut mig genom att inte ha lyckats alls utom via ÄD. Sen ska man förstås helst inte vänta frivilligt tills efter 40 och tro att det går lätt och snabbt, Där är kunskapen dålig många gånger. Och alla de där kvinnliga kändisarna som får barn efter 45 och runt 50 som alla vi andra ÄD:are fattar har gjort ÄD som inte står för det och sen tror folk att det visst går få barn vid 50... Det behöver pratas mer öppet om det. Vissa här som jag pratat med blir rent av asförbannade när jag säger att det är ytterst ovanligt att få barn spontant efter 45. De vill inte ta in fakta eller vad det nu beror på. 
  • Anonym (Anonym)
    Jag är bara jag skrev 2021-11-10 21:26:08 följande:

    Det där är ju så olika. I princip alla jag känner som börjat efter 40 har fått barn spontant. Både 1 och 2 barn och nån 3. Ingen har fått ett sjukt barn. Äldsta var drygt 47,5 när hon fick barn. Så bland mina bekanta är det bara jag som skiljer ut mig genom att inte ha lyckats alls utom via ÄD. Sen ska man förstås helst inte vänta frivilligt tills efter 40 och tro att det går lätt och snabbt, Där är kunskapen dålig många gånger. Och alla de där kvinnliga kändisarna som får barn efter 45 och runt 50 som alla vi andra ÄD:are fattar har gjort ÄD som inte står för det och sen tror folk att det visst går få barn vid 50... Det behöver pratas mer öppet om det. Vissa här som jag pratat med blir rent av asförbannade när jag säger att det är ytterst ovanligt att få barn spontant efter 45. De vill inte ta in fakta eller vad det nu beror på. 


    Utan rätt fakta så väljer vi ju på osanna grunder. Det är bara sorgligt. Det är ju ovanligt att lyckas vid 40. De flesta som provar går det inte för, läste att bara runt 3% av de som är 40 och försöker lyckas. ÄD är ju inte alltid det lyckas heller :( och det är som du säger att många biologiskt äldre kändisar gör ÄD men att de flesta tror att de får till det spontant med egna ägg. Som tur är kan man göra ÄD högt upp i åldrarna så där finns det ju hopp ändå för ett eget barn, även om det inte blir genetiskt. Jag hoppas på mer information i framtiden och att det pratas mer öppet om att det kan vara svårt att få barn och att man inte behöver få panik för att man inte får till det på 3 månader.
  • Anonym (Lågt progesteron)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-11-10 20:32:34 följande:

    Ja du ställer bra frågor. Vad som sagt så vet ingen när det är 0 kvar. Men man kan ha mens utan ägglossning. Det kan komma ett ägg varje månad tills jag är 40 ingen vet. Men äggreserven är snart slut. Visst är det klurigt. Men det är sagt till mig att pga av värdena är det låångt kvar till klimakteriet.


    Man får ju alltid höra att så länge man har mens så kan man bli gravid. Men det är alltså en myt?
  • Jag är bara jag
    Anonym (Lågt progesteron) skrev 2021-11-11 11:40:19 följande:
    Man får ju alltid höra att så länge man har mens så kan man bli gravid. Men det är alltså en myt?
    Ja, när vi pratar hög ålder. Det finns ju kvinnor som har mens till ett tag efter 50, men gravida blir de ju inte. Det finns extremfall, men det är oerhört sällsynt att få barn spontant efter 50. Den äldsta i världen var faktiskt 58! Och är man infertil av nåt skäl kvittar det ju om man har mens, man har ju svårt ändå oavsett ålder.
Svar på tråden Lågt progesteron. Hjälp!