• Norrländskan123

    Överförda föräldradagar som tas tillbaks

    Om jag planerar att vara långledig med mitt barn med föräldrapenning och har dagar kvar som jag fått överfört till mig av barnets pappa, men pappan tar tillbaks dom här dagarna just innan jag ska gå på föräldraledigt vilket gör att jag inte kan ta ut föräldrapenning under den planerade perioden, och min chef kan inte erbjuda mig jobb just då pg a att han redan anställt en vikare för mig, finns det något jag kan göra? Finns det någon som varit med om en liknande situation?

    Ringde FK idag men det var så långa kötider så ska ringa igen Imorrn. Men det gnager i mitt huvud. Så tänkte höra ifall någon vart med om liknande. Pappan och jag kommunicerar inte.

  • Svar på tråden Överförda föräldradagar som tas tillbaks
  • Norrländskan123
    Tow2Mater skrev 2021-11-19 18:29:52 följande:

    Om det viktigaste är ert barn flyttar ni ihop. Då kan ni dessutom lättare planera allt, det blir billigare att leva och pappan kanske har råd att tillbringa mer tid med barnet.


    Vi har levt ihop i ett kärlekslöst och respektlöst förhållande. Nej, det är inte bra för min dotter att växa upp med två sorgliga föräldrar. Jag tog mitt ansvar och lämnade pappan då jag inte ville att min dotter skulle växa upp med en mamma som var ledsen varje dag och som hade tappat bort sig själv. Nu är jag lyckligt och kan ge mitt barn så mycket mer! Pappan mår också mycket bättre och kan ge henne mer.
  • Törstiga tuppen
    Norrländskan123 skrev 2021-11-19 17:40:13 följande:
    Barnet har just fyllt ett år så längre perioder ifrån mamma och pappa kommer vi inte köra. Det får bli när hon är över tre år. Det bästa upp till tre års ålder är att inte vara ifrån mamman eller pappan mer än en vecka.
    Men pappan kanske vill vara ledig när barnet är tre, för att verkligen hinna umgås. Du skriver ju själv att du vill ha hans dagar för att ha lång semester så det handlar ju inte om att försena förskolestart. Pappor är också viktiga vet du.
  • S23
    Norrländskan123 skrev 2021-11-19 19:17:08 följande:

    Jag menar att på sommaren måste jag ta fyra veckor sammanhängande semester. Jag kan inte dela upp den. Jag vill ta föräldraledigt i samband med min semester så jag får mer tid med min dotter. Bara för att jag har semester eller föräldraledigt betyder det inte att barnet inte kan träffa sin pappa. Det är orimligt att jag tex har fyra veckors semester och barnet inte får träffa pappan under den perioder och tvärtom.


    Så problwmwt är att du vill vara ledig längre än 4 veckor på sommaren?

    Vad händer förresten om du redan ansökt om dagarna och fk beviljat? Kan han verkligen ta tillbaka dem då?
  • Norrländskan123
    Törstiga tuppen skrev 2021-11-19 19:19:29 följande:

    Men pappan kanske vill vara ledig när barnet är tre, för att verkligen hinna umgås. Du skriver ju själv att du vill ha hans dagar för att ha lång semester så det handlar ju inte om att försena förskolestart. Pappor är också viktiga vet du.


    Om jag och pappan har en överenskommelse att jag ska vara mammaledig första året för att sen dela dagarna lika, så blir det väl inte shysst ifall han bara tar tillbaks sina dagar för att jävlas med mig? För det är de det handlar om. Han blev erbjuden att vara pappaledig men tackade nej pg a att han inte hade råd. Vad skulle jag gjort då innan dottern var ett år och förskoleklass? Dumpat henne på hans bro och sagt: nu far jag på jobbet! Nej, det skulle jag aldrig göra mot mitt barn.

    Visst att pappan vill vara ledig med sitt barn, men vi har lika många dagar kvar nu att ta ut så jag ser inte nån orättvisa i det.
  • Norrländskan123
    S23 skrev 2021-11-19 19:22:59 följande:

    Så problwmwt är att du vill vara ledig längre än 4 veckor på sommaren?

    Vad händer förresten om du redan ansökt om dagarna och fk beviljat? Kan han verkligen ta tillbaka dem då?


    Så länge dagarna inte är använda kan dom tas tillbaks..

    Kan jag inte vara ledig längre under sommaren är det så, men det skulle kännas bra om dottern inte behövde vara så mycket på förskolan. Visst, pappan kan ju ta sina dagar och vara ledig men! Det har han inte råd med..
  • S23
    Norrländskan123 skrev 2021-11-19 19:34:01 följande:

    Så länge dagarna inte är använda kan dom tas tillbaks..

    Kan jag inte vara ledig längre under sommaren är det så, men det skulle kännas bra om dottern inte behövde vara så mycket på förskolan. Visst, pappan kan ju ta sina dagar och vara ledig men! Det har han inte råd med..


    Finns konversation kring detta via sms? Spara isf inför eventuella framtida vårdnadstvister
  • Törstiga tuppen
    Norrländskan123 skrev 2021-11-19 19:34:01 följande:
    Så länge dagarna inte är använda kan dom tas tillbaks..

    Kan jag inte vara ledig längre under sommaren är det så, men det skulle kännas bra om dottern inte behövde vara så mycket på förskolan. Visst, pappan kan ju ta sina dagar och vara ledig men! Det har han inte råd med..
    Han kan ju få råd senare. Han har ju många år på sig. Han kanske har råd med långhelger om ett par år.
  • Norrländskan123
    Törstiga tuppen skrev 2021-11-19 21:41:38 följande:

    Han kan ju få råd senare. Han har ju många år på sig. Han kanske har råd med långhelger om ett par år.


    Absolut! Men man kommer inte överens om att jag ska vara mammaledig första året och sedan splittra på resterande dagar, för att sen ta tillbaks dagarna för att man ska betala underhåll.
  • Norrländskan123
    S23 skrev 2021-11-19 19:57:48 följande:

    Finns konversation kring detta via sms? Spara isf inför eventuella framtida vårdnadstvister


    Ja vi har ett avtal där det står att han inte ska ha tillbaks sina dagar.
  • GGN
    Norrländskan123 skrev 2021-11-19 08:23:46 följande:

    Nej, hon är ingen bebis. Men visst vill man vara med sitt barn så mycket som det går? Om vi tex har varannan vecka på sommaren innebär det två veckors semester med mitt barn. Istället för att jag kanske kunde få 4 eller 6 veckor. Sen är ju förskolan inte öppen alla dagar plus att jag jobbar många röda dagar.


    En sån liten bör inte bo varannan vecka. Dessutom kan du välja att ta semester varannan vecka.
Svar på tråden Överförda föräldradagar som tas tillbaks