• Anonym (Vaccinerad)

    Varför tar ni inte vaccinet?

    Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

    Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

    Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

    Kram på er

  • Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • klyban
    AndreaBD skrev 2022-01-05 00:17:33 följande:
    Löjligt! Länderna som har bättre sjukvård - Tyskland och andra - vaccinerar också så många som bara möjligt. Och t.o.m. Tysklands kapacitet i sjukvården är på gränsen nu - och den är så mycket större än Sveriges. Vi kan bara hoppas att vi inte hamnar där, annars blir det väldigt illa. 
    Jag satt och fundera på om man inte kommer börja slänga ut folk ifrån sjukhusen med COVID-19, och då de som inte anses livshotande och pga belastning.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    AndreaBD skrev 2022-01-05 00:18:57 följande:
    Nej, man smittar inte mycket med vaccin, man smittar mindre.

    Jag svarade liknade, vet vi hur mycket mindre?

    Denna verkar störa en del extremt mcyket, och vägrar acceptera att vaccinet skapar en mindre virusbildning, och att detta även påverkar virus som kommer ur kroppen.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • AndreaBD
    Anonym (Covidvaccin, nej tack) skrev 2022-01-04 23:53:28 följande:
    Vad är det du motsätter dig, det är fakta att det är 80 plussare och riskgrupper som främst dör. Man måste väl rikta skyddet dit det behövs? Varför ge sig på och experimentera med tolvåringar och unga människor. Det motiverar inte att de som har typ obefintlig risk att dö i covid ska vaccinera sig tycker jag. Jag har redan tex haft covid och tillhör ingen riskgrupp, ser ingen anledning till att vaccinera mig. Sen alla rapporter med mensrubbningar 5000 i landet än så länge, har även en vän som tillhör den statistiken och mensen är fortsatt oregelbunden över ett halvår efter vaccineringen. Hon vill ha barn, hur lätt blir det nu.. Tur att det är frivilligt med vaccinet än så länge.
    Desinformation igen. Det går inte att skydda dem gamla och riskgrupperna tillräckligt genom att bara vaccinera dem. För dålig immunrespons. Och det du antyder om påstådda mensrubbningar är inte korrekt heller. Man är ju inte steril för att man har mensrubbningar. Och hur många kvinnor har egentligen jätte-regelbunden mens? Nä, det är trams. 
  • AndreaBD
    klyban skrev 2022-01-05 00:21:21 följande:

    Jag svarade liknade, vet vi hur mycket mindre?

    Denna verkar störa en del extremt mcyket, och vägrar acceptera att vaccinet skapar en mindre virusbildning, och att detta även påverkar virus som kommer ur kroppen.


    Jag läste att ovaccinerade smittar 5 gånger mer än vaccinerade. Men jag tror inte att man är helt överens än. 
  • AndreaBD
    klyban skrev 2022-01-05 00:19:26 följande:
    Jag satt och fundera på om man inte kommer börja slänga ut folk ifrån sjukhusen med COVID-19, och då de som inte anses livshotande och pga belastning.
    FHM sa i alla fall på pressträffar att man som ovaccinerad har 11 gånger högre risk att smittas, och siffrorna på vaccinerade och ovaccinerade smittade verkar bekräfta det (grov uppskattning av mig nu efter att ha sett såna siffror). 
  • klyban
    AndreaBD skrev 2022-01-05 00:23:25 följande:
    Jag läste att ovaccinerade smittar 5 gånger mer än vaccinerade. Men jag tror inte att man är helt överens än. 

    Hahaha, först såg jag 5, och tänkte vad in helvete, är det så mycket.
    Men vi får väl vänta tills de är överens då Flört

    Men denna var vanlig innan att säga, en stor fråga är varför man inte kan se en vaccinerad ha mindre virus i sig än en ovaccinerad, och samtidigt som den ovaccinerade dör och belastade sjukvården så svårt.


    AndreaBD skrev 2022-01-05 00:25:31 följande:
    FHM sa i alla fall på pressträffar att man som ovaccinerad har 11 gånger högre risk att smittas, och siffrorna på vaccinerade och ovaccinerade smittade verkar bekräfta det (grov uppskattning av mig nu efter att ha sett såna siffror). 

    Sett liknade brutala siffror.


     


    Men det inlägget tänkte jag mer när det blir trängre och trängre på sjukhusen, så finns nog en stor möjlighet att man försöker få bort de som inte behöver akuthjälp just nu och med COVID-19.
    Detta är bara en tanke och med tanke på att vi kommer få mer till sjukhusen pga uppgången.
    Och nya rekommendationer är att vänta känns det som, men så tyst det varit från klustret denna gång, de brukar ropa stänga ned hela tiden.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • AndreaBD
    klyban skrev 2022-01-05 00:19:26 följande:
    Jag satt och fundera på om man inte kommer börja slänga ut folk ifrån sjukhusen med COVID-19, och då de som inte anses livshotande och pga belastning.
    Det blir ju nästan automatiskt så att man bedömer det annorlunda, vem som behöver vara på sjukhuset och vem som inte behöver det. 
  • klyban
    AndreaBD skrev 2022-01-05 01:55:28 följande:
    Det blir ju nästan automatiskt så att man bedömer det annorlunda, vem som behöver vara på sjukhuset och vem som inte behöver det. 

    Helt klart, men det är nog troligt att tillströmningen av rädda människor som inte behöver vård kan försvåra den processen väldigt mycket.
    Men jag misstänker att kanske de får stanna kvar, så får nån som är utanför och för sjuk få lida för det.
    Den risken är stor och med tanke på det ökade flödet och risken att det kommer bli fel någon gång.
    För det vet vi sker även utan pandemi.
    Men det är bara en spekulation, för annars får man höra det resten av livet om inte man gör det tydligt.


    AndreaBD skrev 2022-01-05 00:22:29 följande:
    Desinformation igen. Det går inte att skydda dem gamla och riskgrupperna tillräckligt genom att bara vaccinera dem. För dålig immunrespons. Och det du antyder om påstådda mensrubbningar är inte korrekt heller. Man är ju inte steril för att man har mensrubbningar. Och hur många kvinnor har egentligen jätte-regelbunden mens? Nä, det är trams. 

    Det verkar som viss information inte får existera där, och det började med Israel och varför och att de hade högre vaccination och så har dom inte ens det.
    En man som ska berätta för dig om din mens, lite komik faktiskt.
    Dock än har man väl inte sett något som antyder skador än väl?
    Och ska man vara sån och spekulera som denna person gör, så kan man leka med tanken det är bra istället att ha riklig mens.
    För vad jag sett berättar varken att det är bra eller dåligt, bara att det sker.


    Det är viktigt att påpeka detta om mensen sker när biverkningarna är bevisligen få och milda, och används som ett känsloargument-


    Och den stora komiken är till de 350 dödsfallen, och att de tror samtliga beror på vaccinet de tog.


    Och de fattar inte att detta sker varje gång när man vaccinerar en population och att folk dör ändå av andra anledningar, men det är en lite klick som definitivt dött av vaccinet.
    De kommer nog endast vara max 10% kvar senare, men facit kommer.


    Men kontra till många det räddat, så är det alltid en risk som existerar.
    Dock står man där och lägger i vågskålen i hur många som hade dött utan vaccin och med tanke på att i början rapporterade man ~99% var ovaccinerade som dör.(Detta var före en ny "batch" av äldre med immunproblem kom in i bilden.)
    Och de ovaccinerade belastar sjukvården extremt snett och med tanke på hur få de är.


     


    Verkar som viss fakta inte får förekomma.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Pwter)
    AndreaBD skrev 2022-01-05 00:17:33 följande:

    Löjligt! Länderna som har bättre sjukvård - Tyskland och andra - vaccinerar också så många som bara möjligt. Och t.o.m. Tysklands kapacitet i sjukvården är på gränsen nu - och den är så mycket större än Sveriges. Vi kan bara hoppas att vi inte hamnar där, annars blir det väldigt illa. 


    Jag skulle säga att vi redan varit där sen långt tillbaka. Sjukvården gick på knäna långt innan pandemin, sen har folk sagt upp sig pga att man tvingas jobba på övertid efter övertid, och två år efter skiten började har man fortfarande inte bevåg att höja varken löner eller statusen på yrket till rimlig nivå. Att få en julklapp på 500 kr känns inte i proportion till vad vi faktiskt gör för patienterna. Att sen andra patienter får lov stt stå åt sidan till förmån för covid patienter är inte heller bra.

    Nyligen gick nån chef ut på IVA och sa att vi klarar det här, det är vår plikt. Men kolleger har fått ställa in semestrar med kort varsel pga redan ansträngd situation, så såg det ut redan innan pandemin, ÄNDÅ tycks politiker ovilliga att göra något åt det.
  • Anonym (Pwter)

    Att folk inte vaccinerar sig beror nog på att nyheter om att vaccinerade fortfarande smittar sprids. Det är fortfarande ett experiment vaccin som tagits fram under stress. Man hoppar över viktiga etiska prövningar för att avla fram ett vaccin ASAP.. Läkemedelsbolagen tjänar multum på att sälja vaccin klart de försöker få regeringar tvinga på folk vaccinet.

    Finns ingen lag som tvingar folk ta vaccin, så för all del, sluta tjata på folk om att ta vaccin. Det är fortfarande frivilligt. Det värsta är just den polarisering som blivit, där man placerar in vissa i fack som "anti vacxers". Börjar vi inte närma oss gamla nazi Tyskland där man målade kryss på judarnas dörrar?

    OBS, jag är vaccinerad själv men reagerar på den debatt och ut målning av människor som skapats.

Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?