• Anonym (Anonym)

    Fråga om bilförsäkring

    Hej

    Min pappa köpte en bil för några år sedan. Men nu kör han inte bil längre för han är inte så pigg.

    Det jag funderar på är om bilen kan vara hans fortfarande? Men att bilförsäkringen kan stå på mig istället. Går det att göra så, eller måste bilen stå på mig också?

    Känns ju lagom taskigt att skriva över den på mig bara därför, kan inte köpa den än. Även om han sagt att det inte gör något Sälja den är synd. Det vill vi inte om man inte måste.

    Hur ska jag göra?

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Fråga om bilförsäkring
  • Anonym (Anonym)
    Dexter dot com skrev 2022-01-15 10:06:01 följande:

    Vad är anledningen till att försäkringen inte kan stå på honom?


    Den måste stå på den som kör bilen.
  • Anonym (Anonym)
    Dexter dot com skrev 2022-01-15 10:06:01 följande:

    Vad är anledningen till att försäkringen inte kan stå på honom?


    Det kan bli jäkligt mycket krångel annars
  • Anonym (Em)

    Det är alltså du som använder bilen som din egen, men han som äger den? Försäkringen ska stå på brukaren, sen kan det vara annan ägare. Han kan alltså fortsätta äga bilen, men ha försäkringen på dig om det är du som använder bilen för egen del.

  • Anonym (kanske)

    Det är ägaren av bilen som skall stå på försäkringen, men olika bolag har olika villkor för att låna ut bilen. Det kan även finnas tilläggs försäkringar att teckna om man ofta lånar någons bil.
    Ring runt till några försäkringsbolag och ställ din fråga där så får du bättre svar än här.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Em) skrev 2022-01-15 10:08:50 följande:

    Det är alltså du som använder bilen som din egen, men han som äger den? Försäkringen ska stå på brukaren, sen kan det vara annan ägare. Han kan alltså fortsätta äga bilen, men ha försäkringen på dig om det är du som använder bilen för egen del.


    Har hört att det inte gör att göra så
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Em) skrev 2022-01-15 10:08:50 följande:

    Det är alltså du som använder bilen som din egen, men han som äger den? Försäkringen ska stå på brukaren, sen kan det vara annan ägare. Han kan alltså fortsätta äga bilen, men ha försäkringen på dig om det är du som använder bilen för egen del.


    Har skjutsat mina föräldrar hur mycket som helst så ja det är jag som haft bilen. Nu är han sämre så det är inte lika lätt att ens åka någonstans längre med honom tyvärr . Därför har jag börjat fundera på detta
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (kanske) skrev 2022-01-15 10:34:54 följande:

    Det är ägaren av bilen som skall stå på försäkringen, men olika bolag har olika villkor för att låna ut bilen. Det kan även finnas tilläggs försäkringar att teckna om man ofta lånar någons bil.

    Ring runt till några försäkringsbolag och ställ din fråga där så får du bättre svar än här.


    Tack ja alla verkar säga olika, får nog göra så
  • Drottningen1970
    Anonym (Anonym) skrev 2022-01-15 10:07:23 följande:

    Den måste stå på den som kör bilen.


    Men va? Försäkringen står på bilen oavsett vem som kör den. Hur tänker du annars att det skulle funka i en familj där alla delar på bilen. Det brukar finnas olika försäkringsklasser om bilen exempelvis ska användas av unga under 20 år, eller om det är en företagsbil etc. Men i sverige så följer försäkringen bilen och den som äger även om bilen körs av någon annan.

    Det är bilen som är försäkrad.

    Om bilen inte används kan han ju lika gärna ställa av den men det är ju din fars beslut inte ditt.
  • Anonym (Anonym)
    Drottningen1970 skrev 2022-01-15 11:09:51 följande:

    Men va? Försäkringen står på bilen oavsett vem som kör den. Hur tänker du annars att det skulle funka i en familj där alla delar på bilen. Det brukar finnas olika försäkringsklasser om bilen exempelvis ska användas av unga under 20 år, eller om det är en företagsbil etc. Men i sverige så följer försäkringen bilen och den som äger även om bilen körs av någon annan.

    Det är bilen som är försäkrad.

    Om bilen inte används kan han ju lika gärna ställa av den men det är ju din fars beslut inte ditt.


    Nej man måste isåfall berätta det för försäkringsbolaget att någon annan använder den och då blir kostnaden högre . Vet att massor gör så, ställer bilen på någon annan. Läs reglerna
Svar på tråden Fråga om bilförsäkring