• Anonym (Skitstövel)

    Berättade att jag var otrogen.

    Jag är en 35 åring kvinna som har varit tillsammans med min man i 15 år, varav 8 år som gift. Tillsammans har vi två barn, 8 år och 11 år. 


    Som rubriken, jag har gjort mitt livs största misstag och låg med min arbetskollega en gång och vi hade pratat med varandra i ett par veckor. Saker och ting ledde till ett dåligt ligg. 


    Berättade det för min man i söndags och av självklara skäl vill han skiljas. Jag mår förfärligt dåligt av det här och ångrar mig sinnessjukt mycket. Önskar mest av allt att han förlåter mig och att vi tar oss igenom det här tillsammans. Men jag förstår samtidigt att jag kan inte begära det från honom. 


    Har jag rätt till att må dåligt? Kan jag förlåta mig? Hur går vi vidare? 


     

  • Svar på tråden Berättade att jag var otrogen.
  • Anonym (wut)
    Anonym (H) skrev 2022-07-19 14:05:40 följande:

    Saker kan hända och man är inte mer än människa. Så ja, du har rätt att vara ledsen. På grund av situationer som din, tycker jag inte nödvändigtvis att man behöver berätta ETT misstag - ett misstag är ett misstag och jag kan tycka det är onödigt att bryta upp en hel familj för det. Straffet för den skyldiga blir att ensam få ta hand om sitt dåliga samvete, med all rätt. 


    Hur kan man vara otrogen av misstag? Man kan väl knappast råka hoppa på fel kuk

    Handlingar har konsekvenser och det är fullt förståeligt att han vill skiljas istället för att fortsätta som en hanrej.
  • Kockobello

    Jag tycker du har gjort rätt som berättade. Man kan inte bygga en relation på lögner och skit.

  • exandthecity

    Har ni hus? I så fall är det väl bara att gratulera till bra tajming att släppa denna info nu. När han inser hur kass marknad det är för att sälja närmsta halvåret så kommer han ge relationen en chans till (om du vill).

  • Anonym (Skitstövel)

    Ja, vi har ett hus. 


    Men det är inte väsentligt nu för att vi har inte hunnit med att prata om praktiska detaljer ännu. Hur marknaden ser ut bryr han sig inte om. 


    Jag har inte vågat att fråga honom om hur han har tänkt sig med allting. Vi har skickat in en gemensam skilsmässoansökan och han har sedan inte sagt något mer om vad vi gör härnäst. 


    Jag är beredd på att vänta på honom och även beredd på att flytta in till en lägenhet och bli ensamstående mor. Oavsett vad som händer måste jag acceptera att jag gjorde ett val som ger ödesdigra konsekvenser. 

  • Anonym (Nja)
    Anonym (Skitstövel) skrev 2022-07-19 15:47:40 följande:

    Ja, vi har ett hus. 


    Men det är inte väsentligt nu för att vi har inte hunnit med att prata om praktiska detaljer ännu. Hur marknaden ser ut bryr han sig inte om. 


    Jag har inte vågat att fråga honom om hur han har tänkt sig med allting. Vi har skickat in en gemensam skilsmässoansökan och han har sedan inte sagt något mer om vad vi gör härnäst. 


    Jag är beredd på att vänta på honom och även beredd på att flytta in till en lägenhet och bli ensamstående mor. Oavsett vad som händer måste jag acceptera att jag gjorde ett val som ger ödesdigra konsekvenser. 


    Du ska inte vänta på honom. Det är faktiskt det sämsta du kan göra, även om du vill ha honom tillbaka. Du kommer att sätta ditt eget liv på paus och vänta, antagligen i onödan. Bästa sättet att få tillbaka honom är faktiskt att gå vidare med ditt liv, visa att du är självständig, att du har en framtid.
  • Anonym (Skitstövel)

    Jag avser att vänta in honom och höra vad han vill egentligen. Jag tror att han behöver smälta nyheten och resonera med sig själv i ett par dagar eller veckor. 


    Utgången kan likväl bli en skilsmässa och att vi säljer huset. Först då får jag försöka gå vidare och börja om på nytt. 

    Tycker ni att jag ska försöka prata med honom när han kommer hem ikväll? Hur ska jag förhålla mig till honom härhemma? 

  • Anonym (Nja)
    Anonym (Skitstövel) skrev 2022-07-19 16:08:14 följande:

    Jag avser att vänta in honom och höra vad han vill egentligen. Jag tror att han behöver smälta nyheten och resonera med sig själv i ett par dagar eller veckor. 


    Utgången kan likväl bli en skilsmässa och att vi säljer huset. Först då får jag försöka gå vidare och börja om på nytt. 

    Tycker ni att jag ska försöka prata med honom när han kommer hem ikväll? Hur ska jag förhålla mig till honom härhemma? 


    NEJ! Lämna honom ifred och låt honom komma till dig om han har några frågor. Karln har väl lidit tillräckligt än att du ska dra upp det igen så han blir ledsen om han för en gångs skull inte är det.
  • Anonym (H)
    Anonym (wut) skrev 2022-07-19 15:06:19 följande:
    Hur kan man vara otrogen av misstag? Man kan väl knappast råka hoppa på fel kuk

    Handlingar har konsekvenser och det är fullt förståeligt att han vill skiljas istället för att fortsätta som en hanrej.
    Allt är inte svart eller vitt. Alla människor skulle kunna göra fel val, även du - det finns omständigheter som skulle kunna leda in på fel väg. Jag förespråkar absolut inte otrohet, men med mina 54 år vet jag att man inte kan fördöma andra människors val, då man inte vet deras situation eller liv ser ut
  • Anonym (Iklo)
    Anonym (Skitstövel) skrev 2022-07-19 13:51:28 följande:
    Berättade att jag var otrogen.

    Jag är en 35 åring kvinna som har varit tillsammans med min man i 15 år, varav 8 år som gift. Tillsammans har vi två barn, 8 år och 11 år. 


    Som rubriken, jag har gjort mitt livs största misstag och låg med min arbetskollega en gång och vi hade pratat med varandra i ett par veckor. Saker och ting ledde till ett dåligt ligg. 


    Berättade det för min man i söndags och av självklara skäl vill han skiljas. Jag mår förfärligt dåligt av det här och ångrar mig sinnessjukt mycket. Önskar mest av allt att han förlåter mig och att vi tar oss igenom det här tillsammans. Men jag förstår samtidigt att jag kan inte begära det från honom. 


    Har jag rätt till att må dåligt? Kan jag förlåta mig? Hur går vi vidare? 


     


    Lyssna inte på alla fördömanden i tråden.

    Gjort är gjort. Försök att prata med din man. Jag tror att han kan omvändas men du kommer att behöva jobba på det. Du har mycket att kompensera för.
  • Anonym (Skitstövel)

    Ja, du har rätt. 


    Som sagt, han är sluten och resonerar oftast med sig själv. Är rädd att det spårar ur inuti hans huvud men jag måste backa och ge honom allt utrymme som behövs.

    Jag får försöka hålla mig lugn. 

Svar på tråden Berättade att jag var otrogen.