• Anonym (Skitstövel)

Berättade att jag var otrogen.

Jag är en 35 åring kvinna som har varit tillsammans med min man i 15 år, varav 8 år som gift. Tillsammans har vi två barn, 8 år och 11 år. 

Som rubriken, jag har gjort mitt livs största misstag och låg med min arbetskollega en gång och vi hade pratat med varandra i ett par veckor. Saker och ting ledde till ett dåligt ligg. 

Berättade det för min man i söndags och av självklara skäl vill han skiljas. Jag mår förfärligt dåligt av det här och ångrar mig sinnessjukt mycket. Önskar mest av allt att han förlåter mig och att vi tar oss igenom det här tillsammans. Men jag förstår samtidigt att jag kan inte begära det från honom. 

Har jag rätt till att må dåligt? Kan jag förlåta mig? Hur går vi vidare? 

• Svar på tråden Berättade att jag var otrogen.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Jaha) skrev 2022-07-21 23:18:33 följande: #104
    ClumsySmurf skrev 2022-07-21 21:16:55 följande:

Jag tycker det är oerhört nobelt och fint av Anonym (MoralRelativist) att flytta över skulden "förstöra en familj utan eftertanke" på TS man.

Jag citerar något mycket finare är bibelcitat...kloka visdomsord från FL
    En relation måste också tåla motgångar och ska bygga på ömsesidig respekt. Ni har en kris nu. Hur ni löser den är mest intressant, inte varför ni har den.
    En relation ska bygga på ömsesidig respekt men när det har uppstått en rejäl kris p.g.a brist på respekt så är orsaken till krisen inte intressant.

Gissar att personen med kloka ord är skild.
    ClumsySmurf, du drar felaktiga slutsatser. Läs om och läs rätt.

Jag med de kloka orden är gift sedan många år tillbaka.
    "du drar felaktiga slutsatser. Läs om och läs rätt."
    Som du gjorde med bibelcitatet?
    Nepp, det tror jag inte.
  • Anonym (Anonym@)
    Hustru skrev 2022-07-21 21:21:51 följande:

Jag har bara varit gift i dryga 30 år, min man hade sex med någon under småbarnsåren, det gjorde ont men vi fortsatte.  Vi är numera kvitt? men det känns vare sig bra eller dåligt. Nej vi har inte pratat med varandra om detta, han kan inte prata om det men vi vill vara tillsammans. 

Låter som ett harmoniskt och respektfullt äktenskapDemon
  • Hustru
    Anonym (Anonym@) skrev 2022-07-21 22:35:19 följande:
    Anonym (Fndn) skrev 2022-07-21 22:03:33 följande:
    Du är alltså en sådan som smyger runt och inte säger något alls? Hade du ens berättar om otrohet då ? 
    Nej, men dom är numera kvitt, så "Hustru" är en sådan där hämnande ängel, som aldrig glömt och förlåtit, utan gett igen efter många år. // Obestämd

Nej, det var inte hämnd, däremot inget dåligt samvete där och då pga vad som hänt tidigare. 
    Men att ha någon som skämde bort mig med ömhet några gånger var mysig.

Tror aldrig man blir kvitt för livet är vare sig rättvist eller förutsägbart.
  • Anonym (Anonym@)
    Hustru skrev 2022-07-22 17:22:03 följande:
    Nej, det var inte hämnd, däremot inget dåligt samvete där och då pga vad som hänt tidigare. 

Bullshit...Klart det hade en touch av hämnd. 
    "däremot inget dåligt samvete där och då pga vad som hänt tidigare."
  • ClumsySmurf
    Hustru skrev 2022-07-22 17:22:03 följande: #109
    Anonym (Anonym@) skrev 2022-07-21 22:35:19 följande:
    Anonym (Fndn) skrev 2022-07-21 22:03:33 följande:
    Du är alltså en sådan som smyger runt och inte säger något alls? Hade du ens berättar om otrohet då ? 
    Nej, men dom är numera kvitt, så "Hustru" är en sådan där hämnande ängel, som aldrig glömt och förlåtit, utan gett igen efter många år. // Obestämd

Hustru skrev 2022-07-21 06:21:56 följande:

Enligt diverse enkäter så är otrohet vamligt i minst hälften av alla förhållanden. Men läser man på Familjeliv skulle man kunna tro att 99 % här tillhör en religiös sekt där otrohet är det  mest ovanliga som finns.

Självklart är det inte roligt att bli bedragen, men för mig är inte sex den värsta otroheten. Om otroheten leder till att ekonomin och tiden med familjen påverkas då har man sjabblat till det.  Jag har förstått att min man varit otrogen och det tog mig ett antal år  och jag ville ge igen, och det kanske man får räkna men. Sexuell otrohet skulle inte få mig att skiljas, det är hur känslorna är för den man är otrogen med som påverkar.

Berättar man om sin otrohet så gör man det för att lätta på sitt samvete, men det kanske man inte förtjänar. Vissa saker är bättre att inte berätta och man får leva och förhålla sig till sitt samvete. 

Thinking Face
  • Kungsholmsbo
    Anonym (...) skrev 2022-07-20 00:38:15 följande:
    Det är bättre att ni skiljer er. Varför ska du försöka övertala honom att vara kvar? Om du verkligen hade älskat honom hade du inte kommit på att du vill ha honom efteråt. 
    Det är är det största BS som finns. Självklart kan man älska någon man är otrogen mot. Älskar inte han henne då? Uppenbart är han villig att släppa henne på grund av ett snedsteg. Det är han ego som är sårat - han kommer över det om han vill. 

Den som är fri från synd kastar första stenen. 
  • Anonym (...)
    Kungsholmsbo skrev 2022-07-24 18:46:32 följande:
    Det är är det största BS som finns. Självklart kan man älska någon man är otrogen mot. Älskar inte han henne då? Uppenbart är han villig att släppa henne på grund av ett snedsteg. Det är han ego som är sårat - han kommer över det om han vill. 

Skitsnack då vet du inte vad kärlek är. Man går inte bakom ryggen och sårar någon man älskar. Däremot kan man ångra att man varit otrogen men det är en annan sak..
  • ClumsySmurf
    Anonym (...) skrev 2022-07-20 00:38:15 följande:
    Det är bättre att ni skiljer er. Varför ska du försöka övertala honom att vara kvar? Om du verkligen hade älskat honom hade du inte kommit på att du vill ha honom efteråt. 

"Självklart kan man älska någon man är otrogen mot."

Det är ett jävla sätt att visa "jag älskar dej" på, men vill man säga "jag respekterar dej inte och skiter i hur du känner" blir det mer logiskt.

"Uppenbart är han villig att släppa henne på grund av ett snedsteg."

Ungefär lika uppenbart som att TS var villig att släppa honom för att göra ett snedsteg, något som också är helt uppenbart att det är inte bara att välja att reparera skadan, det är inte alltid det går för de som försöker så de får motvilligt göra slut.

"Den som är fri från synd kastar första stenen. "

Enligt mose lag var straffet för en kvinna som varit otrogen stening, att döma innebär då att folk bokstavligen står och kastar sten, man kan ju låtsas att det också betyder att man inte ska "kasta" moralkakor, bibelcitatet är en moralkaka.

TS som inte har fiskat efter ursäkter och "förmildrande omständigheter" och äger felet  får "vi som slingar oss fram med ursäkter" och "alla kan ju göra fel" att framstå som sämre än henne, är det därför det finns ett behov av kasta ursäkter till henne?

TS är inte fri från synd men hon har kastat moralkakor på sej själv, enligt den gyllene regeln får hon döma andra som hon dömer sej själv.

De som inte gillar att man dömer ska inte döma de som dömer och kan köra upp moralkakan" kasta inte moralkakor" där den hör hemma.
  • Anonym (Man äldre)

Du har gjort fel 
    han är skit ur och knäckt 
    skilsmässan är ett faktum 
    om du vill ha honom kvar så säg det till honom 1 gång 
    kanske även om ni skiljer er så är du beredd på att vara där för honom om han vill , ett försök 

vill han inte så är det ingen idé att tro något eller tjata på honom 
    då är det bara löpa linan ut och ställa in sig på ett eget boende och hitta en bra lösning för barnen 

du skyldig till hur det blivit och får ta konsekvenserna av det även din familj 

allt annat som många skriver här är bara en massa trams 

• molly50

Älskar man sin partner så respekterar man också densamme.
    Och otrohet handlar snarare om bristande respekt. 
Svar på tråden Berättade att jag var otrogen.